Keresés

Részletes keresés

cucu Creative Commons License 2020.05.27 0 0 29457

Nem vagy persze köteles, ez csak plusz információt nyújt az autósoknak. Végül is alap esetben elegendő, ha csak mereven az utat bámulod, de akkor ne csodálkozz, ha bajod esik. 

Előzmény: GPS (29454)
GPS Creative Commons License 2020.05.15 0 0 29456
drBubo69 Creative Commons License 2020.05.14 0 0 29455

Nem, nem kötelez, csak ebben az esetben olyan helyen is elsőbbséget adsz, ahol nem kellene. Persze az elsőbbségedről bármikor lemondhatsz.

 

https://www.autoszektor.hu/hu/content/kreszprofesszor-foutvonal-vedett-utvonal

 

Itt elolvashatod egy hozzáértő válaszát, azaz nem főútvonalon haladva is lehet elsőbbséged, amit a alárendelt útvonalon elhelyezett elsőbbségadás táblák jeleznek. (neked speciel hátulról)

Előzmény: GPS (29454)
GPS Creative Commons License 2020.05.13 0 0 29454

 

Sziasztok!

 

Nincs olyan formájú tábla, amelyekkel össze lehetne téveszteni. Tehát igen, köteles vagy.

 

Létezik olyan a KRESZ-ben - ami arra kötelezne, hogy NEM a menetirányodnak megfelelő - tehát egy másik utcában elhelyezett - táblának a hátulját figyeljed?

 

Nem a tábla formája a kérdés - hanem az, hogy nem a te útvonaladra van elhelyezve.

Kötelezhetnek arra, hogy a szomszéd utca jelzéseit figyeld - a saját útvonalad jelzései helyett?

.

Előzmény: Mr Reacher (29447)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.03.17 0 0 29453

határeset, ld. 8 cikk 3. pont -- ez még az általtános része az egyezménynek:


"Az Egyezményben semmi sem tiltja, hogy a jelzőtáblák értelmezésének megkönnyítése céljából feliratot alkalmazzanak a jelzőtábla alatt elhelyezett vagy a jelzőtáblát magában foglaló téglalap alakú táblán; ilyen felirat alkalmazható magán a jelzőtáblán is abban az esetben, ha a jelzőtábla megértését nem nehezíti az olyan vezetők számára, akik a feliratot nem érthetik meg."

 

Üres felirat mellett ez a bekezdés pont megengedi. De ha odaírják alá az adott ország nyelvén, hogy vigyázz vagy hogy adj elsőbbséget, akkor nem tudsz belekötni.

Előzmény: Mr Reacher (29452)
Mr Reacher Creative Commons License 2020.03.17 0 0 29452

Nem megy ez szembe a bécsi közúti egyezménnyel?

Előzmény: Hattori Hanzo69 (29449)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.03.17 0 0 29451

Nekem nem tanítottak ilyet. Még az előző évezredben.

Amúgy szerintem mástól általában nem várható el ennek figyelése. Elég egy cifrább forgalmi helyzet, ami elvonja ettől a figyelmet.

Ha ezen múlna a baleset, akkor az szerény véleményem szerint közútkezelői felelősség irányába mutatna.

Előzmény: sz_b (29450)
sz_b Creative Commons License 2020.03.17 0 0 29450

Ez súlyos... Én is úgy tanultam, hogy ezeket a táblákat hátulról is lehet és kell felismerni. 

Előzmény: Hattori Hanzo69 (29449)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2020.03.16 0 2 29449
Előzmény: Mr Reacher (29447)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.03.16 0 0 29448

A fákat viszont nem úgy nyírják, hogy onnan is mindig lásd... szóval ez a logika elég korlátozottan működik.

Előzmény: Mr Reacher (29447)
Mr Reacher Creative Commons License 2020.03.16 0 1 29447

A stop és a macisajt tábla hátulról is felismerhető. Nincs olyan formájú tábla, amelyekkel össze lehetne téveszteni. Tehát igen, köteles vagy.

Előzmény: V.Gy. (29445)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.03.15 0 0 29446


Ugyan nem a KRESZből származnak az idézetek, de nagyon ide tartozik:

1988. I. tv. -- Kkt.
34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.

(2) A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.

 

20/1984. (XII. 21.) KM rendelet
7. § Az útkereszteződések forgalmi rendjét úgy kell kialakítani, hogy az útkereszteződéshez közeledő jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségét és a továbbhaladás lehetőségeit egyértelműen felismerhesse. Közúti jelzőtáblákkal, forgalomirányító fényjelző készülékkel, illetve útépítési eszközökkel kell szabályozni azoknak az útkereszteződéseknek a forgalmát, ahol a forgalom nagysága miatt az útkereszteződésben a különböző irányú jármű- vagy gyalogosforgalom biztonságos áthaladásához szükséges időköz rendszeresen nem áll rendelkezésre, vagy ahol a forgalom biztonsága azt megköveteli.


