Keresés

Részletes keresés

twohandedtweener_ Creative Commons License 2020.06.17 0 0 22252

bizony, a balhé általában úgy kezdődik, hogy visszaütnek.  ez már csak ilyen.  :)

Előzmény: netuddkivogymuk (22244)
twohandedtweener_ Creative Commons License 2020.06.17 0 0 22251

minek tette volna? mindent is jobban tud, azt is, mire gondol a másik.  s mindig.  :))

Előzmény: smith (22242)
smith Creative Commons License 2020.06.17 0 0 22250

A betárolt energia E=m*g*h, ahol 1m3 víz 1000kg, ezért 1m3 víz 1m magasra emelve 10kJ betárolt energia. De többet nem segíthetek! :-)

Előzmény: netuddkivogymuk (22248)
smith Creative Commons License 2020.06.17 0 0 22249

Ismét súlyos gravitációs anomália sújtja a tavat. A mertékadó mércék 112-n, mindenhol máshol 2-5 cm-rel e fölött. :-)

Előzmény: smith (22194)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22248

"Az energia mennyiségét és teljesítménykalkulációt illetően még adós vagy!"

 

Nem vagyok napra kész a témában. Itt van összesen olyan 30 m magasság, és 25 m3/s hozam. QxH = 750 m4/s, de hogy ez mennyi MW, azt nem tudom. (Ennek a rendszernek kb. a 60 % a hatásfoka) Természetesen lehet játszani azzal is, hogy minél rövidebb a napi üzemidő, annál nagyobb a leadott teljesítmény, ill. annál hosszabb ideig tölthető a 25 m3/s teljesítménnyel a felső tározó. De ez már messzire vezet. 

Előzmény: smith (22246)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22247

Az extrém vízhiányos időszakot leszámítva (2001-2004), a 2000-es években eddig egyetlen év volt, amikor nem volt vízeresztés, az a 2012-es év volt. Az elmúlt 15 évben gyakorlatilag egy év esett ki."

 

Én nem mondom azt, hogy most kell nekiesni. Ahogy én gondolom, az az, hogy a következő eu-s költségvetési időszak végefelé el kell rajtolni a munkával (2027) hogy biztonsággal lehessen ez-s pénzt is szerezni rá. 
Ehhez viszont máris el kell kezdeni a műszaki, és a politikai megalapozását a munkának.

 

Azt sem mondtam, hogy erre a vízutánpótlásra 2030-ban már feltétlenül szükség lesz. Azt viszont állítom, hogy a klimaváltozás előrehaladtával biztosan szükség lesz rá. Az OMSZ adatai szerint 20-30 éves távon évi 2-3 mm-rel csökkent a Balaton vízgyűjtőjére hulló csapadék. Ez már csak legfeljebb gyorsulni fog. 

Vagyis a mai helyzet csalóka, hosszú távon fenntarthatatlan.

 

És akkor: tekintettel arra, hogy előreláthatólag a következő 10 évben nem lesz szükség a munka alapcéljának történő felhasználásra, ezért van szükség egyéb célokra való hasznosításra, hogy legalább a fenntartás költségei megtérüljenek. Ezért kell a hajózás, az áramtermelés és a turisztikai hasznosítás. Így a létesítmény üzemkész állapotban rendelkezésre állhat akkor, amikor egyszer csak szükség lesz rá (de akkor égetően). 

 

"A trend pedig az, hogy amióta a 120 bejött, minden évben van eresztés (akár több is) és lesz is"

 

Ez természetesen nem a 120 cm bevezetése, hanem a csapadékviszonyok miatt van. Természetesen ezután is lesznek rendszeresen leeresztések, hisz 15 évente egyszer kell vízutánpótlás vagyis 14 évig leeresztés szükséges. Ennek a vízmennyiségnek az energiája plusz bevételt jelent, mert ha leeresztés van, nem kell az áramtermeléshez szükséges vizet szivattyúzni. 

