Keresés

Részletes keresés

magyar tarka nagy barom Creative Commons License 2003.09.04 0 0 269
Újlaki Creative Commons License 2003.02.16 0 0 268
Úgy látom, a topic-cím - Neveljünk ostobákat - sok olvtársunknál sikeresen bejött.
Előzmény: Törölt nick (265)
Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2003.02.16 0 0 267
hát lehet ezekhez szólni bármit? :((
Előzmény: aVi (264)
Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2003.02.16 0 0 266
A példáid jók. Biztosan igazad van. A különbség az, hogy ezekben az ágazatokban nagy létszámfelfutás történt. Az új jeletkezőtől csak azt kérdezték, hogy boldog-e, avagy boldogtalan. Ha több lesz a jelentkező, mint a hely (azt hiszem, ez már elkezdődött a bankoknál és az információtechnikában is), letisztul a helyzet.

Hm...na ja. Felfutás. És szerinted elküldik ezeket az embereket? Soha az életben. Szinte törvényszerű, hogy az improduktív, jól fizetett arcok maradnak és odaláncolják magukat az íróasztalhoz. Aki egy külker light után bekerül egy nagy multihoz, és elindul "felfelé" az addig törtet amíg csak bír. Egy pontig, ahonnan már lefele nem mehet, de mire elérte már minden ilyen helyre 3-4 ember vár. Elég közelről látok ilyeneket. És ezek az emberkék gyakran olyan szinten vannak, hogyha bevezetnék a reggeli fél8as vállalati himnuszt, akkor félnyolc előtt 5 perccel már skáláznak... Nem kellenek alkotó agyak, robot kell. (ez nem csak itthon igaz) Ebből az önemésztő moebius-rémálomból már az általános iskolában el kellene kezdeni kiszabadulni. Álmodozom csak...

Előzmény: egyenlítő (255)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.25 0 0 265
El kell törölni minden számonkérést, mert azok súlyosan frusztrálják a gyermekeket!

A tanár kérdezze meg a szülőt, hogy hányast adjon a gyereknek!

S végül, de nem utolsósorban: töröljék el az általános tankötelezettséget, mert ez durva állami beavatkozás a polgárok szabadságába!

Le a tankötelezettséggel!

SZDSZ...

Előzmény: aVi (264)
aVi Creative Commons License 2003.01.25 0 0 264
Mit szóltok a közoktatási reformtervekhez? ...
egyenlítő Creative Commons License 2002.09.09 0 0 263
Bukott reformok

NSZ • 2002. szeptember 7. • Szerző: Bonifert Mária

Törölt nick Creative Commons License 2002.08.22 0 0 262
Mostan olvasom, hogy az EU-ban az egyetemista fiatalok 3/4-e szerint éltek emberek a dínók korában (Jurassic Park rulez) és a radioaktív tej forralással biztonságossá tehető - jó'van, nem csak mi hülyülünk :-) (Valójában, ha nem röhögnék ezen, akkor igencsak betojnék tőle: tényleg az agyonspecializált, csak egy dologhoz értő, "ha A történik nyomd meg a piros gombot, ha B a zöldet" - típus lesz a jövő embere ? )
magyar tarka nagy barom Creative Commons License 2002.08.21 0 0 261
Ez az régi OKSZI egyik csoportjának az új neve. A PISA-ban csak lebonyolítók voltak. De igazad van, van olyan nemzetközi felmérés amiben jobbak vagyunk. Az is igaz, hogy a módszertanon és az eredményeken is lehet vitatkozni, sõt kell is.
Ami szerintem ennél lényegesebb, hogy változott-e a mûveltségkép? Ha igen, akkor hogyan változzon a közoktatás. Ha nem, akkor értelmes-e tudásbázisú társadalomról beszélni?
Ma ugyan léezik számtalan koncepció, de az alapkérdések tisztázatlanok. Ez lehet az oka, hogy egy egységes iskola 2 alatt jobbra szelektívvé válhat. Magát a rendszert nem elemeztük, csak a részrendszereit reformálgatjuk a kölcsönhatások és peremfeltételek vizsgálata nélkül. Az eredmény: KÁOSZ.
Előzmény: KTa (260)
KTa Creative Commons License 2002.08.21 0 0 260
Szeretnék többet tudni erről az intézményről:
Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézmény Értékelési Központja
Garaboncias olvtárs már figyelmeztetett, hogy fenntartásokkal kell kezelni ezeket az adatokat. (Azon viszont csodálkozom, hogy ő ezt nagy örömmel olvasta el!)
Én tovább mennék. Erős fenntartásaim vannak a tanulmány hitelességét illetően. Én ugyan nem tudok most hirtelen felmutatni bizonyítékokat, de mégis veszem a bátorságot, hogy kételkedjek pl. az alábbiak miatt.

