A mai nőnap apropóján azon "gondolkodtam" , hogy mintha lettek volna hölgyek akik próbálkoztak a Hammond orgona játékkal kis hazánkban, Sárdy Barbarán kivül lehet tudni máról is ???
Ahogy életlen késsel vágjuk meg magunkat, úgy nagyon számít a hanxer is. Szükséges feltétel a jó hanxer. Egy szűkített tudású, gyengebb nem inspiráló. Ok, egy Weltmeister TO200/5-ön is jó dolgokat lehet játszani, de nem azt. A Hammond orgonához tartozik egy viszonylag szűk, jól behatárolható stílus. Elvileg ehhez bármi jó, gyakorlatilag ABC. Szerintem.
A pénz egy rendkívül hasznos dolog az ember számára, de ugyanakkora áldás mint amekkora átok is. Az emberek túl nagy figyelmet fordítanak a pénzre, ezért rendkívül nagy hatalommal bir De szerintem azért EMBERI akarat is tud csodákat müvelni ha akar, úgy hogy ezért a lehetőségeim szerint továbbra is próbálok lobbizni hogy a Hammond hang az egyetemes Magyar ZENE része legyen ,annak ellenére hogy tisztába vagyok avval hogy nem ösi magyar hangszer mint pl a köcsög duda/az a rossz , aki rosszra gondol/
más
A tanítók csak az ajtót nyitják ki , belépned neked kell ,és ha ezt bizonyos ajtót nem nyitják ki , illetve nem keltik fel az érdeklődést hogy mi is van ajtó mögött akkor tényleg csak a gittrágás folyik ... Ugy hogy továbbra is kérem azokat a HANG megszállottjait akik olvassák a fórum agymenéseit valamely véleménnyel rendelkeznek pláne ha még " vidéki önszerveződésről, kezdeményeződésről is van szó ezt propagálják hátha történik valami pozitiv dolog belőle
más
Nem csak jazz és rock Hammond hangzás létezik a világban azért van más is , és ha egy kicsit elfelejtjük a materializmus dogmáit akkor talán érdemes meghallgatni Pap Gyulát , és élet társát is ...
A napokban volt szerencsém egy B3 mellett E. Dáviddal beszélgetni és szóba került, hogy általános és középiskolákban lehetne bemutatókat tartani mini koncerttel. Őriszentpéteren évekkel ezelőtt volt is egy ilyen akció, havonta 1x, az első és második tanításai órában az egész iskola átvonult a kultúrházba. Érdeklődtem hogyan lehetne folytatni. Több oktatási intézményben van fogadó készség, de sajnos ez kevés, Montecuccoli híres mondása uralja teret: pénz, pénz és pénz... Pedig a sulikban kéne kezdeni.
Ha már iskola, a Szombathelyi Művészeti Szakiskolában is hangszergondok vannak. Minden teremben van egy digitális billentyűs hangszer, (Csak a budikban nincs) de igazán jó és komoly nincs közöttük. (Legalább egy működő L122 vagy M100 lenne, de az sincs). A jazz oktatása is megszűnt. Sajnálatos.
Tényleg kellene valami hasznos lépés a "nagy és fontos" hivatalos emberektől. Én mondjuk bizakodó vagyok és merem remélni, hogy a jövőben nem csak kizárólag ceglédi kannákra lesz szükség. :-)
Szerintem semmi gond nincs. Csak ez a fórum egy nagyon szűk kör. Fel lehetne kelteni egy szélesebb érdeklődési kört, főleg ha "komoly" helyeken ajánlanák a ternírozását. Ill. ha egyáltalán lenne módjuk találkozni rendes hangszerrel és tesközelből hiteles előadóval. Erre azonban esély sincs.
Ha legalább lenne a B3 félév fakultás, sok zongorista agyában megmozdulhatna a bogár.
lehet vitatni milyen tudatos marketingje volt anno Rhoda Scott népszerűsítésének is (és nem a pákó jelenség értelmében hozom ezt fel), aztán hazánkban amennyire szerették és tisztelték, simán lehetett volna belőle úttörő mozgalom helyett orgonista mozgalom, még ha KGST ország lévén hozzánk csak a Matadorok és Vermonák jutottak, persze az akkori keresetekhez képest is borsos áron, de arányát tekintve szerintem nem sokat változott a helyzet, ha ma a fél, ill. 1 milkós digi klónokat nézzük ár/átlegkereset terén. Na mindegy, e fórum bizonyítja, hogy azért van némi érdeklődés a hangszer iránt, ha kedvtelés szintjén is és talán annyira nem is baj, ha nincs annyi Hammond az utcasarkokon, úton-útfélen, mint mondjuk Stratocaster, ha érteni a célzást... :)
Szóval sokszor gondolkoztam, ha a rock&roll és pop zene népszerűsége mintájára pont a jazz maradt volna meg populárisként a 30-as évek swing korszakához képest, vajon nem-e pont így a pop mintájára degradálódott volna??? Pár évtizedes fénykora megszülte és kiforrta a jazz műfaját. Ma is sokan ebből élnek, ill. ma átfogó látásmóddal az egészre, most azt ápolják, csiszolgatják tovább, a múlt örökségeként. Ahogy akár a népzenét is ha kitekintünk kissé... (hisz az avantgard, post-avantgard őrületeket nem kéne ide venni belőle).
