Abban igazad van, hogy az a trend, hogy adjunk el jó sok hangszórót és sokcsatornás hangrendszert
mert azért jó sok pénzt el lehet kérni és amúgy igen tényleg nagyon látványos előadást lehet rendezni műszakilag ócska eszközökkel a 7-10 csatornás pontszerű monó hang egy akciófilmnél meg dübörgő helikoptereknél valóban ütős hangahtásra képes de azzal te normális zenei "atmoszférát" nem nagyon tudsz teremteni.
Illetve nagyjából meglehetne de egy ilyesmi rendszer piaci alapon belépőszinten legalább 15-25+ milla lenne.
Sztereó rendszerben is nagyon nehéz ezt megvalósítani kb. alapvető követelménye ennek a pontos fázismenet így a gyors elektronikákon kívül (vajh véletlen, hogy az összes igazán nagyágyú erősítő (pl Gryphon, Dartzeel) teljesítmény sávszélessége legalább 100-300kHz ?) A középtartományért felelős hangsugárzó mozgó tömege ne nagyon legyen 5g-nál több, a fáziskúpos hangsugárzóknak jobb szokott lenni a sztereó tere, sokadrendű hangváltók felejtősek, mert a tömérdek váltóalkatrész úgy összkuszálja a fázismenetet, hogy minden lesz abból csak igazán jó sztereó tér nem. Szóval itt sem egyszerű de egy jó sztereó rendszernél nem igazán érzed azt, hogy kellene az 5-7 akármennyi hangszóró. Mondom ezt úgy, hogy órákat töltöttem a cimborám moziszobájában a palfonon is volt 4 hangszóró melyben a komplett rendszer értéke alulról nyalta a 10 millát, de zenét normálisan azon sem lehetett hallgatni. Arra volt ugyanoda berendezve egy sztereó elektronika.
"a jó basszus szükséges, de nem elégséges feltétele a jó hangzásnak"
Flacika megint belellépett a tutiba, basszus! ;)
A standard dob-gitár-basszus-ének alapképletű zenekarok hangosításának pl. az alfája és omegája, hogy bár a hangmagasság szerinti struktúra alulról kezdve kb.: kick drum-bass-pergő-gitár-ének. Ebből a klasszikus rockban a basszusgitár az, ami legkevésbé hallatszik ki, sokan azt se tudják, szól-e egyáltalán, vagy hol keressék a hangját... Tényleg, csakhogy abban a pillanatban, ha kinútoljuk az addig "nem hallatszó" basszusgitár csatornáját, azonnal összeomlik az egész zenekari hangzás, és egy kibaszott nagy, kezelhetetlen űr keletkezik a hangképben - pedig nem is hallottuk addig, hogy miafrancot is pilickázott az a fazon egész idő alatt a színpadon;)
Én nem a pontosságot várom el a rendszertől (milyen pontosságot? bitről bitre? szinusz hullámról szinusz hullámra?), hanem, hogy a hallgatott zene megérintsen!
Ehhez persze nem árt egy jó lánc, de megette a fene az egészet, ha van egy high-end láncom, de csak Zámbó Jimy-t (tudod, a királyt:))) kellene hallgatnom!:(
Sztem a hifista akkor téved (el a sűrű sötét erdőben) amikor valamiféle "pontosságot" vár el a reprodukciótól!
Néha azért te is megnézhetnéd, mi a fórumrész témája..:pppp
A "fejlettebb hangforrások" gyakolatáról mondta egyik népszerű színművészünk:
Jár mostanában moziba?
CsGy: Nem, mert dübörög a mozi. Egyszerűen brutális, ilyen hangok a természetben nincsenek. Ne úgy akarjanak a történet részesévé tenni, hogy egy szekér átmegy a fülemen!
Egyszerűbb volt zenét írni... Mellesleg én leginkább azt hallgatok, nem közönséget. ;) Persze, írhattam volna hangreprodukálást is, talán úgy jobb. A többit viszont fenntartom. :)
Hát éppen ez az, a "11.2 csatornából más-más jön". Egy sztereó rendszert nem tudnak összerakni fázishiba mentesen, majd pont egy 11.2 rendszert tudnának. Jó, mondjuk amikor a filmben felrobban egy fél város, annak jól áll a kakofónia, de egy jazz triónak...
Nem tudja. Törekszik rá de sosem fogod úgy hallani mint amikor 11.2 csatornából más-más jön. Tudom. Nagyon kevés az a forrás ami ezt ki tudja szolgálni, de az is biztos hogy a világ sem áll meg ezért a tartalomszolgáltatók előbb-utóbb át fognak állni erre. A film- és videojáték ipar például már szinte makulátlanul átállt a sokcsatornás rendszerre. Csak az a kérdés hogy 5.1, 7.2 v. ennél fejlettebb a hangok forrása.
