A fütyi nélküli csat helyett itt vannak a fütyi nélküli nővérek. :) Bizonyos szempontból még érvnek is jó. :)
A "korcs csizmasarok" helyett a "tökéletes szandál sziluett" viszont már a ló túlsó oldala.
Egyelten apróságról feledkeztél meg, immár évtizedek óta.
Nem egyeztettél időpontot! (...az orvosoddal sem!)
A sarutlan karmeliták 1644-ben telepedtek le Magyarországon, és csak 1697-ben, kb 130 évvel a papucsuk talpával díszített tégláik elkészülte után jelentek meg Győrben.
Korcs katonacsat és katonacsizma hívő urak, elképzelhető, hogy ezt a két „értelmes” és eszmei tartalmat ontó katonai eszközt, a szimbólumukat valaha is, bárkinek is eszébe juthatott volna hibridizálni a keresztényi szent kereszttel, vagy a szentlélek szimbólummal –szétsugárzódás- mint ahogy a fenti ikresített képen látható? Kolostori viszonylatban viszont a sarutlanok és a hitéleti szellemük jelképként már teljesen egyenértékű! A pólya téma ide vonatkozóan még arra az egy szóra se érdemesül, amivel most leírtam.
Győr-Szigetben volt a postamester által adományozott zöldséges kertjük 1699 és 1883 között. Szabad időben ide kijárva kertészkedtek. A téglán az ide kivezető, számukra hosszú út látható a kerttel. A kert lapos helyen feküdt, gyakran elöntötte a víz, ami miatt is adták el később! Kertészházuk volt itt, szerszámokat nem hordták.
Valahol, valakinek, valamikor valami problémája támadt, magyarázatra tartott igényt. Kéznél éppen mi volt? A nyers tégla! A magyarázat ezen a téglán vált jelképpé a sarutlanok szimbólumával egyetemben. Így hát ami biztos: 1714 és 1725 között történt az eset. Ezen intervallumban történt a kolostor és a templom építtetése. Ami látható az egy egyszerű alaptervrajz ábra a két épület valamelyikének, valahová tartozó részének műszaki kivitelezésével kapcsolatos.
A sarutlanok győri társasháza gr. Széchényi Pál kalocsai érsek, és Dvornikovich Mihály váci püspök bőkezűségében sütkérezett Szelepcsényi György végrendeleti 50 000 forintjából kiindulóan. A D betű a váci püspök nevének kezdőbetűje: minden máshelyi tisztsége közepette is többet tartózkodott Győrben, mint ahol éppen kellett volna lennie!
Albert, jeruzsálemi patriarka 1209-ben szabályzatot adott a karmelita rendnek. Ezt az idő teltével nagyon szigorúnak ítélték, enyhítést kértek, és kaptak is. Azonban a 209-ik pápa jóváhagyásával megalakult karmelita női rend cepedai sz. Teréz még az eredetit sem tartván túl szigorúnak, azt még tovább szigorítatta. A szigorítás következménye lett a SARUTLAN-ság is. Valódi lábbeli, sarú helyett SANDÁLE viselése lett kötelező. Innét kezdődően sarus –calceti- és sarutlan –discalceti- karmelita testület létezett.
calceus /csatos vagy magasszárú/ cipő vagy csizma
sandalium /görög eredetű latin szó/ szandál /Györkösy: Latin magyar szótár/
A sarutlan karmeliták 1667-ben telepedtek meg Győrben a nekik megvett Pergel-féle házban a várbástya közelében, néhányan, és csak 1722-ben nyertek honosítási jogot.
