Utoljár Romániában Kőrös ügyvéd úrral együtt folytatott magyarmentő missziónk során, Nicolae & Elena duett kondukátorkodása idején voltam kénytelen megtapasztalni milyen is az, amikor hosszú órákon át szüneteltetnek egyes alapszolgáltatásokat. Bizony volt rá példa, hogy ásványvízzel öblítettük szállodai szobánk wécéjét. Nem gondoltam, hogy idehaza tör rám a dezsavű.
A minap nosztalgikus érzéseim voltak.
Pedig ki se tettem a lábam Bajáról.
Postaládába dobott szórólap a Démász Rt. részéről.
Így szól:
"Tisztelt Ügyfelünk!
Tájékoztatjuk, hogy szolgáltatásunk minőségének javítása érdekében végzett hálózati munkák miatt áramszünet várható:
2007.11.23 08:30-14:30
2007.11.28 08:30:14:30
időszakban az alábbi területenken:
Baja
... az érintett atcaszakaszok házszámok szerinti felsorolása ..."
Huszonharmadikán másodpercre pontosan be is következett amit ígértek.
Szomszédasszony tizenegykor: "Nálatok sincs áram? Nincs - és mutatom a szórólapot. Hogy rohadnának meg, én ilyent nem kaptam, ha ezt tudom, akkor nem dagasztom be a tésztát, kalácsot akartam sütni, most kenhetem a hajamra."
ÁRAMSZÜNET HAT ÓRÁN ÁT!
Nem, nem sepert végig cunami; nem vonult át hurrikán; nem érte megsemmisítő villámcsapás a központi elosztót; nem szakadt a nyakunkba szökőár, mégcsak három varjó sem szállt egyidőben valamelyik fővezetékre, hogy hat órán át legyen oka a Démásznak szüneteltetni szolgáltatását, csupán a mi érdekünkben, azaz a "szolgáltatás minőségének az érdekében" végeztek valamilyen beavatkozást a rendszeren.
Nekem ez magas, ugyanis számtalan munka áramhoz kötődik.
De bármely munkát vesszük alapul, 1-2 órás áramszünet, ha sűrű szentségelések közepette is, de kibírható. Na de HAT ÓRÁN át tartó?
Az kis híján egy teljes munkanap!
Létezhet ilyen, hogy merő kozmetikázások miatt rákényszerítik az adott szakaszokon működő vállakozásokat arra, hogy kényszerszabadságot iktassanak be? Rövid időn belül kétszer is? Esetleg várhatóen ennél többször is?
Természetesen egy áramszünet velejárója a kábeltévé szolgáltatás, illetve az internet szolgáltatás elmaradása is, arról nem is szólva, hogy a modernebb gáztűzhelyeknél sem tudunk szikrával lángot csiholni, rákényszerülünk a snassz légtérszennyező gyufára.
Szóismétlésszerű természetességgel nem csak az előre jelzett szakaszokon (háztartásokban), hanem más olyanokban is, melyekhez bizonyos csomóponti átjátszások áramhiánya miatt nem tudja a szolgáltató továbbitani saját kínálatát.
Vajon mi történt a hat órás áramszünetet követően?
A 40 wattos égő 100 wattos erősséggel kezdte el irritálni a szemünket?
A nagy francokat!
Lassabban kezdett el forogni a fogyasztást mérő óránk?
A nagy lócicit?
Kellemes csilingeléssel érkezik háztartásunkba az áram?
A nagy túróst!
Innentől tangában jelenik meg majd az óraleolvasó hölgy?
Na ezt még nem tudjuk, nem akarok prejudikálni ...
Mindenesetre a magam szerény részéről örömmel venném, ha valaki elmondaná: ténylegesen milyen ok támaszt alá egy hat órás áramszünetet, és ki vállalja annak nemkívánt velejáróit, következményeit?
Vagy törődjünk bele abba, hogy a monopolhelyzetben lévő, idegenek tulajdonát képező multinacionális cégek azt tesznek velünk, amit csak akarna?
ILYEN NINCS! - mondatja velem dühből a költői frázis!
Osztand csak-csak van :( ...
DÉMÁSZ!
Konkrét személlyel állna szándékomban egy mondatot váltani, semmi mást nem keresek, mint a DÉMÁSZ központi számát Baján a Bajcsy-Zsilinszky utcában.
Telefonkönyv!
Vagy csak fax-számok (automata fogadással), vagy a már froclizott 06 40 822-282.
Hívom az utóbbit, "természetesen" Szegeden kapcsol, hölgynek mondom mit szeretnék megtudni.
- Miért?
Mondom.
- Kit keresnék?
Mondom.
- Milyen célból, és kicsodája vagyok én őneki?
Hát nem mondom, ez mellbe vágott, és ki is kérve magamnak a hozzáállást, tartózkodom attól, hogy továbbiakat közöljek tudálékoskával. Mindez úgy, hogy állítólag rögzítik a beszélgetésünket.
