Hihetetlen, hogy ez a XXI. században megtörténhet. Miért van az, hogy ha nálunk megépítenek egy utat, akkor az kb. fél éven belül tiszta kátyú, de ugyanezt más európai országban nem tapasztalod?
Az M6-os autópályán minden szakértelem nélkül fúrták az alagutakat, a 8-as út teljesen tönkre van. Az utóbbi utat méghozzá nem tehermentesíti semmi, pedig tranzitvonalról van szó (mintha elvárnák tőle, hogy akkora forgalmat bonyolítson le, mint egy sztráda). Gratulálok a magyar útépítőknek!
Egyet mondjatok meg! A jelenlegi háborús támadás utáni jelleget mutató útjaink... fel lesznek újítva mostanában? Reménykedtem, hogy a választásokig kicsit megújulnak. Évek óta ilyen rossznak még nem ítéltem meg Bp útjait. :(
Az első eset ideális hőmérséklet (+10 és +20 celsius fok között) a technológia ahogy a nagykönyvben meg van írva (szélvágás, a régi és új aszfalt közötti tapadást és vízzárást biztosító kenés v. fugaszalag) u. n. hengerelt aszfalt (viszonylag alacsonyabb bedolgozási hőmérséklettel).
A második esetben viszonylag hűvös idő (+5 foknak minimum lenni kell) a légkalapácsos technológia nem baj, csak az, hogy a szélvágás elmaradt. Öntött aszfalt amit általában kézzel (simítófával fekete emberek) dolgoznak be és meghintik zúzalékkal a tapadás biztosítása végett (viszonylag magasabb bedolgozási hőmérséklettel).
A harmadik esetben akár fagypont körüli hőmérsékleten is történhet az u. n. hideg anyag bedolgozása meglévő lukba (kátyuba) lapáttal "betaposással".
A három technológia mindegyike szabályos, de mint az az eltérő hőmérsékletekből és anyagokból következik más körülmények között lehet és szabad használni, illetve más célt szolgál.
Az első kettő (természetesen ha a technológiát rendesen betartják) hosszú élettartamú és kellően szilárd javítást ad.
A harmadik szélsőséges időjárási körülmények között, gyorsan elvégezhető, de csak rövid élettartamú. Balesetveszélyes kátyúk ideiglenes és gyors megszüntetésére találták ki.
Nem érdemes jó minőségű új, ill. felújított utakat várni addig, amíg az egyetlen és legfontosabb szempont a legalacsonyabb ár. Ezzel szorosan összefügg a használt technológia. Első példa Kőbányáról: kátyú aszfaltvágóval körbevág, luk 'folyós' aszfaltal körbe kikenve, aszfalt bele, úthengerrel lesimítva, úgy, hogy a luk szélein a 'folyós' aszfalt kibukkan. 2005 körül készült, azóta is teljesen ok a javítás, mondjuk a cég szerintem azóta tönkremehetett, mert biztos nem tudta az árversenyt tartani a többivel, ahol a tecnológia kb így néz ki: Légkalapáccsal feltöri, aszfalt beleborít taligával, kis kavicsot rászórni, simítófával szééépen elkenni. Nagyon baba lesz kb 1 hónapig, de a javítás szélein befolyt, majd megfagyó víz miatt nagyobb lesz a kátyú, mint volt. A kedvenc javítást vidéken láttam: kb 5kmh- s sebességgel haladó platós Ifáról lapáttal aszfalt kátyúba bedob, lent jómunkás ellapogat szívlapáttal, és már jöhet a következő. Ez a cég biztos lehet, hogy a következő héten is lesz munkája...
Más: 2008 novemberében a 25-ös Kerecsend-Eger között új aszfaltréteget kapott. Már akkor gyanús volt a hozzá nem értőknek, hogy 0 fok körül esőben nem kéne aszfaltozni, de a profi kivitelező ezt nem így gondolta. Meg lehet nézni most az eredményt. Az lenne a minimum, hogy javítgatás helyett a kivitelezőt kötelezni a teljes ~15 km újraburkolására, de visszatérve az első mondathoz, itt is csak az ár számíthatott.
Most többen meg fognak kövezni, hogy már megint jön valaki Nyugat-Európával, de igen sokat járok Ausztriába (hogy öszinte legyek minden nap majdnem), és nem tudom már nem meg kérdezni hogy ott mért nem kottyan meg a tél az utaknak? Se a föutak, se a belvárosi utakon Bécsben minimális mennyiségü kátyu keletkezik. Jól gondolom hogy ahhoz hogy ez nálunk is igy legyen, a legtöbb utat a "gyökeréig" fel kéne szedni és újratervezni? Ugyanis nyilván nem árulok el nagy titkot hogy a hó-fagyás-olvadás kombó a sógoroknál is megvan...
