Keresés

Részletes keresés

United Snakes Creative Commons License 2006.08.01 0 0 210

"Szerb hajók valószínű, hogy már módositott..."

 

A hajó lehet hogy módosított, de a motorok tutti, hogy eredetiek, mert ugyanúgy füstölnek, mint a 22-es, amikor elindul a kikötőből... :-))

Ha már szerb hajók: rajtuk és rajtunk kívül rendszeresítette más ország is az AM hajókat?

Ja, és egy múltkori kérdésem megválaszolatlan maradt: ha az AM-ek tudnak aknát telepíteni is, és felszedni is, akkor mire kellettek az AN hajók, mit tudnak azok, amit az AM-ek nem?

U. Snakes

Előzmény: legard (199)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 209
Én szinte minden alkalommal ottvagyok, de most augusztusban nyaraló szünet van, csak szeptemberben találkozhatunk
Előzmény: hadihajos (208)
hadihajos Creative Commons License 2006.08.01 0 0 208

 el felejtetteted a FA cöngit amivel kikellett támasztani hogy a motortér hátsófala ki ne szakadjon. és egy samu amivel a horgott ki lehetett nyitni.

    A Stefániába elfoglaltságom ha engedi szoktam menni de a főbb rendezvényekre mindig szakitok időt.

Előzmény: legard (207)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 207
Bocsánat!!! A leglényegesebb aknakereső készüléket kihagytam , a " mechanikus " keresőt.

Ennél semmi elektromos cecere nem volt , csupán két aknásznaszádon elhejezett , a bójatérben lévő hosszú drótkötél amin bizonyos távolságban kis kapák és nehezéknek vasgolyók voltak.

Ez ha valamit megfogott, azt nem engedte el.
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 206

Bocsi csak nem értettem jól, így már értem.

Arra pedig nincs szükséged, hogy valaki igazolja amit írsz, mert tökéletesen hiteles vagy.

Előzmény: legard (204)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 205
Ezt a két képet E-mail-on kaptam Érsekujvárrol. Egy az egybe továbbitottam ide.
Előzmény: peye (203)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 204
Én haladtam elől az AM-32-essel, mögöttem KB: 10 m-re az AN az aknászdereglyével.

Ezt elmondhatja a Csumpi is Ő ugyanis az AN-en volt
Előzmény: peye (202)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 203

Szépek kérlek küld el nekem nagyban a módosított szerb hajó fényképét légyszives, a mélem publikus.

Előre is köszi: peye

Előzmény: legard (199)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 202

Oké.

De ki jött mögötted???

Vagy az AN-eken is volt radar?

Előzmény: legard (201)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 201
Nagyon is jól irtam. AN. Az aknászdereglye fecskefarkja közé volt kötve, igy tolta a dereglyét és mögöttem jöttek Kb. 10 méterre. Bizonyosan azt gondoltad, hogy én vontattam.
Előzmény: peye (200)
peye Creative Commons License 2006.08.01 0 0 200

Világos, semmi gond, csak én végig az AM-ekről beszéltem, írtam.

Az én feladatom volt, hogy az AN szorossan követve engem bevezessem a kikötőbe.

Ide gondolom AM-et akartál írni.

Teljesen érthető.

Ha megtalálom, teszek fel képeket egy bomba kiemelésről, amit én hajottam végre Az Esztergom-Párkányi hídnál.

Folytassuk, végre élni kezd a topic.

Ha gondolod előbb utóbb összefuthatnánk a Stefániában, a Hadihajós is szokott járni, ha jól tudom.

Üdv: peye

Előzmény: legard (197)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 199
Nem tudom,ogy láttátok-e ezeket a képeket? Szerb hajók valószinü, hogy már modositott, mert hátul is PAV-4-es van és az alsó kabinok köralakú ablakokkal vannak ellátva.Szerb hajóAN
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 198
Nem is emlékezhetsz rá mert ezek a motorok már a hatvanas években kilettek szerelve.

