Keresés

Részletes keresés

Imi73 Creative Commons License 2019.08.03 0 1 1593

Szerbiában felújították az egykori Osztrák-Magyar BODROG monitort, és gyönyörű szép lett:

https://www.armadninoviny.cz/sms-bo...-rokov-potom-co-zacal-prvu-svetovu-vojnu.html

Annó 10 monitor készült az Osztrák-Magyar Monrachiának, a Magyar Parlament előtt álló Leitha volt a második (a testvérhajója, a Maros volt az első) és a Bodrog volt a hatodik és 1904-ben épült. Háromszor süllyesztették el, és ugyanannyiszor emelték ki. 1962-ig volt szolgálatban (Sava néven a Jugoszláv flottilában - volt egy Osztrák-Magyar Száva nevű monitor is, az más hajó!).

Az első világháború első lövéseinél is ott volt, amikor 1914. július 28-áról 29-ére virradóra a TEMES, a SZAMOS és a BODROG monitorok tüzet nyitottak Belgrádra. (A Szerbek szerint az első lövéseket a BODROG adta le, de ez nem igaz, az első lövéseket a TEMES adta le a hajónaplók szerint, … mindegy, legyenek boldogok …).

Mára már cask 2 maradt az egykori 10 monitorból: a LEITHA és a BODROG. 2005-ban fedezték fel, hogy a BODROG még megvan, méghozzá Belgrádban, nagyon rossz, lepusztult állapotban, kavics tároló álló hajónak használták (a LEITHA meg 1919 után kotró hajóként élte túl a XX századot …).

Én mindig nagyon sajnálom, hogy Magyarország nem vette meg és nem állította hejre. A Szerb honvédelmi minisztérium 2016-ban vette meg a hajót 2 millió 250 ezer Szerb dínárért a tulajdonosától és 3 év alatt hozta ilyen gyönyörű állapotba.

Az első világháborúban a BODROG is áthajózott a Fekete Tengeren, hogy a mai Ukrajna területén harcoljon az Oroszok ellen és ez volt az egyetlen monitor, ami nem tudott hazatérni.

A Szerbek nagy győzelemként ünneplik a BODROG elfoglalását, holott ez is egy tipikus 1918-ra jellemző tett volt, amihez íme a hajó egykori parancsnokának a jelentése:

