Talán végre idehaza is megvalósulhatna a terület szerinti rendszám. Mondjuk megyénként, vagy városkörzetenként. Azzal egyből sokkal könnyebben feltűnnének az idegen járművek, amiket jobban meg kell figyelnie a lakosságnak, csökkentve ezáltal a bűnözést. Dejó lenne ha ez most megvalósulhatna!
Az olasz rsz mindig 2 betűvel kezdődik (AA-tól indult a 90-es évek közepén, most valahol CL körül tartanak), utána van pár szám (a miénken 3, de lehet hogy másnál több (ez nem biztos)), a végén megint két betű. A jobb oldalon fakultatíve feltüntethető egy sárga karikában a felső sarokban a kiadás évjáratának utolsó két számjegye, alatta pedig a város kétbetűs kódja (kivéve Róma, ezt végig írják). Én úgy veszem észre hogy a az autók zömén fenn van mindkettő, sőt inkább a kiadás dátumát nem rakják fel vagy szedik le utólag, főleg a pár éves használt autóknál:))) (az első két betűből ki lehet egyébként nagyjából találni hogy mikori)
azokban az országokban, ahol régen a rendszámról leolvasható volt, hogy a kocsi hol lett bejelentve, már mindenhol változtattak és talán nem véletlenül.
a mai olasz, spanyol rendszámokon már nem látszik a város, pont a sok rossz tapasztalat miatt. próbálj meg egy milánói rendszámmal nápolyban közlekedni és tedd ezt egy madridival mondjuk barcelonában.
svájcban az ag (nem jut eszembe a kanton pontos neve, talán argau) rendszámú autókat kiröhögik pld zürichben, egy ismerősöm mesélt olyat, hogy valaik csak azért nem fogadta el a céges autót, mert "égő" lett volna ag rendszámmal megjelenni a kicsit sem sznob zürichben.
És az olyan számítástechnikailag igen fejlett országok, mint Románia, Bulgária, Szerbia, Albánia, ugyan hogyan oldották meg? :-/
Egyébként érdekes módon most a cseheknél feltűnt valami új típusú rendszám, amiből már nem derül ki a terület...
Egyébként meg amit az egyik embertárs mondott itt lejjebb, hogy bizonyos lakosságshzámnál nagyobb városok kapjanak, ez nem jó, mert csak bonyolítja a dolgot. Legyen szimplán megyék szerint (+ Budapest), meg esetleg kapjanak sajátot a megyei jogú városok...
Ezek fényében is kíváncsi leszek a mostani döntésre. Hiszen azóta eltelt több mint 10 év. A számítástechnika is mintha fejlődött volna valamicskét azóta. Nem hiszem, hogy olyan komoly, megoldhatatlan problémát jelentene ma már megyeszékhelyeken egy egy számítógép ami országos hálózatba van kötve.
Arra hivatkoztak, hogy az autók nyilvántartása (maga a rendszer) nem teszi lehetővé a lakhely szerinti rendszámot. Magyarul a teljes nyilvántartást át kellene alakítani, ez macera, pénz, stb.
Úgy emlékszem -bár nem esküdnék meg rá-, hogy kishazánkban anno a (túl sokat is) hangoztatott "személyiségi jogok" miatt nem lett megvalósítva ez a fajta rendszámtábla. Mondván az már sérti nálunk a személyiségi jogokat ha megtudható valakiről, hogy kb. honnan jön. Érdekes, sehol a világon ez nem sérti, csak nálunk. Ez az amikor átesünk a ló túloldalára ezekkel a személyiségi jogokkal. Tipikus ugye ahol több joga van a bűnözőnek, mint az áldozatnak.
Szerintem sokkal több az előnye, mint az esetleges hátránya a helyi rendszámoknak.
Nyílván egyesek attól féltek, hogy elszaporodott volna, hogy: "mit akar ez a bunkó pesti/szabolcsi/szögedi stb. itt előttem az úton"
Sajna itt sok minden nem működik úgy, mint más országokban. Nem tudok elfogadható indokot, hogy a legutóbbi rendszámcserénél (erről akkor nagyon sok vita volt) miért nem vezették be a lakóhely szerintit. Ehelyett csináltak csiricsáré német rendszám utánzós táblákat, amiket ugye könnyű így lopni is és senkinek nem tűnik fel. Ezért is jobb lenne mondjuk, ha a mondjuk 20 ezresnél nagyobb városok kapnának egy kódot és azzal kezdődne a rendszám. Kb így, hogy Szentendre: SZE000AA vagy Debrecen: D0000AA és így tovább. A betű szám kombinációk persze a körzet népességéhez igazítva.
Jobb lenne, ha most el is kezdenék. Ha már úgyis kicserélik a táblákat...
