Keresés

Részletes keresés

Nyolcker Creative Commons License 2002.04.20 0 0 3
Hogy a Magyar Nemzet hazudik, hát hazudik!... Arra találták ki. De hogy felnött, felelös magyar politikusok, akik pontosan tudják a Bokros-csomag kényszeréböl sarjadt fellendülés minden adatát - belehazudjanak az emberek szemébe, az egy kicsit sok. Illetve sok volt. Vasárnap este fellélegzik az ország.
terranova Creative Commons License 2002.04.20 0 0 2
már volt egy hasonló topic valami bokros csomagról utoljára

de vannak, akik csak azt hiszik el, amit a magyar nemzet ír, úgyhogy felesleges itt erőltetni magatokat.

mennon Creative Commons License 2002.04.20 0 0 1
Na, még egyszer?...

A csomag megmentette a gazdaságot
Bokros, a sebész
A rendszerváltást követő időszak kétségtelenül egyik legellentmondásosabb közéleti személyiségévé Bokros Lajos, expénzügyminiszter vált. Személye ugyanis – némi marxista utánérzéssel – szinonímája lett a kapitalista kizsákmányolásnak és népnyúzásnak, s a nevével a jobboldal a mai napig mumusként riogatja a magyar lakosságot. Nem is múlik el úgy hét, hogy a jobboldali sajtó egyik-másik prominense ne fenyegetné meg a választópolgárokat tandíj bevezetéssel, méregdrága fogtömésekkel, s legfőképpen újabb „csomagokkal” arra az esetre nézve, ha a Fidesz vezette koalíciónak útilaput kötnének a talpára.
A Magyar Nemzet és a Demokrata határain túllátó állampolgár azonban akkor bizonytalanodik el, ha azt hallja, hogy az egykor rettegett és utált pénzügyminiszterét a Euromoney a kilencvenes évek végén az Év pénzügyminiszterének választotta, hogy a lengyel után immár a horvát kormány is szakértőjének hívta meg, s hogy a Bokros-féle közgazdasági nézetek egyre több nyugati egyetem tananyagában bukkannak fel. Bokros Lajos személyével és a Bokros-csomag néven elhíresült stabilizációs programmal kapcsolatosan mai napig végletesen megosztott a magyar társadalom. Cikkünk a Bokros személye körül kavargó ellentmondásos társadalmi érzületeket igyekszik körüljárni.
A tisztánlátás érdekében először érdemes az 1994–95-ös eseményeket, a konkrét tényeket felidézni. Bár ezt sokan határozottan tagadják, ennek ellenére tény, hogy 1994 végére és 1995 elejére az ország csőd közeli állapotba került. 1994-ben a folyó fizetési mérleg hiánya 3,9 milliárd dollárra, az az évi GDP, vagyis az összes hazai megtermelt termék értékének közel 10 százalékára rúgott, s az államháztartás hiánya megközelítette a 9 százalékot. Ennél nagyobb problémát jelentett, hogy az 1994-es mexikói válság árnyékában a külföldi tőke bizalma végleg megingott, s még az utolsó mentsvár, a Nemzetközi Valutaalap is elfordult a kormánytól. Az akkori helyzet súlyosságát tekintve az álláspontok utólag természetesen megoszlanak, egy azonban tény, hogy az adósságspirálba került nemzetgazdaság vészes gyorsasággal közeledett a katasztrófa felé. Az ezekkel kapcsolatos aggályokról pedig el lehet mondani, hogy legkönnyebben a be nem következett bukásról lehet utólag azt állítani, hogy másképp is el lehetett volna kerülni.
