Keresés

Részletes keresés

bravo88 Creative Commons License 2019.01.30 0 0 38885
2x25kV Creative Commons License 2019.01.30 0 0 38884
v_peti Creative Commons License 2018.02.28 0 0 38883

v_peti Creative Commons License 2018.02.28 0 0 38882

Pápá, az állomással szemben van egy épület, ami nagyon emlékeztet egy vasútállomásra. Mi indult onnan régen?

M63 010 Creative Commons License 2018.01.06 -2 0 38881

Akkor legyen kocsmapénztár vagy automata!

Előzmény: benbe (38880)
benbe Creative Commons License 2017.12.23 -1 0 38880

De sosem sok.

Előzmény: v_peti (38879)
v_peti Creative Commons License 2017.12.23 0 0 38879

Turistaszezonban? Akkor kell nyitva lenni csak, amikor sok a turista.

Előzmény: fénysorompó (38878)
fénysorompó Creative Commons License 2017.12.23 0 1 38878

Miért? A kiadás gondolom többszöröse volt a bevételnek.

Előzmény: M63 010 (38877)
M63 010 Creative Commons License 2017.12.23 0 0 38877

Miért kellett megszüntetni Zircen a péntárat??? :( Legalább turistaszezonban működjön!

Előzmény: névtelen (38875)
Siófok 376.649 Creative Commons License 2016.11.06 0 4 38876

 

 

Üdvözlet Mindenkinek!

 

Rögtön a lényegre térnék kedvcsinálónak:

 

Közérdekű és úgy vélem hasznos információ! :

 

PONT 3 NAPPAL EZELŐTT VOLT A SIÓJUTI ( VOLT ÚJPESTI ) VASÚTI HÍD ELSŐ SZOLGÁLATBA LÉPÉSÉNEK 120. ÉVFORDULÓJA!

( A SIÓJUTI 2. SZOLGÁLATBA LÉPÉSNEK PEDIG JÖVŐ ÉV DECEMBER 13.-ÁN LESZ A 60. ÉVFORDULÓJA! ) 

 

Úgy érzem illik róla pár sort írni eme szép kerek évforduló okán, és még azért is, mert valószínű, hogy a legöregebb, még használatban lévő vasúti hídjaink közé tartozik!

 

A SAJÁT történetem osztanám meg, ami véletlenül pont november 3.-án kezdődött ami egybe esik a híd 120 éves fennállásának első napjával!! Miközben a Siófok-Kaposvár vonalon szolgálatot teljesítő Bzmot-ok után kutakodtam, valamiért megnyitottam az Index Egykori és mai vasúti hidak fórumát, ahol egy érdekes hírmorzsát találtam 2006-ból, miszerint a híd az újpesti vasúti híd egy épen maradt darabja. 

Korabeli fotók és rajz is található Gumidani topik társ 240-es hozzászólásában :

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=1749&na_step=30&t=9121571&na_order=

 

Felkeltette az érdeklődésemet, mivel gyerekkorom óta rengetegszer megfordultam ott.

Elkezdetem utána nézni a dolognak mivel a fórumon nem erősítették meg, hogy valóban így van-e.

 

Rövid keresgélés után bele is botlottam egy, a forrást is megjelölő leírásba 2009-ből, ami alátámasztotta az állítást: 

 