Szerintem a zene iránti hűség és tisztelet kell is, hogy ünnepnapi szinten tartsa és felmagasztalja az egészet. Magyarul, ha mindennap csak azt hallgatna elkorcsosulva az ember és semmi mást, eltűnne az a varázs, mikor egy nyugodt hétvégén, a hangulatra hangolódva tud leülni az ember és meghallgatni 2-3 kedvenc jazz lemezt, vagy bűvölni kicsit a hangszerét, mint ha a zenés rádió állomások untalan háttérzajként ontott dalainak posványos mocsarának megfelelően kellene a jazzben is a napi értékeket meglelni. Őszintén azt nem is értem, hogy az aktív jazz zenészek, napi művelőjeként az irányzatnak hogy nem tudnak beleunni vagy kiégni, talán a mély elhivatottság révén vagy nem tudom, de átlag jazz kedvelőnek azt gondolom, nem lehet szüntelen minden nap kincset találnia. Kell az áhitat, a hangulat, a megnyugvás, ráhangolódás erre, mint ahogy egy író, költő se tud futószalagon, naponta értéket produkálni (vagy ha igen, az olyan is...)
Jogos, ha azt nézzük, hogy papíron (szigorúan!) elvileg, vele egy szinten lehetne említeni a nevezetes pék legényt ha erre gondolsz. Sok képesített előadóművész azért is jogosan háborog, hogy ma már mindenféle engedély nélkül feketepákók ünnepeltethetik magukat a színpadon, holott helyük inkább a kínpadon lenne!
Hová jutott a világ! Na ehhez képest a magyar jazz-orgonista ügy tényleg smafu, Tube statisztikáival meg kellően alá is van támasztva. Hozzátenném, azért a kántor képzés se tömegeket érint/érintett, de mégis volt értelme...
Az eredetileg feltett kérdésemre hogy lenne e tömegbázisa /érdeklödés/ a Hamond mesterkurzusoknak , úgy érzem megkaptam a választ. Szembesülnöm kell a ténnyel, hogy jóval több B3 hangszerrel rendelkező tulajdonos van Magyar honban mint megélhetési előadó MŰVÉSZ aki profi virtuóza hangszerének, és ha jól értelmezem a hozzá szólásokat nemzetközi piacon ezen előadok is sehol sincsenek , olyanok amilyenek?
A nemzetközi trendeket kell figyelni ,marad a fülelés, videózás, gyakorlás, hírességek koncertjeire eljárás?
Francba, adhatom el a Hammondokat ez nem is egy trendy hangszer. A ceglédi kannán gondolkozom mint hangszer abba lehet világhirű lehetnék?
Hát úgy néz ki, az igazi B3-on játszó jazz orgonisták száma idehaza nem fogja meghaladni (először 10-et szerettem volna írni) de átgondolva még az 5 is erősen eltúlzott szám :-D Marad a fülelés, videózás, gyakorlás, hírességek koncertjeire eljárás. Ez van.
Tévedés mert már 5 éve 2 éves képzésben lehet vki villszer. De hogy témánál maradjunk, az 5 éves szakiskolai zenei képzésre is van 2 éves OKJ pl. jazz-zongorista fakultáción. (Ismerősöm a helyi konzi jazz-szakos zongora tanára, tőle tudom).
Effektíve én anno zenei általános alapképzés hiánya miatt nem is álmodhattam soha (jogosan!), hogy normálisan jazzel együtt kötelezően tartott szolfézsra is stb. egy ilyen képző intézménybe bejussak, ma meg az OKJ varázsával egy tehetségesen fütyörésző péklegény, fogja magát és akár jazz-ének szakon 2 év alatt 0-ról!!! konkurenciává képesítheti magát mondjuk egy életét és ifjúságát belerakó Micheller Myrtillel szemben! Hoppá! ;) Talán ezek után nem is feltétlen az a legfőbb probléma, hogy nincs Hammond orgona képzés kicsiny kis hazánkban...