Melléklet a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelethez -- FMSZ, II. fejezet 3.

3.4 Főútvonal útkereszteződésen csak abban az esetben vezethető át, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek folytán nem merülhet fel kétség az iránt, hogy az útkereszteződéshez melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége.

 

Előzmény: V.Gy. (29445)
V.Gy. Creative Commons License 2020.03.15 0 0 29445

A és B autó egyaránt ki akarnak hajtani a 3-as főútra Gödöllő irányába. Mindkettőnek STOP tábla van.

   

Csak egy "apró" észrevétel: honnan tudja A és B, hogy kinek (milyen) táblája van? Hogyan hoznak helyes döntést, ha nyilván nem tudják, kinek mije van, ha van egyáltalán?

   

Benne van a KRESZ-ben olyan, hogy az "ellenfél" táblájának hátuljából köteles vagyok tudni megsaccolni, milyen táblája van neki, és köteles vagyok jól tippelni?

Előzmény: sz_b (29440)
sz_b Creative Commons License 2020.03.15 0 0 29444

Köszönöm a válaszokat. Valóban lehetne több tábla és felfestés is. Nem tudom hány baleset szokott itt lenni, de nem normális ez a kialakítás.

Elektrosz Creative Commons License 2020.03.15 0 2 29443

egyértelműen az 1-es megoldás a helyes. Ez egy darab kereszteződés.

Előzmény: sz_b (29440)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2020.03.15 0 1 29442

Meg kell hagyni, elég szar hely, de egyértelműen az 1. verzió a helyes. A 2. verzióban annyi az igazság, hogy valóban külön csatlakozási pontjuk van a főúthoz, de a térképen is látszik hogy csak az egymáshoz való betorkollás után! B nincs hamarabb a főúton.

Előzmény: sz_b (29440)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.03.14 0 2 29441

Az igazán helyes megoldás 1. lenne...

De ahhoz kiegészítő tábla kellene a macisajtok alá. Illetve legalábbis a 3-as főút Google Street View szerint elkopott úttest szélét jelző vonalát kellene felfesteni. A legjobb persze a kettő együtt. Az útburkolati jel havazás stb. esetére nem életbiztosítás.
A közútkezelői szándék is ez lehetett...

 

Mgjegyzem a KRESZprofesszor említette egy helyen azt, hogy a bírósági gyakorlat -- egy a közútkezelőkre vonazkotó tábla ismétlős szabályból levezetve -- az utak egymáshoz legközelebbi pontjának 6 méternél kisebb távolság esetén egy kereszteződésnek nézi az egészet.

 

Ami miatt az igazán helyes megoldást említettem... ha valaki bután (és helyismeret esetén életszerútlenül) csak a KRESZ szerint értelmezi a jelzéseket, aszerint mindkét jármű egymásnak keresztező útról érkezik STOPtábla mögül, tehát kölcsönös elsőbbségadási kötelezettségre kellene jusson..

A nagyobb gond a 2108-as útról (Széchenyi útról a 3-as útra Hatvan felé, illetve a 3-as útról Hatvan felől Gödöllő felé jármű találkozása.

Az előbbi -- legalábbis az útburkolati jelek Google Street View szerinti állapota mellett -- szemből, azonos útról érkező járműnek nézheti az utóbbit.

Az utóbbi számára a zöld hátterű táblázás és a terelőnyilak meg egyértelművé teszik a 3-as főút vonalvezetését.

 

Nem ártana egy kis egészésges paranoia a közútkezelők oldalán.

Előzmény: sz_b (29440)
sz_b Creative Commons License 2020.03.14 0 0 29440

Sziasztok!

 

Van egy valós KRESZ feladványom. Helyszíne Aszód, Szabadság tér. Google StreetView-on is meg lehet nézni.

Az alábbi képen A és B autó egyaránt ki akarnak hajtani a 3-as főútra Gödöllő irányába. Mindkettőnek STOP tábla van. Melyik mehet előbb? (A főúton most nem jön senki.)

 

1. megoldás: A kereszteződésben A és B egymáshoz viszonyítva egyenrangúak, ezért ilyenkor a jobbkéz szabály érvényes így A mehet előbb.