Siójut vasúti híd.  A hídtörténet még a XIX. század végén kezdődött Budapesten az esztergomi vasútvonal építésével. Az Újpesti vasúti hídhoz kapcsolódóan a Váci út felett egy kéttámaszú alsópályás rácsos acél hídszerkezet került beépítésre és 1896 november 3-án forgalomba helyezve a vasútvonal Bp. Nyugati-Óbuda szakaszával egyetemben. A II. Világháború hadi cselekményei folytán 1944-ben az Újpesti Duna híd megrongálódott, így a vasútvonalon a forgalom leállt, és nem is tudott újra indulni csak 1955-ben az újjáépítés után. A Váci út feletti szerkezetet 1952-ben az átépítéskor kibontották, hogy új helyére Siójutra szállítsák, hogy a 35-ös számú vasútvonal Sió csatorna feletti áthidalásának célját szolgálja. A hidat 1926 után ekkor ismét folytacéllal megerősítettek, majd 1957 december 13-án 2 db 376-os sorozatú gőzmozdony próbaterhelése után helyeztek forgalom alá. A 37,35 m támaszközű felszerkezet az idén 113 éves életkorával kiemelkedik hazánk hídállományából, eleddig nem találkoztam ilyen koros rácsos acélszerkezettel hazánk vasútjain, aminek egyik sajnálatos oka a hadi cselekmények miatti rongálódások és megsemmisülések.  
Forrás: Pulisch József  

Link: http://www.szkte.hu/kiirasok09/kiiras0939.html

 

Ennek a bővebb változata, ami a Sió-csatorna felett átívelő vasúti hidakat mutatja be és említést tesz a simontornyai vasúti hídról, ami szintén az újpesti híd második épen maradt darabaja volt ! Azonban ezt 2000-ben lecserélték.

Íme:  http://legikep.hu/hu/sio-hidak

 

Ha valakit bővebben érdekelne az újpesti híd, Iványi János építőmérnök kutatómunkáiból idén íródott cikket itt találja ( hozzáteszem, hogy magáról a 120 éves Északi összekötőről az évforduló okán nincs túl sok írás ):  http://pestbuda.hu/cikk/20161025_szazhusz_eves_az_ujpesti_vasuti_hid

 

A VEKE pedig szintén az újpesti hídról, de immáron annak felújításáról 2008-ban írt cikkében, szintén leírja a fent említetteket Siójuttal és Simontornyával kapcsolatban, egy kis történelmi és technikai információval kiegészítve ( igazi magyar bürokráciai tükörkép is egyben ) :

http://veke.hu/2008/06/hidrekonstrukcio-nem-szokvanyos-potlassal/

 

Elnézést a hosszú monológért, de azért írtam le mindezt, mert a fenti információkat 3 nap, körülbelül tízen pár óra keresgélése után találtam ( amennyire időm engedte persze ) és úgy érzem, hogy ezek után megállapíthatom, hogy nincs kellő képpen publikálva illetve a köztudatba beültetve ez a nem mindennapi történet.

Mivel lehet, hogy én nem voltam elég alapos ( annak ellenére, hogy próbáltam ) és a témát már rég kivesézték valahol, esetleg annyira nem is új keletű vagy érdekes az információs tartalom, akkor ez esetben elnézést kérek ! :)

 

A 3 nap alatt láttam sok fotót a régi Északi összekötőről, de majdnem egyet sem találtam a siójuti hídrészletről. A képeken csak a simontornyai híd elemét véltem felfedezni, de ez megint lehet, hogy csak az én hibám :)

Azonban a végén sikerült egy képet vagy képeslapot találnom 1914-ből (!), amin elég jól látszik, hogy valóban Újpesten állott ez a darab anno. Csatolom a képet és a Gumidani által felhasznált siójutit is.

 

A képeknek csak a linkjét tudom beilleszteni sajnos feltölteni nem engedi valamiért:

 

http://1.bp.blogspot.com/-ZTZeucMH8t0/UFWBvwn8kGI/AAAAAAAADuI/kfmNvHgjF0I/s1600/Ujpesti+_vasuti+hid_1914.jpg

 

 

http://img.index.hu/imgfrm/2/5/1/8/BIG_0001242518.jpg

 

 

 

A végére még egy érdekesség: a 35-ös sz. vonal megépítését 1906-ban, pont 110 éve engedélyezték! :)

Link: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=90600013.tv

 

Ha nem tölt be az oldal a cím másolásával és újra beillesztésével a probléma megoldódik.