Október 3i-én a »Bodrog« zátonyra jutott, miről a hajóparancsnok következő jelentést adott le:
»1918. október 3i-én este a Dunáhajórajparancsnokság szikratávirati rendeletére a »Bodrog«-gal Zimonyból
Vincára indultam, hogy a visszavonuló csapatainkat fedezzem. Az idő ködös volt és nemsokára arra kényszeritett, hogy a hajó menetét lassítsam. A balpart mentén haladva körülbelül este 10 órakor egy sűrű ködfelhőbe kerültünk, mire a kormányost figyelmeztettem, hogy míg jobban tudunk tájékozódni megfordultunk és lehorgonyozunk.
Ebben a pillanatban a hajó fara feneket ért és a »Bodrog«-ot a part felé rántotta:. A gépeket azonnal teljes gőzzel hátra vezényeltem.
A »Bodrog« a Duna balpartján 20 méterre a parttól, Panosovától fölfelé 12 km. a Szamár-hegygyel szemben ült fenéken és saját erejéből nem tudott szabadulni, mert lefelé haladva kerültünk az iszapos partra és így a csavaroknak nem volt elegendő vizük. Ezt a helyzetet látva, segítségért sürgönyöztem.
A közelben a »Száva« monitor tartózkodott és így ő hozzá fordultam először segítségért, miután a Dunahajórajparancsnoksághoz és a »Sámson« mentőhajót kértem.
Éjfélig azonban segítség nem érkezett, tehát újra sürgönyöztem a Dunahajórajparancsnoksághoz, most már három erős vontatógőzöst kérve. Addig is, míg a hajó súlyán könnyítsek, a felesleges tárgyak és anyagok kihajózását rendeltem el. Végre hajnalban megérkezett a »Sámson« mentőhajó, mellyel egyhamar elkezdtük a »Bodrog« levontatását.
Eleinte egyenletes vontatással, később lökésekkel próbáltuk, de ez sem használt, mert a kötelek elszakadtak. 7 óra felé a másik két vontató is megérkezett és most már három hajóval folytattuk a levontatást.
A »Bodrog« akkor a vízapadás miatt már nagyon kiemelkedett a vízből és egyik kötél a másik után szakadt el. Végre 8 drótkötélre fogtam mind a három vontatót és már lazult is az iszapban a »Bodrog«, mikor 10 óra felé a szerb partról megszólaltak az ellenséges ágyúk.
A »Bodrog« és a közelben lévő monitorok rögtön felvették a harcot, a vontatógőzösöknek azonban hamarosan el kellett menekülniök, mert a tűz rájuk volt irányítva.
Idővel a monitorok is bevonultak és így a »Bodrog« magára hagyatva délig folytatta a harcot, míg a sok találattól több léket kapott és ágyúi hasznavehetetlenek lettek. Minden reménységtől megfosztva elrendeltem a legénységnek, hogy hagyják el a hajót. Még a harc közben megtettem a szükséges intézkedéseket a hajó fölrobbantására, de megfontolva, hogy a »Bodrog« magyar parton feküdt és így remény maradt még megmentéséhez, elállottam ennek keresztülvitelétől. Fél egy órakor délután első tisztemmel és vitorlásommal én is elhagytam a »Bodrog«-ot. Az erős ágyútűz dacára senki sem sebesült meg, mert a hajópáncél kitűnően tartott, a szárazon pedig az agyagos partban a gránátok nem robbantak. A »Bodrog« elhagyása után így könnyűszerrel indulhattunk útnak Pancsovára.
Pancsován az állomásparancsnokkal léptem érinkezésbe, de eredmény nélkül, mert akkor katonaságunknál a fegyelem már teljesen feloszlott. Ezek után az ottani német parancsnoksághoz fordultam és egy őrséget eszközöltem ki a »Bodrog« megvédésére. Éjjel kocsin a »Bodrog«-hoz mentem, hogy a helyzetet megvizsgáljam, de a német, őrség nem engedett a hajóra jutni, mert egy része az őrségnek részeg volt és a hajón fosztogattak, annyit azonban megtudtam, hogy a hajó hátsó részében víz volt. 2-án délelőtt a pancsovai főtéren hivatalosan közhírré adták, hogy megkötöttük az entente-csapatokkal a fegyverszünetet. Erre én délután újra kimentem a »Bodrog«-hoz, de amikor az ellenség a kocánkat meglátta, ágyútűzzel fogadott és nem engedett a »Bodrog« közelébe.
Miután tudtam, hogy a hajó a magas víz beálltával sem úszóképes, abbahagytam a hajó fölrobbantására való szándékomat és visszatértem Pancsovára.
Másnap, november 3-án, Pancsován megalakultak az egyes nemzeti tanácsok. Eleinte csak magyar zászló alatt láttam egy körmenetet. Később saját szememmel láttam, mikor két polgárember egy boltba futott és óriási izgalommal és sietség mellett egy szerb zászlót varratott.
Délben azután már e zászló köré csődültek egy páran és ők is körmetet tartottak, a mi katonaságunk legnagyobb része akkor már hazaszállingózott és a hátországból szabadon jöttek a szerb foglyok.
November 4-én a még megmaradt katonaságunk vonatra ült és a német katonaság is Pancsovát kiürítette.
Este én is vonatra ültem, de éjjel még Pancsován maradtunk. Másnap, mint utolsók, mi is elindultunk Szeged felé.
1918. decemberében és 1919. január havában pozitív híreket kaptam a »Bodrog«-ról egy pancsovai magyar lánytól. Az első levélben azt írta, hogy a vízállás nagyon kicsi, a »Bodrog« teljesen szárazon van és lékjeit javítják. A másikban meg azt írja, hogy a »Bodrog«-ot levontatták és Belgrádba vitték.
Kádár kormányos, aki a »Bodrog«-ot október 3 i-én vezette, azt állította, hogy tévedett egy erdőben s így korábban jött a balpart felé, mint ahogy szabad lett volna.
A végén még kiemelem, hogy a »Bodrog« a tényleges fegyverszünet kötése alkalmával még a magyar parton volt és nem harc folytán került az ellenség kezébe
Taschler, sorhajóhadnagy

trakeszv6 Creative Commons License 2019.06.03 0 1 1592

ez:

Előzmény: trakeszv6 (1591)
trakeszv6 Creative Commons License 2019.06.03 0 0 1591

pl. itt volt cssz-1(csapatszállitó) egy darut is elbirt volna(T-55 rajta):

Előzmény: trakeszv6 (1590)
trakeszv6 Creative Commons License 2019.06.03 0 0 1590

Hasonlót akartam irni .,amikor létezett a folyami flottila megfelelő technikával,kapacitással egy kis segitséggel ki lehetett volna már emelni a vizből a hajót.Természetesen ezt is mint a többi önálló fegyvernemet,alakulatot megszüntették(hozzáteszem pl. a TEK -nek marhára ott kell lennie...)nem kellett volna felszámolni az utász,műszaki egységek egyes részeit stb.

