A 80-as évek végén mi nem jártunk ilyen jól. A szomszéd falu TSZ-es IK211-es buszával vittek bennünket osztálykirándulásra Somogyból Bp-re.
Este a Nagycirkuszban előadással zártunk. Hazafelé a busz elkezdte forralni a hűtővizet. 20-30km megtétele után fél óra várakozás. A busz Balatonboglárig bírta. Ott elkezdődött az agyalás és telefonálgatás, hogy mi legyen. Intézzenek nekünk buszt reggelre, vagy az első hajnali vonattal menjünk haza. A vonatot választottuk és hajnali fél 5-re haza is értünk:) Örök emlék marad:)
Nemrég történt, hogy a DB egy héttel az indulás előtt küldött egy SMS-t, hogy a dortmundi vonat Bécsből egy fél órával előbb fog indulni. (aztán késve érkezett, mert Passauban fél órát állt) Szóval érdemes megadni a telefonszámot a jegy rendelésnél!
5 éve még teljes mellszélességgel a vonatot ajánlottam volna, de most már az ezen az úton megkerülhetetlen német vasút (DB) általános lezüllése miatt inkább az ONTOPIK FLIXBUS-t, ott vannak 1 átszállásos ajánlatok (pl. pozsonyi, vagy frankfurti átszállással).
Ha mégis vonat - egy nyugdíjasnak (tehát nem aluljáróbanszaladós kishátozsákos ifjú) én is a Bécs-Koblenz útvonalat ajánlanám, mindkét irányban elég baráti.
5.40 Budapest Keleti indul DACIA nemzetközi gyors (helyjegy váltható)
8.20 WIEN Hauptbahnhof érkezik
átszállás
9.13 WIEN Hauptbahnhof indul ICE 28 Dortmund felé (helyjegy váltható)
17.11 Koblenz Hauptbahnhof érkezik
átszállás
18.06 Koblenz Hauptbahnhof indul RegionalExpress
20.23 LUXEMBOURG érkezik
Utazás előtti napokban érdemes ellenőrízni a www.bahn.de keresőn, a héten pl. az utóbbinál vágányzár miatt át kell szállni, de pár nap múlva már ismét nem.
19.42 Wien Hbf. indul DACIA nemz.gyors (helyjegy váltható)
22.19 Budapest Keleti érkezik
Amelyik vonatokra lehet, azokra mindenképpen vegyen helyjegyet.
A német vasút honlapján online megvehető (és előre kinyomtatható) a jegy, ha nem akarja mobilon mutatni útközben (azt is lehet).
Csak összehasonlításként: a TELJESÁRÚ jegy egy útra: 265 EUR
A német vasútnál SPAR jegyekből van - attól függően, mennyire előre veszi - 119,90 - 159,90 közötti áron egy útra vissza nem váltható és 10 EUR-al drágábban ezek visszaváltható verziója.
A MÁV honlap (jegy.mav.hu) ad ezeknél sokkal olcsóbb, 55 EUR-os SPAR jegyet, de odaútra ezt az útvonalat nem hagyja beállítani, csak - 1 órával korábbi érkezés fejében ugyan, de 4 átszállásosat 8 perces bécsi, 15 perces müncheni és 9 perces mannheimi átszállással (ezeket úgysem fogja elérni, de legalább lehet egész úton stresszelni.)
De nem rossz a MÁV odaúti olcsó ajánlata sem (55 - 63 EUR): 7.40 Bp.Keleti RailjetEx.(helyjegy) - 11.43 Linz Hbf., ott átszállás 12.34 ICE 26 (helyjegy) - Koblenz Hbf. 19.11 érk. - átszállás 19.19, ha eléri, vagy inkább 20.20 RegionalExpress 21.29, illetve 22.29 Luxembourg érk.
Visszaútra a MÁV honlap ad erre a fent írt összeköttetésre is 55 EUR-os SPAR jegyet (még szeptember 11-re is csak 63 EUR).