1. A tanulmány a keleti országokat szélsőségesen rossz színben tünteti fel. Gyanús. Nem csak az önérzet miatt, hanem mert kilóg a lóláb.
2. Jó lenne megismerni a felmérés módszertanát ( pl. minta kiválasztása) és konkrét tartalmát. Főképp a tartalom az, amivel lehet manipulálni. A magyar, lengyel, cseh tantervek tartalmukban igencsak eltértek a nyugati országokétól abban az időszakban, amikor az említett korosztály döntő hányada tanult. Még ma is mások a hangsúlyok.
3. Személyes tapasztalataim, amik szerények és korlátozottak ugyan, de nem támasztják alá a megállapításokat.
4. Olvastam már olyan nemzetközi felméréseket is ( nem tudom most előrángatni ezeket), ahol jóval előkelőbb ( sőt, előkelő) helyen szerepeltünk, persze ezek is propaganda szagúak voltak.

Bajban vagyok, ha egy felmérés, tanulmány hitelességét kell megítélnem. Kevés hozzá az információ, és bevallom, én is kevés vagyok hozzá.
Miért van az, hogy ezzel a bizonytalanságommal szinte egyedül vagyok az itt vitatkozók között. Itt majdnem mindenki olyan könnyen ad hangot abszolút meggyőződéssel sommás véleményének, hogy nem győzök csodálkozni.
Ennyi kiváló közoktatási szakember lenne itt a fórumon? Végigolvasva a közoktatásunk jobbítására meggyőződéssel hangoztatott javaslatokat, arra a következtetésre juthatunk, hogy mindezeknek megfelelni egyszerűen lehetetlen. Nem lehet egyszerre minden műveltségi területet, módszert, stratégiai irányvonalat, nevelési filozófiát kiemelten kezelni, márpedig itt mindenre megfogalmaztak igényeket. Valaki mindig elégedetlen lesz. Ezt is számításba véve, mi pedagógusok megpróbáljuk a helyes arányokat meggyőződésünk szerint eltalálni. De soha nem fogunk tudni megfelelni azoknak, akik kizárólag a saját oktatással és neveléssel kapcsolatos álláspontjukat képesek örök érvényű igazságként ránktukmálni.

Ha él még ez a topik és van még kedve valakinek vitázni egy szemérmetlen új vendéggel, szívesen veszem.
Üdv KTa

KTa Creative Commons License 2002.08.21 0 0 259
Kedves Olvtársak!

Pedagógus vagyok két diplomával. A 4. X-en éppen túljutottam. Nem vagyok közoktatási szakértő, bár a végzettségem alapján regisztráltathatnám magam. Olyan helyen tanítok, ahol a lakosság iskolai végzettsége, életszínvonala magasabb az átlagnál, és az iskolával szemben támasztott igények is magasabbak.

Bocs, hogy zöldfülűként kritikus hangvétellel bele akarok okoskodni e terjedelmes vitába, de volna néhány szavam az itt felvázolt közoktatást jobbító elméletekről.
Furcsa, hogy a 239. hozzászólás alatt ismételten felvázolt és sok kiegészítéssel kimunkált megoldást maga szerző is megvalósíthatatlannak tartja. Nos, akkor mi célt szolgál eme erőlködés?
Nem kéne-e inkább a realitásokból kiindulva, megvalósítható ötletekkel előállni?
Világmegváltó terveket viszonylag egyszerű kreálni, ha nem talál megértésre, akkor legfeljebb "mindenki hülye, csak én vagyok az okos".
Itt pontosan ez a vélekedés látszik. A kiindulási alap az, hogy a magyar közoktatás egészében véve sz@r, minden pedagógus kontraszelektált idióta, beteg lelkű, komcsi, gyűlöli a gyerekeket, legtöbb ami pozitívum, ha nem pedofil.
A valóságos helyzet azonban mindig árnyaltabb, differenciáltabb. Tisztán látni viszont nem könnyű, sőt, igen fárasztó és kitartó munkát igényel(ne), ráadásul szakértelem is kellene hozzá. Ezért egyszerűbb sommásan elintézni a dolgot. A megoldási javaslaton ez aztán meg is látszik.
Azok a tervezetek, amelyek úgy kezdődnek, hogy „kirúgni", valóban csak diktatórikus rendszerekben használatosak (és ott is kudarcra vannak ítélve), nálunk szerencsére megvalósíthatatlanok. A „türelem 40 évig" viszont egy kicsit lassúnak tűnik.

