Bakelit lemezek digitalizálására alkalmas phono előerősítő. Az eszközhöz és a működéséhez a gyári szoftver és használati utasításai megvannak. Ha nincsen a számítógépen már gameport, akkor kapható gameport/USB átalakító és máris használható. Az átalakító néhány száz forint csupán. Postázás is megoldható. huyghens@freemail.hu
Úgy néz ki, sajnos csak hangkimenet és mikrofonbemenet van rajta, vonalszintű bemenete nincs. A S-video kimenet TV-hez való (azon belül is nem HD, hanem csak a PAL vagy NTSC szabványú SD-jelek jöhetnek ki rajta) és itt hangot sem ad.
A PC mikrofonbemenete egyáltalán nem alkalmas erre a célra, több okból:
- Túl érzékeny, ezért túlvezérlődik, a jel torzul, a hullámok csúcsa megvágódik. A vonali jelszint néhányszor 100 mV, illetve 0 dB (0,775 mV) a névleges szint.
- Ez a bemenet viszont elektret mikrofonhoz van illesztve, 10 mV nagyságrendben, esetleg valamivel több, mert integrált erősítése is szokott lenni. Működéséhez DC-feszültséget is igényel, tehát azt a csatlakozó kiadja a mikrofon részére. Más jelforrásra ezt a feszültséget nem jó rávezetni, noha kárt nem tud okozni, az általában használt kondenzátoros leválasztás miatt.
- Ez egy mono bemenet, ahol a jackdugó három pontja: test, jel, DC-táp.
- "Kondimikrofonnak" is nevezik egyébként, helytelenül. A valódi kondenzátor-mikrofonok másképp működnek, stúdiókban alkalmazott, drága szerkezetek. Ezek viszont olcsó, tömeggyártott mikrofonok, telefonok, vagy régebben magnók stb. részére.
Normál sztereo jack-nél a bekötés: test, bal, jobb. Ahogy az előbbi képen is látható, két hanghullámnak kell lenni, sztereóban.
Megpróbáltam lejátszani az Audacity-val a bakelit01.aup-ot, és a PC hangszóróin egy egyenletes és halk sípolást hallottam. Valami van, de nem az igazi....
"SoundMAX HD Audio Stereo Mix" lényegében a szoftveres keverő kimenete, ami szabályzott kimenet, így elvileg levett hangerőnél ez is le van szabályozva.
Az Audacity ablakában egyébként a mikrofon jel csak egy általános szimbólum, ami a program bemenetét jelképezi, talán ott kellene átváltani másra. Valamint a Windowsban a hangkeverő beállításait átnézni.
Normál vonali jelszint esetén a laptop hangszóróin is rendes hangerővel szólnia kell.
Kék színű aljzat a vonalbemenet, rózsaszín a mikrofon, zöld (lime) a vonalkimenet, utóbbi megy az erősítőre, vagy aktív hangszóróra.
.aup a projektfájl, .data a nyers hanganyag. Először a program ablakában meg kell vágni az anyagot, itt kényelmesen le lehet szabni az elejét és végét is, ez olyankor is jó, amikor például túlfut a felvétel, mert magára hagytuk a gépet.
Utána Fájl --> Exportálás, ahol ki lehet választani a mentés típusát. A .flac veszteségmentes, viszont nagyobb fájlméret, az .mp3 veszteséges, de kisebb méretű. Utóbbi választása esetén fogja kérni a Lame MP3 enkódert, amit jogi okból külön kell letölteni:
De egyébként ilyenkor nem is szükséges digitalizáló egységet használni, hiszen a számítógép maga is digitalizálja a hangot.
Csak rá kell dugni 3,5 mm-es Jack dugóval a vonalbemenetre, utána telepíteni az Audacity programot (vagy ami tetszik, de ez egy szinte profi program) és már mehet is digitalizálás. Én kazettákat is így mentettem le.
