Valamilyen szinten rájöttem mi okozza. A videókártyának a szoftvere, azaz az ATI Catalyst mikor betöltődik, illetve elindítom külön akkor rántja alapba a színprofilt. Csak azt nem értem miért? Nem találok rá semmi utalást, azaz lehetne egy helyen színhelyességet konfigurálni mint minden kártyánál, de ezek az értékek alapértéken vannak. Profilt evvel nem lehet betölteni, csak a videó lejátszást lehet még színek tekintetében konfigolni, de gondolom ez már nem szólhat bele, egyébként itt is alapértékek vannak megadva. Valakinek esetleg van ötlete?
Egy segítséget szeretnék kérni. Adott egy Vista op.rendszer amin SpiderPro-val kalibrációt végeztem, de a színprofil betöltését nem tudom rendesen lemenedzselni a rendszerhez, ahogyan az XP-n hibátlanul működik a Vista betöltés után eldobja a profilt, azaz egy kicsit felvillan a helyes színtér és újra visszaáll alapra. Próbáltam a SpiderPro-hoz adott ProfileChooser-el is, illetve csak a rendszer betöltőjével, de az eredmény nem változott. Néha jó pár indítás után kb. 10 után sikerül, de kijelentkezés és hibernálás után már nem tölti vissza a icc fájlt, illetve ezek után teljes újraindítás után sem. Mit csinálok rosszul, mi lehet a gond?
"( mibe fogadjunk, hogy a gyáriak nem arra a papíreresztésre, nem azzal a téntakeverékkel, nem azonos légköri körülmények között, etc. nyomnak mint te? és még csodálkozol?)"
Nem ezen csodálkozom, mert az ilyen jellegű eltéréseket nem túl nehéz utólag sem rendbehozni. Ezek színegyensúlyi, meg fehér és fekete ponti hibákat meg karakterisztika elcsúszást okozhatnak legfeljebb, amit egy újralinearizálással, vagy egy egyszerű vizuális profilkorrekcióval javítani lehet. Viszont nem magyarázzák az általad felhozott körülménykülönbségek a görbelefutásokban a rengeteg kiszórt mérési pontot, a hullámzó, gyakran akár kis tónusszakaszon negatívképet létrehozó durva profilhibákat.
Én azokról beszélek, azokat nem lehet a kérdésfeltevéseddel elpoénkodni. :-)
dicsekszünk, dicsekszünk? :) meghozta végre a fotometeredet a jézuska? :))) ( mibe fogadjunk, hogy a gyáriak nem arra a papíreresztésre, nem azzal a téntakeverékkel, nem azonos légköri körülmények között, etc. nyomnak mint te? és még csodálkozol?)
"Nem a monitorhoz gondoltam hozzányomni a mérőfejet, hanem a környezet színhőmérsékletét mérve átkapcsolni a monitorét :-)"
Mostanság a monitorkalibráció része, hogy a spektrofotométerrel először a környezeti fényeket mérem, utána ezek alapján kalibrálom magát a monitort. A műszerben nincs semilyen mágnes, így nem károsítja a CRT eltérítő rendszerét. :-)
Amúgy korábban használtam én is egy Minolta analóg Deprez rendszerű kézi színhőmérsékletmérőt monitor ellenőrzésre, de szerencsére annak a mágnese sohasem hagyott észrevehető nyomot.
Más.
Egyre kevésbé értem, hogy egy gyári eszközhöz adott ICC profilok miért olyan gagyi minőségűek szinte kivétel nélkül amilyenek: vagy a színegyensúlyaik rosszak elve és még a karakterisztika lefutások is hibásak, vagy csak tele vannak mérési hibával, bizonytalansággal, amik semmilyen utólagos trükkel nem korrigálhatóak. Az utóbbi hónapokban rengeteget kínlódtam azon, hogy megfejtsem az original profilok gyengeségeit és az okokat megtalálva kikerüljem azokat, hogy mégis kihozhassam az eszközeimből a bennük meglévő tudást, de az eredeti gyári profilokkal csak részleges sikert lehetett elérni.
Mostanában elkezdtem végre saját profilokat mérni - generálni a felhasználási céljaimnak megfelelően, és meglepetéssel látom, hogy akár egy-két óra alatt szinte kifogástalan célirányos profilokat tudok készíteni, amik abszolut mentesek az original ICC-k szinte összes betegségétől, és nincs többé szükség egyéb furmányoskodásra, a papírokról nagyon nagy hűséggel az jön le, amit a monitoron látok, illetve amit ábrázolni szeretnék.