Ha a lakótérből jövet a gépházba, mindjárt az ajtó után balra a ficakba voltak elhejezve.
Előzmény: Qti (196)
legard Creative Commons License 2006.08.01 0 0 197
Valószinü nem értettél meg vagy én nem jol magyaráztam. Az akanakeresést mindég nappal és jó látási viszonyok között hajtottuk végre, ekkor soha nem használtunk radart, mivel nem volt rá szükség és valóban a igazad van, hogy ekkor mindég a kommandóról irányitottuk a hajót, mivel a főaknásznak ilyenkor más feladata volt.
Viszont én más egyéb feladat végrehajtására gondoltam: többekközött volt a flottilla feladatai között olyan ,hogy hajó-karavánok átvezetése aknaveszélyes területen, vagy egyéb hajózási feladatok végrehajtása.

Itt például elmondok egy esetet. Bizonyára hallottál a margithid pesti hidfőjénél talált bombárol.

A tüzszerészek emelték ki és nem lehetett ott szétszerelni, ezért egy homokkal megpakolt aknászdereglyére tették, a fecskefarok közé állva egy AN tolta.

Mivel ez elég későn ősszel történt nagy köd ereszkedett a vizre. Az én feladatom volt, hogy az AN szorossan követve engem bevezessem a kikötőbe. Erre az esetekre gondoltam , hogy ezt csak alsó kerékállásbol lehet végrehajtani.

Üdv:legard
Előzmény: peye (194)
Qti Creative Commons License 2006.08.01 0 0 196

Ahoy Hajózók!

 

Gyerekek, én nem emlékszem semmilyen benzin üzemű motorra az AN -ekben..........

 

Kettő db. Csepel, vagy Skoda motor tette a dolgát. Ahogy Peye említette két oldalán gurító sineken karos retesszel szabályoztuk a bombák vízbedobását.

Az én kiképzésemen az AN aknamentesítésre volt hivatott ,telepítésre nem.

Az AFI-s (aknafigyelő) kollégák betályolták a vízbe dobott aknákat, és azt kellett megsemmisíteni, a hajózóknak. 

Harminc kilós TNT töltettel elég eredményes dózisok voltak.

Csak az érdekesség kedvéért írom, 74' ben tettünk kárt a kapitalistagimnazistaellenség aknáiban Lórévnél.Fantasztikus látvány volt a robbanás által feltörő vízoszlop.  A robbantások után kosarakkal pecáztak a környékbeliek annyi hal pusztult el a nagy dirr durr után.

Üdv. Qti

Előzmény: legard (193)
peye Creative Commons License 2006.07.31 0 0 195

"Az AN-ekben volt egy kéthengeres boxer motor/benzines/ olyan mint most az AM-ekben ami a KRAM-ba továbbitja az egyenáramot."

Valóban, csak négyhengeres és dízel, valamint nem csak egyenáramot.

Az aknatelepítés AM-ről, nem daruval, hanem a gurítósínek segítségével történik, történt.

A kiemelés daruval.

Ugyanazokról  a sínekről a folyami bombázás is megoldható.

stb...stb...stb

 

 

 


 

Előzmény: legard (193)
peye Creative Commons License 2006.07.31 0 0 194

"A radar hajózással kapcsolatba, annyi az észrevételem, nem a felső kerékállásbol kell irányitani a hajót. Ehez négy ember összehangolt munkája kell. A Pk. kormányos, főaknász, és gépész. Kell egy jó vonalvázlat, valamint minden müszernek üzemelni kell. "

Ez komoly, az AM-ről beszélsz????

Akkor nem csak hogy nem tudok olvasni -szabályzatok a nyolcvanas évekből, egyidősek a hajókkal nagyjából-, de évekig jól át is vertek engem a parancsnokaim, kiképzőim.

Azt ugye Te sem gondolod komolyan, hogy KRAM vontatás közben az alsó kormányállásból vezettél????

Vasalást hogy oldottad meg, ha ezt a négy embert lekötötte a hajóvezetés?

Vasalás hajópárban, három hajóval....

A KRAM eldobás, felszedés, kiengedés beszedés...soroljam még?

Kötelékhajózás, manőverek kötelékben, ugyanebben a kötelékben légiriadók....

Mindezt nem a teljes létszámmal, hanem max. 11-12 fővel.