Forrás: Facebook: 35-ös Kaposvár-Siófok vasútvonal használói, kedvelői /sajnos már nem aktív/

 

Üdvözlettel:

L. Árpád

névtelen Creative Commons License 2016.09.22 0 0 38875

Kíváncsi vagyok, hogy a cikkben jelzett gond mennyire lesz látható a 11-es vonal hivatalos utasszámaiban:

 

http://homar.blog.hu/2016/09/13/kicsire_nem_ad_a_mav#more11677441

 

V43 1177 Creative Commons License 2016.09.12 0 0 38874

"Alsórókás-Rendező" a 6-os vonal Pátka-Lovasberény közötti egykori szovjet iparvágány kiágazásánál lévő őrház. (ma már igen romos állapotban)

Előzmény: GySEV 5047 (38860)
hmsoft Creative Commons License 2016.08.12 0 0 38873

A sínszeges sínleerősítés nem szorítóhatású, ezért - hacsak a hőmérsékletváltozás nem extrém kicsi - illesztéses felépítményben használatos. A vmax ilyenkor korlátozott, de tehervonatok, vagy akár mellékvonali személyszállító járművek esetében, megfelelő lehet. Az illesztéses felépítménynek kétségkívül megvan az a kellemes tulajdonsága, hogy nagyon sok munkafolyamat végezhető futójavítás jelleggel, rövid vágányzárakkal. Kézi erővel, kisgépekkel. Rá lehet küldeni komolyabb gépláncot is, de gyakorlatilag bárhol abbahagyható, ami nagyon csábító akkor, ha olyan komoly a forgalom, hogy minden egyes vágányzár-tízpercért hisztizés és harcok folynak. Mellékvonali esetben persze ilyesmi nem lesz, de ott meg a finanszírozás szakadhat meg akárhol - viszont egy illesztéses, faaljas, sínszeges megoldás esetében ez könnyebben felvállalható: befejezed a 25 méteres vágánymező végén, aztán majd folytatod, ha lesz pénzed. Bár vannak olyan körülmények, amelyek megnehezítik az európai alkalmazást. Például, a sínszeges sínleerősítés különösen jól "fekszik" akkor, ha az alj puhafából (fenyő) készül: az anyag rugalmas, és egy előfúrt, majd impregnálószerrel kezelt furatba beütött sínszeg szinte nulla % valószínűséggel repeszti meg a fát. Csakhogy puhafát európai éghajlati viszonyok között kockázatos használni (farontó organizmusok miatt).

hm

Előzmény: MCA-001 (38872)
MCA-001 Creative Commons License 2016.08.12 0 1 38872

Igazából a gépesítettség miatt tettem be.

Egy hasonló technológiával pár hónap alatt több km mellékvonalat rendbe lehetne tenni. (legalábbis a felépítményt)

 

A gépek és a technológia is jóval egyszerűbb mint a fővonalakon alkalmazott.

Valószínű, hogy a vele járó költségek is...

Előzmény: hmsoft (38871)
hmsoft Creative Commons License 2016.08.12 0 0 38871

Ha gondolod, folytathatjuk az amerikai, vagy az egykori szovjet... topicban, mert bár a mai sínszeges megoldásoknak is vannak könnyű, mellékvonali változatai, de akár az amerikai, akár az orosz - elsősorban tehervonatok által járt - fővonalakon alkalmazott rendszerek nem mellékvonaliak.

hm

Előzmény: MCA-001 (38870)
MCA-001 Creative Commons License 2016.08.11 0 0 38870

Vasúti pálya felújítás.

2014. USA.

 

- talpfa és sínszeg:)))

 

M63 010 Creative Commons License 2016.06.11 0 0 38869
Előzmény: M63 010 (38868)
M63 010 Creative Commons License 2016.06.11 0 0 38868

 

A 106-os vonal Facebook-járól!