Hozzáteszem itt nem a mostani "maradvány" flottilával van a gond...

Előzmény: etomcat (1584)
f.csaba Creative Commons License 2019.06.03 0 1 1589

én is akkor szolgálam ellátó század zil gk vezető

Előzmény: mcll (1580)
542-022 AN-2 Creative Commons License 2018.11.29 -1 0 1588

Sziasztok!

 

Pár kézen keresztül jutott hozzám,állítólag hagyatékból.

Esetleg valaki tudja  a történetét?

Csillagnyee Creative Commons License 2018.11.09 0 0 1587

Kedves Fórumtársak!

 

A Honvéd Folyami Flotillának egykori épületeinek dokumentumaiba szeretnék betekinteni.

A Fővárosi Levéltárban "fehér foltok" ezek a területek, a tervek nem találhatóak ott.

Minden tippet szívesen fogadok. :)

Nán Creative Commons License 2018.07.24 0 4 1586

"... miért kell százezrek életét pokollá tenni?"

 

Azok, ott, az ÉLETÜKET teszik kockára a százezrek életéért......

Előzmény: etomcat (1584)
peti9620 Creative Commons License 2018.07.20 0 1 1585

Remélem ezt csak valami félresikerült viccnek szántad.

 

Előzmény: etomcat (1584)
etomcat Creative Commons License 2018.07.05 -9 1 1584

Felháborodva panaszolom a sajkások-tűzszerészek Erzsébet hídi tevékenységét. Miért nem csinálják éjszaka, miért kell százezrek életét pokollá tenni? Úgyis azt panaszolták kedden a búvárok, hogy a Duna magas vízállása miatt erős a sodrás, túl sok a hordalék, nem látni semmit és mindent tapogatni kell. Akkor meg nem mindegy nekik, hogy nappal vagy éjszaka nem látnak semmit?

 

A hídzárásból eredő fél fővárosnyi közúti káosz éjjel elkerülhető lett volna a csekély forgalom miatt - sőt nagyrészt a folyami akadály is, mert sötétben már nincs teherhajózás és a szárnyashajók sem közlekedhetnek éjszaka!

Érdekes, hogy a vasúti baleset-elhárítók, sőt egyszerű váltó-cserélő brigádok is tudnak egész éjszaka dolgozni, reflektorok fényénél - pedig az sokkal veszélyesebb munka, több ezer tonnás vonatok mozognak, 160 tonnás vasúti daruk forognak szó szerint könyöknyire, a szomszédos vágányon, néha ugyanazon.

Sajnos a mai szereplésével a flottillának sikerült megutáltatnia magát a fővárosi lakossággal, éjszakai műszakra való restségetekkel szégyent hoztatok a Szt. István csatahajó 100 éve elsüllyedt legénységére. Idős emberek még a szegény néhai dr. Torgyán minisztert is megszidták miattatok, hogy ha engedte volna megszüntetni a hadihajózást, akkor most nem kellene a dugóban álló buszon megsülniük!

LordH Creative Commons License 2018.06.30 0 0 1583

1983-84. Hírszázad, Lord Hamilton néven.

 

Nán Creative Commons License 2018.06.24 0 0 1582

chabie Creative Commons License 2018.06.06 0 0 1581

Megtudtam,június 30.-án lesz a nyílt nap!

Előzmény: Nán (1579)
mcll Creative Commons License 2018.05.28 0 1 1580

Üdv!

 

Én meg 1987.08-1989.02 között. ;)

AM32-n szolgáltam (PAV4).

Előzmény: re-cool (1572)
Nán Creative Commons License 2018.05.27 0 0 1579

Amint lesz konkrétum....

Tudod, katonáéknál semmi nem biztos.....csak ami megtörtént.

Előzmény: chabie (1578)
chabie Creative Commons License 2018.05.22 0 0 1578

Úgy hallottam,hogy nemsokára lesz ismét nyílt nap a flottillánál! Tudtok erről valamit?