Kedves Kiski!
Összejött már végre az a 21 tanítvány? Én csak egy alapítványi iskolát ismerek közelebbről, ott bizony az általad említettnél jóval magasabb a tandíj, mégis kifizetik. Néhány év után viszont rájönnek, hogy a magyar közoktatás jobb, és sokan az állami iskolát választják.
Az a sok "langyos intellektuális dágványban tapicskoló szülő" hogy a fenébe nem tudja már végre felfogni, hogy megfoghatná az Isten lábát? A világmegváltás nemes szándék, de ha nincs benned alázat és tisztelet, ne csodálkozz, ha betonfalakba ütközöl.
Elnézésedet kérem, ha gúnyolódó voltam, de a sajnálatos tapasztalatom az, hogy a hasonló kiindulási alapokról (lásd fentebb) kiagyalt zseniális terveket frusztrált, meg nem értett, valamiben komoly kudarcot szenvedett emberek gyártják.
Nem veszem a bátorságot, hogy téged is rögtön ide soroljalak, de bocsánatodat kérve megállapítom, hogy gyanús vagy.

Egyelőre csak kritizáltam benneteket (x+1. mea culpa). Saját gondolataimat majd később.

magyar tarka nagy barom Creative Commons License 2002.08.13 0 0 258
ÁSz jelentés
Elgondolkodtató.
Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2002.07.22 0 0 257
off
én a gimiben az ofőmtől Tóth Árpádot kaptam, de volt még egy-két emberke aki kapott könyvet és volt közte Dsida Jenő, Arany, és Goethe is.
ON
Előzmény: lazar (256)
lazar Creative Commons License 2002.07.19 0 0 256
Szerinted milyen szempont szerint vesznek jutalomkonyvet az iskolak? Ennyi a keret, aztan kihozunk belole valamit, nem erdekes, ha a gyereket nem erdekli, nem neki valo, csak az ara legyen jo olcso
Anno masodikas elemis koromban kaptam egyszer
Janikovszky Eva konyvet, tiz evvel kesobb mar fel tudtam fogni, hogy mirol szol. Maskor meg jol lathatoan kiarusitason vett konyvet, ami a kutyanak sem kellett, azota se olvastam bele.
Nem hiszem, hogy magyartanar vette volna azt a konyvet, mert akkor adja vissza a diplomajat.
Előzmény: Hayloft Ezekiel (254)
egyenlítő Creative Commons License 2002.07.03 0 0 255
A példáid jók. Biztosan igazad van. A különbség az, hogy ezekben az ágazatokban nagy létszámfelfutás történt. Az új jeletkezőtől csak azt kérdezték, hogy boldog-e, avagy boldogtalan. Ha több lesz a jelentkező, mint a hely (azt hiszem, ez már elkezdődött a bankoknál és az információtechnikában is), letisztul a helyzet. Az oktatásban nem ez a szituáció.

Amerikában az egyetemeken kongatták a vészharangot néhány éve, hogy a legtehetségesebb IT szakos hallgatóik otthagyják az egyetemet, és elmennek dolgozni. Gondolom, azóta már ki is rúgták őket.

