Ami a KRESZ-et illeti, a 40. § (5) c) az egyetlen, ami eszembe jut, ami releváns:
Tilos megállni: be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti
A kitérést belátható helyen meg kell tudni oldani, ez a minimum, és persze nem árt belátni hogy lesz hol kitérni a következő helyen, amikor egy kitérési lehetőségtől tovább mész...
Gond még így is lehet, pont akkor, amikor valaki a macisajt felől akar egyenesen menni, és szemből valaki be akar kanyarodni a kapu elé balra. Vagy meg akar fordulni.
A kereszteződés elég egyértelműen egy alárendelt útból meg egy kanyarodó védett útból áll, amit elég hevenyészetten inkább nem jelöltek, így akinek nincs helyismerete, összezavarodhat.
Már pedig a balra kapuba hajtó vagy megforduló védett útról érkezik, elsőbbsége van az alárendelt útról érkezővel szemben! És persze a balra útról lekanyarodás vagy megfordulás miatt neki elsőbbségadási kötelezettsége keletkezik, az úton szemből haladókkal szemben, tehát a T szára felől érkezők felé!
Konklúzió: minimum egy kieg. tábla kellene a macisajt alá (ld. JETSZ 11.3 d) ), de igazán az lenne a korrekt, ha az úttest szélét jelző vonal szaggatott kereszteződésen átvezetése is meglenne a kiegészítő tábla mellé.
Akkor tételezzünk fel egy olyan szituációt, hogy valaki jönn a macisajt felől, és egyenesen akar továbbhaladni! Valaki balról, és szintén menne egyenesen, és valaki a kép készítésének irányából, de ő balra kanyarodna. A szemből jövőnek elsőbbsége van a balra kanyarodóval szemben, mert a macisajt csak a keresztező úton érkezőknek ad elsőbbséget, így a balról jövőt el kellene engednie, akinek viszont azt a balra kanyarodót kellene elengednie, aki neki jobbról érkezik, és köztük a jobbkéz szabály alapján kell dönteni. Tehát mindenki ad valakinek elsőbbséget, és van másvalakivel szemben elsőbbsége. Látszólag ugyanaz a szituáció, mint amikor a jobbkezes kereszteződésbe egyszerre érkezik minden irányból autó, csak itt sokkal bonyolultabb a helyzet az egy szem macisajt miatt, így kódolva van a baleset lehetősége.
Én ennél erősebben fogalmaznék. Az a minimum, hogy jogellenes, meg baleset esetére közútkezelői felelősséget keletkeztethet (de akár még a gondatlanságból elkövetett közlekedés elleni bűncselekmény is felmerülhet...)
Ha kanyarodó védett utat szeretnének, akkor kiegészítő tábla kellene és a védett út vonalvezetését követő úttest szélét jelző vonalat is praktikus lenne szaggatottan fehéren átvezetni a kereszteződésen. Akkor tiszta sor, hogy mit akarnak. Így helyismeret nélkül meg vagy lőve.
A gond nem a szándékkal van, hanem azzal, hogy a megvalósítás az alábbi jogszabályi rendelkezéseket sérti -- ld. különösen az aláhúzott kiemeléseket (tőlem)
1988. évi I. törvény [Kkt.] 34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen. (2) A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet [...] 4. § (1) Az utak forgalmát úgy kell szabályozni (a forgalmi rendet úgy kell kialakítani), hogy a közlekedés résztvevői biztonságosan, gyorsan és zavartalanul közlekedhessenek. [...] 7. § Az útkereszteződések forgalmi rendjét úgy kell kialakítani, hogy az útkereszteződéshez közeledő jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségét és a továbbhaladás lehetőségeit egyértelműen felismerhesse. Közúti jelzőtáblákkal, forgalomirányító fényjelző készülékkel, illetve útépítési eszközökkel kell szabályozni azoknak az útkereszteződéseknek a forgalmát, ahol a forgalom nagysága miatt az útkereszteződésben a különböző irányú jármű- vagy gyalogosforgalom biztonságos áthaladásához szükséges időköz rendszeresen nem áll rendelkezésre, vagy ahol a forgalom biztonsága azt megköveteli. [...] 11. § (1) A közúti jelzéseket a KRESZ és a vonatkozó szabványok rendelkezéseinek megfelelően úgy kell elhelyezni, hogy azok a járművezetők és gyalogosok, akikre a jelzés vonatkozik, bármely napszakban, kellő távolságból észlelhessék, és azokból – helyismeret hiányában is – a forgalmi rendet félreérthetetlenül felismerhessék. [...]
