Bár nem annyira vicinális (noha a személyforgalma -szégyenszemre!- ma mégis az), de egy triviális példa arra, ahogy a politika a maga rövidtávú, szűklátókörű gondolkodásával, és a maga ellentmondást nem tűrő arroganciájával beleszól a vasútvonalak létébe, vagy nem létébe:
Ez pedig az 5-ös, azaz a Komárom - Székesfehérvár vonal!
Itt, ugye, a személyforgalom megszüntetése után elkezdték leszerelni a jelzőket, leépíteni a létszámot, gyakorlatilag az infra tudatos visszafejlesztése történt!
Aztán, lám csak, jött a 40a vágányzár, és kiderült, milyen nagy kincs az az 5-ös vonal! Persze elsősorban a teherszállítás miatt derült ki, de ha a korábbi politikán múlt volna, már meg sem lett volna ez a lehetőség!
Viszont egy olyan adottságú vonal esetén, mint az 5-ös, legalább akkora "bűn" a személyszállítási lehetőségek ki nem használása! És itt elsősorban az átlós, távolsági forgalomra gondolok!
Kiragadva írásodból a Szilvásvárad - Putnok vonalat: Azért ott is arról szólt a fáma, hogy a megszüntetés előtt már szinte az egész vonal egy nagy "lassújel" volt. Ilyen körülmények között nem reális annak megállapítása, vajon mennyien használták (használnák) a vonalat?
Normál pályasebesség és ütemes menetrend lenne a minimum ahhoz, hogy egy ilyen kérdésre érdemi válasz születhessék -szerintem.
Amúgy a két fővonalat összekötő vonalakért mindig különösen fáj a szívem! Ezekben -éppen az előbbi adottságuk okán- szerintem még több potenciál lehetne, a zsákvonalakhoz képest!
Hozzászólásod utolsó részére szeretnék reagálni, azaz az egyre rövidülő vonatokra!
Pont itt (is) kellene nagyon körültekintően megvizsgálni, hogy pontosan mik is az utasszámcsökkenés okai?
Mert -bár azt írod, "nem is alibisített" menetrendű vonalakra gondolsz- azért lehetett olyan horderejű, negatív változás a menetrendben, ami tömeges utasriasztó hatással bírt.
Aztán lehetnek a vonatrövidülésnek olyan prózai okai is, hogy a START nem tud elegendő járművet kiállítani.
Szóval itt is csak arra akarnék kilyukadni, hogy ne kampány szerűen, a semmiből kerüljenek ki listák a megszüntetéssel kapcsolatban, hanem már évekkel előre kezdjenek vizsgálódni, és ezt a vizsgálódást hadd kövesse a nyilvánosság a médián keresztül!
(Sajnos még így sem biztos az elfogulatlanság, mert ugye annak az elvárásait közlik, akinek a zsebében van a média.)
Tehát bocsi, de nem bízunk meg vakon a hatalomban, egyikben sem!
Azt meg, hogy naponta volna/lenne néhány utas, akinek kényelmesebb a vonat mint a busz, bár együtt érzek velük, de erre nem szabad fenntartani egy olyan méregdrága infrastruktúrát mint a vasút.
Ha az átlagos vasúti fenntartási költséget (beleértve a fővonalakat is) vetítjük a mellékvonalakra, akkor valóban méregdrága lesz az az infrastruktúra. A Kóka-Hónig féle vonalbezásások alkalmával több vonalon nagyjából a Bz+utazószemélyzet költségét sikerült megspórolni (helyette generáltak autóbusz+sofőr költséget), mert a vonalat teherszállítás végett továbbra is fenn kellett tartani, az állomásokat továbbra is üzemeltetni kellett.
Az egyes mellékvonalakat nem szabad egy kalap alá venni, vannak olyan vonalak, amelyeket ha TGV-t járatnánk, sem lenne érdemi mennyiségű utas (Pl.: Kisszénás - Kondoros, Kazincbarcika - Rudabánya, de attól tartok, hogy a Szilvásvárad - Putnok is ez a kategória), ezeket el kell engedni. De egy Almásfüzitő - Esztergomban vagy Veszprém - Győrben van potenciál, ahol jobb infra, jobb járművek és menetrend biztosan hozna utasszám emelkedést. Mindamellett élek a gyanúperrel, hogy vannak olyan leállított (bocsánat, szüneteltetett) vonalak, amelyek némi ráfordítás után (hát igen, ingyen nem megy) tudnának prosperálni, különösen Budapest agglomerációjában (Galgamácsa - Vácrátót, Kunszentmiklós-Tass - Dunapataj egy része).
