Attila-Krisztina:Ahol a baleset megtörténhet, ott mindkét elsőbbségi szabály érvényben van. Tökmindegy melyik hánz centivel honnan, érvényben van mindkettő.
"Ha lassítás nélkül kierőszakolod, hogy előnyöd legyen a Krisztina krt. folytatásában a sávváltásnál, akkor a macisajtnál nem tettél semmit, még csak nem is mérlegeltél. Pedig kellett volna!" -- ezzel 100% egyetértek.. ugyanakor
"Ha lassítás nélkül kierőszakolod, hogy előnyöd legyen a védett útról érkezve sávot váltva, akkor a (záró- és) terelővonalnál nem tettél semmit, még csak nem is mérlegeltél. Pedig kellett volna!"
Szerintem a jelenlegi jelzések mentén (feltéve hogy nem takarja hó az útburkolati jeleket és nem koptak el), ha az Attila útról érkező a kereszteződésben kiván kisorolni a Krisztina körút jobb oldali sávjába, mindkért jármúnek lassítania kell és mindkét járműnek szükség esetén meg kell állnia. Aki nem teszi, az részes a balesetben maga is.
Valahogy félreérted az indoklásomat. A Te interpretációdat (az én indoklásommal kapcsolatban) nem is értem. Pláne, amit a kanyarodó sávokon "keresztül-rongyolásokról" írsz. Én ilyet biztosan nem állítottam és szerintem nem is következik az okfejtésemből.
A Te kölcsönös udvariasságon alapuló, "egyfelől-másfelől" szabályértelmezésed, csak akkor lenne igaz, ha a Krisztina krt-ról érkező egyáltalán ott lehetne, amikor (és ahol) az Attila u-ról jövő sávot vált.
Egyszerű az ok: maga a sávváltás lehetősége pár méterrel hátrébb ("későbben") van, mint az e.a. kötelezettség, a macisajt miatt.
Ezért tettem végig függővé attól, hogy hol kezd irányt jelezni (jobbra). Tehát Te jogszabályi egyenértékűségről beszélsz (amiről egye fene, legyek akár meggyőzve is..., de mindegy, mert...) én meg azt mondom, hogy egy hangyafaxszal hamarabb keletkezik a macisajtos kötelezettsége, mint a sávváltással kapcsolatos reláció.
Vagy ez a macisajt olyan: nincs is kinek elsőbbséget adni, de ha van lenne, akkor az meg kölcsönös udvariasság?
Biztosan ki lehet ezt jogászkodni, de a való életben nem tenném!
Ha lassítás nélkül kierőszakolod, hogy előnyöd legyen a Krisztina krt. folytatásában a sávváltásnál, akkor a macisajtnál nem tettél semmit, még csak nem is mérlegeltél. Pedig kellett volna!
Nem értek egyet, hogy csak látszólagos folytatásról volna szó. A sávok szintjén az bizony folytatás. Utak szintjén persze hogy nem.
Ha jól értem, te a kettőt egybe próbálod kezelni. A probléma továbbra is a párhuzamosan kanyarodó sávokkal van, amik ha jól értem szerinted dettó csak látszólagosan folytatódnak.
Abból viszont az következne, hogy szabad elsőbbségadás nélkül keresztberongyolni az egymással páehutamo kanyarodósávokon, legkülsőből legbelsőbe etc.
Én ezért gondolkodom külön egymástól független szintekben, ahol az egyik szint elsőbbségi viszonya nem írja felül a másikét és vica verza.
Úgy is lehetne mondani, hogy "sávváltáskor arra kell figyelned, akivel addig egy irányban ("párhuzamos" vonalvezetés mentén) haladtál". Asszem nem kell külön bizonyítani, hogy az Attila úttal "párhuzamosan" (= korábban egy irányban) nem halad a Krisztina krt.