Melléklet a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelethez: Forgalomszabályozási műszaki szabályzat 4.1 Főútvonalnak ki nem jelölt, de a környező utaknál nagyobb forgalmú, vagy úthálózati szempontból fontosabb szilárd burkolatú utak forgalmának elsőbbségét az útvonalon levő útkereszteződések külön- külön szabályozásával lehet biztosítani, az „Útkereszteződés alárendelt úttal” és „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblák alkalmazásával [...] 4.4 A 4.1 pontban említett szabályozás nem alkalmazható, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek nem elégségesek annak kétséget kizáró közlésére, hogy az útkereszteződésben melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége. [...]
Melléklet a 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelethez A közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményei” műszaki szabályzata (JETSZ) „A közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményei” műszaki szabályzata (JETSZ) 11.3. Elsőbbségadás kötelező [...] d)Ha az útkereszteződésben kétség merülhet fel, hogy melyik útról érkezők részére kell az áthaladás elsőbbségét biztosítani, a jelzőtábla alatt az elsőbbséggel rendelkező útvonal tényleges vonalvezetését feltüntető kiegészítő táblát (H–007 – H–010 példaábrák) kell elhelyezni.
Az utca kereszteződésében lévő elsőbbségadás tábla nem felesleges, mivel a forgalom szabályozása volt a cél, azzal a szándékkal, hogy a D-re eső szakasza alárendeltségi szerepet kapjon, mivel az volta szándék, hogy a K-Nyi irányú településrészen történő átközlekedés során ne a keskeny szabályozási szélességgel rendelkező kis utcát használják a közlekedők.
De innen akkor is hiányzik valami, nem? Miért nem jobbkezes?
A képen nem látszik, hogy ellopták a macisajt táblát oszlopostul, vagy kanyarodó védett utat akartak (bal oldalt is macisajttal) de lespórolták az ahhoz szóló kiegészítő táblákat, kereszteződés alárendelt úttal táblákat kiegészítő táblákkal...
bárhogy is van, be kellene jelenteni az önkormányzatnak, és ha az nem jár sikerrel kb hónap múlva az illetékes útügyi hatóságnak.
Nem vagy persze köteles, ez csak plusz információt nyújt az autósoknak. Végül is alap esetben elegendő, ha csak mereven az utat bámulod, de akkor ne csodálkozz, ha bajod esik.
Itt elolvashatod egy hozzáértő válaszát, azaz nem főútvonalon haladva is lehet elsőbbséged, amit a alárendelt útvonalon elhelyezett elsőbbségadás táblák jeleznek. (neked speciel hátulról)
Nincs olyan formájú tábla, amelyekkel össze lehetne téveszteni. Tehát igen, köteles vagy.
Létezik olyan a KRESZ-ben - ami arra kötelezne, hogy NEM a menetirányodnak megfelelő - tehát egy másik utcában elhelyezett - táblának a hátulját figyeljed?
Nem a tábla formája a kérdés - hanem az, hogy nem a te útvonaladra van elhelyezve.
Kötelezhetnek arra, hogy a szomszéd utca jelzéseit figyeld - a saját útvonalad jelzései helyett?
határeset, ld. 8 cikk 3. pont -- ez még az általtános része az egyezménynek:
"Az Egyezményben semmi sem tiltja, hogy a jelzőtáblák értelmezésének megkönnyítése céljából feliratot alkalmazzanak a jelzőtábla alatt elhelyezett vagy a jelzőtáblát magában foglaló téglalap alakú táblán; ilyen felirat alkalmazható magán a jelzőtáblán is abban az esetben, ha a jelzőtábla megértését nem nehezíti az olyan vezetők számára, akik a feliratot nem érthetik meg."