Bokros pénzügyminiszterré történt kinevezése után nem sokkal, 1995. március 12-én, a „fekete vasárnap” kerültek bevezetésre a stabilizációs intézkedések. Ezek egy részének szükségességét, mint például az 1997-ig fennálló vámpótlék vagy a csúszó leértékelés, kevesen vitatják. Ugyanakkor a lakosság számára a Bokros-csomag elsősorban nem a forint leértékelését vagy a vámpótlékot jelentette, sokkal inkább a „népnyúzásként” megélt szociális kiadások jelentős megnyirbálását, amelyek társadalmi kommunikációja akkoriban rendkívül rosszul sikerült. Különösen akkor igaz ez, ha belegondolunk, hogy a komolyabb közgazdasági összefüggéseket az átlagember nem tudja átlátni, különösen azért, mert a makroökonómusok állításainak valóságtartalmát általában a saját pénztárcáján méri. Az 1994-es választások során nem kevés kádári nosztalgiával megválasztott szocialista kormányzattól pedig a szociális juttatások csökkenését végképp nem várta senki. A társadalmi felhördülést a program tartalma és szükségessének hiányos kommunikációja egyaránt fokozta, legitimációjára pedig komoly csapást jelentett többek között a pénzügyminiszter nagy visszhangot kiváltott 16 milliós végkielégítése. A végső döfést azonban kétségtelenül az Alkotmánybíróság adta meg a csomagnak azzal, hogy több intézkedését alkotmányellenesnek minősítette, s ezzel annak nemcsak társadalmi, hanem politikai legitimációját is aláásta.
Az év vége felé a pénzügyminiszter szinte már magányos harcosként vívta küzdelmét a csomagért, hiszen ekkorra már nemcsak a közhangulat, s ennek hullámain az akkori ellenzék, hanem Horn Gyula és az MSZP szakszervezeti szárnya is erőteljesen szembe fordult vele. Eközben azonban a Bokros és csapata által tudatosan „sokkhelyzetbe” hozott gazdaság kezdett magához térni, s a csoda megtörtént. Bokros Lajos szavaival élve „a cirkáló kezdett lassan megfordulni”. A fizetési mérleg hiányának növekedése 1995 második felében lelassult, a költségvetési deficit pedig megfeleződött. Az export szinte egy varázsütésre növekedni kezdett. Mindezek mellett a legnagyobb meglepetést mégis az okozta, hogy a gazdaság teljesítménye a megszorító intézkedések közepette egyáltalán nem esett vissza. A stabilizációs program sikerét tovább növelte az a tény, hogy sikerült kiharcolni, hogy az év végén váratlanul megnőtt privatizációs bevételeket a kormány az államadósság mérséklésére költse.
Ma már közgazdasági tény, hogy az 1996 elejére társadalmilag és politikailag szinte teljesen ellehetetlenedett „csomag”, amely Bokrosnak végül a pénzügyminiszteri székébe is került, stabilizálta és hosszú évekre növekedési pályára állította a magyar gazdaságot. A sebészi beavatkozás fájdalmas, ám ezt nem lehet elvitatni, hihetetlenül pontos és szakszerű volt. Mindemellett azonban az is tény, a társadalom többsége a mai napig nem tudta megbocsátani a Bokros-csomagot, annak ellenére, hogy mind az expénzügyminiszternek, mind a Bokros-csomag társszerzőjének, Surányi György-nek, akkori MNB-elnöknek a stabilizációs program komoly szakmai és nemzetközi elismerést is hozott. Sajnálatos, hogy a jelenlegi kormánypártok, akik feltehetően még nálunk is jobban tudják, hogy mit köszönhetnek a Bokros-csomagnak, azt napi politikai célból a mai napig furkósbotnak használják. Minden bizonnyal jó néhány évnek kell még eltelni ahhoz, hogy a csomag végső rehabilitálása megtörténjen, s végleg kiderüljön, mit is köszönhet az ország Bokros Lajosnak.