Valamit jelképező, szimbolikus jelként, tudattartalom kifejezésére a céhvilágban a céhek szerszámaik, nyersanyagok és termékeik ábráját alkalmazták, mely csak rájuk volt vonatkoztatható, másoktól megkülönböztető jelképek voltak. Például a sienai vargáknak 1338-ban kőbe vésett céhcímerük egy talp formájú kivágott bőrt, vágóeszközt és egy ár-t mutat:
-Loco citato: Kis magyar címertan (Heraldika)
Mi volt a sarutlan karmelitákra jellemző, a sarutlanság, vagyis a szandál léte, ami minden másik rendtől őket megkülönböztette. Olyannyira jellemzőnek vették, hogy még szerzetük jelzőjeként is kisajátították! Így lett a szandál felülnézete a szimbolikájuk.
Elképzelhető, hogy egy várkapitányi csizma sarka megkülönböztető jellegű, tartalommal rendelkező szimbólum is lehet? No ne! Csizmasarkos csizmával még abban az időben is nem csak a várkapitányok futkostak. No meg hát a csat, ami aztán még igazi csat sem volt, mert nem volt „fütyije” /WattieNo1 65106/. A várkapitány urak nagy többségénél a csat legfeljebb csak a karcsúság hiányának tudatát kelthette volna, míg a csizmasarok meg azt szimbolizálná, hogy „ahova mi lépünk ott még fű sem terem”. Így aztán uraim a SANDÁLE felülnézeti szimbólum, és nem katonai csizmasarok, még kevésbé fütyi nélküli csat, fütyi nélküli katonai szimbólum, jelképe a karmeliták sarutlanságának!
Üdvözlöm a „csatos”, „csizmasarkos” és a „pólyás” Urakat!
S. Bertholdus I. Carmelitarum Generalis Latinus ex Hungariae prosapia ortus, nagy valószínűséggel Salamon magyar király oldalági rokonságát bírja. Eredetileg Berthold de Limogés keresztes lovag, aki a győztes szentföldi csata után az ősi kánaáni kultúrhegyre, a karmelre vonul, és néhány cella általa történt építésével veszi kezdetét a karmelita rend. Így aztán elképzelhető, hogy a magyar, győri karmelita kolostor építéséhez –melyhez 1714-ben fogtak hozzá- a győri káptalan által rendelkezésre bocsátott győr-szigeti téglaégetőben kivetett téglákon, mint a rend alapítójának, ne az ő nevének kezdőbetűje szerepeljen szimbólumként?
Köszönöm a pontosítást, sokat segített. Én nem kutattam a Pálffyakat, és amit leírtam azt Partali Gyula mondta el. Sajnos Ő már nem tudja igazolni szavaimat. Nagyon örülök, hogy a címer megvan, és kérem nagyon vigyázzanak rá. Köszönöm, a segítségét, jegyeztem a Kobek Istvánnal kapcsolatos információt. Nekem atyai nagyszüleim származnak a Felvidékről, pontosabban Muzsláról a nagyapám, és Ebedről a nagymamám. Sajnos már egyikük sem él. Gyuszival is így ismertűk meg egymást.
Mégegyszer szeretném megköszönni a pontos infomációkat.
Szeretném pontosítani a Kobek dolgot. Kobek István nem vette meg a Pálffy uradalmat. Ő sógora Hazay Ernő birtokát vásárolta meg. Az első fotón a "egyszerű" Pálffy címer látható, amely a kastély gazdasági bejárata felett volt található. Utolsó előtti helye az egykori polgármesteri hivatal épületének padlása volt. Egy kisüzem működik benne , ahol Partali Gyula is dolgozott. A címer ma is megvan és biztosíthatom jó kezekben. A másik címer nem egy emlékművön van, hanem Herceg Pálffy József öntöttvas síremlékén. Ő ugyanis végrendeletében hagyta meg, hogy Bátorkeszin temessék el. Köszönöm!
Egy kis reklámot szeretnék Yacek barátomnak. A mellékelt téglákat vele sikerült cserélni. Remélem a kétkedőket meggyőzi a mellékelt fotó, hogy érdemes őt meglátogatni.
A mínuszt adónak üzenem hogy köszönöm van elég téglám és nem a kedves gyűjtő társakkal akarom összehordatni, és bőven akad minőségi csere anyag is,. még eddig nem publikált is.