 

Itt a bizonyíték, hogy mennyire fontos a hozzáállás! Persze, kell pénz is, de ha nincs hozzáállás, akkor nem megy semmi. Tenni nem akarásnak nyögés a vége! Gratula a DERKE-nek, meg az érintett településeknek!

 

jog.aszok Creative Commons License 2016.05.21 0 0 38867
Előzmény: ptak72 (38865)
kokusz191 Creative Commons License 2016.05.21 0 0 38866

Ide írd meg a kérdésedet:

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9117878

 

 

Előzmény: ptak72 (38865)
ptak72 Creative Commons License 2016.05.20 0 0 38865

Vagyok Csehországból. Írok egy doktori disszertáció témája a biztonság, a helyi vasút Európában. Magyarország információra van szükségem, és leírást MERAFI és MEFI. Van leírás elérhető angol vagy magyar? Kérjük, küldje el vagy üzembe egy linket.

M63 010 Creative Commons License 2016.05.19 0 0 38864

Utolsó hazai maffia? Utolsó? Hahaha! A másik vicces dolog a hangsáv eltávolítása szerzői jogi okok miatt. Ugyanis a feltöltő György Dobray, azaz Dobray György rendező, aki több kényes témáról is forgatott már filmet, így ezt is biztosan ő forgatta. Akkor meg mi ez a jogászkodás? :(

Előzmény: GySEV 5047 (38860)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.02 0 0 38863

Ha már Árpádszálláson épült egy esőbeálló, máshol bontottak, több helyen is.

 

Elbontották Nyírmihálydi épületét. Ha jól emlékszem elég rossz állapotú, lepukkant épület volt, sajnos nem az a környék, ahol nagyon vigyáztak volna rá.

Elbontották Nagyszekeres épületét, nagyon rossz állapotú, kibelezett volt évek óta, a nyílászárók hiányoztak már belőle, utas nem nagyon volt, szóval annyira nem kár érte.

Elbontották Jánkmajtis épületét is, ami igencsak meglepett, mert nem volt vészesen rossz állapotban. Igaz, teljesen be volt zárva, az utasok nem sok hasznát vették... közben a régi kisvasút omladozó épülete még megvan, nem tudom az kié lehet.

Dave_91 Creative Commons License 2016.03.15 0 1 38862

Oravicabánya-Stájerlakanina vasútvonal egy 10 perces videón:

>>katt!<<

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.26 0 0 38861
GySEV 5047 Creative Commons License 2015.11.09 0 0 38860

Az 1981-es "A mi ügyünk, avagy az utolsó hazai maffia hiteles története" című filmben, többször láthatóak vasutas jelenetek, amiket szerintem a paksi vonalon vehettek fel, ráadásul Bölcskét és Dunaföldvárt is említik.
20:10-nél, továbbá 21:35 és 23:10, valamint 32:15 és 35:50 között láthatóak a vasutas helyszínek:
https://www.youtube.com/watch?v=nWkhIDerIwc
Valaki ráismer a helyszínekre?

Gulper Creative Commons License 2015.10.09 0 0 38859

Az idei autómentes napon a Dél-Alföldön vonatoztam:

 

http://vonatozasaim.hu/v15/v1510.php

smnks Creative Commons License 2015.10.06 0 0 38858

Még mindig Madrone fórumtárs elébb hivatkozott hozzászólására írnám a következőket, de már a jászsági vicinálissal, illetve az ott 1982 augusztusában tett utazásommal kapcsolatban:

 

Tudod, az úgy volt, hogy... (;-D) 

Szóval az én vonatomat valóban Gokart húzta, de azért találkoztam ott akkor 375-ösökkel is!

Konkrétan, és amennyire az emlékek visszajönnek, Vámosgyörkben a bakon az "én szerelvényem" előtt is egy 375-ös állt, csak az a baj, hogy az ütközőbak felől! Egy darabig még reménykedtem, hogy a Gokart csak a tolatási műveletet végzi a 375-ös kiszabadítására, de aztán egy vasutas ezen utolsó reményemet is szétoszlatta, amikor kérdésemre közölte, hogy majd ez a dízel fogja vinni a vonatot. Pechhh...!