Proart Creative Commons License 2002.04.19 0 0 topiknyitó
Bokros-csomag: a tények a mítosz mögött

Hét évvel a magyar gazdaságpolitika egyik legmarkánsabb intézkedéssorozata, a Bokros-csomag után, sokan megkérdőjelezik a csomag szükségességét. A másik oldal szerint az 1995-ös stabilizációs program nélkül az ország szakadékba zuhant volna. Esély sem lett volna az 1997-ben megkezdődött, fenntartható gazdasági növekedés folytatására, és az ország átélt volna egy, a mexikói gazdasági katasztrófához hasonlatos összeomlást. Tény, hogy Bokros Lajos 1995. március 12-én meghirdetett stabilizációs modellje tananyag a nyugati közgazdaság-tudományi egyetemeken, valamint a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank is követendő modellnek minősítette a volt pénzügyminiszter döntéseit. Jelen írásunkban, az 1994-ben kialakult helyzet értékelésére, a Bokros-csomag rövid elemzésére és hatásainak ismertetésére vállalkozunk.

Magyarország kedvezőtlen nemzetközi megítélésének alapja egyrészt az ország nagymértékű eladósodottsága volt, másrészt hogy hazánknak nem volt érvényes megállapodása a Nemzetközi Valutaalappal (IMF), harmadrészt pedig az, hogy a privatizációs folyamat megtorpant.

Szükség volt-e megszorító intézkedésekre?

A Bokros-csomagot ellenzők véleménye szerint a kormányzat 1995-ben választott stratégiája téves diagnózison alapult, közgazdaságilag rossz irányba indult el. Az 1995-ös évet követő időszak gazdasági fellendülése szerintük nem "a csomagnak" köszönhető, hiszen az recesszióval és egyes lehetőségek elmulasztásával járt. Az e táborhoz tartozók kétségbe vonják azt is, hogy az intézkedéssorozat tartós makrogazdasági stabilizációt hozott volna.

A helyzetre visszatekintve megállapítható, hogy az ország egyre mélyülő krízis-spirálból igyekezett megtalálni a kiutat. A rendszerváltástól 1993-ig a GDP több mint húsz százalékkal, az ipari termelés 35 százalékkal, a mezőgazdasági termelés 45 százalékkal csökkent. A magánfogyasztás csökkenése ugyan nem újdonság, hiszen az már jóval a rendszerváltozás előtt megkezdődött, de 1990 és 1993 között további 10 százalékkal esett. A jövedelmek és átlagkeresetek reálértéke 1988-tól 1993-ig folyamatosan esett. Az 1994-es évben az egy évvel korábbi állapothoz képest ugyan nőttek a reálbérek, de az egy főre jutó érték így is 22-23 százalékkal, a reáljövedelmek 12-13 százalékkal alacsonyabbak voltak az 1989-es értékeknél. A munkanélküliségi ráta a rendszerváltást követő két évben 2 százalékról 13 százalékra szökött. A drámai helyzetet jól szemlélteti, hogy 1990 és 1994 között 1,4 millió munkahely szűnt meg.

Az inflációs várakozások meghaladták a huszonöt százalékot. A gazdaság kedvezőtlen megítélésének egyik következményeként nem lehetett hosszú lejáratú állampapírt kibocsátani. A kibocsátott papírok rövid (3-6 hónapos) lejáratúak voltak, és a kamatszintjük erősen meghaladta az infláció szintjét (pl. 1994-ben 18,8 százalékos infláció mellett 26,93 százalékos volt az állampapír éves kamatátlaga - a nominális leértékelődés szintje 30,6 százalékos). Mindez azért fontos, mert az állam emiatt nem juthatott hosszú lejáratú hitelhez a belső hitelállomány növelése által sem. Először 1995-ben volt egészséges különbség az infláció mértéke és az állampapírhozam között.

Egyes makrogazdasági adatok 1993 és 1997 között:

1993
1994
1995
1996
1997

Állampapírhozam
17,22
26,93
32,04
23,96
20,13

Infláció
22,5
18,8
28,2
23,6
18,3

Privatizációs bevételek (milliárd forint)
7,2
31
150
219,9
161,9

GDP (euró/fő)
3207
3409
3374
3538
3987

(forrás: IMF)

A gazdaság csőd közeli helyzetben volt. A költségvetés és a fizetési mérleg hiánya olyan szintet ért el, ami a lejáró hitelek törlesztését és megújítását fenyegette. Az állam hitelezőinek bizalma megingott, ezért egyre rövidebb időre és fokozatosan romló feltételek mellett jutott az állam újabb hitelhez. Ez az "adósságspirál" kódolta a rendszerbe a csődöt.