Már én sem vagyok benne annyira a témában, hogy miket lehet kapni manapság, így ehhez a részéhez nem tudok hozzászólni
Így csak elvi szinten tudom leírni, hogy a köznyelvben dinamikusnak nevezett hangszedők valójában mágneses hangszedők. Például Videoton rádiók (amit valamikor mázsaszámra javítottam egy rádiószervizben) sem léteznek dinamikus bemenetettel. Az ilyen készülékek csak mozgómágneses hangszedőt fogadnak, jellemzően 4 mV körüli jelszinten. Vagy másik bemeneten kristály/kerámia hangszedőt, nagyobb jelszinten. Olcsóbb, egyszerűbb rádiók pedig csak az utóbbit.
A ténylegesen dinamikus (mozgótekercses) hangszedők, ámbár komolyabb minőséget képviselnek, stúdiótechnikában is ezért alkalmazták, de ezek még 1 mV-ot sem adnak le, ezért speciális, érzékenyebb előerősítőt igényelnek, amit a hangszedőhöz minél közelebb szokás beiktatni, hogy ne szedje fel a zajokat. Nem beszélve a baluntrafós (szimmetrizálós) megoldásról, amit a dinamikus mikrofonoknál is szokás volt alkalmazni.
Így azután zavarkeltő lehet, amikor például dinamikus előerősítőt vesz, illetve árusít valaki, mert ha laikus az eladó, akkor mondjuk fogalma sincs, és nem is arról beszél, hanem mágnesesről. Ha viszont profi az eladó, akkor neki a dinamikus az tényleg dinamikus, semmiképp sem mágneses.
DIN-RCA esetleg Tuchel-RCA néven találsz ilyeneket, csak nagyon nem mindegy, hogy a lemezjátszónak milyen kimenete van.
Ha a készülék erősítő nélküli, vagyis csupán a hangszedő van kivezetve, még azon belül is beszélhetünk mágneses / dinamikus, illetve keramikus hangszedőről, ezeknek eltérő a jelszintje.
Egy ilyen grabber és hasonló eszközök vonali szintű bemeneti feszültséget igényelnek, vagyis néhányszor 100 mV nagyságrendben, tehát egy előerősítő kimenete közvetlenül csatlakoztatható hozzá.
Mágneses / dinamikus hangszedők csak néhány mV-ot adnak le, amit nem csak erősíteni, de frekvenciamenetben korrigálni is kell, ezt nevezik korrekciós erősítőnek. Tehát egy ilyet kellene közbeiktatni, kis doboz formájában, vagy egy komplett végfokot, és arról levenni az előerősített jelet. Nem tudom, jelenleg mivel hallgatod a lemezjátszót, vagy van-e hozzá valami.
Keramikus, illetve kristálynak is nevezett hangszedők tulajdonképpen elegendő feszültséget adnak le, így még működhetne közvetlenül is, azonban illesztőerősítő nélkül torzulhat a frekvenciamenet, mert ezek a hangszedők a nagyimpedanciás terhelést "kedvelik", ellentétben a vonali eszközök néhányszor 100 kohm nagyságrendű bemeneti impedanciájával.
Miután mindezen nehézségeket sikerült leküzdeni, utána térjünk ki a csatlakozó kérdésére.
Mivel az 5 pólusú DIN-tuchel a testpont mellett bal/jobb be- és kimenet is tartalmaz, ezért biztonságosabb lehet egy "4 ágú" adaptert vásárolni, mert ezzel nem bírsz mellé fogni. Kétágúnál ugyanis látatlanban soha nem egyértelmű, hogy az ki vagy bemeneti irányba van kötve.
A másiknál viszont garantált, hogy a négy közül kettőn úgyis megtalálod a kimeneteket:
Szívesen, én már régóta ismerem, nagyon jó, sőt használat során jön rá az ember, hogy mi mindent tud. Profi vágóprogram stb. Kazettákat is digitalizáltam vele egy ismerősnek, közben magára hagytam a gépet, az sem volt gond, hogy túlfutott, mert csak lecsaptam a végét, elejét, ahogy kell. Ehhez billentyűkombinációkat is konfiguráltam a beállítások között, ami segíti a könnyű használatot, mint például: kijelölés a kurzortól balra/jobbra.