Kíváncsi vagyok arra, hogy az egyes zagykazetták zaggyal telítése kérdéskörében mi az üzemi iszapmagasság, meddig töltik bele a lutyát, ami elszkkadva milyen magasan kell, hogy álljon?
Csak azért kérdezem, mert Keszthelytől Györökig több zagykazettát megnéztem szombaton bringával/gyalog, lévén kiváló bringás idő volt, és volt bőven zagykazetta, amely
- aktív vizkapcsolattal a van a Balatonhoz, azaz azonos vízszintet tart vele, benne a vízmélység (szemre) 0-80 cm között van
- kicsit magasabb szintű, mint a Balaton (ne felejtsük, egyes strandok is zagykazetták voltak!)
- ~0,5 méterrel magasabb mint a Balaton
- ~2-3 méterrel magasabb töltéssel rendelkezik mint a Balaton vízszintje, és nyomják bele a lutyát (ez épp Györökön az aktív zagykazetta).
Szóval nem látom azt, hogy egységesen lennének kezelve (ami nem feltétlen baj), de az ún lezárt kazetták sem egységesek.
Mi ennek az oka, mi van a különbözőségek hátterében?
Apropo, akkor a kisvízi meder keresztmetszetét a ~25m3/s hozamhoz fogják belőni, vagy ott még egy eresztésmentes időben további kotrás következik? A tervezett 120m3/s zsilip kapacitás és e közt elég nagynak tűnik a különbség.
Az új műtárgy kb 700 m-rel lentebb épül meg, a Dózsa György utca és a Sió találkozásnál.
Amúgy ott sem sokkal többet lehet látni, néhány kitűzőkaró, próba szád lemez lehajtás.
A baj az, hogy úgy tűnik, hogy amit a technológia ütemezése megkíván, arra nem lesz idő. Elvileg május elejéig kéne tározni, de akkorra a legkedvezőtlenebb előrejelzés is 152 cm-t ad.
Szóval, innentől egyelőre két lehetőség van.
Egy előürítés és kb 1,5-2 hónap csúszás, vagy egy esetleges februári eresztéssel megy a levesbe, ami addig készül.
Az előzményből idézve: Mivel a balatonkiliti műtárgy alapozása november 1-jén kezdődik,
Na most itt vagy félreértett valamit a tudósító, vagy akármi, de a kiliti műnél némi gép-és anyagfelhalmozáson, illetve ennek a (bicajútra vezető) földútnak a lemurvázásán kívül semmi nem történt eddig. https://goo.gl/maps/CcHMu3uKQVh7cD6W9
Dehogy forgatom, csak valamiért nem akarod tudomásul venni a nyilvánvaló tényt, hogy a jelenleg érvényes szabályok alapján simán van lehetőség erre!
De ezt a meddő vitát én befejezem, mert úgysem mi döntünk, hogy lesz, vagy nem.
Majd lesz a tervek alapján hatósági eljárás és hivatalos tájékoztató, közmeghallgatás, stb, ha addig életben marad a téma és nem söpri el a politikai és civil ellenállás.
A jelenlegi Siófok-Kiliti műtárgyrendszer amikor létesült (ööö. mikor is pontosan, mert amit a neten találtam, az sem egységes, sőt némelyik adat számomra elég érdekes is, mert 1952-től 1970-ig találtam számokat), akkor milyen magas üzemi vízszinthez lett optimálva és mekkora "üzemi maximum" vízszinthez?
Kérdés 2:
A most elkezdett és várhatóan két évig tartó Siófok-Kiliti műtárgyrendszer átfogó rekonstrukció akkor milyen magas üzemi vízszinthez lett optimálva és mekkora "üzemi maximum" vízszinthez?
(feltételezem emelnek az üzemi szinten is meg a maximális szinten is, nem beszélve a jégállóság, áteresztő kapacitás, stb. kérdéskörről)
Tud nekem erről valaki bármi érdemi leírást belinkelni?
A helyszínnel kapcsoltban nyilván nem ugyan az az érzékenységünk, de szerintem egy halász fogadalmi templom mellett nem idegen egy balatoni kikötő. Egy csirke feldolgozó üzem, vagy egy szélerőmű-park számomra is idegen lenne. Én tiszteltben tartom a véleményedet, de nem osztom. Nem azért mert pökhendi és lenéző vagyok, egyszerűen nekem ez nem tűnik olyan problémának, ami eleve ellehetetleníti a gondolatot. A KHT eljárásba (314/2005 szerint) gondolom be lesz vonva az Örökségvédelmi Hivatal is. Majd nyilatkoznak, tesznek előírást, stb. A messziről kérdésben sincs igazad, bár nem vagyok balatoni ember, de van számos személyes kötődésem és a munkámmal is összefügg.
A TNM rendeletben nyilván nem az szerepel, hogy ott medencés kikötő lesz, hanem annak a lehetősége.
Egész pontosan "Hajózási, sport és idegenforgalmi célú kikötők létesítésére felhasználható partszakasz". A jelmagyarázatban a piros "horgonyok nyíllal" ikont kell keresni, azok határolják a parti területet.