Az intézkedések - preventív terápia

A feladat a következő volt: a gazdaság nemzetközi versenyképességét javítani kell, akárcsak a munka hatékonyságát. Cél volt, hogy az export növelésével többlet devizabevételhez jusson az ország. Ez magalapozza a gazdasági növekedést, mégpedig a pénzügyi egyensúly javításával. Magyarország esetében ugyanis nem lehetett a belső fogyasztásra apellálni, mert ez a pénzügyi egyensúly megingásához vezet, ami gátat vet a gazdasági növekedés fenntartásának. A növekedés motorja esetünkben tehát az export.

A stabilizációs csomag négy részre osztható: a csúszó leértékelés bevezetése, a vámpótlék, a jövedelempolitika és az államháztartási reformlépések.

A sokat kritizált csúszó leértékelés és a vámpótlék

A rendszer bevezetésével egy időben a kormány egyszeri, 9 százalékos forintleértékelést hajtott végre, majd az első félévben (1995. július 1-ig) havonta 1,9 százalékkal értékelték le a nemzeti valutát. E dátumtól a leértékelés üteme fokozatosan csökkent, és a későbbiek folyamán nem haladhatta meg az 1,3 százalékos havi értéket.

A leértékelésre azért volt szükség, mert a forint vészesen felülértékelt volt - azaz a rendszer erősítette az importot és gyengítette az exportot. A csúszó leértékelés eredményeként az addigi hektikus leértékelések helyett kiszámítható lett a forint romlása. Ennek köszönhetően csillapodott a szférában mutatkozó spekuláció, megerősödött a forint iránti bizalom és a monetáris politika szavahihetősége. A leértékelés továbbá jelentősen megerősítette a hazai exportot, ugyanis az exporttermékek valutában számolva olcsóbbak lettek. A csúszó leértékelés ráadásul ezt a lökést hónapról hónapra, kiszámíthatóan nyújtotta a vállalatoknak.

A legfontosabb makrogazdasági mutatószámok:

1993
1994
1995

GDP (évi növekedési ütem, %)
-0,6
2,9
1,5

Háztartások fogyasztása (évi növekedési ütem, %)
1,3
-0,4
-5,7

Export (évi volumenindex)
-13,1
16,6
8,1

Import (évi volumenindex)
20,9
14,5
-4,0

Kereskedelmi mérleg (millió dollár)
-3247
-3635
-2442

Folyó fizetési mérleg (millió dollár)
-3455
-3911
-2480

Nettó konvertibilis adósságállomány (millió dollár)
14 927
18 936
16 817

Munkanélküliségi ráta (%)
12,1
10,4
10,4

Konszolidált állami költségvetés hiánya (GDP%)
-5,2
-7,4
-4,0

Infláció (évi fogyasztói árindex)
22,5
18,8
28,2

(forrás: KSH)

Az intézkedéssorozat eredményeképpen (lásd a fenti táblázatot) a fogyasztás drasztikusan csökkent, miközben a termelés nem. A korábbi hatalmas import és gyenge export helyett az import éves volumenindexe a negatív tartományba került, vagyis csökkent a behozatal, míg az export megerősödött. Sikerült megállítani az adósságállomány növekedését és visszaszerezni az ország hitelképességét.

A program egyéb eszközökkel is igyekezett a külkereskedelem kiigazodásához hozzájárulni. A vámpótlékot az elsődleges energiahordozók kivételével valamennyi külföldről behozott árura kiterjesztették, értéke 8 százalék volt. A vámpótlék 1997-ben fokozatosan szűnt meg - a Bokros-csomagban meghatározott formában. Az intézkedés célja a rövid távú költségvetési bevétel növelése és az importvisszafogás volt.