Nem értem, miért kapunk a legtöbb esetben alig vagy egyáltalán nem hasznavehető eszköz-színtérleíró profilokat az eszközeinkhez, amikor szinte azonos energiával jót is lehetne készíteni hozzájuk?
Tegyük hozzá, hogy olyan hiba csak a mutatós Deprez rendszerű analóg mérők mágnese miatt fordulhat elő :-)
Az én digitális Gossenem ilyen hibát aligha okozna, viszont nem tudok rájönni a "távolságfüggő színhőmérséklet" miértjére.
Nem a monitorhoz gondoltam hozzányomni a mérőfejet, hanem a környezet színhőmérsékletét mérve átkapcsolni a monitorét :-)
Egyébként én már kipróbáltam a Gossen Multipro + színhőmérséklet mérő feltéttel a monitor felületéről visszamérni, de igen érdekes eredmény jött le: minél közelebb mentem a monitor felületéhez, annál magasabb lett a kijelzett színhőmérséklet (környezeti fény nem volt az esti sötétben). Kb. 0,5m-ről még 5600 K-nek, 5 cm-ről már közel 11000 K-nek látszott. Sajnos nem tudom értelmezni az eredményt, mert egyéb, nem kelvinben mérő színmérőim nem mutatnak ilyen arányú változást.
Lehet, hogy gagyi a Gossen?
"Ha van kéznél színhőmérsékletmérős fénymérőd, akkor a monitor színhőmérsékletét mindíg be tudod állítani a környezetnek megfelelőre."
évekkel ezelôtt egy monitorunkhoz (szerencsére csak valami noname segédmonitorhoz) valamelyikünk hozzányomta a Gossen analóg színhômérséklet mérôt, eredmény évekik látszódott az eredmény, demagnetizálástól függetlenül....
eke
Balas!
Az összefoglalód kiválóan segíthet elkerülni a leggyakoribb hibákat.
Monitorkalibráláshoz mindenkinek:
Valamikor saját célokra összeollóztam egy monitorkalibrálás céljára alkalmas ábrát. Itt van. Néhány szó a használatához:
Célszerű a monitor kontrasztját kezdetben max-ra állítva indítani a beállítást. A középtájon lévő szürkeéknek kb. egyenletes tónuslépcsőzettel kell látszania, annyira veszem vissza a kontrasztot, hogy a két legvilágosabb részlet jól szétváljon (egyik se égjen ki). Ha a kontrasztom már jó, a fényerőt addig szabályozom, amíg az alsó szürkeékdobozban az 1-2-3%-os lépcsők éppen leválnak a háttér feketéjétől és egymástól. Előfordul, hogy a fényerő szabályzás miatt újra kell a kontrasztot is állítani, de pár ciklussal el lehet jutni az optimálishoz. Ha mindez már O.K., akkor a Photoshop gamma állítójával beszabályozom a helyes gammát PC-n 2.2-re, MAC-en 1.8-ra, ahogy Balas leírta.
Ha ez teljesen rendben van, akkor a tónusmenet kérdése már kész. A szürkedoboz lépcsői segítenek a színegyüttfutás beszabályozásában: minden lépcsőt egyformán semlegesnek kell látnunk.
Ha van kéznél színhőmérsékletmérős fénymérőd, akkor a monitor színhőmérsékletét mindíg be tudod állítani a környezetnek megfelelőre.
TFT: egyre kevesbe igaz az a tezis, hogy a TFT nem alkalmas grafikai munkara. De meg nem dolt meg. Ennek oka, hogy a legtobb peldanynak rossz a kontraszt-viszonya (hogy a leghalvanyabban ego pixelhez kepest mennyivel vilagosabb a legvilagosabb, pl. 200:1), valamint hogy keptelenek 2^8 (256) szinlepcsot megvalositani (tehat a szinkomponensek 256 arnyalatat sem adja vissza). Ezen kivul meg a TFT-t mindenkepp az o adott fizikai felbontasan erdemes hasznalni grafikai munkara. Tehat ha 1280x1024-es a monitor, akkor ugyan engedheti 1024x768-ra beallitani, de ennek a vege az lesz, hogy bizonyos pixelek vagy homalyosabbak, vagy nehanyat nem latsz.
