A mai napon megállítottak a rendőrök, állítólag a (reptér előtti turbó) körforgalomba nem lehet bemenni segédmotorral, mert van ott ez a hármas tiltó tábla. A KRESZ szerint nem elvileg vonatkozik kismotorra, mivel bicikli, mez.vontató és lovaskocsi van csak rajta.
Szóval ez a tábla tiltja a kismotort, mégis a rendőrnek volt igaza??
Ha külön felhívják a figyelmet egy balesetveszélyt okozó szabálytalanságra? Ilyenkor a minimum lenne, hogy átszól, hogy küldjenek oda valaki mást -- ha halaszthatatlan dolgva van -- különben az azonosítóját le lehet olvasni az egyenruhájáról...
A rendőrök tesznek magasból a szabálytalankodókra, főleg ha autós az illető. A körúti biciklizésem alkalmával is több rendőrt láttam elhaladni, és kétlem, hogy egyik se vette volna észre a kerékpársávon parkoló autókat.
2. ha rendőrt vagy közterest látsz a környéken, odaküldeni.
Kéne még Budapoestnek jópár lopóautó, hogy lehetőleg az efféle veszélyesen parkolókat akár egy beugrom a boltba vásárolni idő alatt is elszállítsák. Az hatna, ha utána fizethetné az elszállítási díjat és mehetne tömegközlekedéssel a telepre a kocsijáért.
"Sajnos nagyon meg van nehezítve az ottani bicikliközlekedés. Minden lámpánál meg kellett állnom, a kerékpársávon megálló autókat kellett kerülgetnem és még a zebra előtt várakozó gyalogosok is útban vannak."
Akkor ne menj fel a gyalog- és kerékpárútra, aztán legfeljebb te leszel útban az autóknak (és ennek majd jól jelét is adják).
"mi a helyes eljárás, ha egy tahó úgy parkol a jobbra kanyarodó sávban, hogy már csak a záróvonalat átlépve lehet besorolni (elé), és pont arra mennénk"
Fogni egy utcakövet és jó nagy erővel nekivágni az autó szélvédőjének. Talán legközelebb nem fogja mások haladását akadályozni.
Ez nagyon gáz. Itt simán mennék a bal oldali úttesten tovább bringával, mert az van kitáblázva gyalog- és kerékpárútnak. Mondjuk, jobb híján autóval is ott mennék. :)
Más téma: mi a helyes eljárás, ha egy tahó úgy parkol a jobbra kanyarodó sávban, hogy már csak a záróvonalat átlépve lehet besorolni (elé), és pont arra mennénk.
Köszönöm szépen, én is így gondoltam. Sajnos nagyon meg van nehezítve az ottani bicikliközlekedés. Minden lámpánál meg kellett állnom, a kerékpársávon megálló autókat kellett kerülgetnem és még a zebra előtt várakozó gyalogosok is útban vannak.
Azt hiszem a Harminckettesek tere környékén még a szembejövő kerékpárforgalomnak is festettek fel a járdán sávot, ennek az okát nem figyeltem meg.
Az a kérdés, honnan érkezel a kereszteződésbe, nem az, hogy hova jutsz ki.
Ha van külön kerékpáros piktogrammos fényjelző készülék, akkor az vonatkozik rád akár kerékpársávról, akár kerékpárútról érkezel. Kissé slendriánul fogalmazták a szabályt, nemn említi a gyalog- és kerékpárutat, mintha láttam volna már ilyen készülék alkalmazását ott is, amire azt mondanám: értelmeszerűen ott is az vonatkozik rád.
Kerékpárút (és megintcsak slendriánul megfogalmazott szabály miatt értelemszerűen gyalog- és kerékpárút) esetén ha a gyalogosoknak szóló lámpa képén a gyalogos mellett kerékpáros piktogram is van, akkor az vonatkozik rád (de ez nem vonatkozhat a kerékpársávról érkezőre).
Ha a fentiek nincsenek, kerékpársávról érkezve az úttestről érkezel, tehát a sávodra, vagy az úttest egészére vonatkozó járműveknek szóló készülék fényjelzése irányadó.
