Hát éppen ez az, a "11.2 csatornából más-más jön". Egy sztereó rendszert nem tudnak összerakni fázishiba mentesen, majd pont egy 11.2 rendszert tudnának. Jó, mondjuk amikor a filmben felrobban egy fél város, annak jól áll a kakofónia, de egy jazz triónak...
Nem tudja. Törekszik rá de sosem fogod úgy hallani mint amikor 11.2 csatornából más-más jön. Tudom. Nagyon kevés az a forrás ami ezt ki tudja szolgálni, de az is biztos hogy a világ sem áll meg ezért a tartalomszolgáltatók előbb-utóbb át fognak állni erre. A film- és videojáték ipar például már szinte makulátlanul átállt a sokcsatornás rendszerre. Csak az a kérdés hogy 5.1, 7.2 v. ennél fejlettebb a hangok forrása.
Nem. Nem csak az élő zenét hanem úgy egyáltalában azokat a hangokat, amellyekkel az életben találkozik az ember. Mert ugye a pontosság nem csak a zenére vonatkozik és PÉLDÁUL amikor egy színpad előtt állsz koncerten akkor hátulról is bekiabálnak, fütyülnek, sikítoznak, esetleg visszhang van, stb. és ha ez nincs meg egy koncertfelvétel visszahallgatásakor, mert csak előlről vannak hangszóróid akkor az minden csak nem pontos. Márpedig ez utóbbi után sír itt mindenki így én is. :)
OFF: Én pedig úgy veszem észre, hogy néhány lúzer akaszkodik rá audiolandra, akik nem információért járnak ide, hanem az irtózatosan dilettáns outsiderségükkel offolnak szét minden témát és topikot. Hadd ne hozzak példákat, egész audioland látja, mi folyik a "hozzászólás jogára" hivatkozva folytatott topik- és fórumrombolás mögött.
Malone Legyen Veletek! - meg a collstok (csak ne itt ;)
Hadd kölcsönözzek egy megfogalmazást a matematikából: a jó basszus szükséges, de nem elégséges feltétele a jó hangzásnak. És hogy mi a jó basszus? Ha a hangzás a lehetőségekhez képest a legjobban megközelíti az élő zenét. Tehát nem üt, nem dünnyög, nem dohog, valamint a szintje nem haladja meg a közép és magas tartományét de nem is marad el tőle. Ez az én véleményem.
Ezzel nagyjából mindenki egyetért csak mivel "Hangfal" a topik címe ezért az itteni történések arról szólnak, hogy technológia oldaláról szemlélve és a tudomány eszközeinek bevetésével* milyen út vezet is el az általad is felemlegetett konklúzióhoz. ..és a vélemények erről alapvetően már ott megoszlanak, hogy két v. több hangfalas rendszer szolgálja-e ki hatékonyabban ezt a törekvést és analóg vagy csatornánkéntlegalább 24 bit 96 kHz mintavételezésel készült DTS HD Master Audio forrás erre a legalkalmasabb. Mindezek mellett a hangot nem csak a zenében keressük, hanem minden olyan médumben amely a kép mellé egyben hangot is közvetít. Vagyis a filmek, koncert filmek, pc-s, konzolos (összefoglaló nevén: videojátékok), stb. is ebbe a körbe tartoznak.
Szóval most az igazság keresésének tudományos megközelítéséről beszélgetünk (v. próbálunk beszélgetni) és nem a szubjektív konlúzióról. :)
Persze, csak néhányan úgy írnak itt a basszusról, mintha ez lenne az egyetlen fontos dolog a jó hangzáshoz. Nyilván erre is szükség van, de a túltolt basszussal elég jól agyon lehet vágni a legtöbb zenét. A gatyarezgetős hangerő nekem mondjuk egyébként is sok, én (koncertek kivételével) ennél visszafogottabb hangerőn szeretek zenét hallgatni.
Az autóból kihallatszó basszustól persze inkább azért kapok hülyét, mert valamiért a kocsiban hangosan zenét hallgatók szinte mind ugyanazt az egy-két (általam amúgy nem kedvelt) zenei műfajt favorizálják.
Az a jó basszus titka, hogy a teljes hangfrekis tartományban jó az átvitel. A világ talán legkegyetlenebb hasbarúgós, kibelezős metál lábdob mikrofonjának, az audix D6-nak az átviteli görbéje a tökéletes példa rá: ha nincs megtolva a szubtartomány párhuzamosan 7-8 kHz-en, akkor nem szól, nem üt, nem csattan, csak dünnyög... Egyébként meg az agyadat és a beleidet tépi ki egyszerre a helyéről, és lenyomja a torkodon, hogy köpni-nyelni nem tudsz ;)
Nekem az autóban elől van 2db 13cm közép magas, noname, hátul a kalaptartóban 2db 16 cm közép magas alpine.. A lejátszó egy pioneer, alap.. Mégis érzem elől a basszus erejét.. Suzuki Swift, csapott hátú, vagyis a 2 hátsónak kB 200liter a térfogata a doboznak.. Nekem bőven elég, kocsiba..
A jó basszus nem is morog meg dübög, hanem csattannósan üt. De ám úgy hogy meglibben még a csőgatyám szára is tőle (a hajam nem, mert az nincs). >:) Most viccen kívül. A szép kövér teli és csattanós mélyekre szükség van, mert az ott van az élő zenében, meg a menydörgésben meg úgy általában mindenhol is, csak mivel nem zeneszolgáltatást nyújt az ember a szomszédai számára hanem együttélést, ezért nyilván olyan hangerőn teszi azt hogy zavarjon azzal másokat. A mozizás kiszámíthatatlanul bekövetkező durva mélyei azok a hangok amelyekkel sajnos nincs mit kezdeni. Mindenki beszarik tőlük akár a pincében, akár a padláson van. Sőt! Még azok is akik nézik a filmet.
a gond viszont csak annyi, hogy xnc jelű összetevő nem tartozik a hangspektrum egyetlen részletéhez se, az úgynevezett "basszus tartományhoz" sem, keress rá inkább a malone kifejezésre, az a spektrumod;)
Nem tudom, a hülyegyerekeken kívül ki gondolja, hogy a hangminőség egyetlen mércéje a basszus dübörgése, de mondjuk én hülyét is kapok az autónól kihallatszódó basszustól. Persze én a többszáz wattos hifiket is furcsállom kicsit (pláne autóba), én itthon a 2×40 wattos erősítőket is gyakorlatilag csak teszt esetén tekerem fel csutkára, mert amúgy egy láb mélyen a koponyámba süllyedne a fülem a hangerőtől.
gyogyika, nincs veled semmi gond, ha normálisan társalogsz, csak nem kell dilettáns baromságokkal telixarni audiolandot, mert ez nem a DJ börze, ahol a tucc-tucc az etalon.
Nem kéne az irtózatosan nagy szintén kitiltott csárlisínes szakértelmedet újra szétkeszerni itt, ha a collstokba és mérőszalagokba vagy szerelmes, az nem a hangszórókra jellemző információ.