Keresés

Részletes keresés

szimizso1 Creative Commons License 17 órája 0 0 25186

Elnézést az offért, de nagyon érdekesnek tartottam a témát:

 

https://www.youtube.com/watch?v=D5J5Bc2-SlU

Zafipapa Creative Commons License 2 napja 0 0 25185

Ne csak mindig az ismert nagyok legyenek preferálva!

Adjunk helyet egy fiatal japán társulatnak is.

Nem mindig tökéletes, de érezni vélem a "dögöt" bennük. 

https://youtu.be/PxP7AcEg6Q8?si=TRCmlGgZCLdyiY1R&t=196

 

tehtube Creative Commons License 2 napja 0 0 25184

Egy új felfedezés. Legalábbis nekem. Billy Ritchie. Emerson és Wakeman roadja orgonát ragadott. M102. 

https://youtu.be/-DRYYjn-smE?si=ptOaJ-cXns8aoagB

djuice Creative Commons License 3 napja 0 0 25183
Előzmény: djuice (25182)
djuice Creative Commons License 3 napja 0 0 25182
Előzmény: djuice (25181)
djuice Creative Commons License 3 napja 0 0 25181

Joey bácsi - Gyöngéden…

https://m.youtube.com/watch?v=bhZ-4ssn4TI

tehtube Creative Commons License 6 napja 0 0 25180

Érdekes máshol is látni kb. ugyanazt a hátteret, mozgósítást. 

 

Nekem most nem lesz lehetőségen, de négy hét múlva egy jó program lesz Bécsett Bianchitól. Kiugrottunk már sok előadóra, szerintem rá méginkább érdemes.

Előzmény: djuice (25179)
djuice Creative Commons License 6 napja 0 0 25179
tehtube Creative Commons License 2024.04.15 0 0 25178

Vagyis legalábbi szerintem is Misi. A kép címe teljes adattár:

19800708_balatonfoldvarsz_ori1_nemeslaszlo_erdeiistvanbeka_becktibor_potoslaszlo_csabaitibor_novakcini_v_simon_bacskaigyorgygyurma_krafttamas_simon_matrailaszlo

Előzmény: vintagekey (25176)
tehtube Creative Commons License 2024.04.15 0 0 25177

Igen, Harangozó Misi áll balra kék farmer ingben! :-)

Szerintem ez az 1980-as turné egyik állomása lehetett. Az alsó sorban egyértelműen ricsés technikusok guggolnak, míg a CP zongora Presseré.

https://magyarnemzet.hu/kultura/2020/08/omega-lgt-beatrice-negyveneves-a-kozos-turne

Előzmény: vintagekey (25176)
vintagekey Creative Commons License 2024.04.15 0 0 25176

csak tipp: Nemes mellett Harangozó Misibá? Ahogy látom amúgy loksi cucc van fenn éppen 

Előzmény: tehtube (25173)
djuice Creative Commons License 2024.04.14 0 0 25175

Látogatóban Barbi lakásán: https://m.youtube.com/watch?v=bjhlU-VWazU

djuice Creative Commons License 2024.04.14 0 0 25174
tehtube Creative Commons License 2024.04.13 0 0 25173

Ezen a képen nincs Hammond, mégis nagyon hammondos. Miért?

djuice Creative Commons License 2024.04.04 0 0 25172

A feketék lejtése is érdekes miért van. Szerintem, hogy mélyre nyúlva adott akkordoknál közelítsenek a fehér billencsek nyomáspontjához. Bár ugye a feketék kisebbek, rövidebbek, peremük sincs, de emlékszem hogy a régi Vermonánkon is ugyanúgy befele lejtett egy törésponttól és keskeny is volt.

Előzmény: tehtube (25171)
tehtube Creative Commons License 2024.04.04 0 0 25171

Azt még nem mértem le, a waterfall túlnyúlás nélkül olyan hosszú mint a zongora felszíne?

Érdekes a fekete is. Talán elsők közt vezették be a hátul enyhén hátra lejtő síkot.