 

"Hajózás mondjuk most egy darabig nem lesz, amíg a Kiliti és a hajózsilip nem épül meg Siófokon,"

 

A beruházás keretében természetesen ezek a létesítményeket is el kell készíteni. 

 

"csak ismerem a döntéshozók, előkészítők, stb gondolkodását és bátran állíthatom, hogy egy ilyen több milliárdos beruházás ezer oldalról vizsgált és a megalapozottságához ennél több kell. Jóval több."

 

Én azt mondom, hogy arra van pénz, amire van politikai akarat. És azt látom problémásnak, hogy jelenleg még arra sincs akarat műszaki oldalról(!!!), hogy kimondjuk, erre a megoldásra valamikor szükség lesz. Van valami csodavárás, hogy ilyen maszatolás féle intézkedésekkel megússzuk, de ez a merjünk kicsik lenni filozófia. Ezt kellene meghaladni mielőbb.

Csak az az álom valósul meg, amit megálmodnak. 

 

"és van még egy EU Víz-Keretirányelv és egy Kvassay Jenő Terv is, amikkel szintén nincs (teljes) összhangban a Sió ilyen szabályozása,"

 

Hát akkor ezeket kellene hozzáigazítani a valós távlati igényekhez. Látod, máris van sürgős feladat a terv végrehajtása érdekében.

Előzmény: Vezo228 (22245)
smith Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22246

Mondom, NINCS csúcs. Ergo nincs szükség csúcserőműre.
https://www.mavir.hu/web/mavir/rendszerterheles
Az energia mennyiségét és teljesítménykalkulációt illetően még adós vagy!
Ja, amúgy a csúcserőmű alapja az, hogy a völgyszakaszban olcsóbb áramot tudsz venni és a ( ma már nem nem létező) csúcsidőben drágábban tudod eladni, mint a veszteségeiddel növelt ár. Hátööööööö....

Előzmény: netuddkivogymuk (22243)
Vezo228 Creative Commons License 2020.06.16 0 1 22245

Az extrém vízhiányos időszakot leszámítva (2001-2004), a 2000-es években eddig egyetlen év volt, amikor nem volt vízeresztés, az a 2012-es év volt. Az elmúlt 15 évben gyakorlatilag egy év esett ki.

A trend pedig az, hogy amióta a 120 bejött, minden évben van eresztés (akár több is) és lesz is. Hajózás mondjuk most egy darabig nem lesz, amíg a Kiliti és a hajózsilip nem épül meg Siófokon, de ez nem jellemző helyzet...

 

Ne érts félre, én nem akarok trollkodni, csak ismerem a döntéshozók, előkészítők, stb gondolkodását és bátran állíthatom, hogy egy ilyen több milliárdos beruházás ezer oldalról vizsgált és a megalapozottságához ennél több kell. Jóval több.

 

(és van még egy EU Víz-Keretirányelv és egy Kvassay Jenő Terv is, amikkel szintén nincs (teljes) összhangban a Sió ilyen szabályozása, szóval, nagyon nehezen lehetne ezt így átvinni, erre forrást találni.)

 

 

 

 

Előzmény: netuddkivogymuk (22240)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22244

Csak véletlenül elküldtem az elejét, de már olvashatod a második felét is.

A pikírt hangvételt meg köszönöm. Azt hittem, hogy itt lehet ötletelni, de látom, itt is könnyen személyeskedésbe tud csúszni a társalgás. 

Előzmény: smith (22242)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22243

" és ma már nemigen van csúcsüzem, mert gyakorlatilag egy 8 órás völgy van a villamosenergia fogyasztásban, a többi picit évszakfüggő hullámzás, de ennyi.."

 

Én nem vagyok e téren otthon, de végül is mindegy, hogy mikor veszik át az áramot, csak fizessenek érte annyit, amennyit a napelemek áramáért fizetnek. 