Arról nem is beszélve, amennyit összeszórakoznak az utasokkal. Vegyük pl. a Kecskemét-Lajosmizse kétvonatos szakaszt. Az utóbbi tíz évben ha ötször nem variálták szét a menetrendjét, akkor egyszer sem. Volt rajta 6-8 vonatpár még a jobb időkben. Utána lett napi 3 pár pont abban az időszakban, amiért ez a népszavás ajvékoló fórumtárs annyira rajong. Aztán a kedvencek megszüntették. Utána a más színezetűek újraindították 4 vonatpárral. Akkor valamennyire örültünk, legalábbis a normálisabbja, akinek nem a pénz és a gazdaságosság az isten, úgy, hogy közben a gazdaságosság jegyében az alkalmatlan MÁV vezetők milliókat visznek haza. Aztán jött a kétvonatos, ma létező menetrend. Ennyi variálás után az a csoda, hogy ezen a vonalon van még utas. De hogy a MÁV és a politika nem tett meg mindent azért, hogy egyáltalán ne is legyen, azt tényleg nem lehet mondani. (A leírtakat amúgy a Szeged-Kiskunfélegyháza (-Cegléd) személyvonati szakaszra is lehetne vonatkoztatni, még ha az fővonal is, na ott is eljutottunk oda, hogy Cegléd-Kmét szakasz felszámolva (lásd: Nyársapát), a déli szakaszon 7 órás lyuk tátong a menetrendben. Azért ez se így volt még 10 éve...)
"Ha ennek fele is igaz lett volna, akkor lett volna komoly fellépés a dologgal szemben. Nem volt."
Pont ez az ami nem igaz, rengeteg tüntetés volt a bezárt vonalakért.
," de erre nem szabad fenntartani egy olyan méregdrága infrastruktúrát mint a vasút."
Mi a méregdrága? Az egy BZ plusz mozdonyvezető plusz kalauz? (és a vicinálisokra egy fillért nem költ a MÁV) Tehát számszerűleg mi ezen a méregdrága?
Szerintem, ha itt valami drága az az alibi menetrend, hogy fél napokat ott áll személyzetestül mindenestül a vonat , ahelyett, hogy mondjuk járatba még azzal a néhány utassal is, ami utazna rajta.
"Egyébként ott, ahol sokan élnek tanyán ott van közűt és van buszközlekedés is, és nagyságrendekkel olcsóbb a 3-4 utassal tanyák közt szaladgáló Credo Econell mint a Bzmot"
Ez már több vonalbezárás után is bebizonyosodott, hogy a Volán nem tudja tartani és sokszor nem törekszenek arra, hogy azt a kínálatot fenntartsa , ami a vonalbezárás volt egy-egy vonalon.
(attól meg a hideg kiráz, hogy egy vasúti szolgáltatást sokan busszal akarják kiváltani-kivéve persze ez alól azok az esetek, amikor a vonal felújítása miatt kell a pótlóbusz)
Most ne bántódj meg, de nem ez az unalomig ismert demagóg érvet hallhattuk 2007-ben, 2009-ben is? Hogy a vonalbezárás majd vidékeket lehetetlenít el? Ha ennek fele is igaz lett volna, akkor lett volna komoly fellépés a dologgal szemben. Nem volt. Azt meg, hogy naponta volna/lenne néhány utas, akinek kényelmesebb a vonat mint a busz, bár együtt érzek velük, de erre nem szabad fenntartani egy olyan méregdrága infrastruktúrát mint a vasút. Egyébként ott, ahol sokan élnek tanyán ott van közűt és van buszközlekedés is, és nagyságrendekkel olcsóbb a 3-4 utassal tanyák közt szaladgáló Credo Econell mint a Bzmot, tudom, hogy ezt itt kimondani olyan mint bemenni az oroszlán barlangjába, és nem is akarom elvenni trizs kenyerét, de ez a realitás, amit meg írtam korábban a mellékvonalakról az sajnos igaz, az utóbbi 10 évben az akkori vonalbezárások idején jól kihasznált azóta még csak nem is alibisített vonalakon is egyre rövidebb és rövidebb vonatok járnak. Ahol tíz éve Bzmot+Bzmot+Bzx+Bzx járt, ott ma elég a Bzmot+Bzx, ahol pedig háromrészes Bz járt, ma gyakran elég a szóló, és még tömeg sincs. Szinte nem maradt olyan mellékvonal az országban, aminek az utasforgalmát nem lehetne kiváltani egy szóló busszal.
