Keresés

Részletes keresés

kwijibo Creative Commons License 2002.04.05 0 0 5
en biztos nem, engem full nem erdekel hogy ki honnan jött, de a t. jobboldali olvtarsak allandoan Ron Werber izraeli allampolgarsagaval peldaloztak (volt külön egy ilyen topic is), gondoltam öket akkor csak az echte magyar megoldasok erdeklik, erre tessek. hat a jobboldali penz is az atkozott (mint azt egyik kedves olvtarsunk irta a "Tel Aviv-Tel Aviv (volt New York) tengelybe" folyik.

Előzmény: lilaköd mámor (3)
Fekete_Péter Creative Commons License 2002.04.05 0 0 4
De k@va elegánsan csinálod:-)))

Tudod, ki szelet vet, vihart arat!!!!!

Előzmény: kwijibo (1)
lilaköd mámor Creative Commons License 2002.04.05 0 0 3
és akkor ki itt az antiszemita?
Előzmény: kwijibo (-)
korgu Creative Commons License 2002.04.05 0 0 2
Közbeszerzési pályázat nélkül magyar cégek végeznek minden munkát. Így a haszon is a miénk (na nem a magyaroké, hanem a haveroké)
Előzmény: kwijibo (-)
kwijibo Creative Commons License 2002.04.05 0 0 1

remelem azert legalabb annyi lejön a t. nemzeti erzelmü jobboldalnak, hogy milyen nemzetisegü is mr. Mordechai!!
Előzmény: kwijibo (-)
Vigor Creative Commons License 2002.04.05 0 0 0
Én sem aludtam az éjszaka.
Előzmény: kwijibo (-)
kwijibo Creative Commons License 2002.04.05 0 0 topiknyitó
Jó kezekben az álmok

2002. április 5. péntek 7:29

A gyakorlatban a miniszterelnök bizalmasa, Wermer András ellenőrzi a Magyar Televízió reklámidejének értékesítését és a Millenáris Parkban üzemelő, Álmok álmodói – Világraszóló magyarok című kiállítást. Ezek az eddig titkolt tények derülnek ki Mordechai Orian kaliforniai üzletember lapunknak adott nyilatkozatából, és a szerkesztőségünkbe eljutott dokumentumokból. Ma folytatjuk a Wermer-érdekeltségekről szóló sorozatunkat.

Azt hiszem, itt az ideje, hogy átgondoljuk közös üzleteinket – írta 2001 derekán Wermer András Mordechai „Motty” Oriannak. Orbán Viktor kormányfő bizalmasa és nem hivatalos média-tanácsadója akkor már legalább két éve állt üzleti kapcsolatban az izraeli-amerikai vállalkozóval. Együttműködtek többek közt a 2000. augusztus 20-i tűzijáték megrendezésében. Mint tegnapi számunkban bemutattuk, ekkor több mint 130 millió forint közpénznek veszett nyoma. Valóban ideje lenne áttekinteni Wermerék üzleteit.

Az In Media Kulturális Kft.-t Wermer András és Mordechai „Motty” Orian kifejezetten azért hozta létre, hogy átvegye a Magyar Televízió reklámidejének értékesítését. Az alaptőke 10 millió forint volt. A céget korábban Lakmusz Befektetésszervező Kft.-nek hívták. Orian egyik vállalkozása, a kaliforniai című Andromeda Internet Services 50 százalékos részesedést kapott. A másik tulajdonos egy dániai off-shore cég, a koppenhágai Silcom Media Investment volt. Mind Orian szavaiból, mind a lapunk birtokába jutott dokumentumokból egyértelmű, hogy a dán céget Wermer sajátjaként kezelte, nevében eljárt, és társtulajdonosnak tekintette magát az In Mediában. Ez a cég feltehetően ugyanúgy jött létre, mint a tegnapi cikkünkben említett, a 2000. augusztus 20-i tűzijátékra több mint 130 milliót kapott Go Ahead Inc. Nem tudni, hogy a Wermer anyósa által irányított cég végzett-e bármilyen munkát az ünnepségen. Orian szerint nem.

Mindkét vállalkozást ügyvédi irodával jegyeztették be, olyan helyeken, ahol ez olcsón és diszkréten megoldható.

A dániai cég tulajdonosa, Scott Macaw a Népszabadság Online-nak tavaly nyáron azt nyilatkozta, hogy egy jó magyarországi üzletről kapott tippet. „Azt mondták nekünk, nem túl tetemes beruházással és viszonylag gyenge szakmai háttérrel is esélyünk van rá, hogy elnyerjünk egy elég jó üzletet. Mivel a beruházás összege tényleg nem volt túl magas, még a tízezer angol fontot is alig haladta meg, rábólintottam. Így tett az üzlettársam is”- adott magyarázatot az érdeklődésre. Macaw, aki azelőtt nem járt Magyarországon, nem volt hajlandó elárulni, ki volt a jótékony információforrás. Csupán annyit mondott, az illető magyar, és jól ismeri a televíziós piacot. A dániai üzletembert Réti András budapesti ügyvéd képviseli az In Mediában. Réti, mint azt tegnapi cikkünkben megírtuk, Orian állítása szerint rendre felbukkan Wermer off-shore cégeinek vásárlásakor, illetve alapításakor.