De még az eredeti létszámmal is elég vicces amit írtál.

Ne vedd tiszteletlenségnek, nem annak szántam, csak azt írom amit csináltam, csináltunk.

Még a régiek sem igen meséltek arról, hogy rendszeresen az alsó kormányállásból vezettek volna, az én időmben pedig csak gyakoroltuk, de semmiféleképpen nem vezettünk rendszeresen lentről.

Üdv: peye


 

Előzmény: legard (193)
legard Creative Commons License 2006.07.31 0 0 193
Úgy látom ,hogy az ismereteket teljesen az alapoknál kell kezdeni, de ez a fórum nem alkalmas egy több hónapos, sőt egy éves elméleti és gyakorlati kiképzés levezetésére.

Az őskorban az aknamentesités csupán egy rész feladat volt, amit végre kellett hajtani. Az akna felkutatása nem egyszerüen véletleszerü, hanem előre kitüzött terület volt. Hogy hol van az akna azt az aknafigyelő rendszer fedte fel, majd kitüzte és az akna gyujtószerkezete alapján lett eldöntve , hogy milyen megsemmisitést alkalmazzanak. Ez lehetett indukciós , érintős, akusztikus-aki aknász volt az tudja, hogy ez mit jelent-

Ennek megfelelően használtak külömböző eszközöket. Folyami bomba megsemmisitést, a mágneses indukciós akna ellen lágyvastekercses" vasalót" Ezt álltalában 12-szer vontattuk el az akna felett, mivel 12 impulzusra voltak ezek állitva.
Ha ez nem járt eredménnyel , használtuk a folyami bombázást. Kérdés lehet ,hogy hogyan volt megoldva a vasalóba vezetett egyenáram? Az AN-ekben volt egy kéthengeres boxer motor/benzines/ olyan mint most az AM-ekben ami a KRAM-ba továbbitja az egyenáramot.

Természetes volt akna-telepités is. Bizonyos aknazár-telepités / M-akna/ ezeket bizonyos aknászdereglyéről hajtottuk végre. Ezek adereglyék felvoltak szerelve daruval és ezzel eresztettük le a fenékre. ezeket az aknákat apartról inditották, ill. robbantották.

Éjszaka és ködben nem hajtottunk végre ilyen feladatokat mert nagyon veszélyes lett volna.

Oktober-novemberben már megkezdődött a hajók kiemelése, lekonzerválása, és télen egyéb más katonai kiképzés

folyt. Am-eket nem emelték ki mivel ugy ahogy a hadihajós mondja kisebb jégzajlást kibirtak, a kikötőben pedig rendszeresen törtük a jeget.

A radar hajózással kapcsolatba, annyi az észrevételem, nem a felső kerékállásbol kell irányitani a hajót. Ehez négy ember összehangolt munkája kell. A Pk. kormányos, főaknász, és gépész. Kell egy jó vonalvázlat, valamint minden müszernek üzemelni kell.

A többit majd később. Üdv. legard
Előzmény: United Snakes (188)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.31 0 0 192

" Akna telepítésére az AM-ek is képesek a két oldalán lévő daruk segitségével."

 

Akkor ez tényleg univerzális hajó! Lehet vele gyakorolni az aknatelepítést, és azután a saját maga által lerakott aknákon az aknamentesítést! :-))

Ennek tudatában mire használjátok az Ercsi-t, illetve felújítás után a még megmaradt másik 3 AN naszádot?

 

U. Snakes

Előzmény: hadihajos (190)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.31 0 0 191

  A zajó Dunával megbirkózik.

  Aknatalepitésre alkalmasak az AM-ek a rajtuk lévő darukkal.

hadihajos Creative Commons License 2006.07.31 0 0 190

Az északi vasuti összekötő hinál végzet tüzszerész munkáról már tettem fel fotók Kb 3 oldalal visszább.

      A zajló Dunával megbirkózik de jégtörésre alkalmatlan.

Igazi élmény beszámolót csak szóban és halgatóság előtt érdemes tartani, ahol a rekciók tovább fokozzák az előadás minőségét( szavahihatőség határait.

     Akna telepitésére az AM-ek is képesek a két oldalán lévő daruk segitségével.

