Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Legard, annak volt valami konkrét oka, hogy nem festették ki a makettet a hajó eredeti színeire? Mivel tudom mennyi munka van egy ilyen makett elkészítésében, az fel sem merül, hogy pont a festést akarták megspórolni...
Más: nagyon érdekes volt, amit az alsó- és felső kormányállásból történő hajóvezetésről írtatok! Én azt hittem, hogy csak azért van 2 kormányállás, hogy ha esős időben hajóztok, ne ázzon meg a kormányos! :-)) De ugye ezzel túlságosan leegyszerűsítettem a dolgot, és a valódi oka bonyolultabb, igaz?
"Ezek az AM-ek nem alkalmasak mechanikus keresésre, ezért volt szükség még az AN-ekre."
Anélkül, hogy megbántanálak, az kell hogy mondjam, a fennti állításod sem részeiben, sem egészében nem fedi a valóságot .
A következő okok miatt:
- egy bizinyos feladatkörre újonnan kifejlesztett, rendszerbe állított technika, általában lefelé kompatibilis a feladatkörén belüli az elődeihez
Az AM-en lévő felszerelés fejlettebb formában maximálisan kielégíti az mechanikus aknakeresés igényeit;
- hidraulikus vontatócsörlő, két vontatókötél, egymástól függetlenül is működtethetően, kötélterelő görgők - a bólyák, kötelekkel, félszemekkel, seklikkel,stb.
- a naszádhoz képest óriási munkafedélzettel - lényegesen nagyobb tolóerő, tömeg - lényegesen hosszabb vontató kötél /kötelek/ - több ember vehető igénybe, nagyobb helyen
- hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb merülés, nagyobb hossz és
magasság, valamint az, hogy nem olyan fürge
Mindezekhez a naszádon:
- külön fel kellett rakni egy kötélterelőt, ami amellet, hogy tökéletesen megfelel a célnak, igen otromba darab
- kézzel kell beszedni a vontató és aknakereső kötelet bólyákkal, golyókkal eggyütt, meglehetősen kis helyen - ki kell támasztani a vonóhorgot egy fa tákolmánnyal, nehogy kitépje a géptér hátsó falát - kisebb teljesítmény, tömeg.
- előnye többek között ami az AM hajó hátránya
Én magam láttam, amikor 3 db összekötött AFI kő összehúzta a naszádpárt, és meg is állította azt. A naszád személyzetéből 3 főt leköt a hajóvezetés, irányítás, így max. feltöltöttség esetén is csak 4 fő marad a fizikai tevékenységre.
Az alábbi felvételek egy, a már megszűt HFF után kitalált Magyar Hadihajózás /1.HTHE/ gyakorlatán készült, az AM 22-es /az én vezetésem alatt/, valamint az AM 32-es /Sír Kán vezetése alatt/, amikoris bizonyítottuk, hogy nagyon is alkalmas a mechanikus keresésre az AM hajó.
Ez nem az összes kép, de vélem elég, ahhoz, hogy meggyőzzelek.
A 223-ban, az első mondatot, Neked is írhattam volna....Az egyik utódod, ha jól emlékszem, az Aknásznaszád topicban, írt néhányszor, a gépekkel kapcsolatban.
Most, a Nyílt Napon, nem volt kinn, de néhány héttel elötte - telefonbeszélgetésünk alapján - meglátogatta hajós kollégáit.
Igen, konkrét feladat miatt, sokszor találkoztunk - a hajón, de a nyugdijba vonulásról nem esett szó. Az bucsúztatón meg valamilyen ok, (szabadság, távoli feladat? fene tudja....) nem voltam.
Aztán egyszercsak G.-ön, amikor gyalog mentem egy céghez, akkor összetaliztunk.
88-95 között rengeteg új arc jelent meg, és úgy megváltozott az élet bent is.....
Nagyon rendes embe volt Vili-bá. igen kedveltem őt.
Bizonyára tudod, hogy Ő a flottilla szertárból jött át , amikor a szertár megszünt az ujpesti kikötőben,
" Alagsor" mennyi minden elfért ott még az ős-időkben. Ott volt a fegyver-mühely, az asztalos mühely, egyéb szerelő mühely, eszterga-padokkal, Brenner Gábor vegyvédelmi raktára, a Flitox / Gál Janika/ irodája stb.
Úgy emlékszem, akkor számomra váratlanul mentél nyugdijba. Az utód J. Béla lett ?
A makettről, (és ha másoknál is látok ilyen, házilag készített emléktárgyat), mindig eszembe jut a Vili bá'.