A GATT (Nemzetközi Kereskedelmi és Vámtarifa Egyezmény) tiltja az egyoldalú védővámok bevezetését, kivéve, ha a rossz gazdasági helyzet azt indokolja. Ebben az esetben átmeneti jelleggel (két évre) be lehetett vezetni, a vámszint átmeneti leépülésének vállalásával. Az intézkedés következtében fékeződött az importkereslet, továbbá jelentős költségvetési többlet keletkezett.

A csúszó leértékelés életben tartásához szükség volt a magyar jegybank közreműködésére. A sávot, amiben a forint árfolyama mozoghat, 5 százalékban határozták meg (+/- 2,5 százalék). Ha ettől eltért a forint mozgása, a jegybank interveniált (nagy mennyiségű vétellel vagy eladással tartotta a valutát a sávban).

Jövedelempolitika

A kormány egyoldalúan korlátozta a nominálbérek emelkedését a költségvetés által finanszírozott szervezetekben. A magántulajdonban lévő vállalatok bérrendszerébe nem avatkozott a kormányzat. Azonban mivel az állami és a magánszektor jelentős részben közös munkaerő-kínálaton osztozik, a magánmunkaadók is jelentős mértékben követték az állami bérpolitikát. A reálbérek ennek eredményeként 12 százalékkal csökkentek.

A jövedelempolitikai reformok jelentősége az volt, hogy az 1995-ben 28 százalék fölé emelkedő inflációval 12 százalékkal csökkentette a reálbéreket, egyben helyreállította a versenyképességet, aminek következménye a későbbi két számjegyű exportnövekedés volt.

Fiskális politika

Megszűnt a felsőoktatás teljes ingyenessége. A rászorultság elve alapján leszűkült azok köre, akik gyermekgondozási segélyre, családi pótlékra vagy gyermeknevelési támogatásra jogosultak (az intézkedés a korábbi jogosultak 10 százalékától vonta meg a jogot). Megszűnt a fogászati ellátás általános és teljes ingyenessége. Csökkent és célzottabb lett a gyógyszerek költségvetési támogatása. Felemelték a kötelező nyugdíjkorhatárt.

Az államháztartási reformlépések jelentősen csökkentették a közkiadásokat, egyben hatásuk volt a társadalom közpénzek elosztásával kapcsolatos tudatának alakításában.

Magyarországon az állami kiadások GDP-hez viszonyított aránya nagyon magas volt, így a kiadások csökkenésén és a bevételek növelésén alapuló fiskális reformok bizonyultak helyesnek. A program radikális lépéssel indult meg ezen az úton. A költségvetési deficit 1995-ös csökkenését a következő aránypár érzékelteti: 1 forint bevétel-növekedés 3 forint kiadáscsökkenéssel párosult.

A csomag szociális intézkedései kapcsán jelentkező megtakarítások:

Társadalombiztosítási járulékalap szélesítése
15,6 milliárd forint

Családi pótlék jövedelemhez kötése
9 milliárd forint

Célzott gyermekgondozási és anyasági támogatás
2 milliárd forint

Gyermekgondozási díj és egyszeri családtámogatás megszűnése
6,7 milliárd forint

Ingyenes fogorvosi ellátás megszűnése
7 milliárd forint

Tandíj bevezetése a felsőoktatásban
2 milliárd forint

(forrás: Népszabadság - Üzleti Negyed)

A fentiek ellenére ezen intézkedések pénzügyi hatása elhanyagolható volt. A Bokros-csomag kigondolói és méltatói szerint ezek jelentősége abban rejlett, hogy a piacgazdaságban megfigyelhetőnél igazságosabb társadalom irányába mutattak. Korszerűbb szociálpolitikát igyekezett a kormány bevezetni, melynek lényege, hogy azokra a rétegekre irányul, melyek rászorulnak.

Privatizáció

A privatizáció új hullámára nem vonatkozott a Bokros-csomag. Annak megindítása azonban komoly költségvetési bevétellel kecsegtetett, és - kemény harcok árán - elkészültek az akciót szabályozó törvények is. Ekkor jelentősen felgyorsult (a korábbi időszakhoz viszonyítva) a folyamat. Az energiaszektor és a távközlés privatizációja nagy ütemben haladt előre, sor került több jelentős állami bank, és egy sor feldolgozóipari vállalat magánosítására.