Tekintve, hogy ezt rendeletet 2004-ben adták ki, így 15 éve fennáll a kikötő létesítés lehetősége.
Tehát afelett, hogy a két dolog időben nem fog találkozni, s hogy a 30 kamion milyen valószínűséggel fog ott előfordulni, nos, sikerült elegánsan átsiklanod. Köszönöm, ebben a körben nincs több észrevételem számodra.
"Nincs itt ingatlanbiznisz, meg nádirtás. Nem lesznek nyaralók, luxus hotelek, csak egy nagyobb medencés kikötő egy fával, bokorral benőtt zagytér helyén."
Egy békaugrásnyira Közép-Európa egyetlen halász fogadalmi templomától.
Nyilván jót tesz a lélek felemelésének a napi 30 kőszállító kamion tevékenysége, miközben beborítják a kövüket.
Egyébként a fenti - már megbocsáss! - messziről kurvára leszarom a helyieket hozzáállással a legnagyobb gond, hogy innen nézve meg az lenne a legjobb, ha nem kéne Budapestet +50 km kerülővel megkerülni, hanem az új autópálya egyenesen átdöngetne a Mátyás templomon (minek az, úgyis csak giccs...) és pont kettévágná az Országházat, ami egyáltalán nem baj, mert akkor rögtön lesz két Országházunk! Mekkora szupertuti elképzelés. Óóóllllyyyyyyyeeeeeeee
Az, hogy az ember nem áll ki ország világ elé egy fiókban lévő gondolattal, az számomra természetes. Majd ha már a megvalósításnak is van realitása.
Van másik terv is a fiókban, ami már régebb óta érlelődik, sőt, egy normális, felkészült szervezetnél ez az alap.
Ami leírsz, azok részben megtörténtek.
A megjelölni a koncepciót és a lehetséges utak kijelölése az már a TNM rendeletekkel megtörtént. Itt van kikötő létesítésre alkalmas hely kijelölve a térségben, itt vannak meg a szükséges adottságok.
Az információ legalább 16 éve nyilvános.
A tervezés megkezdése, az eredmények kiértékelése viszont most zajlik, ez is nyilvánosságot kapott, hiszen azért ír és beszél róla mindenki.
Ezt majd követni fogja egy tájékoztatás az engedélyes szakaszban, ami megint nyilvános.
Nem kell ebbe most szerintem többet látni, mint ami valójában történik.
Az üzemeltető az üzemeltetéshez szükségesnek gondolt beruházást készíti elő.
Nincs itt ingatlanbiznisz, meg nádirtás. Nem lesznek nyaralók, luxus hotelek, csak egy nagyobb medencés kikötő egy fával, bokorral benőtt zagytér helyén.
De majd meglátjuk, hogy a különböző érdekkörök, civilek hogyan teszik lehetetlenné a fenntartást. Mert kétségem nincs, az lesz a vége.
tájékoztatás (ez elég szűk körben, gyakorlatilag sajtómentesen történt)
- lehetséges utak keresése
tájékoztatás (ebből semmi nem történt, csak a választások után kapott a Balaton lakossága egy koncepciót ami emellett még másik ezer sebből vérzik)
- elkezdeni a tervezést
tájékoztatás (erről sem történt tájékoztatás, hogy ki, mikor hol, hogyan kezdi el és mi alapján a tervezést
- a tervezési eredmények elemzése
tájékoztatás
- kiválasztani nagy vonalakban a járható utat
tájékoztatás
- lefolytatni a szükséges egyeztetéseket
tájékoztatás
A fő probléma az, hogy ennek az egész projektnek a gyökerei nem is az általad megjelölt 2016-os kormányhatározathoz, hanem már - tegnapi infó vízügyes körökre visszahivatkozással - 2014-ig nyúlnak vissza.
Jelenleg tervezési fázisban tart a téma, ami első körben műszaki kérdés, a szükséges egyeztetésekkel.
Ahogy ez lezárul elindulhat egy környezetvédelmi engedélyezési eljárás, amit minden bizonnyal az eljáró Veszprém Megyei Kormányhivatal úgy folytat le, hogy lesz közmeghallgatás, ha indokolt, akkor akár több is, több helyszínen. Szóval, szinte biztos hogy nyilvánosságot kap a téma, ahogy a vízszintemelés is és az északi parti vízfolyások és sankolóterek, szűrőmezők rendbetétele kapcsán is megtörtént.
Aztán jöhet egyrészt a vízjogi létesítési engedély a vizilétesítményekre, illetve a kikötő közlekedéshatósági engedélyeztetése.
A mostani eset azért furcsa, mert egy olyan sajtó nyilvános előadásból indult el a hír (BFT ülése), ahol a tényt, hogy tervezi az OVF-VIZIG ezt a kikötőt valóban elhangzott. Akkor nem sokat lehetett még tudni, mert eléggé gyerekcipőben járt a tervezés, de a jelenlévő újságírók, civilek felkapták a hírt.