Az utca kereszteződésében lévő elsőbbségadás tábla nem felesleges, mivel a forgalom szabályozása volt a cél, azzal a szándékkal, hogy a D-re eső szakasza alárendeltségi szerepet kapjon, mivel az volta szándék, hogy a K-Nyi irányú településrészen történő átközlekedés során ne a keskeny szabályozási szélességgel rendelkező kis utcát használják a közlekedők.
De innen akkor is hiányzik valami, nem? Miért nem jobbkezes?
A képen nem látszik, hogy ellopták a macisajt táblát oszlopostul, vagy kanyarodó védett utat akartak (bal oldalt is macisajttal) de lespórolták az ahhoz szóló kiegészítő táblákat, kereszteződés alárendelt úttal táblákat kiegészítő táblákkal...
bárhogy is van, be kellene jelenteni az önkormányzatnak, és ha az nem jár sikerrel kb hónap múlva az illetékes útügyi hatóságnak.
Nem vagy persze köteles, ez csak plusz információt nyújt az autósoknak. Végül is alap esetben elegendő, ha csak mereven az utat bámulod, de akkor ne csodálkozz, ha bajod esik.
Itt elolvashatod egy hozzáértő válaszát, azaz nem főútvonalon haladva is lehet elsőbbséged, amit a alárendelt útvonalon elhelyezett elsőbbségadás táblák jeleznek. (neked speciel hátulról)
Nincs olyan formájú tábla, amelyekkel össze lehetne téveszteni. Tehát igen, köteles vagy.
Létezik olyan a KRESZ-ben - ami arra kötelezne, hogy NEM a menetirányodnak megfelelő - tehát egy másik utcában elhelyezett - táblának a hátulját figyeljed?
Nem a tábla formája a kérdés - hanem az, hogy nem a te útvonaladra van elhelyezve.
Kötelezhetnek arra, hogy a szomszéd utca jelzéseit figyeld - a saját útvonalad jelzései helyett?
határeset, ld. 8 cikk 3. pont -- ez még az általtános része az egyezménynek:
"Az Egyezményben semmi sem tiltja, hogy a jelzőtáblák értelmezésének megkönnyítése céljából feliratot alkalmazzanak a jelzőtábla alatt elhelyezett vagy a jelzőtáblát magában foglaló téglalap alakú táblán; ilyen felirat alkalmazható magán a jelzőtáblán is abban az esetben, ha a jelzőtábla megértését nem nehezíti az olyan vezetők számára, akik a feliratot nem érthetik meg."
Üres felirat mellett ez a bekezdés pont megengedi. De ha odaírják alá az adott ország nyelvén, hogy vigyázz vagy hogy adj elsőbbséget, akkor nem tudsz belekötni.
Ugyan nem a KRESZből származnak az idézetek, de nagyon ide tartozik:
1988. I. tv. -- Kkt. 34. § (1) A közút kezelője – az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva – köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.
(2) A közút forgalmi rendjét – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a közút kezelője alakítja ki. A forgalmi rendet – a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább ötévenként – a közút kezelőjének felül kell vizsgálnia, és ha szükséges, módosítania kell. A közlekedési hatóság – a közlekedés biztonságát sértő vagy veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében – kezdeményezheti a forgalomszabályozás módosítását, vagy a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára kötelezheti.
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 7. § Az útkereszteződések forgalmi rendjét úgy kell kialakítani, hogy az útkereszteződéshez közeledő jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségét és a továbbhaladás lehetőségeit egyértelműen felismerhesse. Közúti jelzőtáblákkal, forgalomirányító fényjelző készülékkel, illetve útépítési eszközökkel kell szabályozni azoknak az útkereszteződéseknek a forgalmát, ahol a forgalom nagysága miatt az útkereszteződésben a különböző irányú jármű- vagy gyalogosforgalom biztonságos áthaladásához szükséges időköz rendszeresen nem áll rendelkezésre, vagy ahol a forgalom biztonsága azt megköveteli.
Melléklet a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelethez -- FMSZ, II. fejezet 3.
3.4 Főútvonal útkereszteződésen csak abban az esetben vezethető át, ha az útkereszteződés geometriai kialakítása és kiépítettsége, valamint az alkalmazott közúti jelzőtáblák, útburkolati jelek, úttartozékok és környezeti elemek folytán nem merülhet fel kétség az iránt, hogy az útkereszteződéshez melyik irányból érkező járműnek van elsőbbsége.