Bár "rosszabbul" is járhattam volna, mert Jászapátiban az ellenvonatot egy 2000-es Dácsia húzta. Hát, ez még annyira sem lett volna kuriózum akkor, mint mondjuk az M32-es! Legfeljebb annyiban, hogy még az eredeti festésben "tetszelgett", ami a 2000-es Dácsiáknál már ugye narancs, de még a szinte barnába hajló sötét változat, a vezetőfülke teteje pedig a kipufogódobbal együtt ezüstszürke. Persze mindezt ott és akkor már kellőképpen bemattult, fakó változatban kell elképzelni!

De, hogy a gőzösökhöz visszatérjünk, Jászapátiban a fűtőház előtt láttam egy -emlékeim szerint gőzben álló- 424-est is! Azt nem tudom, hogy ez valami helyi tartalék lehetett-e, vagy esetleg tehervonatokat továbbított, mondjuk Újszász irányába? Mert itt eszembe jut, amit talán az IHO 324/375 különszámában olvastam, hogy a Jászapáti - Vámosgyörk szakaszon olyan gyenge állapotú volt a pálya, hogy még a 324-esek is csak leszerelt hajtórúddal, szén és vízkészlet nélkül közlekedhettek arra. Írja ezt vélhetően az 1980 körüli állapotokról. Az persze előfordulhat, hogy '82-ig mégiscsak feljavították a pályát, hiszen a gyöngyösi ingán közlekedő, akkor már 424-esek honos fűtőháza is Jászapáti volt, tudtommal.

No, de vissza azon utazásomhoz, Újszászon állt a tároló csonkában mégegy, a jászapáti vonalhoz tartozó mellékvonali szerelvény, ennek élén már 375-ös pihegett. Ez azonban sajnos valami később induló vonat szerelvénye lehetett, mert Újszászról érkezés után az "én szerelvényem" fordult vissza (dízel)mozdonyostul Vámosgyörk felé, így visszaútban is a dízelmotor berregését hallgathattam az első kocsiból a 375-ös kifúvása (kiütése! :-)) helyett, és max a kipufogógázok illatában gyönyörködhettem a jó kis békebeli gőzmozdonyszag, koromszag helyett... :-(

 

U.i: Én '82-ben töltöttem a 14-et (talán ez volt az első, önálló nagyobb utazásom), így még nem voltam annyira tudatos vonatvadász, hogy Magyarország mellékvonalait módszeresen számontartva igyekeztem volna kipécézni a vélhetően akkor még gőzüzeműeket! A jászságba is csak azért indultam el, mert voltak Jászapátiból származó ismerőseink, akik mesélték anno, hogy arrafelé még "most" is füstösvonat jár...

Előzmény: smnks (38857)
smnks Creative Commons License 2015.10.06 0 0 38857

Szervusztok, üdv a topicnak!

 

Egy másik topicban előkerült szálat szeretnék itt folytatni az átmeneti csöndet kihasználva. Ezúttal nem a vicinálisok jelenét és jövőjét, hanem egy adott időszakbeli múltját tárgyalgatva. Ez az időszak pedig a dízelesítés, ill. a gőzőskorszak hazai alkonya lenne.

Madrone fórumtárs kérdezte a következőket:

 

"...Írtad a témával kapcsolatban, hogy 82 nyarán még elutaztál Vámosgyörkre, hogy az újszászi vonalon 375-össel utazhass, de sajnos nem sikerült, mert akkor éppen Gokart volt.

 

Nem lehetett volna akkoriban még esetleg a Vác-Balassagyarmat vonalon ezzel a gőzös típussal utazni?

(Ez ráadásul még közelebb is lett volna.)

 

Vagy ott akkor már csak dízel volt?..."