Ennek ellenere a TFT kepe elesebb (joldefinialt pixelek, bar a szinkomponensek egymas mellett helyezkednek el, pl. igy.
Hogy ezeken kivul miert nem kalibralhato, azt viszont nem tudom.
A lenti szakirodalmat olvasgasd, amit fontos megerteni a monitorkalibraciohoz, az a kovetkezo:
-brightness es kontraszt beallitasa ugy, hogy a sotetszurkek is latsszanak
-a monitor gammajanak megfelelo szinprofil hasznalata megjeleniteskor (pl. Adobe Gamma Loaderen keresztul)
-a megjelenites feheregyensulya (szinprofilon, es/vagy monitorbeallitason keresztul) alkalmazkodjon a kornyezeti feny feheregyensulyahoz.
Ha ezek rendben vannak, tul nagyot mar nem lehet tevedni azzal kapcsolatban, hogy a kepfajl vajon milyen vilagossagu kepet tartalmaz ahhoz kepest, amit epp a monitorodon latsz...
Ekkor jonnek a finomsagok. Tolts be egy szep szines kepet Photoshopba (ahol mar be van kapcsolva a color management), es az Image/Mode/Assign profile menupontnal probald meg valtoztatgatni a kivalasztott profilt, es nezd a valtozast. Ez eloszor lehet, hogy nem lesz tul feltuno.
Amilyen kulonbsegeket itt latni, akkora kulonbseg lehetseges majd pl. nyomtataskor rosszul beallitott kalibracio eseten.
Itt egyebkent azt a profilt kell beallitani, amibol a betoltott kep szarmazik. Ha a scanner SRGB-ben scannelt, akkor itt is SRGB kell legyen kivalasztva. (Es itt sok-sok egyeb tudnivalot hagyok ki, a Photoshop manual es a linkelt honlapok olvasandoak).
Nyomtatasnal a kalibracio kicsit remenytelen, a nyomtatohoz adott szinprofilok elnagyoltak (a Canon S800 teljesen hihetetlenul mas cian-arnyalatokat nyomtat, mint amit latok).
Viszont egy nagy buktatoja van a beallitasoknak: csak egy helyen legyen alkalmazva color management! Ha a nyomtato meghajtojaban be van kapcsolva (pl. a megfelelo profil ki van valasztva), akkor a Photoshopban nyomtataskor be kell allitani, hogy a printer vegzi a color managementet. Ha nincs ilyen lehetoseg a nyomtatonal, ill. a color management ki van kapcsolva, akkor viszont a Photoshopbol a megfelelo nyomtatoprofillal kell printelni.
(Huu, hosszu lett, remelem, nem irtam hulyeseget. Javitsatok.)
S zsoltu: nem erdemled meg ezt, annyit hozongsz feleslegesen mas topikokban! :-/
Udv, balas
Egyszer volt szerencsém egy ilyennel szétzavarni egy már egész rendesen kalibrált monitorom színvilágát. Szerencse, hogy a dolog visszafordítható volt. A spider egy hétig lakott nálam, és kb. 15-20 ciklust lefuttattam vele a gépemen, nem volt két egyforma kalibráció. Ennyit erről.
Egy Spectrolino viszont aranyat ér, ha van valakinek olyan.
Az szóljon!
Koszonom, koszonom. Tudod, nem azert jarok a webre, hogy naplot vezessek, vagy magamat olvassam, hanem parbeszedert. Ezt nehez egyedul, ugyhogy irjatok ide erdekeseket.
A digit setetkamrahoz meg csak setet sem kell, ez a szomoru helyzet. De penz az igen.
Van itt valakinek ColorVision Spyder-je, vagy valami hasonlo?
Udv: balas
Mellesleg balas, tök jó topikokat nyitsz (elnemkészült, szkenneljünk...) aztán mindig hagyod őket elsüllyedni. Remélem ez nem jut erre a sorsra! Tegnap is pont ezen a kalibrált dolgon járt az agyam, annyi mindent be kéne szerezni ha akarok egy digitális setétkamrát... a setétség legalább ingyen van! :-)
Van mar digit kamerad, scannered, nagymonitorod, nyomtatod, s most mar csak azt kene kitalalni, hogyan lesz olyan a nyomat, mint amit fotoztal?
Udv a szamitogepes kepszerkesztes legingovanyosabb reszen!
Engem pl. erdekelne, hogy Pesten hol/mennyiert kalibralnak monitort+printert, vagy ki tud segiteni ebben (nem szemre).