Igen "sziklaszilárd" tények, mint a vonal, amit "a Kóka szüntetett meg", azért azt illene tudni, ha már vasúti fórumon jársz, hogy két bezárás volt 2007-ben és 2009-ben. (illetve a pszeudo-bezárás 2012-ben, amire teljesen igaz, hogy " amikor kis kedvenceiD a környezetvédelem és a haladás jegyében szétvertek pár tucat mellékvonalat,") Az ominózus vonalon ugyanis 2009-ben szűnt meg a közlekedés, házi feladat utánanézni ki volt akkor az illetékes miniszter, segítek annyit, nem Kóka. Ezek a tények, a többi pártpolitikai vagdalkozás. Részemről befejeztem, üdv.
Asszem, ezzel a vonallal kapcsolatban hallottam olyan beszámolót is, hogy a bejárati jelzőnél feltartóztatták a Bz -t, amég a fővonali gyorsvonat kijárt az állomásról
filmeztem pár napot azon a vonalon. minden vonatnál így történt.
Asszem, ezzel a vonallal kapcsolatban hallottam olyan beszámolót is, hogy a bejárati jelzőnél feltartóztatták a Bz -t, amég a fővonali gyorsvonat kijárt az állomásról. Tehát egyezik!
Mondanék egy időben közelebbi példát a 4-es (Almásfüzítő - Esztergom-Kertváros) vonalról, ahol jelenleg is napi két pár vonatos alibimenetrend van:
Talán másfél évvel ezelőtt reggel 6-8 percet késett a FLIRT Budapest felől, és a 4-es vonali Bz már nem várta meg! Pedig az elvira is kidobja ezt a csatlakozást, és a késésünk 10 percnél kevesebb volt! Éktelenül dühös lettem, és elhatároztam, utánajárok, és az internet nyilvánossága előtt meg fogom említeni az illetékes irányító nevével együtt az esetet. Mivel a végrehajtó szolgálatban itt-ott vannak ismerőseim, úgy tűnt, erre minden esély meg is van. Végül ezen ismerőseim által annyit sikerült kideríteni, hogy hivatalosan az a két vonat nem csatlakozik egymáshoz, azaz elvileg egyetlen percet sem kell várnia a Bz -nek a FLIRT -re! Tehát az illetékes irányító papíron nem hibázott. Még valamivel később a helyi főnökasszonnyal is beszéltem, aki tudtomra adta, hogy a fővonalon amúgy félóránként járó FLIRT -öknek meg kell várniuk a csatlakozó Bz -t, viszont fordítva nincs így.
Ez megint annyira nonszensz, hogy majd' lehidaltam! Ugyanis a félóránként közlekedő FLIRT köteles várni a csatlakozásra (pedig, ha lekésnéd, max. félóra múlva jönne a következő), még a félnaponként járó Bz nem köteles! Ha emezt lekésed, fél nap múlva jön a következő! Vagy gyalogolhatsz ki a buszhoz, amelynek megállója minimum tíz percre van az állomástól.
Szóval nagyon úgy tűnik, az ilyen mellékvonalakat szándékosan akarják megfojtani! És ebből a célból minden alattomos eszközt be is vetnek!
Hát nem csoda, ha nem hiszünk azoknak az "überokosoknak", akik szerint a vicinálisokra ma már amúgy sincs szükség!
A megszüntetés előtt, kék túra kapcsán még mentünk egyet a vonallal. Úgy volt, hogy 57-58 percet kell várni Budapest felé, és az utolsó vonathoz már nincs is csatlakozás Budapestre.