Tehát aki az Attila úton, a macisajt előtt jobbra jelez, az - klasszikus értelemben, tul.képpen - nem is sávot vált, hanem elfoglalja a számára megnyílt jobb sávot. A szabály szövege szerint az alárendelt útról érkező, addig ott sincs; figyelembe, (sávváltás tekintetében) nem veendő. (Jobbról nincs azonos irányban haladó ÉS irányt nem változtató jármű.)
Nem győzöm mondani, hogy STOP táblánál mennyire szemléletes lenne mindez. Pedig a macisajt is ugyanolyan STOP, ha érkezik egy sávváltó balról.
A Krisztia kürutas példánál a sáv elfoglalása adott a kezdetektől.
Az előzőekben írtak ellenére, változatlanul úgy érzem, hogy a sáv még nincs elfoglalva, a macisajt előtt, ha korábban jelzi az Attila útról érkező, hogy oda tart. A macisajt előtti és utáni sáv csak látszólag egymás folytatása. A belinkelt okfejtésből következik, hogy mindegy, hogy főútra, vagy "csak" védett útra térsz rá, az bizony irányváltásnak számít. Tehát a (fizikailag) kanyarodó halad egyenesen, a ténylegesen egyenesen menő pedig "rákanyarodik" a védett útra... és bizony irány-jeleznie is kellene - hivatalosan / jobbra. Rákanyarodva egy másik (besorolású és védettségű) útra már eleve nem haladhatsz ugyanabban a sávban. Illetve, - tudom - hozni fogod a példákat, hogy dehogynem,
igen ám, csakhogy vele egy irányban haladó sáv már nincs, amivel kapcsolatban fennállna a szabályod.
29258 Byk 001 helyesen írta
Hajtogatod a 29.§(1)-et, de nem olvasod el rendesen. Be is idézem: "29. § (1) * Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni."
Aki a macisajt mögül hajt a felsőbbrendű útra, az irányt változtat, így neki (részére) nem kell elsőbbséget adni sávváltáskor.
Nincs itt két dimenzió: az irányt nem változtató járművekkel kapcsolatban áll fenn az e.a. kötelezettség. A védett útvonalra felhajtó jármű meg irányt változtat.
A zebra olyan mint a pucér utca, ha a járdáról érkezel járművel. Elinduló elsőbbséget ad.
Ha a keresztező kerékpárúton haladt, akkor annak az úttestjéről érkezett az útkereszteződésbe.
Ha a felújításnál sinkófálták el a kerékpárút macisajtját, akkor annak aki elsinkófálta vagy aki újra megnyitotta a kerékpárutat és átadta macisajt nélkül, kinézhet legalább egy testi sértést okozó gondtatlanságból elkövetett közúti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény alapos gyanúja.
A kerékpárosoknak szóló táblát/ táblákat(?) nem is láttam. Itt abszolút indokoltnak tartom. A felújítás miatt nem lehet tudni, hogy milyen tábla maradt kint és mi(lyen) nem.
Hoznék olyan KRESZ szabályt egyébként, hogy az ilyen keresztező kerékpársávok előtt kötelező legyen a STOP a kerékpárosoknak. (Zöldnél, természetesen nem.)
Rengeteget bringáztam korábban, tudom, hogy vannak olyan útszakaszok, ahol ez kifejezetten kínos lehet, de jó pár baleset elkerülhető lenne. Legalább lelassítanának, ha nem is állna meg a többség. Ez a 20-30 km/h-val, - akár kanyarból - átrongyolás a (mai) gépjárművek előtt, ez nem "egészséges".
Szívvel lélekkel az autóst (taxist) támogatnám, de sajnos, lehet, hogy a rolleres a kerékpársávon érkezett. (A cikk frissítésében látható a gugli maps.) Ettől még tényleg kérdéses, hogy milyen jármű a roller, sőt arról is volt már szó korban, hogy egyáltalán szabad-e vele közlekedni.
Érdekes, hogy miért nem látták egymást.