A és B autó egyaránt ki akarnak hajtani a 3-as főútra Gödöllő irányába. Mindkettőnek STOP tábla van.
Csak egy "apró" észrevétel: honnan tudja A és B, hogy kinek (milyen) táblája van? Hogyan hoznak helyes döntést, ha nyilván nem tudják, kinek mije van, ha van egyáltalán?
Benne van a KRESZ-ben olyan, hogy az "ellenfél" táblájának hátuljából köteles vagyok tudni megsaccolni, milyen táblája van neki, és köteles vagyok jól tippelni?
Meg kell hagyni, elég szar hely, de egyértelműen az 1. verzió a helyes. A 2. verzióban annyi az igazság, hogy valóban külön csatlakozási pontjuk van a főúthoz, de a térképen is látszik hogy csak az egymáshoz való betorkollás után! B nincs hamarabb a főúton.
De ahhoz kiegészítő tábla kellene a macisajtok alá. Illetve legalábbis a 3-as főút Google Street View szerint elkopott úttest szélét jelző vonalát kellene felfesteni. A legjobb persze a kettő együtt. Az útburkolati jel havazás stb. esetére nem életbiztosítás. A közútkezelői szándék is ez lehetett...
Mgjegyzem a KRESZprofesszor említette egy helyen azt, hogy a bírósági gyakorlat -- egy a közútkezelőkre vonazkotó tábla ismétlős szabályból levezetve -- az utak egymáshoz legközelebbi pontjának 6 méternél kisebb távolság esetén egy kereszteződésnek nézi az egészet.
Ami miatt az igazán helyes megoldást említettem... ha valaki bután (és helyismeret esetén életszerútlenül) csak a KRESZ szerint értelmezi a jelzéseket, aszerint mindkét jármű egymásnak keresztező útról érkezik STOPtábla mögül, tehát kölcsönös elsőbbségadási kötelezettségre kellene jusson..
A nagyobb gond a 2108-as útról (Széchenyi útról a 3-as útra Hatvan felé, illetve a 3-as útról Hatvan felől Gödöllő felé jármű találkozása.
Az előbbi -- legalábbis az útburkolati jelek Google Street View szerinti állapota mellett -- szemből, azonos útról érkező járműnek nézheti az utóbbit.
Az utóbbi számára a zöld hátterű táblázás és a terelőnyilak meg egyértelművé teszik a 3-as főút vonalvezetését.
Nem ártana egy kis egészésges paranoia a közútkezelők oldalán.
Van egy valós KRESZ feladványom. Helyszíne Aszód, Szabadság tér. Google StreetView-on is meg lehet nézni.
Az alábbi képen A és B autó egyaránt ki akarnak hajtani a 3-as főútra Gödöllő irányába. Mindkettőnek STOP tábla van. Melyik mehet előbb? (A főúton most nem jön senki.)
1. megoldás: A kereszteződésben A és B egymáshoz viszonyítva egyenrangúak, ezért ilyenkor a jobbkéz szabály érvényes így A mehet előbb.
2. megoldás: Ez valójában két külön T alakú kereszteződés egymás után. Mire AB-vel találkozna, B már a főúton hajt. Tehát B-nek nem kell elengednie A-t, nyugodtan mehet előbb.
Teljesen logikus a tompított lekapcsolása visszakapcsolása, de nem szokták venni a lapot. A szemből fénykürt többé-kevésbé működik, de van hogy az sem.
Nemrég egy hipermarket parkolójából kihajtani készülve láttam, hogy mögöttem lopakodik valaki, naplemente után enyhe ködben. Nem vette a lapot a jelzésre. Megálltam a körforgalom macisajtjánál, kiszálltam, és szóltam neki... Elsőre dühös volt, hogy miért szállok ki, de aztán megköszönte...
Jó lenne, ha a gépjárművezető-oktatók ezt is tanítanák: ha valaki párszor lekapcsolja és fel a lámpáját körülötted, akkor gyorsan ellenőrizd a saját fényeidet...
Sajnos az is előfordulhat, hogy nem működik neki... Először csak egy ég ki - "Ááá, az még el,megy így"..., azután jön a többi - "úgysem megyek éjszaka", azután, "ja, mégis mennem kell/ elfelejtettem, hogy nem műxik"...
Persze én is tudom: jóval gyakoribb, hogy csak simán elmarad a felkapcsolás.
A másik véglet (bocsi, de gyakran női, vagy idős sofőröknél): "adjunk rá mindent, ami van. Ha világít a kék visszajelző, az a biztos"... ;)