Előzmény: Hayloft Ezekiel (253)
Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2002.07.03 0 0 254
OFF?
ÚJ KLASSZIKUSOK A LÁTHATÁRON!
Azon a napon, amikor az iskolai bizonyítványokat kiosztották, megcsördült a telefonom és egy barátom (nyomdász az istenadta) magából kikelve rögtön ordítozni kezdett: "Most rögtön sorold fel az összes nagy költőt az utóbbi kétszáz évből, mert én, úgy látszik, hülye vagyok!" Hallottam a hangján, hogy ez nem vicc, egészen ki van kelve magából. Mint kiderült, a gyerek jutalomkönyvet kapott az iskolától, és most abból vizsgáztatja a családot. Én egy bunkó vagyok neki, hörögte a barátom, de majd te letöröd a szarvát, le, ugye? Szóval, mondd a költőket! Rákezdtem, hogy Csokonai, Berzsenyi, Vörösmarty, Arany, Petőfi, ő pedig mondogatta, hogy oké, ezek stimmelnek, na de ki jön most? Mondtam Adyt, őt is rendben találta, aztán rátértem Babitsra, Kosztolányira, József Attilára, Radnótira, ekkor viszont rámbömbölt, állj az egész, kik ezek a senkik? Egyik sincs benne a gyerek jutalomkönyvében! Gondoltam, valami újfajta kánon szerint állíthatták össze azt a könyvet, de sebaj, próbálkozzunk egy másféle névsorral: Juhász Gyula, Oláh Gábor, Dsida Jenő... Ez se volt jó, majd én mondok neked nagy költőket Ady után: Hajdu Ildikó! Kőszeginé Bódi Tünde! Róluk persze sose hallottál, mi?
Aztán kiderült, hogy mi okozta a felfordulást: Emlékül, hogy Emlékezz! (sic!) címmel megjelent egy antológia Debrecenben, a Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft. "gondozásában", melyet Elek Nóra válogatott oly módon, hogy Ady Endre hat versét Hajdu Ildikó hat verse követi, őt Bódiné öt opusszal és utánuk már nincs is senki, vége a nagy magyar költők sorának. Íme egy jellegzetes részlet az első új klasszikustól: "Te tartod kezedben a sószóró tégelyt / Tudást hints közéjük, elűzve a kételyt!" És egy a másiktól: "Az élettől nem sokat vártam / Otthonom volt a magány / Behunyt szemmel jártam / Évekig is talán".
Mit mondhattam erre? Örüljön a barátom, hogy idejében tudomást szerzett az új irodalmi értékrendről. A gyerek máris kezdje gyűjteni a cédulákat, hogy majdan ő lehessen az első, aki diplomamunkát ír Hajdu Ildikó vagy akár Bódiné költészetéből.

Nyerges András
ON?

Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2002.07.03 0 0 253
"P.s. Tapasztalatom szerint nem a jól fizetett szakmákat lepi el a selejt, inkább a rosszul fizetetteknél csapódik le."

Már bocs, de láttál te már pénzintézetet, informatikai vagy távközlési céget közelről? Nekem mindhez volt szerencsém alkalmazottként, partnerként és beszállítóként is. Egy komoly pénzintézetben tapasztaltam olyanokat, amilyeneket sosem hittem volna. Többdiplomás, nyelveken beszélő emberkékről van szó! És nem beszélhetünk rosszul fizetett rétegről! Beszélgettem olyan kockázatelemzővel aki szerint a számítógépet vincseszternek hívják és a gép ki van kapcsolva, ha a monitort kikapcsolja. Amikor megmutattam neki a shutdown-t akkor elkerekedett szemmel mondta, hogy erre még sosem volt szüksége! Milyen (adat)biztonság lehet ott? A fizetését most azonnal elfogadnám bármilyen feltételekkel!

Másik példám a külker light és/vagy IBS végzettségű marketinges démonok... Ha majd nem ugrik be akkor mesélek példákat. Egy marketing végzettségű ismerősöm aki napi rendszerességgel végez sajtófigyelést és elemzést feltette a kérdést, hogy "hogy lehetne megtudni, hogy a konkurrencia milyen levelezőszervert használ?" kérdeztem, hogy miért fontos ez? Ezt nem mondhatja el, mert szigorúan bizalmas!!! Annál a cégnél kb 600 informatikus dolgozik! Ha már őket nem kérdezte meg akkor hogy képzelte, hogy tudok válaszolni egy kérdésre amit ő sem ért? Ez a fajzat a szememben a legsúlyosabb. És nincs rosszul fizetve. cca 8-10 tanár él abból a pénzből amit ő keres, de képtelen magyarul kifejezni a gondolatait, érzéseit :( Ő majd kivel taníttatja a gyerekeit?