              Üdv hhajos

Előzmény: United Snakes (188)
belic Creative Commons License 2006.07.30 0 0 189
Hello!

úgy rémlik, hogy valami nemzetközi szerződést a Honvédség is aláírt, hogy ezentúl nem tart rendszerben aknát, és a készleteket is meg fogja semmisíteni.

Szerintem ez csak a taposo aknakra vonatkozik. Az biztos, hogy harcskocsi es megfigyelt gyalogsagi aknakra nem.

ui: a taposo aknak altal megolt emberek _tobbsege_ gyerek.

Bel
Előzmény: United Snakes (188)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.29 0 0 188

"Maga a hajó védelmét az aknák ellen a demagnetizálás védi, és az apró külömböző frekvenciákat kiváltó robbanó töltek melyeket a hajóról lőnek ki a vízbe."

 

Nem tudom, hogy ez mennyire publikus, ha nem az, akkor nyugodtan ignoráld a kérdést: manapság, vagy akár az elmúlt 15-20 évben találtok még éles viziaknákat? Merthogy a II. v.h.-nak több mint 60 éve vége, a folyó felső szakaszán azóta béke van, a délszláv háborúk aknái meg gondolom nem tudnak felúszni a Dunán! :-))

A másik kérdés, ami nem biztos, hogy publikus: ha az AM az aknamentesítő, akkor az AN hajók, pl. az Ercsi végzik az akna _telepítést_? Én civilként nem vagyok túl járatos a témában, de úgy rémlik, hogy valami nemzetközi szerződést a Honvédség is aláírt, hogy ezentúl nem tart rendszerben aknát, és a készleteket is meg fogja semmisíteni. Vagy ez csak a gyalogsági és a harckocsi elleni aknákra vonatkozik?

 

"Több órás üzemidő után és kellő kipufogó hőmérséklet beállitasa után a füstölés normális."

 

Főleg akkor volt feltűnő, amikor elindultunk a kikötőből. Menetközben nem nagyon tapasztaltuk, persze az is lehet, hogy a sok élmény lekötötte a figyelmünket! :-))

Ezzel együtt talán egy motorgenerál segíthetne a dolgon, de ha tényleg 2012.-ben ki akarják vonni őket, akkor már nem szívesen áldoznak rájuk pénzt... :-((

 

"A hajótest magnézium és aluminium ötvözete (arányukat nem ismerem) a allóképességet nagyban befolyásolja a hajó bordázata a kritikus (sérülékeny) helyeken."

 

Ez nagyon rejtélyes megfogalmazás volt! :-)) Akkor most bírta a zajló jeget a hajó, vagy ilyenkor inkább tantermi elméleti foglalkozás volt? :-))

 

"...azok voltak ám az igazi történetek."

 

Na, mesélj, mesélj...! :-))

 

Üdv: U. Snakes

 

Előzmény: hadihajos (186)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.29 0 0 187
Kösz a kiigazitást igazad van, Én a lövészetekről csak az öregektől hallottam élménybeszámolót ha a környéken áthajóztun.gondolom tudod kikkel hajóztam a CSSZ-2 őn vagy a VH-70 en és természeten a MAGYAR motoroson, azok voltak ám az igazi történetek. ( Münkhaunzen báró elbujhat mögöttük).
Előzmény: legard (183)
hadihajos Creative Commons License 2006.07.29 0 0 186

NASA szintü titok nics, de van ennek a hajónak egy tartozéka amit vontat a KRAM (Közvetlen Ráhatásu Akna Mentesitő) olyan szivar formályú.Müködésének megismeréséhez sok sok apró ismeretre lenne szükség, beállitásokkal utánozni lehet Bármilyen hajó vagy tolatmány paramétereit ez által ez alatt robban a folyami akna nem az igazi szállitmány vagy hajó alatt.

   Maga a hajó védelmét az aknák ellen a demagnetizálás védi, és az apró külömböző frekvenciákat kiváltó robbanó töltek mejeket a hajóról lőnek ki a vizbe.

   Röviden összefoglalva.

