Keresés

Részletes keresés

pizo Creative Commons License 8 órája 0 0 83177

Elnézést!

 

Majd töröltetem.

 

Zoli 

Előzmény: gallo (83176)
gallo Creative Commons License 8 órája 0 0 83176

Ugyanazt kezded itt, amit ott már egyszer ki lett vesézve. Az itteni közösség 99%-a (csak tipp, nem kérdeztem meg senkit) már elolvasta ott. Nem kaptál sok biztatást.... 

Előzmény: pizo (83175)
pizo Creative Commons License 10 órája -1 1 83175

Köszönöm, akkor jól láttam, látom. A HÉV-es topicba írtam a következőt, itt mi a vélemény róla?

 

"

https://innorail2021.hu/wp-content/uploads/2021/12/Janos-KROL_Interconnecting-M2-metro-and-H8-H9-HEV-suburban-lines.pdf

 

Mátyásföldiként mondom, sikerült a lehető legrosszabb és legdrágábbnak tűnő megoldásokat összeszedni. 

 

Én hülye gépészmérnökként és érintett helyi lakosként, aki HÉV-vel és autóval is közlekedik, valamint hobbija a történelem és a helytörténet, úgy gondolom, hogy a legjobb megoldás az lenne (lett volna):

 

- Puskás Ferenc Stadion állomástól a HÉV kéregvasútként vezetve Mátyásföld Imre utcáig, felette pedig a Körvasúttól az Imre utcáig 2*2 sávosan kiépíteni a Veres Péter utat

- Puskás Ferenc Stadion állomásnál a HÉV az eredeti kihúzó helyén (ami felett most tudtommal az OMV kút van) feljönne a Keleti Pályaudvar területére, és ott be lenne vezetve a csarnokba/hoz valamelyik vágányon (legjobb lenne a 9-es, ha nem megoldható, akkor a 10-13)

- Mátyásföld Imre utcától kifelé nehéz alkotni a töltésen futó vágányok miatt.

 

Előnyök: 

 

- nem kell vagyonokért magasvasutat építeni az Örs vezér terére, a jelenlegi HÉV-végállomás helye pedig felhasználható mondjuk zöldterületként, vagy P+R parkolóként

- a Kerepesi út Albertirsai út - Keresztúri út közötti szakasza lehetne 2*2 sáv + buszsáv mindkét irányba, ennek előnyeit gondolom nem kell ecsetelni

- HÉV-ről a 2-es metróra így az átszállás Puskás Ferenc Stadion állomásnál lenne (mint ahogy azt eredetileg tervezték)

- viszont aki a Baross térig megy, annak nem kellene átszállnia a HÉV-ről

- a Baross téren átszállhatna a 4-es metróra, meg bármire ami ott közlekedik (tudom itt az lesz a gond, hogy gyalogolnia kell)

 

A kettős üzemű járművek meg mehetnének végig a teljes HÉV+Metró vonalon."

 

Zoli

Előzmény: Lipooth (83174)
Lipooth Creative Commons License 11 órája 0 0 83174

Nagy valószínűséggel az Albertirsai útnál. A meglévő alagút egészen a kijáratáig 4 vágány szélességű, de a két szélső vágány helye vonali raktárként beépítésre került. Ha utazol a metrón, és kinézel, látszik.

Előzmény: pizo (83169)
BahnScorper Creative Commons License 11 órája 0 1 83173

Aki egyből beugrik a gyerek/kutya/nagymama/vadászgörény/stb. után, az nemcsak a járművek miatt lehet önveszélyes, hanem ha pont akkor próbálja elrántani, amikor az már áramkört fogott...

Előzmény: Metros dolgozo (83171)
Lipooth Creative Commons License 24 órája 0 0 83172

Hmmm... Ugyan nincs röntgenszemem, de nehezen tudom ezt elhinni, tekintettel arra, hogy az alagút ott kéregben vezet, házak alatt pedig ritkán fér el ilyen mélységben. Na meg a pálya vonalvezetése is ezt támasztja alá...

Előzmény: 18-09 (83170)
Metros dolgozo Creative Commons License 1 napja 0 8 83171

Pedig én is azt látom hogy van létjogosultsága az ugrásnak, gyereknél, vagy pl a kutyám után is ugornék...  aztán együtt hasalás az árokban ha mégse állna meg.