A kerékpárút, gyalog- és kerékpárút külön út (még ha közös is a kereszteződése a keresztező úttal. Ilyen kereszteződésben, ha fényjelző készülék irányítja a kereszteződésben a párhuzamos utat, akkor a kerékpárutat, gyalog- és kerékpárutat is külön irányítani kell, amelyet megoldhatnak kerékpáros piktogram jelzésképű készülékkel, gyalogos + kerékpáros jelzésképű gyalogosoknak szóló lámpával, vagy külön a kerékpárosoknak szóló piros-sárga-zöld készülékkel. Ha nincs egyik sem, akkor az forgalomszervezési hiba, sérti a 41/2003 (VI. 20.) GKM rendelet Mellélkletének (FISZ) 4.2 pontját.
Kerékpárra ülnék, de nem ismerem a szabályokat, ezért megkérdezem, mielőtt néhány autós elkezdene velem üvöltözni ahelyett, hogy villamosra szállna és nem lenne ilyen problémája.
Van a Nagykörúton néhány hely, ahol felviszik a kerékpársávot a járdára. Pl. itt:
Továbbra is a KRESZ alapfogalmaival érdemes tisztában lenni az I. sz. Függelékből :)
Ezúttal a III. d) és e) pontok a barátaid:
d) Megállás: járművel a be- és a kiszálláshoz, vagy a folyamatos fel- és lerakáshoz szükséges ideig, illetőleg - ha a vezető a járműnél marad - egyéb okból legfeljebb 5 percig történő egy helyben tartózkodás.
e) Várakozás: járművel a megállásnál hosszabb ideig történő egyhelyben tartózkodás.
Amúgy az 5 perc járműnél jön csak a KRESZből és egyáltalán a magyar jogból, a definíió többi része (beleértve az időtartam szerinti átminősítés lehetőségét is) a Közúti Jelzési Egyezményből került a KRESZbe, tehát az időtartamos játékon túl nemzetközi egyezményt kellene megváltozatni a módosításhoz (ami a gyakorlatban elég esélytelenül hangzik). A kipottyantom a gyereket, meg a gyerek a kapuban vár, megállok felvenni: a nemzetközi jog erejével megállás.
O.K. ez így egyszerűnek tűnik, de akkor a következő kérdés: mennyi ideig tarthat az, hogy "behajtok - megállok - kihajtok"? Mert, ha "jó alaposan" körül akar nézni valaki az Y -manőver közben, akkor eljutunk odáig, hogy járó motorral/ a szgk-ban ülve 5 percig elfoglalhatod a roki-parkolót... (?) (Nincs az a rendőr, aki lemérné az ott tartózkodás idejét.)
Innen is úgy látom, hogy a kocsiban ülve (járműnél maradva), 5 percig el lehet foglalni a mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyet.
"Amit viszont feltétlenül tudni érdemes, hogy a büntetés a jogszabályok alapján kizárólag a várakozás (parkolás) miatt jár,
tehát nem jogos a felelősségre vonás, ha a járművel adott helyen csak megálltunk, például az utasunk ki és beszállásnak idejére. Ezért feltétlenül éljünk fellebbezési jogunkkal, ha például egy térfigyelő kamera által késíztett kép alapján indítanának eljárást, vagy vezetőként a kocsinál történő tartózkodás közben szeretne az illetékes eljárni."
Esti vízilabda edzés után, sokszor nincs más lehetősége a szülőknek, mint a 4-5 tök-üres roki-parkolóban várakozni megállni.
Megfordulhatok-e parkolóban, a rokkant-hely ideiglenes használatával? pl. Y-megfordulás: betolat, megáll , kihajt... / vagy fordítva - orral. Mindegy.
Nem volt ilyen esetem (mármint, hogy probléma lett volna belőle), csak a fiam uszodája előtt rendszeresen elgondolkodom rajta, hogy vajon ha odaugrana egy rendőr ... Nyilván egy uszoda (gyógy-hely) előtt jó sok roki-P van.
Ez itt egy apróság (hacsak nem akarnak bírságolni a sünök)... de mégis hasznos lehet. Rávilágít arra, hogy fontos tisztában lenni a KRESZ alapfogalmaival (a rendelet I. melléklete)
Mi a sáv, mi az út, mi a kereszteződés -- utak kereszteződése! nem sávoké -- mi az irányváltás stb.
Egy csomó kérdés körül azért nagy a homály, mert az alapfogalmak nincsenek meg sokaknak, meg ahogy egymásra épülnek...