"Szomszédok" voltunk az alagsorban, és átjárogattunk egymáshoz, sokat dumcsiztunk. Nagyon sok régi flottillás története volt az 50-es évekből.
Van egy kazettám tőle, matrózdalokat gitározott fel egy magnósrádióra, próba-felvételként. Sajna, mire eljutottunk volna a "profi" felvételig, közbejött betegsége,
elment...
A megyeriben, amikor arra járok, mindig megállok....
Igen az Araboknak is épitettek hajókat a belgrádi hajótechnika gyárban, -8o-82 között töbször voltam hajó átvételen és a sóján mindig volt amit nekik épitettek.
A hajótest álltalában sablon alapján épül ezért a felépitmény hasonlásága gyakori, változó a felszereltségük ami lehet polgári és katonai Pl az AM-e készitették 3db motorral de azok nem képesek vontatni.
Az iraki hadihajósoknak is van, és "volt". Az első öbölháborúban elsüllyesztettek belőlük az biztos. Úgy emlékszem hogy kettő süllyedt el rakétától.. Láttam gyenge minőségű fotókat róla. Sajna jó képem nincs az irakiról.
Tudomásom van olyanról is, hogy eredetileg 7 db AM érkezett magyarországra, de egy csókos valamilyen módon szerzett eggyet, és görögországba vitték. Kicsivel késöbb civilek alakítottak valami parti őrséget, és az volt a hajójuk, kékre festve.
Mivel,hogy francia lisenc alapján gyártották a yugók, feltételezhető, hogy a franciáknak is volt, vagy van.
Rossz szót használtam, ugyanis ez nem átalakitott hajó lehet, hanem egy modósitott, vagy korszerüsitett tipus.
Ezek az AM-ek nem alkalmasak mechanikus keresésre, ezért volt szükség még az AN-ekre. Egyébként minden évben tartalékos továbbképzés alkalmával voltak igen nagyon igénybevéve ezek az AN-ek
Verőcénél volt egy kisérleti aknatelepités. Az aknát élesitették de valamijen ok folytán a ködökzsinor elszakadt, nagy ijedtség volt, mert az akana pont a hajózó-útban volt. Azt a feladatot kapta két AN,hogy mechanikus keresővel találja meg, mivel a pontos helyét sem tudták megmutatni. KB. két naposkeresés után megtalálták.
Elnézést kérek Tőletek ! Mindegyikőtökkel ott a pontonon beszélgettem, és a sok idő utáni találkozás öröme miatt elmulasztottam az alkalmat, hogy összehozzalak Titeket.
Számomra azért is érdekesek az előbbi beírások, hogy az "AM hajós-élet", a módszerek, a feladatok megoldása, az idők folyamán bekövetkezett változások (létszám, műszaki állapot, kiszolgálás, stb...) mennyire befolyásolták a tevékenységeteket egy-egy feladat végrehajtása során. (pl. a hajó vezetése)
Igen, én is emkékszem, az "ősök" , minden nehézség nélkül vezették az AM-t az alsó kormányállásból pl. esőben, bízhattak a műszerekben és a gyakorlatukban.
No, azért emlékszem arra is, hogy volt olyan, az AM megvárta, amig a köd elszáll, mert radar ide-oda, a hajópk. biztosra "ment".
Ugyanakkor valamiért, nagyon szerettek forgó radarral napsütéses időben kifutni,
A hajó lehet hogy módosított, de a motorok tutti, hogy eredetiek, mert ugyanúgy füstölnek, mint a 22-es, amikor elindul a kikötőből... :-))
Ha már szerb hajók: rajtuk és rajtunk kívül rendszeresítette más ország is az AM hajókat?
Ja, és egy múltkori kérdésem megválaszolatlan maradt: ha az AM-ek tudnak aknát telepíteni is, és felszedni is, akkor mire kellettek az AN hajók, mit tudnak azok, amit az AM-ek nem?
Bocsánat!!! A leglényegesebb aknakereső készüléket kihagytam , a " mechanikus " keresőt.
Ennél semmi elektromos cecere nem volt , csupán két aknásznaszádon elhejezett , a bójatérben lévő hosszú drótkötél amin bizonyos távolságban kis kapák és nehezéknek vasgolyók voltak.
Nagyon is jól irtam. AN. Az aknászdereglye fecskefarkja közé volt kötve, igy tolta a dereglyét és mögöttem jöttek Kb. 10 méterre. Bizonyosan azt gondoltad, hogy én vontattam.