 

Nem ugrunk. Hidd el a forgalmista, műszaki ügyeletes és a tűzoltó sem ugrik. Mindenki csak azután, megy ha az Energia diszpécser feszültség mentesnek  nyilvánította a pályát és a KFM, vagy a helyszíni megbízott engedélyt adott. A tűzoltó csak azután megy ha megkapta a parancsnok az állomási diszpécsertől a feszültség mentességről szóló kitöltött írásos formanyomtatványt. Ez utasítás. A feszültségállapot jelző jelzése csak tájékoztató jellegű, a pályára történő belépés kizárólag engedéllyel történhet bármikor. (Éjjel üzemszünetkor, üzemidőben és rendkívüli esemény esetén is)

 

Pedig én laikus azt gondoltam hogyha meghúzom a vészkapcsolót akkor azonnal és automatik áramtalanít. Jó, visszatáplálás, meg esetleg ha vonat pont rázár egy másik szakaszt stb biztos van olyan scenárió mikor lehet áram.

Itt is a vezetőnek integettek aki magától állt meg, akkor ezekszerint senki nem nyomott vészkapcsolót.... Bár tegyük hozzá nincs belőle sok, lehetne több is a peronon.

 

A peronvész kettős feladatot lát el. Szükség esetén az állomási peron melletti harmadik-sín feszültségmentesítése, és az érkező vonat behaladásának megakadályozása a vasútbiztosító és vonatvezérlő berendezés által. Áramtalanít, de a feszültségmentességet az Energiadiszpécser mondja ki.

Az áramtalanítás és a feszültségmentesség jelentése különböző. Nem mindegy, hogy a táplálás szűnik meg, vagy teljesen feszültségmentes, földelt, és a táplálás visszakapcsolása elleni védelem is aktív. Emellett az adott szakaszon tartózkodó vonatok is földeltek.

A peronvész kapcsolóból minimum 3 van egy peronon, legalább is Kelet-nyugaton a segélykérőkkel egybeépítve. Szélső peronos állomáson mindkét vágányról elviszi a feszültséget, tehát az utas a másik oldalról is működtetheti. DBR-en nincs ott Peronvédelmi automatika van.

A járművezető rádiótelefonon (nem mobil, hanem a szerelvényen lévő rádió) keresztül a menetirányítótól kérhet rendkívüli feszültségmentesítést. Az Állomási diszpécsernek nem feladata 12 órán keresztül folyamatosan megszakítás nélkül figyelni a kamera képeket. Van még emellett más munkafeladata. Ezért segíti őt a sávfigyelő berendezés ami jelzi ha valaki a biztonsági sávra lépet. Optimális esetben ha valaki a pályára kerül, akkor a sávfigyelő érzékeli a biztonsági sávon történő áthaladását és jelez a diszpécsernek, persze itt is vannak kivételek.

 

Tehát ha a kutyám után ugrok akkor még fel is jelenthetnek érte?

Hát megtapsolni biztos nem fognak érte, de utána át fognak adni a mentőszolgálatnak mert mindenkit vizsgálatra küldenek aki feszültség alatti pályára került, még ha nem is érte áramütés. (Kivétel engedéllyel belépő metrós dolgozó)

 

Tesztelik ezeket a kapcsolókat vagy megeshet hogy nem működik, mint hogy a vésznyitó is menetközben bypasszolva van, sőt van amikor álló helyzetben is:

Rendszeresen meghatározott időközönként. Mindegy, hogy ünnep van e, akkor is. Minden héten adott állomást, állomásokat. Ha valamelyik hibás azonnal javíttatják, ezt tényleg nagyon szigorúan veszik. Ha hibás akkor élő személyzet teljesít szolgálatot a peronon rádióval a hiba kijavításáig.

 

Tűz esetén egy téves peronvészt lehet bypasszolni, vagy komoly munka a visszaállítás?

Meghatározott protokoll van rá. Első a biztonság, szóval nem csak annyi, hogy bocs mégse.

 

Illetve az a vészkapcsoló mekkora területet áramtalanít, sőt a túloldali pályát ( ahol nem peron hanem max kis kerítés van) is áramtalanít?