Akkor a Munkaügyi központoknak OKJ tanfolyamokon kéne indítani Hammond kezelői szakmunkás , illetve még univerzálisabb kezelői és karbantartó képzést ? Hisz felgyorsult internetes világunkba három hónap alatt a nyolc általánost végzett egyénből okleveles villanyszerelőt képeznek ki ha már a villanyszerelésnél tartunk ...
Szegény Rhoda néni mára sajnos nagyon kiöregedett, de biztos tudna mutatni még ezt-azt, csak már nagyon nem olyan mint fénykorában szegény, de ez érthető.
Joeyval én még 2005 környékén vettem fel emailben a kapcsolatot az A38-as koncertje előtt, hogy lehetne-e vele személyesen is találkozni a koncert előtt vagy egy fél órás kis sessiont nem-e tartana effektíve Hammond érdeklődő rajongóknak. Ígért ő fűt, fát, aztán a végén még a lemezborítóinkat is úgy dedikálta, hogy összeszedette 1 emberrel és bevitték neki az öltözőbe. Szóba se állt a pór néppel...
Hát erről ennyit tapasztalati téren. Mondjuk nem sok tapasztalat ez, de a sztárok már csak ilyenek...
A szponzor kérdését meg talán elejétől én hangoztatom mindig, mert ugye pénz, pénz és pénz.
Az azért nem meglepő, hogy pénz kell egy kurzushoz.....A villanyszerelő képzés sem ingyenes.
Pl Rhoda Scott is jön minden évben többször is hozzánk, őt soha senki nem kérdezte meg? Vagy Gerard Gibbs sem először van itt. Brian Charette is rendszeresen látogat a környékre, ő tanít is zongorát, mondjuk egy orgona-órát egyszer vettem tőle, annak nem sok értelme volt.
Mike LeDonne jó élmény volt, nála jártam többször is, de ő keveset jön Európába.
Lonnie bácsit is rá lehetne venni ilyesmire, ő sokat tanít, nála olyan opció is van, hogy beköltözöl hozzá Miamiban, és két hétig vele kelsz és fekszesz :)
Joey-t is el lehet csípni, Larry Goldings is komoly tanár hírében áll, sokat jön felénk. Tényleg csak akarat és pénz kérdése a dolog.
Tovább is lehet fűzni a gondolatomat. Szerintem ha lenne olyan jazzszövetségi (bel)tag, aki orgonálásra lenne szakodosva, akkor lépten-nyomon lennének kurzusok, táborok, bemutatók. Miknt ahogy van dob-, gitár-, zongora-, stb. kurzus. Fogar például remek alanya lehetett volna egy ilyesmi megmozdulásnak, de szerintem egyáltalán nem érdekelte/ nem hitt benne / nem volt rá képes fizikailag / stb. Nem tudom a pontos okát, de nem érezte olyan erősen ezt a nyomást egészen az utolsó pár évéig orgonája sem volt.
Azt amúgy valahol meg lehet érteni, hogy állami támogatás nincsen emögött. A jazz alapvetően amerikai kultúr-export termék. Azt a részét támogatják, ami valahogy a magyar kultúrához tudta idomítani magát. A mostani helyzetben már egy angulol éneklő zenekar sem kap semmilyen állami nyilvánosságot. Miért kellene egy ennyire szervesen amerikai gyökerekkel rendelkező hangszert propagálni nálunk, amikor tudható, hogy sosem leszünk meghatározó Hammond-orgonista-exportőr ország. Logikus, hogy a saját kultúrális gyökereink továbbélését kell legfőképpen támogatni (bár a stadionokat ez sem indokolja).
Még egy dolog a JSz. védelmében. A mai napig fontos döntéshozó fejekben létezik a régi könnyűzene/komolyzene szétválasztás. Az ebből fakadó előítéletek meghatározzák pl az akadémia jazztanszékének is a mindennapjait. Itt pl arra gondolok, hogy az én időmben a zongorahangoló hozzánk MÁJUSBAN jött el először (tehát az év végén, a vizsgaidőszak előtt). Valamint a 4évem alatt egyszer sem ültem valódi zongoraszéken, sőt a jack-kábelt is a diákok hozták maguknak zenekari órára, ha akartak valamit :) Komoly ellenszélben kell bármit is elérniük, csoda, ha a saját fenntartásukra futja az energiáikból.
(Jelen helyzet okán, hogy a SOTE érintett az ottani külföldi diákoknál észlelt k. vírus miatt, talán az a Hammond nap is veszélybe kerülhet márc. 29-én!) :(