 

2. megoldás: Ez valójában két külön T alakú kereszteződés egymás után. Mire A B-vel találkozna, B már a főúton hajt. Tehát B-nek nem kell elengednie A-t, nyugodtan mehet előbb.

 

phillipo654 Creative Commons License 2020.02.21 0 0 29439

nagy szél átfordította :D

de inkább balfékek szerelték fel

Előzmény: -Smiley- (29438)
-Smiley- Creative Commons License 2020.02.21 0 0 29438

что это?    XIII kerület 

 

_Nyuszi Creative Commons License 2020.02.21 0 0 29437

Jó, mondjuk nem voltam túl nőies, kantáros munkaruhában, bakancsban, láthatósági mellényben, amint kipattanok egy Amarokból. :D

Lehet, én is megijedtem volna magamtól. :)

(Főleg, hogy leelőztem és bevágtam elé, hogy a pirosnál előtte álljak meg.)

Előzmény: Hattori Hanzo69 (29435)
phillipo654 Creative Commons License 2020.02.21 0 0 29436

Azért ésszel! :)

 

 

Ha már itt tartunk....

 

Védekezési technikák? Gombok le, ablak fel? Ha betörik az üveg, nekem paprika spray van bent.

Előzmény: Hattori Hanzo69 (29435)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2020.02.20 0 0 29435

Először kell ütni, ez a lényeg ;)

Előzmény: _Nyuszi (29434)
_Nyuszi Creative Commons License 2020.02.20 0 0 29434

Én is kaptam már egy ilyen kiszállásnál "Talán valami baj van?!" kérdést, szerintem azt hitte, kötekedni akarok. :D

Aztán persze meg is köszönte, szépen, udvariasan.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29432)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2020.02.19 0 0 29433

el,megy = elmegy

Előzmény: Hattori Hanzo69 (29431)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.02.19 0 2 29432

Teljesen logikus a tompított lekapcsolása visszakapcsolása, de nem szokták venni a lapot. A szemből fénykürt többé-kevésbé működik, de van hogy az sem.

Nemrég egy hipermarket parkolójából kihajtani készülve láttam, hogy mögöttem lopakodik valaki, naplemente után enyhe ködben. Nem vette a lapot a jelzésre. Megálltam a körforgalom macisajtjánál, kiszálltam, és szóltam neki... Elsőre dühös volt, hogy miért szállok ki, de aztán megköszönte...

 

Jó lenne, ha a gépjárművezető-oktatók ezt is tanítanák: ha valaki párszor lekapcsolja és fel a lámpáját körülötted, akkor gyorsan ellenőrizd a saját fényeidet...

 

Előzmény: Engrave (29429)
Hattori Hanzo69 Creative Commons License 2020.02.19 0 0 29431

Lopakodók :P

 

Sajnos az is előfordulhat, hogy nem működik neki... Először csak egy ég ki - "Ááá, az még el,megy így"..., azután jön a többi - "úgysem megyek éjszaka", azután, "ja, mégis mennem kell/ elfelejtettem, hogy nem műxik"...

Persze én is tudom: jóval gyakoribb, hogy csak simán elmarad a felkapcsolás.


A másik véglet (bocsi, de gyakran női, vagy idős sofőröknél): "adjunk rá mindent, ami van. Ha világít a kék visszajelző, az a biztos"... ;)

Előzmény: Engrave (29429)
phillipo654 Creative Commons License 2020.02.19 0 0 29430

Hali!

 

Ezzel nem igazán tudsz mit kezdeni, sajnos a másik fél "józan eszén" múlik.

2/3 már jó statisztika.

Előzmény: Engrave (29429)
Engrave Creative Commons License 2020.02.11 0 0 29429

Sziasztok! Elnézést ha nagyon amatőr a kérdés, de nekem fogalmam sincs mi a válasz a kérdésre. :) M3 autópálya, esti szürkület, előttünk két autóval is találkoztunk, amelyiknek nem volt felkapcsolva a világítása. Mi ilyenkor az 'etikett', hogy jelezzük nekik, hogy héhahó, jó lenne ha felkapcsolnád a fényszóróid. (én, miután megelőztem őket kétszer le és felkapcsolással jeleztem, de semmi hatás) Köszi!

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2020.02.10 0 0 29428

Valakinek elgurult a gyógyszere az önkormányzatnál. Drága lesz az önkormányzatnak, ha pereskedés lesz belőle...

Hacsak nem "Korlátozott várakozási övezet" tábla van "kivéve" kezdetű kiegészítő táblával (vö. 14. § (8) bekezdés), mert az az egyetlen eset ahol igaza van. 

Előzmény: 5GY (29427)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!