Meghatározott szakaszra, változó.

 

Zárlatra amit egy fém kerekesszék vagy sétabot is okozhat gondolom itt sincs automatikus visszakapcsolás?

Nincs.

 

Amúgy az alstom is tud akkuról menni?

Nem.

 

Ha már akkuról lehet mozogni, akkor szinte minden megy hálózat nélkül is, gondolom a ventik meg a klíma is, de ha kimegy a hálózat akkor mi a teendő, mit lép rá az elektronika, fékez mondván peronvészre van programozva az is és számítani kell emberre, akadályra és kötelező fékezni?
Arra akarok kilyukadni hogy a lendületet kihasználva szabad-e vitorlázni az alagútban a vészkijáratig vagy közelebb jutni az állomásig?
Bár nem tudom szimpla áramszünet mennyire gyakori a metróban.

 

Áramszünet nincs, mert redundáns a rendszer. Max átkapcsolás. Rendkívüli feszültségmentesítés eseménytől függően. Peronvész megállít. Feszültség nélkül még megy lendületből a szerelvény, de a kettő két különböző eset.

Előzmény: Csuklósbusz (83153)
18-09 Creative Commons License 1 napja 0 0 83170

A Kerepesit csak keresztezi a metró az Őrnagy utca magasságában.

Előzmény: Lipooth (83165)
pizo Creative Commons License 1 napja 0 0 83169

Köszönöm! Terv szinten sem létezett? Hol akarták az eredeti terv szerint levinni a HÉV-et a Népstadion megállóba?

 

Zoli 

Előzmény: Lipooth (83167)
TWdoktor Creative Commons License 1 napja 0 0 83168

Azért itt valami nem kerek, idézetek a cikkből:

 

"az Újpest felé tartó metró"

"A metró már Kökiről késéssel indult"

"a Nyugati pályaudvar állomáson robbant le"

"A Klinikák állomásnál aztán mindenkit leszállítottak"

 

Előzmény: Csuklósbusz (83161)
Lipooth Creative Commons License 1 napja 0 0 83167

Nincs.

Előzmény: pizo (83166)
pizo Creative Commons License 1 napja 0 1 83166

Ezt tudom, én arra lennék egész pontosan kíváncsi, hogy van-e valamennyi alagút az Örs vezér tere felé - ahol eredetileg a HÉV-et akarták a Puskás (Népstadion) állomásra bevinni.

 

Zoli 

Előzmény: Lipooth (83165)
Lipooth Creative Commons License 1 napja 0 1 83165

Szia!

 

Alaprajzom ugyan nincs, de az alagút a Kerepesi út burkolata alatt megy végig, majd a 100-as vasútvonal hídja után egy jobbos-balos ellenívvel fordul a Pillangó utcai megálló felé. A Stadiontól szintén egy jobbos-balos ellenív visz az útburkolat alá.

Előzmény: pizo (83164)
pizo Creative Commons License 1 napja 0 0 83164

Tisztelt Uraim,

 

Valaki be tudná tenni, hogyan néz ki az M2 alagútjának alaprajza a Dózsa György út (OMV kút) és az Albertirsai út között? Próbáltam a neten keresni, de nem találtam. Főleg az Albertirsai úti kereszteződés környéke érdekelne.

 

Köszönöm, Zoli

nemeza Creative Commons License 1 napja 0 0 83163

A kiemelt rész villanyszerelőknek sokkal inkább ismerős.

Kikapcsolás, visszakapcsolás elleni védelem, feszültségmentesítés (földelés és rövidrezáras) és ennek ellenőrzése.

 

Elektromos es hibrid járművek szerelésekor is el kell(ene) ezeket végezni, de sokan megsérülnek/halnak, akik nem tudják vagy nem tartják be! Úgy évente ~50 autószerelő..

Előzmény: LoviGabi (83154)
Csuklósbusz Creative Commons License 1 napja 0 0 83162

Elég sok ilyen kilökdösés előfordult már, sőt volt olyan videó ahol akkor haltak meg mikor a peron mellett kapaszkodott volna fel és a vonat meg a peron közé szorult. 


