A problémádat nem oldja meg, de építő jellegű: a vinyók nem szeretik a ki-be kapcsolást, ez veszi őket leginkább igénybe, és alaposan csökkenti az élettartamukat.
A problémád miatt először a biost kellene megkukkantani, a "Power Management Setup"-beli beállításokat.
auto turn off hard disk be van kapcsolva, és utána nem akar felébredni a vinyó. eddig ez nem volt gond (pedig eddig is mindig így volt: 10 perc üresjárat, és kikapcs).
nem szervernek használom, és a paraméterek:
20G/ultra100 maxtor,
400W ~acorp táp (egy másik vinyóm is eltünt oktalanul, de az már elég öreg volt hozz, a gép pedig stabil, mint állat, semmi véletlen újraindítás, vagy ilyesmi, és a táp nincs is túlterhelve)
msi i815et-pro alaplap, rajta: winxp, suse8.2 (jelenség mindkét oprendszernél megvan (most linux alatt szállt el a dolgozatom:(((( )
256M samsung
minden alkatrész garancián túl van, nem egyben vettem, és nagy gondban lennék néküle - ja, és több, mint egy évig nem volt semmi baj..
épít? jelleg? javaslatokat kérek szépen, köszönöm:
SzPA
A villanyszerelős topikban nem jó véleménnyel vannak a vasrúdról:
"Nem jó a méteres vasrúd!!!!
Elmondom miért veszélyes!
Az érintésvédelem egyik lehetséges megoldási formája a védőföldeléses hálózat. Ez azon a tényen alapszik, hogy a sarki 10 kV / 220 Voltos tarfó 220 Voltos részének egyik vége OTT le van földelve. A másik vége a fázis, az rázna meg, ha hozzányúlsz. Az emberfiára az lenne veszélyes, ha fázisfeszültség jutna egy megérinthető fém részhez, pl. mosógép fém házához. Aztán te odanyúlsz és kész a baj.
Hogy ez ne fordulhasson elő, meg kell aakadályozni, hogy fázison legyen a mosógép teste. Ezt eleve úgy igyekeznek megakadályozni, hogy így gyártják (mármint egy szigetelt dróton viszik be a fázist a fűtőtesthez meg a motorhoz). Mivel nem tudhatják, miként dugaszolsz a konnektorba, a soros áramot visszavezető másik vezetőt is jól elszigetelik a fémháztól (ez a NULLA). Van egy harmadik vezető a kábelben, ez a földvezeték. Ha a fázisvezető megsérül és a 220 Volt a fémtestre jut, akkor AZONNAL LÉTRE KELL JÖNNIE EGY AKKORA ZÁRLATI ÁRAMNAK, AMELY OLVADÓ BETÉT VAGY KISMEGSZAKÍTÓ RÉVÉN AZONNAL MEGSZAKÍTJA A FÁZIST, nehogy megrázzon téged, akárha 10 perc múlva nyúlsz oda. Ha ez a zárlati áram nem tud kialakulni, akkor ez a fajta védelem nem tud működni (LÉTEZHET MÁSFAJTA, AMI TUD!!!ha be van építve!). Te odalépsz, megérinted a fázis alatt álló fémházat és annyi neked (nem biztos, hogy meghalsz, sok mindentől függ!).
Egy helyesen szerelt építményben a MŰVEK vagy szakemberek gondoskodnak arról, hogy a védőföldelés olyan legyen, hogy elláthassa a funkcióját.
Tételezzük fel, hogy barkácsolsz egy védőföldet. Fogsz egy vasrudat és elkezded leverni a földbe. Ha 10 Amperes olvadó betétben gondolkodunk, akkor tudnunk kell, hogy ez a betét névleges árama, amit örökké el kell bírnia. Ehhez tartozik egy un. határáram, amely végtelen idő alatt olvasztaná ki a betétet. Ez kb. 1,7-szeres, tehát 17 Amperrel terhelve hiába ülsz mellette, nem olvad ki. Ez egy hiperbola! Minél nagyobb az áram, annál rövidebb a kiolvadási idő. Fejből nem emlékszem, de 4-5 szörös névleges áramnál 1 sec alatt kiolvad. Vagyis ha megzavarod 50 Amperral, 1 sec alatt kiolvad. Az a jó, ha minél előbb kiolvad, ne téged csapjon agyon!!
Most jön az Ohm törvény. 220 Volt osztva 50 Amperrel, az 4,4 Ohm. Maximum ennyinek szabad lennie a földelési ellenállásnak. Van erre egy szabványos érték, de azt nem tudom fejből. Tudod, mikor kijönnek a kockás ingesek az irodádba és egy fekete dobozra bámulnak értelmes képpel, amit a konnektorhoz csatlakoztatnak. A földelési ellenállás útja a következő: mosógép háza - sárgazöld kábel - védőérintkező a dugón - védőérintkező az aljzatban - sárgazöld kábel a falban - vasrúd felső vége - vasrúd alsó vége a földben - anyaföld innen a sarki trafóig.
Na most van a baj! Egy ilyen találomra levert vasrúd akár 30-40 Ohm ellenállást is jelenthet a ZÁRLATI áram útjában. Még 30 Ohmnál is csak kb. 7 Amper fog folyni a fázisból a földbe, amitől a büdös életben nem fog kioldani a betét vagy a kismegszakító (aztán agyoncsap a mosógép). Ha lejjebb vered a vasrudat, ha sós vízzel locsolod körbe, ha versz mellé egy második és harmadikat, akkor leviheted a földelési ellenállást 15 Ohmra. Ez kb. 15 Amper zárlati áram, eset mint előbb, PÁ SÜNI!