Előzmény: szimizso1 (25170)
szimizso1 Creative Commons License 2024.04.03 0 0 25170

Nyilván! Véleményem szerint ezt játék technikai szempontból csiszolták le azt a kis peremet, mivel pár "hebrencs" művész az alsó manuálról a felsőre csapva szétvágta az ujjait azon a kis peremen. Ez ugyanúgy tetten érhető volt az L100-as billentyűinél a mendemondák szerint. Valahol olvastam, hogy le is szakított pár billentyűt valaki a nagy igyekezetben. Persze az ujjai is odalettek. A zongora az más tészta szerintem. Billentyűk alól nem indítunk játékot. Viszont pár milliméterrel meghosszabbítják a billentyűt, "vakarászós" stílusban. Ez utóbbit nem pejorative értettem :-) 

Előzmény: tehtube (25169)
tehtube Creative Commons License 2024.04.03 0 0 25169

Ez csak feltételezés a részemről. Azért kezdtem szerintem-mel.

Érdekes, hogy ennyire más etéren a zongora és a Hammond billentyű geometriája.

Előzmény: szimizso1 (25167)
djuice Creative Commons License 2024.04.03 0 0 25168

Na figyeljetek!

 

miért van a zongora billentyűknek túlnyúló pereme?

 

Mesterséges intelligencia:
A zongora billentyűknek túlnyúló pereme azért van, hogy könnyebb legyen a játékosnak megtalálni és megérinteni a billentyűket anélkül, hogy folyamatosan a billentési pontot kellene keresnie. Ezek a peremek segítenek a játékosnak pontosabban elhelyezni az ujjait a billentyűkön, így javítva a játék pontosságát és kényelmét. Ezenkívül a peremek megakadályozzák, hogy az ujjak könnyen lecsússzanak a billentyűkről, így segítve a stabilabb és hatékonyabb játékot is.

Előzmény: tehtube (25166)
szimizso1 Creative Commons License 2024.04.03 0 0 25167

Egyszerűbb volt a fa hordozóelemre az oldalt felrakott csontlap burkolatokat egy kissé nagyobb fedlappal letakarni, ahhoz szemből megfogni, mint ha pont élben végződnének a burkolatok.

 

Ez egy szereléstechnikai kérdés. Száradás után le is lehetett volna csiszolni a felesleget! 

A hagyományokról, meg az alábbi vicc jutott eszembe:

 

- Anya! Te miért vágod le a sonka két végét, ha meg akarod főzni ?

- Az anyám is így csinálta.

 

- Nagyi! Te miért vágod le a sonka két végét, ha meg akarod főzni?

- Mert az anyám is így csinálta!

 

- Dédi! Te miért vágod le a sonka két végét, ha meg akarod főzni?

- Mert kicsi a lábosom!

Előzmény: tehtube (25166)
tehtube Creative Commons License 2024.04.03 0 0 25166

Szerintem a kinyúló peremeknek elöl régen technológiai oka volt. Egyszerűbb volt a fa hordozóelemre az oldalt felrakott csontlap burkolatokat egy kissé nagyobb fedlappal letakarni, ahhoz szemből megfogni, mint ha pont élben végződnének a burkolatok. Ma meg hagyománytiszteletből.

Ugyanúgy hagyománytisztelet az XK-5 fehér billentyűinek meglepően sárgás színe.

Hogy az első A, BC modellek billentyűi miért sárgásabbak, passz. Talán eleve az anyag azt adta ki, talán besárgult, vagy szintén a könnyebb megszokhatóság miatt szándékosan sárgították?

Előzmény: djuice (25164)
tehtube Creative Commons License 2024.04.03 0 0 25165

Nyilván ezen okból is változtattak az első 10 évet követően. Érdemes megfigyelni hogy a függőleges élek lekerekítettek, csak a vízszintesek nem. Így egész furcsa, hordószerű a billentyű. Zongorabillentéses játékhoz teljesen jó, de "lusta", átcsúszós stílushoz már jobb a kerekített szélű.