- szerintem a rolleres nem is nézett semmit;
- a taxisnak pedig kitakarhatott az A oszlop (sajnos már 2-3 ilyen "élményem" is volt: szerencsétlen geometria és sebességek miatt szinte az utolsó pillanatig takarásban marad...- akár autó (!) is
Az is kérdés, hogy a felújítás zűrzavarában, jelezték-e megfelelően az átkelőhelyet / pláne + kerékpár-sávval. (A taxisnak azért valszeg lehetett helyismerete, de ezt letagadhatja a bíróságon... ;))
A taxis ügyvédje helyében, én annak a "roller"-járműnek a mibenlétét firtatnám... Bíróként viszont - jobb híján - elfogadnám, hogy elektromos kerékpár.
Szerintem a közútkezelőnek két értelmes lehetősége lenne:
A kereszteződésben legyen egyértelműen csak záróvonal. Ehhez minimum az első terelővonalat el kellene tüntetnie minimum, az Attila út - Krisztina körút betorkollásnál.
eltüntetni középről a jeleket. Emellett ajánlanám a védett út úttestjének szélét jelző kereszteződésben szaggatott fehér vonalat végigvezetni az Attila út úttestjének jobb oldalától a Krisztina körűt jobb oldaláig.
Az én olvasatomban az a valami a KRESZ szerint jármű, kerekek számától, motorteljesítménytől stb. függően lehet kerékpár, segédmotoros kerékpár vagy motorkerékpár.
Innentől kedve a járdáról a zebrán elinduló járműről beszélhetünk, akinek elsőbbséget kellett volna adnia az úttesten haladó járműveknek.
A gond az van, hogy ha a másik útra kanyarodást vesszük alapul, mint irányváltást, és ezért nem kell a sávváltónak elsőbbséget adni, akkor mit csinálsz azzal, aki keresztbe kórincál a kanyarodó sávokkal mondjuk Bp. III. kerületben a Záhony utcából a Szentendrei útra kanyarodva (bármelyik irányban)? Nem kell a többi kanyarodónak a sávváltásakor elsőbbséget adjon, mert bekanyarodnak a többiek...
Közelebbről megnézve az ott nem záróvonal, járművek elől elzárt terület (ha nagyon akarom, akkor bele lehet látni úttest szélét jelző vonalat is, ami folyamatos fehér vonal de nem záróvonal). Ezt szinte azonnal záró és
terelővonal követ.
Nagyon véleményes, hogy már vége az útkereszteződésnek a záró- és terelővonal kezdetéig. Egy jó 6 métert illene hagyni az úttestek találkozásaitól -- az elzárt területet határoló vonalak metszésének csücske és a terelővonal között.
"A 29. § (1) alól nem ad felmentést a kereszteződés!"
Hmm. Azért nem stimmel minden, ahogy írtam de próbáljuk megoldani:
29. § (1) * Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
Tehát ahogy írtam, a sávváltás kizárt, mert záróvonal van. Viszont itt a fenti szövegben van egy "másik útra bekanyarodik". Ez nem zavar be mégis? Lehet, hogy mégis van ellentmondás? Mondjuk az autópályánál nincs bekanyarodás, meg a petőfi hídnál sincs de e Krisztina körutas kereszteződésnél pont úgy van, hogy az kanyarodik be, amelyiknek elsőbbsége van. Ajjaj, most mi legyen? :-)
Igen innen jön, hogy meddig is tart a kereszteződés. Erre kellene egy pontos jogi definíció. De szerintem az Attila útnál addig, amíg az út hajlása be nem fejeződik vagyis ez alapján a záróvonal bőven elegendő hosszúságig tart:
A leírt elvvel egyébként egyetértesz, hogy a megoldás az, hogy a záróvonal miatt nincs sávváltás a kereszteződésben és a kereszteződésben magában pedig a macisajt szabályoz (és a záróvonal meglétére a közút kezelőjének kell figyelnie) tehát egyértelmű a helyzet?