Több mint 10 éve elszalasztották, most nem kellene. Márpedig, hogy ha már új rendszámtáblákat vezetnének be az EU miatt, akkor nem lehetne végre nálunk is bevezetni azt, hogy a rendszám kifejezze a lakóhelyet is?
Minden környező országban is lelvasható, hogy az adott autó honnan jön. Mely város, megye, stb. ahol a tulajdonosa él.
Nálunk is be lehetne vezetni ha nem is városi vonzáskörzetekre, de minimum megyékre bontva.
Ez a bűnüldözést is elősegíteni, hiszen minden városban, de pláne falvakban egyből kitűnne, hogy egy idegen kocsi jár arra. Másrészt egy idegen rendszámú kocsi ha bénázik előttünk a lakhelyünkön, akkor talán (jó esetben) elnézőbbek lehetnénk vele, hiszen feltételezhető lesz róla, hogy bizonyára nincs lesz akkora helyismerete.
Nem értem nálunk eddig miért nem vezették ezt be?
Lehetne valahogy javasolni, kezdeményezni, hogy ilyen legyen az új rendszám??
Jövőre dönt a kormány arról, hogy le kell-e cserélni a gépjárművek rendszámtábláját az EU által ajánlott „kék csillagos” táblára. A régi tagállamok már kivétel nélkül bevezették az uniós rendszámot, ez azonban nem kötelező, csupán alternatív lehetőség.
A kék alapon lévő 12 sárga csillag alatt elhelyezkedő, maximum háromkarakteres országkóddal ellátott rendszámtáblákra fokozatosan térnek át a jelenlegi tagállamok. A négy-öt éves átmeneti időszak alatt az újonnan regisztrálandó autók rendszáma már az uniós ajánlásnak megfelelő, a régi táblákat azonban még nem kötelező lecserélni. Sok tagállam döntött úgy, hogy megőrzi a régi, „nemzeti” táblák jellegzetességeit, így a hollandok a hagyományos sárga háttérszínt a „kék csillagos” táblán is alkalmazzák.
Magyarországnak nem kötelessége átvenni a 2411/98/EK-rendeletben szabályozott országkóddal ellátott rendszámtáblát, erről a kormány szabadon dönthet, miként arról is, hogy milyen ütemezéssel áll át – ha átáll egyáltalán.
Az uniós rendelet pusztán annyit ír elő, hogy ha egy tagállam arra kötelezi a területére belépő autókat, hogy tüntessék fel a regisztráló ország jelzését is, akkor köteles elfogadni a rendelet mellékletében meghatározott „kék csillagos” rendszámtáblákat is országjelzés gyanánt. Vagyis nem büntethet meg egy autóst csupán azért, mert nincs külön országjelző matricája a hátsó szélvédőn.
A ma használatos magyar rendszámtáblán a piros-fehér-zöld csík alatt szerepel ugyan az országjelzés, de ezt a tagállamok nem kötelesek elismerni, megkövetelhetik külön országjelző matrica felragasztását is. (A mai rendszámtábla minden más szempontból megfelel az uniós követelményeknek.) Ha a kormány az uniós táblák bevezetése mellett dönt, azt jogilag gyorsan végre lehet hajtani, hiszen az uniós rendelet automatikusan érvényes, s csupán a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi CXXXIV. tövényt, a 35/2000-es BM-rendeletet, illetve a rendszámtáblagyártásról szóló 140/1999-es magyar szabványt kell módosítani hozzá – közölte Tóth Zoltán, a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal osztályvezetője. Így a technikai feltételei megvannak annak, hogy akár 2004. május 1-jétől, a csatlakozás napjától választhassák az autósok az „EU-s” rendszámot, feltéve, hogy a kormány így dönt.
Egyelőre nem készültek számítások arról, hogy mennyibe kerülhet a táblacsere. Az ütemezésre nézve már létezik egy tervezet, amelynek értelmében – ha a kék csillagos tábla 2004. májusi debütálása mellett dönt a kormány – 2007. május 1-jétől már csak az EU-s rendszámtábla birtokában lehetne kérni az autó vizsgáztatását. Ha ez az ütemezés is hatályossá válik, akkor 2009 májusától már minden magyar gépjárművön ez a tábla pompázna.
A személygépkocsik regisztrációjának több elemében nem várható módosulás a csatlakozás miatt, változatlanok maradnak a forgalmi engedélyek, a jogostíványok, a járműkísérő lapok s a közlekedési felügyeletek, illetve az okmányirodák által kiadott matricák, biztonsági jelzések is. Mivel azonban a jelenlegi tagállamokban (Magyarországtól eltérően) a gépjárművek motorsámát az adatnyilvántartások nem rögzítik, később felmerülhet, hogy érdemes-e folytatnia hazánknak ezt a gyakorlatot - olvasható a Világgazdaságban.
MNO