Sajnos az elmúlt közel egy évben semmilyen érdemi kátyúzás nem folyt sem az Ön által említett, sem a 32-es út Jászberénytől Zagyvarékasig tartó szakaszán. A sors úgy hozta, hogy ma jártam arra. Szeretném közreadni a tapasztalataimat. Az említett távon az egész út katasztrofális állapotban van. Kísértetiesen hasonlít a hold felszínére. Kátyú, kátyú hátán. Mélységük öt és tizenöt centiméter között változik. Teljesen kiszámíthatatlan módom hol az út közepén, hol a nyomvályúban bukkannak fel, kikerülésük a lehetetlennel határos feladat. Különösen rossz a Szászberek melletti és a jászberényi körforgalom előtti rész. Erről készült az alábbi két fotó. Szürkülettől pirkadatig ajánlott messze elkerülni az utat. Gyakorlatilag borítékolható a felni vagy a futómű más alkatrészének sérülése.
Szerintem valami pest megyei közútkarbantartó lehet a felelős (már ha ilyen ebben az országban), vagy valami hasonló.
Tragédia az úthálózatunk, és az a legszörnyűbb, hogy ezt a gagyi bitumenes minőséget, már csak mi használjuk ilyen nagy előszeretettel itt európában.
Nemrég jártam egyiptomban, és ott volt mindenütt ugyanilyen a technológia, igaz ott 1mm az éves csapadék mennyiség, ami igazából csak pára. Ugyhogy ott jól is funkcionál.
Gondolom neked is feltünt már az, hogy ha az országhatárt átléped, akkor mindjárt világos-szürke lesz útburkolat színe. Valószínűleg ott raktak bele anyagot is a "hülyék"!
De nem csak a tél teszi tönkre az utakat. Már láttam júliusi zivatar után kb. 1 méteres átmérőjű, és kb 20-30 cm mély kátyút Budapesten.
De mi vagyunk olyan gazdag ország, hogy megengedhetjük magunknak az olcsó minőséget, ami hosszú távon nem olcsó.
Eszembe jut még egy Hofi Géza idézet is amikor az útjaink minőségét hasonlította a skandináviai utakkal: "Ha tudni akarod, ott már eleve olvadva esik a hó!" :)
És hogy miért írok ebbe a topicba?
Mert két évvel ezelőtt a budapesti nemzetközi reptér felé tartva, 35km/h sebességgel megtisztelt a demszky, egy laza 175ezer forintos kátyú kárral.
Két jobb oldali kerék, kaput. Kb, én voltam a sorban a tizenötödik, abban a pár percben.
Természetesen behajtottam szeretett polgármesterünkön a kárt, de nem kis huzavona után sikerült csak.
Azon az estén több száz autós járt pórul a budapesti utakon.
az M2 (=2/A főút) Vác környéki szakasza mindenkét irányban hajmeresztő.
Akkora kátyúk vannak rajta, hogy komolyan aggódok a kocsi miatt néha. El is gondolkodtam, hogy pár hetes túrázás után itt, merjek-e nyugodt szívvel autópályán közlekedni nagyobb sebességgel.
A legjobb este, amikor nagy a forgalom és ezért az előttem levő kocsi miatt nem látom a kátyút, így kikerülni csak 50%-os sikeraránnyal lehet. Az optimális sebesség a szlalomozáshoz 70 km/óra.
Úgy tűnik időként mintha dolgoznának, tegnap is láttam ott embereket lébecolni lapátokkal, de az eredmény az lett, hogy a tegnapi esővel együtt a szemből jövő kamionok most már a kis kavicsokat is rádobják a szélvédőre.
Tudja valaki, hogy kinek kellene ezt az utat megcsinálnia / karbantartania?
Olyan helyen ért kártyúkár, ami a Budapest tábla után, de a közigazgatási területen belül ért ért a 11. sz. főúton. Nem akarja sem Budapest, sem Pest megye elismerni az illetékességét.
Na megvan, mire volt jó ez az egész. Állítólag valamelyik "nagyember" jött erre, kampány ugyebár, és hogy ne rázza a popsikáját az A 8-ban az út, gyorsan kellett valamit csinálni, hát ezt sikerült.
sárga KPM-es teherautó platóján álló ember lapáttal dobál le sárga homokot az útra, másik két ember az úton szintén lapáttal belehúzza a kátyúkba a homokot, lesimítja a tetejét, és így haladnak egyik lyuktól a másikig.