Nem. Nem csak az élő zenét hanem úgy egyáltalában azokat a hangokat, amellyekkel az életben találkozik az ember. Mert ugye a pontosság nem csak a zenére vonatkozik és PÉLDÁUL amikor egy színpad előtt állsz koncerten akkor hátulról is bekiabálnak, fütyülnek, sikítoznak, esetleg visszhang van, stb. és ha ez nincs meg egy koncertfelvétel visszahallgatásakor, mert csak előlről vannak hangszóróid akkor az minden csak nem pontos. Márpedig ez utóbbi után sír itt mindenki így én is. :)
OFF: Én pedig úgy veszem észre, hogy néhány lúzer akaszkodik rá audiolandra, akik nem információért járnak ide, hanem az irtózatosan dilettáns outsiderségükkel offolnak szét minden témát és topikot. Hadd ne hozzak példákat, egész audioland látja, mi folyik a "hozzászólás jogára" hivatkozva folytatott topik- és fórumrombolás mögött.
Malone Legyen Veletek! - meg a collstok (csak ne itt ;)
Hadd kölcsönözzek egy megfogalmazást a matematikából: a jó basszus szükséges, de nem elégséges feltétele a jó hangzásnak. És hogy mi a jó basszus? Ha a hangzás a lehetőségekhez képest a legjobban megközelíti az élő zenét. Tehát nem üt, nem dünnyög, nem dohog, valamint a szintje nem haladja meg a közép és magas tartományét de nem is marad el tőle. Ez az én véleményem.
Ezzel nagyjából mindenki egyetért csak mivel "Hangfal" a topik címe ezért az itteni történések arról szólnak, hogy technológia oldaláról szemlélve és a tudomány eszközeinek bevetésével* milyen út vezet is el az általad is felemlegetett konklúzióhoz. ..és a vélemények erről alapvetően már ott megoszlanak, hogy két v. több hangfalas rendszer szolgálja-e ki hatékonyabban ezt a törekvést és analóg vagy csatornánkéntlegalább 24 bit 96 kHz mintavételezésel készült DTS HD Master Audio forrás erre a legalkalmasabb. Mindezek mellett a hangot nem csak a zenében keressük, hanem minden olyan médumben amely a kép mellé egyben hangot is közvetít. Vagyis a filmek, koncert filmek, pc-s, konzolos (összefoglaló nevén: videojátékok), stb. is ebbe a körbe tartoznak.
Szóval most az igazság keresésének tudományos megközelítéséről beszélgetünk (v. próbálunk beszélgetni) és nem a szubjektív konlúzióról. :)
Persze, csak néhányan úgy írnak itt a basszusról, mintha ez lenne az egyetlen fontos dolog a jó hangzáshoz. Nyilván erre is szükség van, de a túltolt basszussal elég jól agyon lehet vágni a legtöbb zenét. A gatyarezgetős hangerő nekem mondjuk egyébként is sok, én (koncertek kivételével) ennél visszafogottabb hangerőn szeretek zenét hallgatni.
Az autóból kihallatszó basszustól persze inkább azért kapok hülyét, mert valamiért a kocsiban hangosan zenét hallgatók szinte mind ugyanazt az egy-két (általam amúgy nem kedvelt) zenei műfajt favorizálják.
Az a jó basszus titka, hogy a teljes hangfrekis tartományban jó az átvitel. A világ talán legkegyetlenebb hasbarúgós, kibelezős metál lábdob mikrofonjának, az audix D6-nak az átviteli görbéje a tökéletes példa rá: ha nincs megtolva a szubtartomány párhuzamosan 7-8 kHz-en, akkor nem szól, nem üt, nem csattan, csak dünnyög... Egyébként meg az agyadat és a beleidet tépi ki egyszerre a helyéről, és lenyomja a torkodon, hogy köpni-nyelni nem tudsz ;)
Nekem az autóban elől van 2db 13cm közép magas, noname, hátul a kalaptartóban 2db 16 cm közép magas alpine.. A lejátszó egy pioneer, alap.. Mégis érzem elől a basszus erejét.. Suzuki Swift, csapott hátú, vagyis a 2 hátsónak kB 200liter a térfogata a doboznak.. Nekem bőven elég, kocsiba..
A jó basszus nem is morog meg dübög, hanem csattannósan üt. De ám úgy hogy meglibben még a csőgatyám szára is tőle (a hajam nem, mert az nincs). >:) Most viccen kívül. A szép kövér teli és csattanós mélyekre szükség van, mert az ott van az élő zenében, meg a menydörgésben meg úgy általában mindenhol is, csak mivel nem zeneszolgáltatást nyújt az ember a szomszédai számára hanem együttélést, ezért nyilván olyan hangerőn teszi azt hogy zavarjon azzal másokat. A mozizás kiszámíthatatlanul bekövetkező durva mélyei azok a hangok amelyekkel sajnos nincs mit kezdeni. Mindenki beszarik tőlük akár a pincében, akár a padláson van. Sőt! Még azok is akik nézik a filmet.