Én úgy tudom, hogy gázerőműveket állítanak be a csúcsigények kielégítésére. Az itt termelt áram nem éri el egyetlen gázüzemű erőmű teljesítményét sem, viszont igény esetén 5 percen belül üzemkész. Én ezt nagy előnynek tartom. 

Előzmény: smith (22236)
smith Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22242

Ja, szóval a másik felét el se olvastad? Jó volt veled beszélgetni! :-D

Előzmény: netuddkivogymuk (22240)
gigabursch Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22241

Alany - állítmány - értelem.

Röviden: Olvasd fel magadnak az induló hozzászólásomat, nézd meg a térképet és értelmezd!

Bővebben: Ballagi el Sarród-Kócsagvárba és tájékozódj.

Előzmény: netuddkivogymuk (22232)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22240

"Ez a csúcserőmű üzemmód szerintem eppicit elentmond a folyamatosan hajózható állapotnak."

 

Így igaz. A leeresztéskor (áramtermelés csúcsidőbenm napi 3-4 óra) sztem sem lehetne hajózni. 

A folyamatos hajózást én úgy értettem, hogy gyakorlatilag egész évben lehetne hajózni, nem kellene éveket várni egy egy hajó átviteléhez, mint most. 

Előzmény: smith (22236)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22239

Legalább ezt is megcsinálnák egy füst alatt. 

 

Amikor becsülgettem a költségeket nekem az autópálya építés fajlagos költségéhez (2-3 md/km) nagyon hasonló szám jött ki. 

Előzmény: Vezo228 (22235)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22238

A Sión egy híd megépítése kb akkora feladat, mint egy közút átvezetése egy autópálya felett. 

Ilyet évente többet is elkövetnek ma is az országban. Legfeljebb itt is lesz egy pár új híd. 

Előzmény: Vezo228 (22234)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22237

"Erre most még lehetne eu-s támogatást is szerezni"

 

Ezt azért írtam, mert jelenleg (a következő 7 évben) jogosultak vagyunk az eu kohéziós alapra, ugyanis az az eu átlag 75 %-a alatt jár. A jelenlegi fejlettségünk 72 % körül van (gdp-ben mérve) akit a tíz évvel ezelőtti 63 %-ról indulva értük el. 

Vagyis most még lehet ilyesmire pénzt szerezni a kohéziós alapból egészen addig, amíg jogosultak vagyunk rá. 

 

A probléma azonban bonyolultabb annál, ahogy írtam, ugyanis első körben nem az országok, hanem a régiók fejlettségét mérik az országra jutó keretösszeg megállapításakor, és a 7 régió közül talán ha kettő fog átesni a 75 %-os határon. 

Előzmény: Vezo228 (22233)
smith Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22236

Ez a csúcserőmű üzemmód szerintem eppicit elentmond a folyamatosan hajózható állapotnak.

Feltéve de meg nem engedve hány órán keresztül lehetne a lenti kapacitással üzemeltetni töltő illetve ürítő módban a rendszert és mennyi lenne az ebből kivehető teljesítmény/energiamennyiség?
Ja, és ma már nemigen van csúcsüzem, mert gyakorlatilag egy 8 órás völgy van a villamosenergia fogyasztásban, a többi picit évszakfüggő hullámzás, de ennyi..

Előzmény: netuddkivogymuk (22214)
Vezo228 Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22235

....és van még két bónusz bontandó híd is, Mezőkomáromban a vasúti híd és az Úzdi felhagyott acél híd.

Ezek gyakorlatilag vastelepre való torzók már...

Előzmény: Vezo228 (22234)
Vezo228 Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22234

Egyre több problémát látsz meg Te is :)

Nyilván ha a IV-es vízi úttól magasabb prioritást akarsz, akkor lépni kell.