Okés értem, köszönöm válaszotok. 20 éve vezetek, ügyelek rá hogy indexeljek mindenhol, de ez kimaradt. Szeged előtt van duplás körforgalom, ahol ha érkezel egyenesen, akkor alapból a sávok el vannak választva rázókővel, plusz jobbra le sem hajthatsz, mert az a pálya lehajtó ága, csak egyenesen mehetsz tovább. Itt sosem jeleztem eddig, mert a körforgalomban csak akkor tudnék körbehaladni, ha átugratok a köveken (nem mintha nem lenne rá példa). De ezek után jelzek ott is, köszi mégegyszer.
Szerintem te az egész körforgalomra gondolsz, én meg a sugárút és a körforgalmú út kis részkereszteződésére. Mindenki befele megy jobbra elvileg az utóbbira nézve
Éppen akartam írni, hogy :"A körforgalmat elhagyó járművet is menetirány-változtatónak kell tekinteni." Csak megelőztél.
Ennek ellenére kötözködésnek érzem amit írsz, mert nem azt írtam, hogy logikátlan, hanem, hogy talánannak tűnhet. Ráadásul a szövegkörnyezetből/ mondanivalómból pont az derül ki, hogy miért mégsem az...
Nyilván a kérdés arra irányult, hogy nem is tehetsz mást az adott forgalomszervezés mellett mint, hogy jobbbra elhagyod a kf-at. Akkor minek is ezt jelezni. Minek jelezni egyáltalán olyasmit, ami - elvileg - mindenki számára nyilvánvaló? (Vigyázat! Ez nem az én kérdésem :))
Nem logikátlan. A 29 § el is magyarázza a logikát. A másik útra bekanyarodás irányváltás. Felmentés csak a behajtásnál van, mert ott mindenki ugyanarra megy...
A körforgalomból kihajtást minden esetben irányjelzővel jelezni kell. A szabály ezt mondja ki, - felmentések/ kivételek nélkül.
Neked abban igazad van, hogy ez - a vázolt spec. esetben - talán logikátlan és értelmetlen, de mennyivel értelmesebb dolog pl. éjjel, egyedül az autópályán jobbra tartani, vagy akár irány(t)-jelezni. Pedig ott is kötelező.
Ilyenkor az elv talán az, hogy
1.) nem lehetsz benne teljesen biztos, hogy valóban nincs a forgalomnak egy olyan résztvevője (akit még esetleg nem észlelsz) és számára megtévesztő lehet a jelzésed elmaradása
2.) másrész ne szokjuk meg, hogy felmentést adunk magunknak bizonyos elemi szabályok alól, csak azért, mert - akkor és ott - éppen totálisan semmi értelme nincs. Annak a vége az lenne, hogy az éjszaka közepén nem állok meg a pirosnál, mert km-ekre látszik, hogy nincs gyalogos/ vagy keresztező jármű.
Röviden értelmetlen, de "a szabály az szabály".
A konkrét esetedben a következő behajtónál-hoz közeledő, nem feltétlenül látja (vagy nézi/figyeli) a rád vonatkozó záróvonalat, hanem csakis a te jelzésedet: kihajtasz, vagy nem hajtasz ki. Arra is gondolhat, hogy "benézted" a z.vonalat és jösz körbe/ tovább... Tehát, ha nincs jobbra irányjelzés, akkor esetleg - defenzíve - megtorpan. Mögötte a bátrabb, offenzív vezető, meg belerongyol, mert "miért lassítottál ok nélkül?!". Szóval lehet belőle galiba is...
gyors kérdés: akkor is kell-e irányjelzést használni a körforgalomból kifelé, ha a körforgalom többsávos, és a sávok záróvonallal vagy valamilyen fizikai akadállyal el vannak választva. Tehát a sávomat nem tudom elhagyni már a körforgalom előtt, a külső sávban haladva az első kihajtón elhagyom a körforgalmat (a fehér teherautó lent)?
(1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
(8) Az (1) és a (3) bekezdésben, a (4) bekezdés b) pontjában, valamint a (7) bekezdés b)-f) pontjában foglalt rendelkezéseket a segédmotoros kerékpárok - a quad és a mopedautó kivételével - közlekedésére is alkalmazni kell azzal, hogy
a) lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni,
b) kétkerekű segédmotoros kerékpáron utast szállítani,