Nagyon futottunk az utolsó előtti vonathoz...
Amikor leszálltunk, akkor bemondta a hangos Kál-Kápolnán, hogy a gyorsvonat Budapestre az x vágányról azonnal indul... óránként járt.
Azaz, az utolsó időben olyan menetrend volt a 84-es vonalon, hogy elvileg 2 perccel a budapesti vonat után ért be a Bz, míg a gyakorlatban meg elérte.. És, akkor már ki volt mondva a vonat megszüntetése. Ezt hívják szerintem "szabotázs"-nak.
"...a vicinálisokat gond nélkül ki lehet már váltani sok helyen olyannyira nincs utas, hogy még buszos pótlás sem kell majd..."
Te itt most nagyon egy kalap alá vettél mindnent!
Egyrészt vicinális és vicinális közt óriási különbségek lehetnek, és vannak is!
Másrészt a múltban (akár csak a közelmúltban is) látott vonalbezárások igen csak keserű szájízt hagytak bennünk! Mivel ezek azt mutatták, hogy szinte hasra ütés szerűen történtek, mindenfajta komolyabb előtanulmány, vizsgálódás nélkül, pláne nem abból a szempontból, hogy hogyan lehetne mégis úgy feljavítani a szolgáltatást (pl. menetrend módosítással - csatlakozás javítással, vagy egyéb, nem komoly anyagi ráfordítást igénylő változtatásokkal), hogy már érdemes legyen megtartani az adott vonalat!
Különben pedig a Kóka nevezetű senkiházi megmondta: "...Nem a békákat fogjuk megkérdezni, ha le akarjuk csapolni a mocsarat!..." -szóval azért ne legyen olyan rövidtávú a memóriánk, hogy ezt a freudi elszólást elfelejtjük neki!!! No és persze az elvtársainak az egyetértést!
Mindazontúl én sem pártpolitizálni akarok, hiszen a másik oldal is megéri a pénzét az alibimenetrendekre való visszacsonkítással!
" Realistán hozzáállva meg -bár ezzel nem leszek népszerű- a vicinálisokat gond nélkül ki lehet már váltani sok helyen olyannyira nincs utas, hogy még buszos pótlás sem kell majd. "
Majd ezt hangoztasd a vonalakon élők számára (sok alföldi tanyán lakóknak kb. a vonat az egyetlen alternatíva) aztán várom az élménybeszámolókat :))
Azt a bizonyos vonalat kóka szüntette meg (akkor ez biztos nem volt a népsza.a ellenére, és nem ajvékolt), most napi 3 vonatpár jár rajta (most ajvékol). Ősszel szó volt arról, hogy két vonalat a MÁV vezetőségének a kérésére nyírjanak ki, váltsa ki a buszközlekedés. A szakminisztérium nemet mondott, és megtartotta a szóban forgó két vasúti vonalat. Ezek a tények, a többi pártpolitikai vagdalkozás. Részemről befejeztem, üdv.
Azt a nagy sűrítést, a napi kettő helyett most nyári közlekedési rendszerint van egy harmadik vonatpár. micsoda forradalmi kínálati menetrend van arrafelé! Nem is szólva arról, hogy az önkormányzati választások, amiről ugye a Népszava írt majd csak ezután lesznek ősszel, majd ha jövő ilyenkor is ugyanennyi kilométeren döcögnek a Bz-k, majd akkor lehet azt mondani, hogy pletyka volt. Realistán hozzáállva meg -bár ezzel nem leszek népszerű- a vicinálisokat gond nélkül ki lehet már váltani sok helyen olyannyira nincs utas, hogy még buszos pótlás sem kell majd.
Azóta se zártak be egy mellékvonalat se, sőt pl. a Karcag-Tiszafüred viszonylaton a napi kétvonatos alibi menetrendet sűrítették. Ez pont hogy nem a bezárásra utal. A népsza.a meg lett volna szíves akkor ajvékolni vonatbezárásokról, amikor kis kedvencei a környezetvédelem és a haladás jegyében szétvertek pár tucat mellékvonalat, a kóka nevű közlekedési specialista hathatós irányítása alatt.