De egyetlen egy információs tábla sincs hogyha beesel akkor feküdj a sínek közé, mert a kimászás vagy kihúzás esetén vagy többen esnek be vagy rálépnek a nagyfeszre. 

 

Bár elég kicsinek tűnik az az árok, nemtudom a hasmagassága mekkora a metrónak, meg a programszőnyeg olvasó vagy egyebek mennyire lóg le, huzattól felcsapódó kapucnival nem lenne jó ha mégis elhúzna. 

Előzmény: TWdoktor (83155)
Csuklósbusz Creative Commons License 1 napja -3 1 83161

Tehát ha a kutyám után ugrok akkor még fel is jelenthetnek érte?

Elég kevés szerintem a perononkénti két vészkapcsoló, figyelembevéve hogy milyen hosszú a peron. 

Tesztelik ezeket a kapcsolókat vagy megeshet hogy nem működik, mint hogy a vésznyitó is menetközben bypasszolva van, sőt van amikor álló helyzetben is:
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/panikhangulat-alakult-ki-a-meghibasodott-3-as-metron/ 

 

 

Tűz esetén egy téves peronvészt lehet bypasszolni, vagy komoly munka a visszaállítás?

 

 

 

Jogos hogy a tűzoltók várnak valami visszaigazolásra mert ők sem ismerhetik melyik lámpa mikor mit jelent, illetve hasznos lehet a földelés is, bár nemtudom egy térközben rekedt vonat mennyire tudja feszültség alá helyezni az áramtalanított szakaszt.


Illetve az a vészkapcsoló mekkora területet áramtalanít, sőt a túloldali pályát ( ahol nem peron hanem max kis kerítés van) is áramtalanít?

Zárlatra amit egy fém kerekesszék vagy sétabot is okozhat gondolom itt sincs automatikus visszakapcsolás?


Nade ha írásos papír is kell hogy kikapcsolva/földelve akármi akkor azért sztem elég visszás helyzet hogy kiérnek a tűzoltók és még várniuk kell a visszaigazolásra. 

Rég ott kellene lennie a papírnak, meg egy alkalmazottnak lent aki minimum nyugtatgatja a sérültet mire a tűzoltók kiérnek. 


Amúgy az alstom is tud akkuról menni?

Ha már akkuról lehet mozogni, akkor szinte minden megy hálózat nélkül is, gondolom a ventik meg a klíma is, de ha kimegy a hálózat akkor mi a teendő, mit lép rá az elektronika, fékez mondván peronvészre van programozva az is és számítani kell emberre, akadályra és kötelező fékezni?

Arra akarok kilyukadni hogy a lendületet kihasználva szabad-e vitorlázni az alagútban a vészkijáratig vagy közelebb jutni az állomásig?

Bár nem tudom szimpla áramszünet mennyire gyakori a metróban.

Előzmény: xxxzzz80 (83160)
xxxzzz80 Creative Commons License 2 napja 0 2 83160

Az újságírók nem tudják. A lentebbi képen pirossal bekarikázott rész a feszültségállapot jelző tükröződése, ami - a videóban ki is vehető a 3. és 6. másodperc között - folyamatos fehéren világít, azaz a pálya már feszültségmentes volt, semmiféle áramtalanításra nem kellett várni. A jelző pl. a 21. másodpercnél takarás nélkül is látszik.

A tűzoltók a tippem szerint arra vártak, hogy a feszültségmentességet talán írásban is(?) igazolják. Őket ugyanis nem érdekli hogy mit mutat a feszállapot-jelző.

 

Jól gondolod, a peronvészkapcsoló (nyomni kell, nem húzni) azonnal feszültségmentesít.

Egyéb tanácsok: http://www.metroert.hu/node/482

Körülbelül két ok miatt nyomhat az utas peronvészt: 1. ember van a pályán (tökmindegy hogy viccből besétált, vagy valamiért beesett - kivéve ha a metró dolgozói engedéllyel vannak bent, bár erről az utasnak nem kell tudnia), 2. ha olyan akadály van a pályán (konkrétan a sínen), ami a haladó vonatot veszélyeztetheti. És egy ok miatt biztosan nem: tűz, füst esetén. Ilyenkor az újabb szabályzatok még a metró dolgozóinak is tiltják a peronvész használatát, mert az az alagútban lévő vonatok kijutását akadályozhatja.

