Az érvelésemmel ellentétben a vonatkozó jogszabály nem a kamatelemek kihagyását, hanem annak lehetőségét adja a Diákhitel Rt-nek: "nem kell figyelembe venni". :(
Azonban nem véletlenül értettem félre, hiszen így felmerül egy következő kérdés: Amennyiben a "nem kell" azt jelenti, hogy "nem muszáj", akkor ez a kitétel azért került bele a rendeletbe, mert különben muszáj lenne?
Ez azt jelenti, hogy - újabb jogszabályi változtatás elmaradása esetén, és a mai törlesztés-nemteljesítési szokás mellett - Diákhitel kölcsönének kamata később mindenképpen 4,5%-kal (azaz a megengedett maximummal) lesz magasabb, mint az átlagos forrásköltség, ellenkező esetben egy ÁSZ-jelentés a hűtlen kezelés gyaúját vetítené a Diákhitel Rt-re? Hiszen ekkor muszáj figyelembe venni a 6. (2) és (3) bekezdéseit.
Egyetlen más lehetőség az, hogy a záró rendelkezésben említett lehetőség a rendelkezéstől függetlenül is megvalósítható, ekkor viszont nem értem, hogy miért kllett leírni.
"119/2001. Kormányrendelet
...
6. A hallgatói hitel kamatának meghatározása
(1) A hallgatóknak nyújtott hitel változó kamatozású. A kamat a következő elemekből áll:
a) az adott üzleti évre vonatkozó, a hallgatói hitelrendszer finanszírozásába bevont forrásköltségekből számolt átlagos kamat mértéke,
b) a hallgatók egységes kockázatközösségének törlesztés nem teljesítését fedező kockázati prémium,
c) a hallgatói hitelrendszer működési költségét fedező prémium.
(2) A kamatszámítás módját a Diákhitel Központ Rt. az üzletszabályzatában határozza meg.
(3) Az aktuális kamatmértéket a Diákhitel Központ Rt. köteles minden tanulmányi félév kezdetét megelőzően 7 nappal két országos napilapban, valamint hirdetményként a felsőoktatási intézményben közzétenni.
(4) A Diákhitel Központ Rt. a kockázati prémium és a működési költségek változását, valamint a törlesztő részlet megváltoztatásának feltételeit minden év május 31-éig független könyvvizsgálóval felülvizsgáltatja. A felülvizsgálat eredményétől függően a Diákhitel Központ Rt. az aktuális kamat mértékét a jövőre nézve megváltoztathatja, azonban a kamatmértéken belül a kockázati prémium és a működési költséget fedező prémium együttes összegét 4,5%-nál magasabbra nem növelheti.
...
Záró rendelkezések
(4) A 2001/2002. és a 2002/2003. tanévre a Diákhitel Központ Rt. kamatszámítása során a 6. (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott kamatelemet nem kell figyelembe venni."...
Egyébként krz olvtárs tájékoztatott, hogy a Diákhitel Rt. 2001-ben 8,5%-os kamatra kapta a forrásait. 2002-ben - mint kiderült - dettó.
Itt van még a Monetáris Tanács január 16-ai határozatából egy részlet:"2003. január 17-i hatállyal 7,50%-ról 100 bázisponttal 6,50%-ra mérsékelte a jegybanki alapkamatlábat."
Továbbra is marad a kérdés:
Mi alapján határozta meg a Diákhitel Rt. a 2002/2003 tanév második félévére a 9,5%-os átlagos forrásköltségét???
Az utóbbi négy tanulmányi félévben a Diákhitel Rt. által nyújtott kölcsön után fizetendő kamat mértéke változatlan, 9,5%-os mértékű volt. Történt mindez annak ellenére, hogy a piaci hitelek kamatai drasztikusan visszaestek 2001 szeptembere és 2003 januárja között, és Kovács László, a nagyobbik kormánypárt elnöke a Pártelnökök a Közgázon c. vitasorozatban megrendezésre került Kovács-Pokorni vitában a Diákhitel kamatának csökkentését tartotta szükségesnek.
A Diákhitel Rt. tájékoztatása szerint a kölcsön kamatának mértéke: változó. A Diákhitel Rt. jogosult a 145/2001-es kormányrendeletben meghatározott korlátok között az aktuális kamat mértékét megváltoztatni, és azt köteles minden tanulmányi félév kezdetét megelőzően 7 nappal két országos napilapban, a Népszabadságban, a Magyar Nemzetben valamint hirdetményként a felsooktatási intézményben közzétenni.
A Diákhitel Rt. az aktuális kamat meghatározásakor a következő elemeket veszi figyelembe:
Azonban a máig érvényben lévő 145/2001-es kormányrendelet szerint (mely a 119/2001-es kormányrendeletet változtatta meg) a Diákhitel Rt. A 2001/2002-es és a 2002/2003-as tanévben a második és harmadik kamatelemet nem számíthatja fel, így az aktuális kamat kizárólag az átlagos forrásköltséget tartalmazhatja.
A Diákhitel Rt. állami tulajdonú, nem profitorientált szervezet, mely a forrásait - eltekintve a már törlesztő hitelfelvevők befizetéseitől (kiknek ugyancsak költségvetési forrásból folyósította a kölcsönt) - költségvetési forrásból szerzi. Így meglátásom szerint amennyiben megmutatható, hogy a Diákhitel Rt. átlagos forrásköltsége kisebb volt a 2002/2003-as tanév tavaszi féléve előtt 7 nappal meghirdetett 9,5%-os kölcsön kamatánál, akkor a Diákhitel Rt. megsértette a 145/2001-es kormányrendeletet.