De, nem tudom, hogy mennyire ismered a Sió hajózását, de azt is tudod biztosan, hogy a hidak döntően befolyásolják a dolgokat. A legalacsonyabb, egyben a Sióra mértékadó űrszelvény a sióagárdi közúti híd. Hiába tartasz magas vízszintet a csatornában, nem fér át alatta a hajó egy bizonyos méret felett és ez igaz a többi hídra is...

A minimális vízmélységet meg megint csak tartani kell a merülés miatt, szóval, elég kicsi a hajózási kis és nagyvízi vízszint közötti különbség.

 

Előzmény: netuddkivogymuk (22227)
Vezo228 Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22233

Nem értettem félre semmit, csak szeretném tudni, hogy ez alatt mit értettél.

Ezt írtad, kiemelve a kérdésemet megalapozó állításodat:

 

"Már vagy 20 éve kész van a Sió duzzasztásának a terve, azt kellene leporolni, és minden duzzasztó mellé egy szivattyútelepet kellene építeni 25 m3/s kapacitással. Erre most még lehetne eu-s támogatást is szerezni, de 10 év múlva, amikor felébred az MTA, egyáltalán nem biztos, hogy ez a lehetőség még meglesz."

 

Előzmény: netuddkivogymuk (22226)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22232

Akkor mostmár érdekelne, hogy hogyan jut a Duna vize a Fertő tóba. 

Előzmény: gigabursch (22231)
gigabursch Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22231

Olvasd el figyelmesen, ami írtam.

S innentől magadtól rájöhetsz, hogy Moson és a Lajta felől zárt a rendszer.

Előzmény: netuddkivogymuk (22228)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22230

Ahogy tudom, az üzemvíz csatornát mintha aszfaltozással szigetelték volna. 

Na de a duzzasztás azért ennél jóval távolabb elhat. 

Előzmény: smith (22229)
smith Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22229

Ehhez képest még a közvetlen közelében futó Öreg-Duna és a kicsit távolabb futó Mosoni sem vetemedett ilyenre, sőt. Na vajon miért? :-)

Előzmény: netuddkivogymuk (22228)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22228

"A Fertő vizének ~felét a mederfenék felől a Dunából kapja."

 

Akkor a bősi duzzasztás beindulásakor ki kellett volna öntenie. Vagy 10 m-t biztosan emeltek a Duna szintjén. 

Előzmény: gigabursch (22224)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22227

A Sió-csatornának a töltései a duzzasztók fölötti szakaszon nyilván alkalmatlanok lennének, de nem ez a fő gond, hanem az állandó hajózhatósághoz sztem ki kellene szélesíteni a medret, vagyis legalább az egyik oldalon teljes hosszában át kellene építeni. 

Előzmény: Vezo228 (22223)
netuddkivogymuk Creative Commons License 2020.06.16 -1 0 22226

Valamit félreérthettél. 

Előzmény: Vezo228 (22222)
gigabursch Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22225

Én is írtam!

(másik címről, de ott bővebben kifejtve)

Előzmény: Vezo228 (22217)
gigabursch Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22224

Marhaság!

 

A Fertő vizének ~felét a mederfenék felől a Dunából kapja. Kicsit kacskaríngós úton, de onnan.

Mióta áll Freudenau, azóta a Bécsi medencében lévő sóderrétegéban anyival nagyobb a vízoszlopmagasság, hogy a Lajta hg és a Fertő hg. alatt lévő vetőkön a szükséges víz átáramlik a Fertő alá és fel is jön.

Előzmény: netuddkivogymuk (22214)
Vezo228 Creative Commons License 2020.06.16 0 0 22223

A Tisza-tó tudomásom szerint I. rendű árvízvédelmi töltésekkel van körbe véve. Azok vízzáró létesítmények.

A Sió menti földművek a Kapos toroktól fölfelé csak depóniák, nem töltések, a szakasz hossza kb 40 km.

 

Előzmény: netudd1 (22221)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!