Peronvészkapcsolóból kettő van perononként, gondolom ennyi a jogszabályokban meghatározott minimum mennyiség.

A feszmentes pályára az utas sem léphet be, de miután nincs kerítés nem lehet megakadályozni. Viszont ebben az esetben az utas a saját felelősségére cselekszik és akkor vállalja is az esetleges következményeit is, ha a hatóság valamilyen szabálysértést állapít meg. Jobb, ha nem ugrasz be.

Előzmény: Csuklósbusz (83153)
TWdoktor Creative Commons License 2 napja 0 0 83159

5*

Előzmény: LoviGabi (83158)
LoviGabi Creative Commons License 2 napja 0 2 83158

Remélem, a genyót nagyon megfingatják majd a 20 évnyi börtönbüntetés alatt.

Az ilyeneknek eleve felfüggesztett járna (aztán 20 év alatt csak leszárad a fáról lógatva...)

Előzmény: TWdoktor (83155)
LoviGabi Creative Commons License 2 napja 0 1 83157

Nincs külön dedikált akkupakk, a vonat sima (más működési célokat is kiszolgáló) akkumulátorait használja, éppen ezért van leszabályozva, hogy mikor lehet/szabad használni.

Előzmény: TWdoktor (83156)
TWdoktor Creative Commons License 2 napja 0 1 83156

"Külön akkupakk van erre a célra vagy az alap világítási segédáramkörökét csapolja meg"

 

Ezt a kérdést én átfogalmaznám, de értjük a lényeget... erre a válasz engem is érdekel!

Előzmény: LoviGabi (83154)
TWdoktor Creative Commons License 2 napja -1 0 83155

Hát, nem tudom, az alábbi esetben, ha a metró 10m-el előrébb van a vészfék kezdetekor, ott már csak az áldozatok számát növelte volna az utána ugrás...:(

Remélem, a genyót nagyon megfingatják majd a 20 évnyi börtönbüntetés alatt.

https://telex.hu/kulfold/2022/01/15/belgium-brusszel-metro-ala-loktek-egy-not

Aztán csodálkozunk, hogy a gyereket már villamoson sem engedem egyedül utazni...:(

Előzmény: Csuklósbusz (83153)
LoviGabi Creative Commons License 2 napja 0 1 83154

Pedig én laikus azt gondoltam hogyha meghúzom a vészkapcsolót akkor azonnal és automatik áramtalanít. Jó, visszatáplálás, meg esetleg ha vonat pont rázár egy másik szakaszt stb biztos van olyan scenárió mikor lehet áram.

Kezdjük pár fontos dologgal...

Metró F.2. Forgalmi utasítás:

Feszültségmentesnek nyilvánítás

2.56.      Egy pályaszakasz, vagy valamely tápkörzet feszültségmentesnek nyilvánítása azt jelenti, hogy a harmadik-sín táplálásának kikapcsolásán túl megtörténtek azok a biztonsági intézkedések, melyek a visszakapcsolás megakadályozását, a rövidrezárás és földelés elvégzését, a feszültségmentesség ellenőrzését garantálják.

A feszültségmentesnek nyilvánítás az energiadiszpécser kizárólagos joga. (kiemelés tőlem)

6.37.      Rendkívüli feszültségmentesítés esetén, amennyiben az elhárítás miatt a pályára be kell lépni, erre engedélyt mind a metró-dolgozók, mind külső szervek dolgozói részére a központi forgalmi menetirányító, illetve átruházott jogkör esetén a helyszíni megbízott adhat.


6.38.      A pályára történő belépés csak akkor engedélyezhető, munkavégzés, baleset-elhárítás, mentés is csak akkor végezhető, ha a belépés helyén az alagúti kioldó működtetését a központi forgalmi menetirányító által kijelölt dolgozó elvégezte, ezáltal a rövidrezárás-földelés megtörtént, valamint az energiadiszpécser az érintett pályaszakaszt feszültségmentesnek nyilvánította.

Ez így érthető?

Itt is a vezetőnek integettek aki magától állt meg, akkor ezekszerint senki nem nyomott vészkapcsolót.... Bár tegyük hozzá nincs belőle sok, lehetne több is a peronon.