A kinyúló peremeket én sem értem. Ahogy az egymás fölé erősen benyúló "vágott" billentyűket sem. Hiába ilyen egy E100-as, semmivel nem kisebb, könnyebb mint az A100. Vagy L100/M3 pl.

Előzmény: djuice (25164)
djuice Creative Commons License 2024.04.02 0 0 25164

Én a sharp edge jelenséget sosem értettem a zongoráknál sem. Bár ott nem divat a tenyér glissando mint a Hammondokon, de azok a kinyúló bill. peremek nem sokban hasznosíthatóak eleve a zongoráknál sztem.

Előzmény: tehtube (25163)
tehtube Creative Commons License 2024.04.02 0 0 25163

Van még érdekesség a Hammond waterfall billentyűknél. Kb. 10 évnyi gyártás után a Hammond is fejlesztett. Addig éles szélű (sharp edge wf) billentyűi voltak a fehérek (meg a preset feketék) ugyanazon rugóval, hordozósínnel. Valahogy úgy, mint a zongoráknál.

Azonban még a jazzelés előtt 1945-től, az első BV szériánál már a lekerekített szélű smooth edge wf billentyűkre váltottak. Nyilván több orgonista észrevételezhette. 

Volt sharp edge-em. Ilyen:

Előzmény: Old Vic (25162)
Old Vic Creative Commons License 2024.04.02 0 0 25162

..nem ritkaság. A nagy cégek gyártmányCSALÁDBAN konstruálnak -egy bizonyos szintit, pianot v akár masterkboardot többféle billentyűszámmal kinálnak,  jobbak 88-as klaviaturát is, s hamár, ODA kalapácsos variációt épitenek be. Igazi ritkaság manapság egy 88-ast egyszerübb szintis billentyűzrttrl találni...

-"hogyha magasabbra engedtem a billentyűt, könnyebb volt megindítani,..." -logikus!  a billenytyű felső, alapállásában a rugó eleve MÁR kissé feszített állapotban van, (márcsak azért is hogy  helyére akasztva bennmaradjon, ne eshessen ki) -lenyomáskor TOVÁBB feszül. Ha a billenytyűt feljebbre engeded, a rugó alap-feszültsége csökken, esetleg meg is szűnik,(de fennálhat a veszély hogy kieshet, erre vigyázz ha állítgatsz!) -igy  könnyeb indítítani- de persze később éri el a kontaktust .(Gyári értékk, szinin v.pianon cca. 5-7mm "üresjárat-fémnyelves kontaktusoknál. Nem'tom a Hammondokon mennyi, de úgy tudom ott  is beállíthító..)Régebbi, klasszikus fémnyelvkontaktusokn ez lehetett (utána-)állitgatni,  a mai gumisoknál minden billenyű külön "önhordóan" be van gyárilag építve-állítva, nemigen variálhatók mechanikailag..

 - vVszont újság mindenkinek, aki azért retteg a zongorabillenytyűktöl, mer állítólag nehéz lenyomni őket:

 1.- mérvadó konstrukciós követelmény NAGY zongoráknál - középső "C" billentyün csak ......................cca 50-60gr!

      (a pianinók egészen más fejezet és konstrukció,, de mindenesetre általában  könyebben játszhatók...

 2.- általam mért értékek E-billentyűkön, ami kéznél volt...             ... Kb.-nagyságrend a mérvadó, alább!:

      A./- 30 éves Technics EP, IGAZI zongorabillentyűzetel, és fa mű-kalapácsokkal                                     cca.55 gr

      B./- 30 éves Technics EP egyszerűgg, szinti-jellegű (némileg súlyozott) egykarú, rövid billentyűk,        cca. 50-60g

           -mégis sokkal könnyebb rajta játszani, mint a fenti modellen!!!