 

Én azt hiszem, hogy '82-ben már nem járt 375-ös a "gyarmati oldalban", főleg nem személyvonattal. Ez persze csak sejtés, így illő megindokolnom, hogy mire alapozom:

 

1.-Brutzerék fényképein látszik, hogy a nógrádi vonalcsoporton 1980-ban zajlott éppen az átmeneti időszak, amikor még gőzösök és dízelek vegyesen közlekedtek az adott vonalon, konkrétan a Vác - Balassagyarmat, ill. Vác - Romhány szakaszokra gondolok. A dízelek Dácsiák voltak a személyvonatok élén is. Azt is tudjuk, hogy a nógrádi vonalcsoporton a Dácsiás személyvonatok csak egy rövid, átmeneti időszakot jellemeztek, hiszen később a Bz vált egyeduralkodóvá, már a '80-as években.

 

2.-Talán első személyes emlékem az adott vasútvonalról 1983 májusából való, amikor is osztálykirándulás alkalmával hazafelé Diósjenőtől Vácig utaztunk a vonalon. A személyvonat már Bz szerelvény volt, és nem is emlékszem, hogy akár csak láttam is volna dácsiás személyvonatot akkor és ott.

Ugyanakkor, miközben Diósjenőn a vonatra vártunk, két tehervonat is tolatást végzett az állomáson, mindkettőnek Dácsia volt a gépe. (Arra már nem emlékszem, hogy 43-as, vagy 47-es?)

 

Az előző két pontból számomra az a következtetés adódik, hogy ha '83 tavaszára már a "bézésítés" is lezajlott arrafelé, akkor csekély valószínűségét látom, hogy félévvel korábban még gőzmozdony vontatta személyvonattal találkozhattam volna ott.

 

Az aszódi vonal már kissé cizelláltabb kérdés lehet, arról még ennyi személyes emlékem sincs abból az időszakból. Viszont azt tudjuk, hogy arra nagyobb befogadóképességű szerelvények is jártak a gőzőskorszakban, ezeket 424-es (is) vitte. Hogy ezeket melyik évben és mivel váltották le, azt még ennyire sem tudom pontosan (bár a nógrádi topicban mintha értekeztünk volna korábban már erről, csak most nem kerestem vissza), de a kérdésed nem is erre a vonalra vonatkozott.

Egy olyan saját emlékem van csak az Aszód - Balassagyarmat vonal szerelvényeiről a '80-as évekből, hogy egyszer egy áthaladó gyorsvonatból láttam Aszódon egy Bz szerelvényt és egy dácsiás személyvonatot is, utóbbiba egy 2tengelyes fedett teherkocsi is be volt sorozva, vélhetően poggyászkocsi gyanánt. De, hogy ez konkrétan melyik évben volt, arra bizony már nem emlékszem...

 

Előzmény: Madrone, 71-es vonal topic (3576)

kdani99 Creative Commons License 2015.09.01 0 0 38856

Heisenbergg: köszönöm a felvilágosítást,azt hittük debrecenből jött :-) így van vasárnap készültek a felvételek.két vonatpárról terveztem a filmezést,csak a délelőtti járaton adódott egy kis szóváltás a drága kalauz bácsival: "hol az engedély?" "ez üzemi területnek számít (a vonaton vagyunk) itt tilos filmezni!" aztán már porcsalma környékén hagytuk abba azzal,hogy: "Majd a máv feljelenti magát,ha akarja!" (Szerintem is :D ) Na,elkanyarodtam...a lényeg annyi,hogy ez az incidens pont a teli vonaton volt,így ezért nem készült felvétel,csak a végig üresről :-)

 

Chabee87: egyre jobban közeledve Mátészalka felé,egyre több Széchenyi2020 vagy EU-s gőzöm nincs milyen táblát lehetett látni,hogy fejlesztés itt,fejlesztés ott,így igen,valószínűnek tartom,hogy ha nem is útépítésre,inkább felújításra vitték a sódert :-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!