Előzmény: egyenlítő (248)
max_headroom Creative Commons License 2002.07.03 0 0 252
"Tapasztalatom szerint nem a jól fizetett szakmákat lepi el a selejt, inkább a rosszul fizetetteknél csapódik le." - Teljes mértékben egyetértek veled, én ugyanezt látom a saját területemen. Az a munkaadó, amelyik nem hajlandó megfizetni a szakértelmet, hosszú távon kénytelen a saját kárán megtapasztalni, hogy mennyibe kerül a szakártalom.
Előzmény: egyenlítő (248)
Törölt nick Creative Commons License 2002.07.02 0 0 251
Ismeros? Mintha lattam volna mar csak epp akkor massal ijesztgettek, hat ez sem jobb...
egyenlítő Creative Commons License 2002.07.02 0 0 250
Kedves Mr. Boró!

Kell hogy legyen elegendő idő. A gyerek 3 évesen megy óvodába, szerencsés esetben 23 évesen végez az egyetemen, kell még -szakmától függően- 2-30 év, amíg a teljesítőképessége csúcsára jut. A másik oldalról a szakmák presztizse sem alakul túl gyorsan. Nem szabad kapkodni, ki kell várni a dolgokat, a visszajelzést, a kontrollt. Rapid módszerekkel csak rontani lehet.

Előzmény: Mr. Boró (249)
Mr. Boró Creative Commons License 2002.07.02 0 0 249
Kedves egyenlítő!

"Tessék jól megfizetni a tanárokat 40 éven keresztül..."

Szerintem nincs 40 év a probléma orvoslására... Őszintén remélem, hogy egyszer majd jön egy olyan politikai elit (bármelyik oldal termelje ki!), amelynek sokkal inkább az elérendő cél - azaz a magas színvonalú oktatás megteremtése - számít, nem pedig a tanárok beteges irtózata a velük szemben támasztott (egyelőre igen alacsony) követelmények emelkedésétől.

"...akkorra lesz tisztessége a szakmának, és a legmagasabb IQ/EQ-val rendelkezők fognak közelharcot vívni a tanárképző egyetemi férőhelyekért."

Annyit azért nyilván nem fog fizetni az állam. Persze a dolog lényegét tekintve igazad van, a magasabb fizetések nyilván javulást hoznának.

Kedves kiski!

"1. A pedagógusfizetéseket mai munkaerőárfolyamon nettó 150.000 forintra emelni és elérni, hogy a magyar pegadógusfizetések a nyugatiakénak 1,2-szeresére emelkedjenek 5 éven belül."

A 150 ezerrel magam is egyetértek, ezt meg is fogalmaztam a tanári fizetésekről szóló topicban. A többi nyilvánvaló túlzás, annyit talán az összes közalkalmazott nem keres együttvéve, amennyit csak a tanároknak ilyen módon kifizetnének.

Teljesítménybérezési rendszer: erre is hasonló megoldást javasoltam.

Kritériumvizsgák rendszere: rendben.

A tanítóképző és a tanárképző felvételi követelményeinek szigorítása: rendben.

"A fenti, meglehetősen radikális módszerrel 10 éven belül visszanyerjük a magyar oktatásügy hatékonyságát. Természetesen valamennyi tanár vadul fog ez ellen tiltakozni, hiszen a fent vázolt rendszerben nagyon keményen kell dolgozni és teljesíteni."

Persze, nyilvánvalóan felháborodnának, ha így kellene dolgozniuk, elvégre a legtöbbjük számára teljesen radikális változásról volna szó. De azt hiszem, ez a legkisebb baj.

"Tisztelet minden kivételnek, de a mai tanárok képességeit, szakértelmét kb. annyira tartom, mint egy átképzős halottkémét a CNC eszterga mellett. Mielőtt ezért megró valaki, elmondom, hogy úgy 5000 tanárral vagyok folyamatos kapcsolatban, és ha 200 olyan van köztük, akire rá merném bízni a gyerekeimet akkor, ha tisztességel megfizetem őket."

Jó ég!!! Nem vagyok én sem valami jó véleménnyel a tanárokról, de ez az arány őszintén szólva még engem is erősen mellbe vágott. Tényleg ennyire rossz a helyzet? Elkeserítő. :-((((

Boró

egyenlítő Creative Commons License 2002.07.02 0 0 248
P.s. Tapasztalatom szerint nem a jól fizetett szakmákat lepi el a selejt, inkább a rosszul fizetetteknél csapódik le.
Előzmény: Hayloft Ezekiel (244)
egyenlítő Creative Commons License 2002.07.02 0 0 247
Helló!