   Több órás üzem időután és kellő kipufogó hőmérséklet beállitasa után a füstölés normális, persze mefelelő terhelés is szükséges, vontatás, sebesség, manőverek.

   A hajótest magnézium és aluminium ötvözete (arányukat nemismerem)a allóképességet nagyban befilyásolja a hajó bordázata a kritikus (sérülékeny) helyeken.

Előzmény: United Snakes (184)
peye Creative Commons License 2006.07.29 0 0 185

Oké, lazítok.

A motorok valóban korszerűtlenek, de nem mondanám szarnak, igen hosszú ideig, és jól bírták, és bírják ma is.

Úgy vélem, a radar használat nem büszkeség kérdése, bár ez enyém kb. két évig rossz volt. Amikor működött használtam, használtuk.

Annak ellenére, hogy fenntről vezettünk, a radar meg az alsó kormányállásban volt.

Amikor megfelelő képesítés nélkül vezet az ember /ez ránk vonatkozik, vonatkozott rám is/, mindent meg kell tenni a biztonság érdekében.

Az viszont természetesen tökéletesen igaz, hogy az időjárás nem, vagy csak nagyon szélsőséges körülmények között befolyásolta a kiképzést.

A tökéletes üzemanyag elégetés az emberisé olyan álma, ami nem valószínű, hogy megvalósul.

Az tény, hogy a hatásfok a mai motoroknál már fényévnyire van a régiekhez képest.

Tankolni pedig jó szervezés mellet szinte bárhol lehet, kivéve, ha a nagyon zöldek kiszagolják, tudod kikről beszélek, akik a Dunába mossák a kocsijukat, majd elmennek tüntetni a Zengőre.

Természetese a tiszta autójukkal. 

Nem fetisizálom a dolgot, de hidd el, vannak még olyan részei a hajónak -a beépített elktronika- ami még érdeklődésre adhat számot, bár már elavult a mai szemmel, de tökéletesen működik, itt, és tudtommal már nem sok helyen, ezért ezt a részét még a mai napig is tilos átalakítani, eladni, stb.

Az hogy mit végez el, tudható, az hogy ezt hogy teszi tudtommal még ma sem publikus.

Azok között akik "csak" olvassák ezt a topicot IS, vannak olyanok akik válaszolhatnának neked, ha felfednék magukat, és Ők azt is tudják hogy lehet, vagy nem lehet, ezeket az adatokat ilyen szinten nyílvánossá tenni.

Üdv: peye

 

Előzmény: United Snakes (184)
United Snakes Creative Commons License 2006.07.28 0 0 184

"...kora tavasszal és késő ősszel voltak a gyakorlatok legnagyobb része amikor váratlan köd ereszkedett a folyóra, vagy sűrű hóesésben."

 

Milyen jó, hogy ezt is leírtad! Rögtön adódik is a kérdés: nálatok nem volt olyan, mint a vadászrepülőknél, hogy csak bizonyos minimális időjárási adottságok megléte esetén engedélyezték a napi kiképzési feladatok elvégzését? A köd mellett gondolok itt az éjszakai hajózásra. ( Bár azon gondolom reflektorokkal tudtatok segíteni! ) És persze a fő kérdés: hogy bírták ezek az alu ötvözetű hajók a jeget? Zajlás, vagy beállt folyam esetén volt egyáltalán kifutás? Ha igen, akkor a "fénykorban" volt saját jégtörő hajója a Flottillának, vagy a "Jégvirág"-ok segítségét vették igénybe?

 

"Szívesen mesélek még erről a témárol, ha valaki kíváncsi rá."

 

Na léci, léci, léci...! :-))  Az erre a célra létrejött topik eddigi közel 200 hozzászólása, és a Nyílt Napra kilátogató több ezer ember jelenléte a bizonyíték arra, hogy milyen nagy igény lenne rá! Úgyhogy sokak nevében kérlek rá, hogy írj ide minél többet! :-))

 

Üdv: U. Snakes

 

 

P.s:

Peye írta:

"Műszaki adatokat -ellentétben "tanult" kollégámmal-, nyílt topicon nem áll módomban közölni, bizonyos adatokat pedig semmilyen módon sem."