Az Ecseri úti állomás csak időszakosan nagy forgalmú, többnyire jó ha 5-10 ember ha ki- és beszáll a vonatokba...

Ui: régi orosz metró is tudott akksiról üzemelni?


Nem.

Előzmény: Csuklósbusz (83153)
Csuklósbusz Creative Commons License 2 napja -1 2 83153

Pedig én is azt látom hogy van létjogosultsága az ugrásnak, gyereknél, vagy pl a kutyám után is ugornék...  aztán együtt hasalás az árokban ha mégse állna meg.

Vagy az újságírók nem tudják vagy valami nem stimmel a történettel:
https://index.hu/belfold/2022/01/16/ecseri-ut-m3-as-metro-baleset-kerekesszek/

 

 

 

Itt azt mondják hogy várni kellett az áramtalanításra, és a videón is tényleg, a metró már rég előrecsorogva, tűzoltók meg már a kamera forgása után ugornak tehát mintha tényleg vártak volna valamire.

 

 

Pedig én laikus azt gondoltam hogyha meghúzom a vészkapcsolót akkor azonnal és automatik áramtalanít. Jó, visszatáplálás, meg esetleg ha vonat pont rázár egy másik szakaszt stb biztos van olyan scenárió mikor lehet áram.


De lehetne pár tájékoztató tábla is mikor mit kell tenni.  Sokan azt hiszik hogy a két sínpárba van az áram, vagy hogy a programszőnyegről veszi az áramot, a 3. sínt meg hogy nem látszik fel se tűnik sokaknak hogy pont az amire vigyázni kell. 

De nemhogy ezeknek, de egy vidéki laikus kb azt sem tudja mi az a peronvészkapcsoló. 

Itt is a vezetőnek integettek aki magától állt meg, akkor ezekszerint senki nem nyomott vészkapcsolót.... Bár tegyük hozzá nincs belőle sok, lehetne több is a peronon. 

Ui: régi orosz metró is tudott akksiról üzemelni? Külön akkupakk van erre a célra vagy az alap világítási segédáramkörökét csapolja meg? 

Tehát a gurulgatás pl csökkenti a világítási időt? 

De hasznos gázolás esetén, nem az áramot kell kapcsolgatni, vagy nem tologatni a kocsikat a tűzoltóknak.. 

Előzmény: Metros dolgozo (83152)
Metros dolgozo Creative Commons License 3 napja 0 3 83152

Inkább ne ugorj, semmilyen körülmények között. A pályán feszmentes időszakban is csak metrós dolgozónak és a tűzoltónak van helye. Rajtuk kívül senki másnak semmilyen körülmények között. (számtalan oka van amiről egy utas nem is tud)

Előzmény: gallo (83145)
BahnScorper Creative Commons License 3 napja 0 1 83151

Elég gyakori technikai megoldás lehet háromsínes rendszerben, Prágában és a berlini S-Bahn-nál is használják.

Előzmény: 7-es troli (83148)
LoviGabi Creative Commons License 3 napja 0 0 83150

Nehez azert elképzelni egy “pórázon sétáltatott metrót” 😉



Találtam egy "ezer éves" (2007-es) felvételt az archívumomban, szóval kb. erről van szó: https://www.youtube.com/watch?v=qGOkinAeUsM

Előzmény: 7-es troli (83148)
LoviGabi Creative Commons License 3 napja 0 1 83149

Illetve peronvészkapcsolót működtettek az utasok, vagy az állomásszemélyzet állította meg a vonatot esetleg a vezető látta meg?

Egy utas integetett a peron elejénél a kolléganőnek hogy álljon meg... szerencsére amúgy sem jött gyorsan, és valamennyire belátható az alagútból is ez a szakasz.

 

Ha elmegy a fesz gondolom a fékezési visszatáplálás is tiltva van?

Ezen a szakaszon eredendően (még) nem alkalmazzuk a visszatáplálós üzemmódot.

Előzmény: Csuklósbusz (83141)
7-es troli Creative Commons License 3 napja 0 0 83148

Nagyon szépen köszönöm.

 

Nehez azert elképzelni egy “pórázon sétáltatott metrót” 😉

Előzmény: LoviGabi (83146)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!