Sok lehetőség van a szűrésre, egyik rosszabb, mint a másik :-) Vannak szakemberek, akik alkalmassági tesztekkel foglalkoznak. Szerintem ha ezeket a teszteket mondjuk évente rendszeresen használjuk, és a tanárok 3 éves (vagy más, az iskola ciklusához igazodó) szerződésekkel dolgoznak, akkor az alsó küszöb alattiakat el lehet küldeni. Lehetséges lehet a tantestületen belüli titkos szavazással több szempont szerinti rangsort felállítani is. A nyílt akciózás (iskolaszék) és a szubjektív (igazgatói, pláne önkormányzati) döntés a legrosszabb szerintem.

Előzmény: Hayloft Ezekiel (244)
magyar tarka nagy barom Creative Commons License 2002.07.02 0 0 246
A kritériumvizsgáknak lehet még egy jótékony hatása. Megmutathatja, hogy milyen általános problémák vannak mondjuk 7.-ben, s van 2 év, hogy erre a középiskolai tanárokat felkészítsük. Nem egy nagy gondolat, de sehol nem láttam leírva.
Előzmény: kiski (239)
Clea Creative Commons License 2002.07.02 0 0 245
Kedves Hayloft Ezekiel,
a szűrést szerintem nyugodtan rá lehet bízni a gyerekekre, szülőkre. A jó tanárokról most, minden különösebb szűrés nélkül is lehet tudni, hogy jó tanárok, a rosszakról pedig, hogy rosszak. Tudják ezt a gyerekek, a kollegák és az igazgató (munkáltató) is. Egy kezdő tanárt amúgy is csak határozott időre vesznek fel.
Ha van választék a jó tanárokból, akkor az igazgató felelőssége, hogy megtalálja a legjobbakat. (Ami elemi éreke, mert kevés a gyerek - ha nem tud színvonalas oktatást nyújtani, nem lesz diákja.)
Mindennek az alapfeltétele, hogy a pálya vonzó legyen a(z esetleg másban is) tehetséges, és tényleg odavaló embereknek.
Üdv: Clea
Előzmény: Hayloft Ezekiel (244)
Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2002.07.01 0 0 244
de akkor aki ott marad az éljen is meg... szóval nem kellene átesni a pacika túlfelére azzal, hogy a jó fizetéssel kecsegtetett tanerői pálya ellepődik selejttel.Hogy szűrsz?
Előzmény: egyenlítő (243)
egyenlítő Creative Commons License 2002.06.30 0 0 243
Helló!

Szerintem nem kell mindenkit a tanári pályára csábítani. Nem lehet előzetesen mérni az alkalmasságot (csak kizárni lehet), itt nincs olyan teszt, mint az IQ-nál. Elegendő lenne, hogy az, aki ehhez érez tehetséget, ne kényszerüljön más helyre csak azért, hogy megéljen.

Előzmény: kiski (241)
Hayloft Ezekiel Creative Commons License 2002.06.30 0 0 242
KICSIT OFF
rég nem jártam erre, ezért csak az én szakmámból való ismeret, válasz a kérdésedre egyelőre:
"Hayloft Ezekiel (188): Miért kell két kulcs hozzá?"

(Mármint a faliórához)
Mert a mechanikus óraszerkezetekben van egy ú.n. energiatároló.Ezzel energiát kell közölni, ha azt szeretnénk, hogy ő viszont a tárolt energiát átadja a szerkezetnek, tehát járjon az óra. Ez többek között lehet súly, rugó, stb. A példában az én ingaszabályozós, súlyhajtású faliórám szerepelt. Az egyik kulccsal magát a szerkezetet (időmérőt) hajtó súlyt lehet felhúzni, a másikkal pedig az ütőszerkezetet hajtó súlyt. Az ilyen konstrukciójú órát hívjuk felesütőnek. Mert minden egész órakor elüti az órák számát és félkor egyet üt. Van olyan amely három kulccsal húzandó fel, az ilyet negyedütőnek hívjuk mert üti a negyedórákat is. Emellet persze még lehet egyéb szerkezet a werkben, holdfázis, naptár stb. Általában ezeket is az időmérőt hajtó súllyal hajtjuk. Persze ha az energiatároló egy rugó lenne az én órámban akkor a rugóházak kulcsa lenne a két kulcs nem pedig a súlyoké.
Én tanítanám az iskolában, hogy hogyan működik egy mechanikus óra. Érdeke is és talán az összefügései rávilágítanának erre-arra. Dehát én műtárgybecsüs vagyok, nem pedig pedagógus.Majd ide írok még valamit nektek az anyag-követelmény viszonylatában, de most megyek aludni mert bár becsüs vagyok jelenleg informatikából élek, és holnap hajnalban nyomtatükkal kell vajákolnom :))
KICSIT ON