Nán Creative Commons License 2018.05.10 0 0 1577

2018. május 15-19.

 

170 ÉV A MAGYAR HADIHAJÓZÁS TÖRTÉNELMÉBŐL

A Magyar Honvéd Folyami Hadihajózás ez évben ünnepli megalakulásának 170. évfordulóját.

A korabeli hírlapi tudósítás szerint: „A Mészáros Lázár hadigőzös elindíttatott, a Dunán le s fel cirkál, közben hatalmasokat lövöldöz az égbe”. 1848. július 25-én így vette kezdetét a Dunán, a szervezett folyami hadihajós szaktevékenység.

A Magyar Honvédség Budapesti Nyugállományúak Klubja Hadihajós Tagozata, együttműködve az 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezreddel, mint jogutód alakulattal és a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesülettel e jeles évforduló tiszteletére kiállítást rendez, ahol feldolgozásra és bemutatásra kerül a Magyar Honvédség legrégebbi szakcsapatának gazdag történelmi öröksége a kezdetektől napjainkig.

 

Megnyitó: 2018. május 15. 13 óra

 

Megnyitja: Dr. Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke

 

Verset mond: Pallos Emil színművész

 

Helyszín: Caffé Galéria

 

Megtekinthető: 2018. május 19-ig, a ház nyitva tartásával megegyezően.

 

A belépés díjtalan!

Laszlo Tbl Creative Commons License 2018.05.07 0 0 1576

Nem százados volt?

A híradósoknak volt talán a főnöke?

Előzmény: 9934 (1563)
expert1 Creative Commons License 2018.03.19 0 0 1575

Magyar Királyi Folyamőr kormányos tabló.

Középen látható parancsnok Dietrich Richárd folyamőr vezérfőkapitány.

 

Ha valakit érdekel, eladó!!!

 

 

 

re-cool Creative Commons License 2018.01.22 0 0 1574

Az én időmben (1987-88) A Magyar és az Etele már csak állt a kikötőben. A hajóregiszteren azt hiszem, találtam a Magyarról képet, amelyen félig elsüllyedve állt a Hárosi Öbölben. Egy Kézi Schopen nevű együttes énekelte egykor: Szomorú múlt, szánalmas jelen, ismerős tájon idegen

Előzmény: hadihajos (1444)
re-cool Creative Commons License 2018.01.20 0 1 1573

Igen, én. Az én időmben még százados volt. Ő volt a javító század parancsnoka. Ment az udvaron, és akkorákat köpött, hogy sistergett a bdetonon! :-) Amikor üti volt, ő volt az őrparancsnokok réme :-) Állítólag egyszer valaki megfektette, amikor lopózott. :-)

Előzmény: 9934 (1563)
re-cool Creative Commons License 2018.01.20 0 0 1572

Igen, én. Akkor voltam ott katona 1987. 02.-1988- 08.

Előzmény: Törölt nick (1564)
peti9620 Creative Commons License 2018.01.08 0 0 1571

 Újra szolgálatban :)

Hiryu-reload Creative Commons License 2018.01.07 0 0 1570
Dósa Erzsi Creative Commons License 2017.12.27 0 0 1569

Tud valaki valamit dédnagybátyámról, Wégling Istvánról, aki a háború előtt őrnagyi rangban szolgált? Köszönettel: Erzsi

mtr. Creative Commons License 2017.12.24 0 0 1568

Szia

MN9680 1966-68. R/KH/Híradó

Előzmény: nagy11115 (1567)
nagy11115 Creative Commons License 2017.12.20 0 0 1567

Sziasztok !

1965-1968 voltam a Flottillánál katona.

Ha valaki ebben az idószakban volt jelentkezzen.

Nán Creative Commons License 2017.11.22 -1 0 1566

Bontják a flottillás laktanyát !

 

A képek 2017.09.20-án készültek.   Ekkor már a  parancsnoki-, kis-parancsnoki-, étkezde-, és gyengélkedő épületek elbontása megtörtént.......

 

 

 

 

Nán Creative Commons License 2017.11.15 0 0 1565

Képek az Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény flottillás témájú kiállított anyagáról.

 

Törölt nick Creative Commons License 2017.08.25 0 1 1564

Erős István őrnagyra emlékszik valaki a flotillások közül? :-)

 

1988 és környéke ...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!