Igazad van, rendben :)
Szóval egy erősítő olyan terhelőimpedanciára tud dolgozni amilyenre tervezték. Én nem tartom üdvözítőnek az olyan "univerzális" erősítőket melyeknél specifikálnak többféle terhelőimpedanciát.
Ez nekem olyan Lo-FI szint/kategória mint a 4 évszakos gumi az autókon.
A szűrők a fokozatok belső áramvisszacsatolásai és egy sor olyan paraméter amely függ a terhelőimpedanciától változnak a különböző üzemállapotokkal.
Pl. D osztályú erősítőnél minden terhelőimpedanciára más kimenőszűrő alkatrész értékek tartoznak. Persze ettől te még ráaggathatsz szinte bármit, csak nem úgy fog szólni.
Vagyis kizárt dolog, hogy egy erősítő ugyanolyan minőségben tudjon megszólalni a különböző ráakasztott impedanciák alatt.
Ha megnézed az olyan erősítők adatlapjait ahol többféle terhelőimpedanciát adnak meg, mindig más torzítási értékeket specifikálnak a különböző terhelőimpedanciákhoz.
Szerintem ez egyébként többet mond el az erősítőről, mint a különböző impedanciákon mutatott kimenőteljesítmény.
A másik a DF. Ahhoz, hogy impedancia feleződésnél duplázódjon a teljesítmény nagyon magas DF-ű erősítőről kell, hogy szó legyen.
Az ilyen erősítők gyakorlati tapasztalatom alapján csikorgósan durván, élettelenül szólnak, persze biztosan van kivétel én csak nagy átlagról beszélek.
Ilyen szempontból nekem nagyobb bizodalmam van egy olyan erősítőhoz amelyiknek terhelőimpedancia felezésnél nem duplázódik meg a teljesítménye és mondjuk nem azért mert a tápegysége miatt fingik ki.
Szóval korrekten tervezni szerintem egy adott terhelőimpedanciára lehet főleg D osztályban. Ettől függetlenül elviselhet mást is csak azt hiszem ezt a diskurzust nem Malone szinten szeretnénk folytatni.
Illetve még a csövik lehetnek valamilyen szinten kivételek mert ott lehet több megcsapolása a kimenőtrafónak de ott is lehetnek hangzásbeli különbségek.
Most előhozhatjuk azokat a hangsugárzókat melyeknek bizonyos frekvenciákon leharmadolódik az impedanciája és jó ha az erősítő ott még bírja krafttal, de azt én alapvetően az ipari hulladék kategóriába sorolom.
És most akkor kérdezhetnéd, hogy miért baj az, ha mondjuk nagyobb impedanciát akasztunk rá, mint a specifikációban megadott, hiszen csökken a torzítás a legtöbb esetben.
Ez így igaz, de nem mindegy milyen forrásra? A konzerv zenén kb. forrástól függetlenül rengeteg az információ veszteség, vagyis a legjobb erősítő egy torzító.
Egyszerűen szükség van a páros harmonikusú torzításokra, melyek utólag vissza tudnak pótolni valamit a felvételkor/lejátszáskor elveszetett információkból nyilván ez kamu de ez egy kegyes hazugság. Régen paraméter hajhászásban voltam olyan teljesítmény sávszélességű jelemelkedési sebességű és szinte mérhetetlen torzítású erősítőt építettem ami gyakorlatilag hifi rádióadónak volt használható és fel lehetett vele hívni E.T-.t. Kristálytisztánt szólt, de a legunalmasabb legdöglöttebb hang volt amit valha hallottam pedig csak 15 volt a DF-a. És éppen ezért van az, hogy ami konzerv zenén szárnyal az például akusztikus élőzene hangosításra lehet, hogy nem túl jól használható, mivel élőzene hangosításánál messze nincs annyi veszteség az információban mint felvételnél.