Ha egy háztartásban csípnek a gépek, akkor a következő (IS) lehet. Az egyik berendezés fázis-test zárlatos. Ő vezeti rá a fázist a saját testére. Mivel az ő teste védőföldön van, ez a fázis átjut minden védőföldes cucc házára. Nem tudni, ki a bűnös (a villanyboyler szokta kezdeni!). Ha a fázisceruza kimutatja a dolgot, akkor egyenkénti bedugaszolással nyakoncsíphető a bűnös.
Erre a bizonytalan védőföldes esetre találták ki az érintésvédelmi relét (áramvédő FI relé). Ő azt figyeli, hogy ami a fázison be, az a nullán ki. Ha ez a kettő akárcsak kis mértékben (10-50 mAmper)eltér, mert a testzárlatos készülékben a fázisból nem a nulla felé, hanem a föld felé folyik VISSZA az áram, akkor Ő LEOLD!!!"
Szinte mindegy. Ha a nullát köti a gépházra, akkor mindkét probléma letudva.
Ha csak FI, akkor sugároz a cucc, de holtbiztos, hogy nem csapja agyon. Ha mindkettő ott van, akkor nincs sugárzás és dupla érintésvédelem van a gépén. Elméletileg. :)
Gyakorlatilag aztán a FI-relének és a számítógépnek sok köze nem lesz egymáshoz. :)
A FI-relé mellett földelheti is, csak ne a 220-as hálózathoz. A vizvezeték, fűtés, gázcső menet.
És akkor a FI relé érintésvéd, a földelés pedig zavarszűr.
Vagy nem jól gondolom?
"a nullázós megoldás + FI-relé jobb."
Földelés+FI-t akartál írni, nem?
A nullavezetéket ne kössük össze a dobozzal, ha FI relét használunk, mert a "0" vezeték miatt nem lehet a hálózatról galvanikusan leválasztani a készüléket hiba esetén!
"(saruval menni fog)"
Villanyszereléshez nem gumitalpú bakancs van előírva? :-)
Akkor még egyszerűbb a dolgod.
Vegyél egy méter gömbvasat a tüzépen, szúrd le tövig az ablakod alatt a földbe, saruzz rá egy másfeles ződsárga drótot és vezesd a géphez. A gépház bármelyik csavarja alá beszoríthatod, ha odafér. (saruval menni fog) NEFH-s rendszerben ilyet nem nagyon szabad csinálni, úgyhogy a nullázós megoldás + FI-relé jobb. :))
Ha Tere tanácsa szerint az FI relét is használni fogod, akkor az áramütés -ugye- nem játszhat.
Csak a zavarszűrés(árnyékolás) miatt van szükséged a földelésre.
(Meg különben is: zuhanyozás közben a 220 bizsergetése nagyszerűen felfrissíti a bőrt :-))
Szimpla családi házban lakom,(albi) de konvektoros.
A gázcsőre nem biztos, hogy jó ötlet lenne rákötni. :))
A vízcsőre se biztos, nehogy agyonvágjon az áram zuhanyozás közben, ha éppen akkor megy tönkre a tápegység.
Tudni kellene, hogy Moonshadow családi-, vagy társasházban lakik-e.
(Amennyire tudom, családi házakban nem nagyon szoktak foglalkozni a fűtésrendszer földelésével.)
A földelést letudhatod úgy is, hogy egy drótocskával összekötöd a gépházat és a radiátorcsövet. (Én ezt tettem, amikor egy földeletlen aljakkal szerelt tömblakásban laktam.) Vagy vízvezetéket. Vagy ami a közelben és földpotenciálon van. Aztán a FI relé is maradhat, biztos ami biztos. Bár, ha jól emlékszem védőföldelést és FI-relét nem szabad együtt használni. (Már olyan régen tanultam erről, hogy elfelejtettem a részleteket. :))
Mr Ricsi? :)
"a nullás megoldásnak hátulütője lehet, ha valahol másutt a lakásba tönkremegy egy gép és a nullán keresztül ráteszi a feszültséget a számítógépházamra..."
Ez akkor lehetséges, ha a "0" vezeték kontakthibás.
Figyu, moonshadow! Az a helyzet a gép földelésével, hogy a földre kötött gép- és eszközház árnyékolást is nyújt mindenféle sugárzás ellen. A legjobb példa a CRT-monitor képernyője előtt lévő kis védőháló. Ha az nincs leföldelve, akkor cseszheted a matrica, v. gépkönyv "LR" megjegyzését. :) Ezért is írják ezekre a gépekre, hogy "csak földelt hálózatról üzemeltethető".
Ugyanez a helyzet a mikrosütővel pl. Oda a 98%-os árnyékolás, ha nincs leföldelve a ház. :)) Sugároz, mint Csernobil...
Pesten a Conrad-ban.
www.conrad.hu- de a magyar weboldalon nem fognak tudni róla, viszont az üzletben szokott lenni raktáron. A rendelési szám alapján rá lehet kérdezni. 8 csatornás egyébként.
Meg tudod nézni a www.conrad.com-on a német, angol és osztrák honlapon is.
a rendelési számát kell beírni a keresőbe, ami: 967720
itthon 15 000ft körül van, külföldön meg 35 eu, kb 10 000ft
Fí relét ajánlottak, mert a nullás megoldásnak hátulütője lehet, ha valahol másutt a lakásba tönkremegy egy gép és a nullán keresztül ráteszi a feszültséget a számítógépházamra...
"Ha rákötöm a nullát a konnektor földpontjára, akkor az mitől lesz olyan mintha védőföldelés lenne igazából?"
Az veszélyes az életedre, ha a fázis megjelenik a dobozon. Viszont ha a doboz össze van kötve a "0" vezetékkel, akkor hiba esetén rövidzár lesz, és kivágja a biztosítékot.