A Totalcar tesztje:
A legújabbak között a Fabia gyári sportváltozata, az RS volt az igazi nagy szám. Az RS-hez az optikai tuning katalógusokat nyálazták át Mladá Boleslavban, majd a viszonylag ízlésesebb termékeket nagy tételben megrendelték. A mélyre húzott lökhárítók (az elsőben oldalra néző, ámde tökéletesen funkciótlan levegőbe(ki?)lépő nyílás), a pedálok fém taposófelülete, a visszafogottan állat hátsó tetőspoiler, a krómozott kipufogóvég és a könnyűfém felnik tényleg feldobják az autó megjelenését. Lényegi extra viszont a sportos, mégis kényelmes, helyenként bőrözött kagylóülés, és a széria xenon világítás. Szerelem első látásra? Talán.
A motor pöccre indul, és azt mondja, hogy krkrkrkr. Merthogy a Fabia RS-be bizony dízelmotor kerül. Ezen nem fogunk lehidalni, a 130 lovas PD TDI motor már a Seat Ibiza sportváltozatába is passzolt. Érdemes felidézni, Nínó Karotta kolléga hogyan jellemezte magát a motort, amikor a Superb-ben tesztelte: "a nem haladás és a lökésszerű gyorsulás között lehet választani."
A motor karakterisztikája a Fabiában sem változott, 2000 alatt "döbbenetesen nem történik semmi" (Karotta), afölött viszont a hátsó ülésen helyet foglaló képzeletbeli ló döbbenetesen hátbarúgja az embert, és a kisautó úgy, de úgy elkezd hasítani, hogy a közlekedés a visszapillantóban apróra zsugorodó többi résztvevője valami übersportkocsira tippelne. 300+ Newtonméter, nyam-nyam.
A gyári 9,6-os gyorsulási adat alighanem úgy értendő, hogy az idő fele elmegy arra, amíg a motor feltornázza magát a bűvös kétezerig, majd beindul a rakétameghajtó fokozat, és pikk-pakk ott a száz. Aztán folyamatosan a fejtámlához kenődő tarkóval a százötven.
Sportülés, sportkormány, sportpedál
Menet közben annyi a trükk, hogy ne engedjük leesni a fordulatszámot. Ebben segít a hatsebességes váltó is, a kicsit rövidre szabott első három gangjával. A hatodik viszont a motor karakterisztikájához remekül passzoló, hosszú fokozat - autópályán, már-már ésszerűtlenül magas sebsségnél is csendben suhanunk, és közben elképesztően takarékosak vagyunk. A végsebesség kicsivel 200 felett.
Az egyébként is stabil normál Fabia futóművét átdolgozták (magyarul jól felkeményítették), így a Soběhrdy és Pecínov közötti kellemes, szerpentines szakaszt sikerült úgy teljesíteni, hogy minden padlógáz-padlófék-nagyátfogás-padlógáz kanyar után eljátszhattunk a gondolattal: já jsem elektrický modulátor, illetve, szintén stílusosan, je suis Didier Auriol.