Hayloft

Előzmény: kiski (189)
kiski Creative Commons License 2002.06.29 0 0 241
Az elméletem megvalósíthatatlanságával magam is tisztában vagyok, ám azzal vitatkoznék, hogy diktatúráról lenne szó.
Inkább azt mondom, hogy korrektül felállított min őségbiztosítást szorgalmazok. Ha a kritériumvizsgákat jól lövi be a szakma, akkor a várható érték 10 év múlva magas, a szórás pedig kicsi lesz.
Mindenképpen a szakma dobja ugyanis ki az alkalmatlanokat, nem pedig valami "felettes szerv".
Az, hogy magasabbra kell vennünk a tanári fizetéseket, mint az EU átlag, ennél a rendszernél alapkövetelmény, mert ennek ígérete nélkül nem lehet a pályaválasztók krémjét a pedagógusi pályára csábítani, másrészt nem lehet őket ennyire erős versenyhelyzetbe állítani. Harmadszor, és ez a legfontosabb, Magyarországon nem létezik más elsődleges nyersanyag, mint a gyermekeink agya, tehát ha ebben akarunk világszínvonalat, akkor nemcsak, hogy a hazai diplomásbéreket kell a tanári fizetéseknek meghaladni, hanem a világ legjobban fizetett tanáraivá kell őket tenni.
Előzmény: egyenlítő (240)
egyenlítő Creative Commons License 2002.06.29 0 0 240
Helló kiski!

Kezdjük hát előlről!

Először is: idő kell. Sok-sok idő. Egy ház sokkal gyorsabban leég, mint amennyi idő alatt felépül. Arról nem is beszélve, hogy a pénzt is össze kell gyűjteni az új házra.

Másodszor: gyorsnak tűnik a diktatúra, az erős központi irányítás. Az eredménye a lemaradások halmozódása, látszatintézkedések, hamis statisztikák, a diktatúra bukása után azonnali összeomlás. Nincs korrekciós lehetőség. Szerintem pénzt és információt kell nyújtani, és türelmesen várni. Nagyon türelmesen.

1. pont. Nagyjából egyetértek, de ne szaladjunk el az irrealitásba. Én a magyarországi diplomás átlagbérekhez igazítanám a pedagógusfizetéseket.

2-3. A differenciálást a tantestületekre bíznám, titkos szavazással felállított, több szempontú rangsor alapján. Az eredmény mérése szinte lehetetlen, csak nagyon sokára jelentkezik, mondjuk az egykori diák munkakezdése után 5-10 évvel. Mondjuk a csillagszemű tanár ma a TV és a számítógép ellen neveli a kisgyereket, aki 15 év múlva képtelen lesz kezelni a konyhai tűzhelyet, vagy éppen fordítva, túl korán tanítja meg olyan dolgokra, amelyek később gátolják a kreativitását. Szerintem a környezet tudja, hogy ki a jó tanár, csak nem kérdezik őket. Az eredményességről meg annyit tudhatunk (bár ezt sem bizonyította nekem még senki számszerűen), hogy a jobb tanárnak általában sikeresebb a tanítványa.

4. Az egyetemi versenyvizsgák rendszerével egyetértek, de a kreditrendszer ennek a lehetőségét eléggé tönkrevágja. A II. VH. előtt volt egy jó szisztéma a Műegyetemen. 8 pengő volt a vizsgadíj, ebből 6 a vizsgáztatóé, 1 a dékáné (aki ott ült minden vizsgán), 1 pedig az egyetemé :-)

A gyors és radikális módszerek szerintem gyors és radikális bukáshoz vezetnek. Pol Pot is tanár volt, a Sorbonne-on végzett, gyorsan és radikálisan kivégeztette azokat, akiknek nem volt kérges a tenyere, mégsem tudta felépíteni a kommunizmust Kambodzsában.

Előzmény: kiski (239)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!