 

Azért lazíthatnál egy kicsit! :-)) Nem valószínű, hogy NASA szintű titkok lehetnének egy 25 éve gyártott apró, yugó gyártmányú aknamentesítő hajó körül. A Nyílt Napon a tisztek szívesen válaszoltak minden felmerülő kérdésre, pl. a hajók sebességére lejtmenetben és hegymenetben, a gépágyúk lőszer javadalmazására, vagy az ominózus radarral kapcsolatos kérdésre. Amikor megkérdeztük pl. hogy miért füstöl induláskor a hajó, azt mondták, hogy azért, mert szar korszerűtlen motorja van, és emiatt nem tökéletes az üzemanyag elégetés folyamata. Szóval tényleg tök őszinték voltak...

   

Előzmény: legard (183)
legard Creative Commons License 2006.07.28 0 0 183
Ha megengedtek egy két észrevételt ehez a vitához. Hallgassátok meg 70 éves barátotokat, az Öreg dunai medvét.

A lőtér nem Ercsinél volt hanem Százhalombatta és Érd között a magas löszpartnál.
Parti célra valamint mozgó /úszó/ célra használták az AN-ek DSK-val, PN-ek pedig a gépágyúikkal. Ezt a hatvanas években megszüntették, mivel nagyon veszélyessé vált az ott lakók számára.

A zuhanyzó átépitése valóban úgy van ahogy az öreg hadihajós mondja.

Radar: Amig ezek a hajók megnem érkeztek ugyan ezeket a feladatokat kellett végrehajtani aknász-naszádokkal ,mint most ezekkel a korszerü AM-ekkel. képzelhető, hogy rossz látási viszonyok között milyen nehéz volt. Ugyanis kora tavasszal és késő ősszel voltak a gyakorlatok legnagyobb része amikor váratlan köd ereszkedett a folyóra. vagy sürü hóesésben. Ez az akadály ezzel a radarral elhárult. A radar 500 m-ét nem értem, mivel a hajó mellett 15 méterre lévő radarbolyát is érzékelte. Amikor verőfényes nappal vagy csillag fényes éjszaka volt egy igazi hajópk nem használta a radart. Csak mellékesen olyan ködben, hogy a hajó orrát sem lehetett látni mentem be a tasi öbölbe bemérésre.

Szivesen mesélek még erről a témárol, ha valaki kiváncsi rá.

Üdv:legard

hadihajos Creative Commons License 2006.07.28 0 0 182

A zuhanyzóról irva az átvételi állapotra utaltam, a bajárati ajtó melleti fülkét Párizs (pubi) fedélzetmester újitása alapján lett átépitve angolosra .

           A WC kagylót 4 db csavar rögziti a zuhany tálcához.

          

  A legközelebbi nyilt napon megmutatom az átalakitást.

 

         Üdv: üzemes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: peye (180)
peye Creative Commons License 2006.07.28 0 0 181

Üdv.

Az úszóművek továbbításának meg vannak a szabályai, előírásai.

Ezek kógens szabályok, vagyis nem szabad tőlük eltérni.

Jelen példánál maradva:

- lehetne a lakóhajót 1db AM-hajóval -ami NEM naszád- is vontatni, ha a lakóhajón lenne kormány, de nincs neki

-meg lehetne úgy is csinálni, hogy 1 AM keresztkötélen vontatná, egy naszád pedig a lakóhajó mögé lenne kötve szorosan, keresztkötélen, kormánynak.

Ez utóbbihoz sajna sem a személyi feltételek, körülmények nem adottak, sem a műszakiak.

- a mellévett alakzatot pedig, ha jól tudom a felügyelet /hff/ letiltotta a magyar szakaszon.

- az AM meg nem is tudná mellévenni, mert jóval magasabb a szabad oldalmagassága, így pedig komoly kárt okozna a lakóhajóban.

Műszaki adatokat -ellentétben "tanult" kollégámmal-, nyílt topicon nem áll módomban közölni, bizonyos adatokat pedig semmilyen módon sem.

Ez a típus, arra amire kitalálták, jelen pillanatban is egyedülálló paraméterekkel, tudással bír.

 

Üdv: peye

Előzmény: United Snakes (178)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!