Kb. 1 óra múlva visszafelé autózva ugyanezen a szakaszon persze minden lyuk a régi, csak kicsit sárgább az útpadka a homoktól.
Mi ez, valami kátyú-sikosságmentesítés ? Másra úgysem jó.
Arra gondolni sem merek, hogy így akarják megszüntetni az úthibákat.
Akit érint: Pesterzsébeten ma kora délután nyomták meg a kocsim hátulját, amikor egy idióta módon jelzett lyuknál erősebben kellett fékeznem. Kb. öt perc múlva, a papírok kitöltése közben újabb csattanás: másnak is sikerült elnézni a jelzést.
MTI: "Szombaton elindult a magyarországi közúthálózat hibáinak bejelentésére szolgáló telefonon hívható országos "kátyúvonal". A 06-80-204-386-os számon bárki bejelentheti, ha kátyút lát, és ha minden igaz, azt rövid időn belül megjavítják. A Fidesz szerint a kormánynak ez az akciója is kidobott pénz."
index: "Manninger Jenő kifejtette: a kátyúzást a szakmában mindig tavasszal és ősszel szokták végezni. Az ország jelentős területén nincs is arra megfelelő technológia, hogy a most betemetett kátyúk néhány nap múlva ne keletkezzenek újra, mivel az ősszel elmulasztották a karbantartást.
Az ellenzéki képviselő szerint a kátyúzás a balesetveszély elhárítása miatt természetesen szükséges, de az erre költött kiadás olyan kidobott pénz, amit azért kell megfizetni, mert ősszel nem végezték el a karbantartási munkákat."
a zöld számot beírtam a telefonomba... kiváncsi leszek.
Érdekes, a minap panaszkodott valaki, hogy az M0 új, mostanában átadott szakaszán is lepoktak a burkolatjelek. Lehet hogy teszkógazdaságos temperával készültek? :-D
Csepelen 2005 dec elején adták át az uj Tesco áruházat és ezzel együtt ujraaszfaltozták a II.Rákoczi Ferenc utat egy igen hosszu darabon.Nagyon jó nagyon szép de az uj 2 km es szakaszon már most 5-6db 35-40 cm es kátyú vigyorog az elhaladó autósokra.Az már csak hab a tortán hogy a felfestések is 1 hónap allat szinte nullára koptak (zebrák,nyilak)
Kiváncsi lennék arra hogy ezért ki a felelös,ill hogy a Rózsadombón lakó komcsi Tóth Mihály polgármester mennyi kenöpénzt kapott ezért hogy ilyen munkát elfogad és forumokon ajnároz.
Illetve nagyon érdekes hogy Csepelen csak akkor van az uthálozat feljesztve amikor választások közelednek,ugynézki hatásos.
Tisztelet a kivételnek Csepel polgárai birkák mert ezt a maszlagot 4 évente bekajálják...Hiába nemvéletlenül mondják.Vörös Csepel!!
Hátha tudtok segíteni. Történetem: december 6-án este tök sötétben mi is kátyúba futottunk, így defektünk lett (szerencsére csak 1, így még pótkerékkel hazajutottunk). Ugyanott előttünk kb 5 perccel egy másik kocsi is (31-es út, Pesti út folytatása, de még Pesthez tartozik). Így kettőnket helyszínelt a rendőr.
Közterület, Allianz Biztosító, rendőrségi papír, majd azt a közterületnek átfaxolva, karácsonyi ajándékként megkaptuk a határozatot, hogy elismerik, hogy az út kezelője a hibás. Na a biztosító eredetileg azt kérte, hogy ezután csináltassuk meg az autót, majd vigyük a számlát, és majd utalják. Én viszont nem vagyok kő gazdag, így nem tudom meghitelezni a javítást, amit "majd egyszercsak" utalnak.
Tehát felhívtam őket, és mondták, hogy menjek nyugodtan szervízbe, adjak ott meghatalmazást, fizessem ki csak az önrészt (merthogy a gumira muszáj), és a többit majd ők a szervíznek utalják. Na én ma csupán 2 szervízben jártam, és mondták, hogy ők ugyan nem foglalkoznak velük, mert nagyon sokára látnak belőle pénzt... Szerintem ez inkább kényelmi kérdés, mert akkor továbbra is én rohangálnék a papírokkal, és az én pénzem állna benne. TEHÁT: olyan szervízt, vagy vállalkozó autójavítót keresek, akinél csak az én részem fizetném, a többit neki a biztosító. Amit javítani kell: gumi és felnicsere, felnijavítás vagy csere, futóműellenőrzés és javítás, ha kell, márpedig szerintem kell, mert balra húz a kocsi azóta is.