Üres felirat mellett ez a bekezdés pont megengedi. De ha odaírják alá az adott ország nyelvén, hogy vigyázz vagy hogy adj elsőbbséget, akkor nem tudsz belekötni.
Ugyan nem a KRESZből származnak az idézetek, de nagyon ide tartozik:
1988. I. tv. -- Kkt. 34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.
(2) A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 7. § Az útkereszteződések forgalmi rendjét úgy kell kialakítani, hogy az útkereszteződéshez közeledő jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségét és a továbbhaladás lehetőségeit egyértelműen felismerhesse. Közúti jelzőtáblákkal, forgalomirányító fényjelző készülékkel, illetve útépítési eszközökkel kell szabályozni azoknak az útkereszteződéseknek a forgalmát, ahol a forgalom nagysága miatt az útkereszteződésben a különböző irányú jármű- vagy gyalogosforgalom biztonságos áthaladásához szükséges időköz rendszeresen nem áll rendelkezésre, vagy ahol a forgalom biztonsága azt megköveteli.
Melléklet a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelethez -- FMSZ, II. fejezet 3.
3.4 Főútvonal útkereszteződésen csak abban az esetben vezethető át, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek folytán nem merülhet fel kétség az iránt, hogy az útkereszteződéshez melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége.
A és B autó egyaránt ki akarnak hajtani a 3-as főútra Gödöllő irányába. Mindkettőnek STOP tábla van.
Csak egy "apró" észrevétel: honnan tudja A és B, hogy kinek (milyen) táblája van? Hogyan hoznak helyes döntést, ha nyilván nem tudják, kinek mije van, ha van egyáltalán?
Benne van a KRESZ-ben olyan, hogy az "ellenfél" táblájának hátuljából köteles vagyok tudni megsaccolni, milyen táblája van neki, és köteles vagyok jól tippelni?
Meg kell hagyni, elég szar hely, de egyértelműen az 1. verzió a helyes. A 2. verzióban annyi az igazság, hogy valóban külön csatlakozási pontjuk van a főúthoz, de a térképen is látszik hogy csak az egymáshoz való betorkollás után! B nincs hamarabb a főúton.
De ahhoz kiegészítő tábla kellene a macisajtok alá. Illetve legalábbis a 3-as főút Google Street View szerint elkopott úttest szélét jelző vonalát kellene felfesteni. A legjobb persze a kettő együtt. Az útburkolati jel havazás stb. esetére nem életbiztosítás. A közútkezelői szándék is ez lehetett...
Mgjegyzem a KRESZprofesszor említette egy helyen azt, hogy a bírósági gyakorlat -- egy a közútkezelőkre vonazkotó tábla ismétlős szabályból levezetve -- az utak egymáshoz legközelebbi pontjának 6 méternél kisebb távolság esetén egy kereszteződésnek nézi az egészet.
Ami miatt az igazán helyes megoldást említettem... ha valaki bután (és helyismeret esetén életszerútlenül) csak a KRESZ szerint értelmezi a jelzéseket, aszerint mindkét jármű egymásnak keresztező útról érkezik STOPtábla mögül, tehát kölcsönös elsőbbségadási kötelezettségre kellene jusson..
A nagyobb gond a 2108-as útról (Széchenyi útról a 3-as útra Hatvan felé, illetve a 3-as útról Hatvan felől Gödöllő felé jármű találkozása.
Az előbbi -- legalábbis az útburkolati jelek Google Street View szerinti állapota mellett -- szemből, azonos útról érkező járműnek nézheti az utóbbit.
Az utóbbi számára a zöld hátterű táblázás és a terelőnyilak meg egyértelművé teszik a 3-as főút vonalvezetését.
Nem ártana egy kis egészésges paranoia a közútkezelők oldalán.