Erre fel ő sem mondja meg, amire kíváncsi lennék, tömören közli, hogy nem tudja!
Na most, ha nem tudja, akkor miért faggat?
De ha meg mégis tudja, akkor meg ne hazudja azt, hogy nem tudja, csupán mert nem tetszik neki a felháborodásom.
Mondom neki, lediktálom a nevemet és a telefonszámomat, és szíveskedjen felhívatni a felettesével.
Azt mondja: felesleges, mert az úgysem hívna vissza.
Már csak egy valamire voltam kíváncsi, a nevére.
Megmondta: Czakó Erika.
Az esetet leírtam a cég honlapja vendégkönyvébe, amire most várom a reagálást.
A poén: pár ismerős felhívása után megtudtam a központi számot, amire merő kíváncsiságból rákerestem a tudakozóban.
Az eredmény:
"A keresés nem hozott eredményt, vagy az előfizető adatai titkosak."
Igen, jól értjük, egyik legnagyobb multinacionális szolgáltatónk Baján, azaz a DÉMÁSZ, titkosítottan kezelteti központi telefonszámát!
Monopolhelyzet ide, monopolhelyzet oda, azért talán nem igazán ildomos a lakossággal szemben visszatérő ismétlődéssel felsőbbrendű pökhendiséget tanúsítani.
Lám, a DÉMÁSZ, Baján folyó munkálatairól ismét képtelen volt időben értesíteni a Fibernet bajai kirendeltségét, mely működése szorosan csatolódik hozzájuk.
Így a kábeltévé adást és internet használatot biztosító cég, a pár nappal ezelőtti fiaskóhoz hasonlóan most sem tudta ügyfelei figyelmét felhívni szolgáltatásuk esetleges elmaradására. Ez ma ismét 6-7 órás használhatatlanságot jelentett, az ügyfelek kárára. Mely károk rendezését, ilyen esetek miatt még soha senki sem tartotta szükségszerűnek ....
Valamit tisztáznék!
Egy dolog a váratlan helyzet, mely mondjuk rá, egy nem várt vihar miatt következik be, és szűnik meg az adott szolgáltatás.
De amennyiben egy konkrét munka(folyamat) az oka, az adott szolgáltatás elmaradásának, és annak közlésének elmulasztása merő trehányságon múlik, azt elfogadhatatlannak tartom.
Mindenki képes belátó lenni, ha időben értesítik egy-egy olyan körülményről, mely miatt - azt emberi módon tudomásulvéve - módunk nyílik felkészülni; mely miatt nem kezd el az ember kapkodni, hogy na vajon, a "hiba kinek a készülékében van"!?
Mint teszi ezt egyik időskorú ismerősöm is, mondván, szerelőt fog hívni. Lebeszéltem, ne tegye, és elmondtam neki a bosszantó jelenség okát. Ő megtudta. De ezzel nem mindenki van így, sokan azt sem tudják, kit és milyen számon kell felhívni, ha valamilyen váratlan probléma adódik.
Idézek a DÉMÁSZ Rt. honlapjáról:
"Üzletfilozófiánk középpontjában az elégedett ügyfél áll. Legfontosabb célkitűzésünk a villamosenergia szolgáltatás színvonalának folyamatos javítása."
Klasszikus egymásra mutogatás: azért nem vagyunk képesek sem kábeltévé-, sem internet szolgáltatást nyújtani, mivel Démász munkák miatt a térségben több órán át tartó áramszünet van.
Minderről a Démász "természetesen" az utolsó pillanatban tájékoztatja a kábeltévéseket, akik így képtelenek időben viszonttájékoztatást nyújtani ügyfeleiknek. Mifelénk ez járja, ha monopolhelyzetben lévő szolgáltatókkal vagyunk körülvéve.
Számít az, ha időnként 6-8 órán át nem kapja a lakosság azt, amiért fizet!?
Meglátásom szerint áramszolgáltató cégünk, bizonyos esetekben nem kifejezetten korrekt módon viszonyul partnereihez, monopolhelyzetben megteheti.
Korrekt? Nem korrekt? Relatív, én, aki bírálok, csak saját tapasztalatom és a rendelkezésemre álló információk alapján vagyok képes megtenni észrevételeimet.
Az áramszünet minden háztartásban zavart okozhat, ha tudjuk előre, kevésbé, mert igyekszünk áthidalni az ezzel járó problémákat, ha viszont váratlanul ér bennünket, akkor bizony komoly kárunk is keletkezhetnek alulinformáltságunk miatt.
Hogy egy szolgáltatónak miként kell eleget tennie, szolgáltatása előre látható szüneteltetésekor annak előjelzéseként, az valahol bizonyára le van írva, minden bizonnyal a szolgáltatói szerződés tartalmazza ...., mely ki tudja melyik fiók méylén rejtőzik.