A privatizáció makrogazdasági "mellékhatásai" már 1995-ben jelentkeztek. A közvetlen külföldi tőkebefektetés, a privatizálással összefüggésben befektetett összegeket is beleértve, 4,6 milliárd dollár volt.

Vita a többletbevételek felhasználásáról

A törvényhozáson, de még a kormányon belül is nagy vita folyt a többlet felhasználásáról. A lehetőségek között az autópálya-építés is szerepelt, de végül a kormány javaslatának ellenállva a törvényhozás megszavazta Bokros javaslatát, miszerint a teljes többletet a magyar államadósság csökkentésére kell felhasználni. Bokros szerint az ebből eredő kamatmegtakarítás ígérkezett a legbiztosabb eredménynek.

Alkotmányossági vizsgálatok

Meg kell említeni, hogy a törvény tartalmi vizsgálata során alkotmányossági kételyek merültek fel. Ezek közül legfontosabbak azok, melyek a szociális megszorításokkal kapcsolatban merültek fel. Az anyasági- és gyermektámogatási rendszert érintő módosítások bevezetését az Alkotmánybíróság (AB) helybenhagyta ugyan, de a korábban születettekre és a már megfogant gyermekekre a régi támogatási rendszer maradt érvényben. E tekintetben tehát az AB ugyan hatályon kívül helyezte a rendelkezést, annak lényegét viszont elfogadta (így változtak a gyesre, gyedre, gyetre, várandóssági pótlékra és a terhességi gyermekágyi segélyre vonatkozó szabályok). A csomag rövid, meghatározott időre szóló juttatásait (családi pótlék), az AB alkotmányellenesnek ítélte. A táppénz-finanszírozás módosítását az AB ugyancsak megsemmisítette, akárcsak a honoráriumok 44 százalékos tb-járulékát előíró módosítást.

A Bokros-csomag után javultak a gazdasági mutatók

A Bokros-csomag meghirdetése előtt Magyarország két egymást követő évben hatalmas fizetésimérleg-hiányt mutatott fel, és nemzetközi megítélése romlani kezdett. A bevezetett intézkedések eredményeképpen elkerülhető lett egy, a mexikóihoz hasonló pénzügyi katasztrófa. A mexikói gazdasági válság nem sokkal a Bokros-csomag előtt robbant ki. A válság előtt a mexikói gazdaság és a magyar helyzet sokban hasonlított. Gazdaságelemzők attól féltek, hogy a mexikói összeomlás a dominóelv alapján terjedhet.

Magyarországon azonban a legtöbb makrogazdasági mutató egyértelmű javulást jelzett már 1996-ban. A kereskedelmi mérleg és a folyó fizetési mérleg hiánya lényegesen csökkent, a költségvetés elsődleges, adósságszolgálat nélküli egyenlege végre pozitív lett.

Az ehhez hasonló stabilizációs programokat az esetek döntő többségében erős visszaesés és a munkanélküliség drasztikus megnövekedése kíséri. Magyarországon a GDP várt erős csökkenése helyett a gazdaság tovább bővült, a munkanélküliségi rátát pedig sikerült változatlanul tartani. A javulásnak természetesen komoly ára volt, hiszen erősen csökkent az életszínvonal, az infláció jelentősen felgyorsult, elérve az éves 28,2 százalékos értéket - ám még így is a mérsékelt infláció sávjában maradt, vagyis gazdaságpolitikai eszközökkel kézben tartható volt.

A Bokros-csomag pártolói szerint nemzetközi példák egész sora mutatja (Chile, Argentína, Brazília, Mexikó vagy Csehország esete), hogy a megszorítások elkerülhetetlenek voltak. Természetesen nem váltott ki osztatlan lelkesedést a társadalomból, de véleményük szerint gazdasági és társadalmi haszna, szükségessége - éppen a fentebb kifejtettek miatt - elvitathatatlan.

Répássy Balázs

(Üzleti Negyed)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!