      C./- modern  Kawai EP,  műanyag, kalapácsos gumis billentyúzettel, plusz még érezhető "druckpunkt-

             szimulációval is fékezve, (én a mai kínálatból ezt teláltem a legjobb kompromisszumnak, (és a Fatarokat                      magasasn veri)                                                                                                                                     cca. 55g

      D. - Yamaha DX7/ll szinti,  80-as évekből,                                                                                                   cca 50 g  

  - - ezekből B/ ésD/ jól repetálnak, C/ tűrhető, A/ nagyon lomha

   -- Tanulság: mindezek jóval alatta vannak a tehtube által mért  A-100 és Legend értékeknél (100 g. körül)

  Tehát nem a lenyomás érték miatt "törik le a kezük" a csak orgonához szokott kollégáknál,  de a pontossabb               magyarázat hosszas és "offos" zongora-téma lenne...! de, röviden: különböző zongora billentyűkön akkuszt.-vagy akárDP-ken, - egyaránt ég és föld játszani,(főleg a legfonosabb tényező, a repetációs készségnél) -bár a  lenyomás-értékek azonosak lehetnek!

                                                                        -V.

     

Előzmény: szimizso1 (25157)
szimizso1 Creative Commons License 2024.04.02 0 0 25161

Hát ezt nézni is rossz volt! :-)

Előzmény: tehtube (25160)
tehtube Creative Commons License 2024.04.02 0 0 25160

Egy jó szervizes mindig megoldja, hogy szóljon a hang, miközben épp máshol kell tartózkodnia :-)

https://youtu.be/xUR_Gps3z5k?si=XnCZNMf3KjqoNizE&t=266

Előzmény: szimizso1 (25159)
szimizso1 Creative Commons License 2024.04.01 0 0 25159

Ahogy régen mondták: Ízlés dolgában nem vitatkozunk! Viszont érdekesség kép találtam egy kalapácsmechanikás szintetizátort :-)

 

https://youtube.com/shorts/vPVYoXcUdb8?si=ibasTILby39CMBgZ

Előzmény: tehtube (25158)
tehtube Creative Commons License 2024.04.01 0 0 25158

Az A100 billentyűzete pont etalon gyors és direkt. Ennél jobb nem kell, ezt próbálják másolni. Az elmúlt 50-70 év azonban a legtöbb darabban nyomot hagyott. Elkopott, esetleg felújították. Az eredeti állapothoz megtapasztaltam, az alsó 5. oktáv van a legközelebb, azt használják általában a legkevésbé. Ott rendszerint nem koccannak össze a billentyűk. 

Zongorával nehéz összevetni. Ez egykarú emelő, az meg kétkarú. Itt bármilyen lassan süllyed a billentyű, csak megfogja a kontaktot. Ott ellenben meg kell lódítani egy kalapácsot. Sokkal fontosabb a jó kéztechnika, billentés, ami használ az orgonistának is, de jelentösége azért kevesebb. 

Előzmény: szimizso1 (25157)
szimizso1 Creative Commons License 2024.04.01 0 0 25157

Nyilván más-más érték lesz egy Hammondnál, mint egy Setinway-nél, mivel a billentyű rugóin kívül a kontaktok ellenállását is bele kell mérni. A zongoránál van egy hosszú billentyű, aminek van egy fix forgáspontja. Ezeket súlyozzák (véleményem szerint) egyenként 40-50gramm között, a jobb zongoráknál. A többi billentyűs hangszernél, pedig igyekeznek jobb eredményt elérni az AS-UH szabványnál :-)

 

Ui.: A waterfallos Hammond billentyűknél, a függőleges határoló (pozícionáló) lemezek, bizonyos határokon belül állíthatók. Én azt tapasztaltam, hogy ha magasabbra engedtem a billentyűt, könnyebb volt megindítani, és a billentés is könnyebb volt, mivel már a billentyű súlya már a lendületében segített a billentésben. Ennek a beállításnak az volt a hátránya, hogy mélyebbre kellett nyomni a billentyűket. A "direktbe" állított verziónál, a billentés kezdeténél már szólt az első hang, de nehezebb volt a billentés. Én megfontolnám, hogy kísérlet képen kisúlyoznám a felső három oktáv billentyűit a gyorsabb, és direkt játékhoz.   

Előzmény: tehtube (25156)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!