Ma konkrétan a következőt állíthatom: koradélelőtt váratlanul megszűnik az áramszolgáltatás, rövid tétovázás, vajon helyi a gond, vagy másokat is érintő. Legjobb kontroll a szomszéd, szomszédok: maguknál is? Igen, nálunk is ..., hogy a fene ott egye meg őket, stb.!!!
Na most ekkor jönn a cifrább része, megtudni, milyen okok miatt és mekkora időszakra várható a setétség?
DÉMÁSZ Rt. D-vonal: [40] 822 282
Hibabejelentés: [40] 822 000
A Démász számára a világ legtermészetesebb dolga az, hogy egy Baja nagyságú város esetében ne helyben adjon információt, hanem a központból, azaz Szegedről.
A telefon végén ülő hölgynek, naná, hogy fogalma sincs, hogy Baja adott területén vajon miért nincsen éppen momemntán áram!!? Ezt hiába is kérdezem, egyre csak azt hajtogatja, hogy most ő itt rögzíti a bejelentett hibát.
Hosszas erölködésemre, miszerint ez most ragyogó, hogy már többen is tudunk "a hibáról", de engem leginkább az érdekelne, milyen számon tudhatom meg azt, meddig számíthatok áramszünetre!?? A hölgy tanácstalan, majd türelmet kér, átmeneti süketség, majd egy perc eltelte után közli, miszerint az érintett szakaszon a nap 8:30 órájától 12:30 óráig lészen áramszünet. Kérdésemre, miszerint ezt nekünk, a lakosságnak honnan kéne tudnunk, azt válaszolja, hogy hirdetmények formájában ki lett tűzve a villanypóznákra! Megköszöntem, elköszöntem, nem irigylem a munkáját.
A dialógust követően rögtön eszembe jutott a ma reggeli miniszteri riport, ahol az elsősorban internetre alapuló távmunka volt a fő téma :((....
Nos, miféle kontroll áll rendelkezésemre?
Végighajtok kocsival az ominózus területen, és olyan 5-6 karónként látok kicetlizést, ami most kivételesen nem göbebúgatásról, nem kutyaoltásról, nem akciós kakasvásárról szól, hanem a Démász Rt. közleményéről, mely szerint középfeszültségű karbatartások miatt ekkor és ekkor áramszünet várható .... Hogy ezt hányan látják a mai rohanó világban, egészségügyi sétájukon andalgó nyugdíjasokon, esetleg kutyájukat sétáltatókon kívül, ezt a fene sem tudja, hogy én nem láttam, az biztos, ahogy abban is biztos vagyok, hogy utóbbiak vagyunk többen.
De lehetne itt még egy támpont, mielőtt igazságtalan kritika érné a Démász háza táját. Nevezetesen, ha rendelkezésünkre állna pontos információ arról, hogy a Démász Rt. mely lapban, kábeltévén, rádióban, stb. és hányszor hirdette közleményét; elvileg hány póznán helyezte el papírcetlijét?
Mert ezek tudatában azonnal fény derülhetne arra, hogy a tisztelt felhasználó figyelmét kerülte-e el vajh' a közérdekű hír, és a szolgáltató maximálisan eleget tett az ilyenkor elvártaknak, vagy pedig ippeg hogy csak ímmel-ámmal, hát mi kiplakátoltuk, hogy nem lesz áram módon rázta le magáról a felelősséget!!
Az elmúlt hét szombatján, ismét beremekelt a DÉMÁSZ. A nap jelentős hányadában nem volt Baja egyes részein áram, és nem üzemzavar miatt. Egyébként marha jó, hogy kezd egyre inkább "régiósodni" a világunk, lévén a telefonkönyvben jelzett 40-es hívószám végén ülő, Szegeden tölti be információ szolgáltatói szerepkörét :(!
Állítása szerint erről a "szokott módon" tájékoztatva lett a lakosság. Én a szokott módon ebből sehol semmit nem észleltem :(...
NÁLUNK JELEZTÉK (BARA LAKÓTELEP) A SZEMKÖZTI KISBOLTBA KIVOLT FÜGGESZTVE, CSAK AZT FELEJTETTÉK EL KÖZÖLNI,HOGY ARRA AZ IDÖRE ÁRAMTALANITSUK A LAKÁST,MERT ESETLEGES PROBLÉMÁK LÉPHETNEK FEL.tv-elromlott,-számítógép elromlott stb.
most már tudom,hogy jobb ha áramtalanítok hátha......
Mindez elgondolkodtatott, és konzultáltam szakemberekkel, kik döbbenetemre megerősítették, hogy egy-egy hosszabb ideig történő áramelvonást követő visszakapcsolás, olyan hatást képes kifejteni, mely miatt valóban sérülhetnek, tönkremehetnek elektromos háztartási gépeink, ide számítva a számítástechnikai eszközöket is.
Állítólag emiatt igen nehéz felelőst találni ... Ha egyáltalán lehet.