Megveheti nekik bárki interneten és kinyomtathatja egy papírra. Feltételezem, hogy a repülőjegyet sem a repülőtéren vennék papíron nyomtatva :)
Ha van még kérdés, szerintem a nemzetközi vonatos fórumba írd be.
Feltehetően igen, de ilyen pénztár ha jól értem, csak a fővárosban, és a Belval egyetemvárosban van. És az ottani vasút nem is ugyanezt a jegykonstrukciót értékesíti, így kb. 2,5x drágább...Szóval jobban járnak, ha megveszik a jegyet Start honlapján, és utazás előtt otthon kinyomtatják.
Létezik pedig rá jegykonstrukció, a Start Europa jegytípus. Ezt meg lehet venni a Start honlapján vagy appban (ha nincs okostelefonja az illetőnek, akkor ki lehet nyomtatni).
Most rákeresve, a jegyváltás időpontjától, illetve szolgáltatásoktól függően 55 eurótól indulnak a jegyek. Legalább 2 átszállás, de a többsége 3 vagy 4. A 2 átszállásos nem is tűnik rossznak, reggeli indulás, késő esti budapesti érkezés - Koblenz és Bécs a két átszállási pont, mindkét helyen szűk egy órás átszállási idővel.
Pár napja láttam Kelenföldön egy BlaBlaCar-os buszt - a típust nem figyeltem, a viszonylat Paris-Budapest volt. Csak nekem újdonság, hogy van magyarországi járatuk is? Ha igen, csak ez az egy?
Győrben júniusban két tesztbusz is közlekedett, köztük az egyik a Solaris hidrogénhajtású Urbino 12-ese volt (a másik itt OFF Electronell). A buszokról készítettem egy rövid videót, a Solaris 2:51-től látható. :)
Lesz, aki szállítson. Ott az MAN, Iveco, Solaris. Venni meg senki sem fog, ma csak lízingelnek.
Ha nem lenne aki gyártson, Madridban nem 5 év lenne a 2000+ darabos flotta átlagéletkora, nem tudnának 150-200 új buszt folyamatosan forgalomba állítani. Róma dettó. Több száz új busz áll forgalomba az elkövetkező 1 évben.
A Volvo 10+ évvel ezelőtt tökön lőtte magát, hogy nem gyárt dízel buszt. Az a kevéske megrendelés amit a lengyel gyárnak kikellett szolgálnia, szinte csak skandináv, luxembourgi meg svájci volt. A Scania volt az egyetlen, aki még labdába tudott rúgni az elmúlt 10-15 évben a piac átrendeződése kapcsán. Helyére majd jön más. A Van Hool-t inkább házi (Benelux) gyártónak titulálom, de a hattyúdal ott is jó 20 éve kezdődött, nem mostanában.
Az, hogy 1 éven belül 3 európai buszgyártó is lehúzta a rolót, természetes piaci folyamat. Tetszettek volna olyan buszt gyártan, ami kell a piacnak.
Szerintem semekkora. Ha kell busz, akkor elkezdenek tárgyalni a potenciális gyártókkal, aztán kiválasztják a legjobbat. Nyilván előny, hogy esetükben nincs különféle közbeszerzés meg átjátszóállomás, ami lassítaná és drágítaná a dolgot.
Ezeket a bulváros híreket azért nyugodtan el lehet osztani kettővel... Az arriva most nemrég írta alá a szerződést a BKK-val 100 csuklósra, 50 szóló is jönni fog és itt lesznek szépen jövőre, nem kell 2-3 évet várni.
Egyre inkább hiány lesz Európában az európai városi autóbuszokból.
Ha holnap egy európai nagyváros vezetőjére rászakad a bank és venne 100-200 új autóbuszt, könnyen előfordulhat, hogy Európa 2-3 éven belül nem tud neki szállítani.