A szívós In Media

Orian lapunknak azt mondta, hogy a budapesti Intercontinental Hotelben lévő szobájából, főként telefonon intézte a Magyar Televízió reklámügyeinek átvételét. Az üzletember maga mondta el nekünk, hogy az egyik kereskedelmi csatorna szakembereitől kellett megkérdeznie, mi fán terem a televíziós reklámüzlet. 2000 decemberében Wermer – Orian szerint Orbán Viktor miniszterelnökre is hivatkozva – már kész tényként kezelte a sikert, ám az elképzelés mégis akadályokba ütközött. A legnagyobb baj az volt, hogy az MTV kuratóriumi elnöksége leszavazta az akkor még bejegyzés alatt álló In Media megbízását. Erre Wermer nem számíthatott, hiszen a testületben ekkor már kizárólag kormánypárti delegáltak ültek, ráadásul a négy tagból kettő a Fideszt képviselte. A kurátorok azonban a szerződést átnézve mégis úgy látták, hogy az a tévé számára vállalhatatlanul előnytelen.

Fenntartásait hangoztatta a kuratóriumi elnökség amiatt is, hogy az akkori tévéelnök, Szabó László Zsolt az In Media miatt szakított a reklámidő értékesítésével addig megbízott német Arbomedia AG-vel. Szabó 2000. december 21-én levélben tudatta a németek magyarországi leányvállalatával, hogy nem akarja meghosszabbítani a szerződést. A karácsonyi jókívánságokkal végződő levél nem kis meglepetést okozott az Arbomediánál. November 8-án ugyanis még arról tárgyaltak a tévéelnökkel, hogy kibővítik együttműködésüket: segítenek külföldön filmet vásárolni a tartozásai miatt a piacon nem túl nagy bizalmi tőkét felhalmozott MTV-nek, és a magyar köztévé produkcióit is kínálgatják majd a határokon túl. A nemzetközileg elismert cég nem ért el ugyan jelentős eredményeket a tévénél, ám ennek ellenére merész lépésnek tűnt egy vadonatúj vállalkozásra bízni a munkát – ráadásul a megbízott számára előnyösebb feltételekkel. A kuratóriumban elhangzott az is, hogy az Arbomediával történt szakításnak diplomáciai visszhangja is van, a cég ugyanis jó kapcsolatokat ápol a bajor kormánnyal.

A kuratóriumi vétó után Wermer Oriannak írt levelében azt közölte, hogy „politika, antiszemitizmus és gazdasági érdek akadályozta meg a szerződés létrejöttét”. Nem tudni, ebben milyen szerepe volt a MIÉP elnökének, aki 2001 februárjában sajtótájékoztatón kezdte ki a szerződést. A pártvezető közölte: „a reklámszerződést az MTV vezetősége egy ismert Los Angeles-i maffiával ütötte nyélbe. Más szóval: olyan külföldön bejegyzett off-shore cégekkel, amelyek Magyarországról csak kiviszik a bevételből származó pénzeket.” A tájékoztatón elhangzott az is, hogy a szerződés szerint a kft.-nek 45 napig nem kell elszámolnia a befolyt pénzekkel, amelyekből kétmilliárd forintig 12 százalékos, 2-5 milliárd között 13 százalékos, e felett 14 százalékos jutalékot kap.

Új helyzet állt elő: a tévének Mendreczky Károly személyében új elnöke, Wermernek pedig új terve volt. Oriannak írt levelében azt fejtegeti: el tudja érni a tévé új elnökénél, hogy az In Media az év hátralévő részére megvegye az MTV egész reklámidejét, hogy azután azt továbbértékesítse. Mint írta, ezt nem tiltja a közbeszerzési törvény.

Az első kudarc után az In Media valóban felbukkant újra. Az SZDSZ a tévészékház előtt 2001. június 13-án sajtótájékoztatót tartott, ahol bejelentették, hogy a köztévé egy külső céget bízott meg reklámideje értékesítésével. A június elsején megkötött szerződés szerint 25-től a készpénzes reklámidő értékesítését az In Media Kft. látja el. A titokban megkötött megállapodás meglepetésként hatott, hiszen az ügyvezetőnek márciusban kinevezett Mendreczky Károlynak a néhány hónappal korábban írt 2001 első féléves üzleti tervében még az szerepelt, hogy a tévé házon belül oldja meg a reklámidő értékesítését. Erre a hat hónapra Mendreczky 765 millió forintot irányozott elő készpénzes reklámbevételként. Az üzleti titok, hogy az In Media ebből mekkora jutalékot kap. A piaci átlag 10-12 százalékos.

Az MTV közleményben reagált az SZDSZ bejelentésére. E szerint a reklámidő értékesítésével korábban megbízott céggel azért bontottak szerződést, mert nem voltak elégedettek. Megpróbálták a tévén belül megoldani a feladatot, ehhez azonban nem volt elegendő kapacitásuk. Ezért kötöttek átmeneti időre – a kuratórium elnöksége által előírt közbeszerzési pályázat eredményhirdetéséig – megállapodást az In Mediával.

A Magyar Televízió felügyelőbizottságát ez a magyarázat nem hatotta meg. Az fb elnöke, Wighardt Mara 2001. augusztus 28-án bejelentette, hogy vizsgálatot indít a szerződés ügyében. A testület ugyanis utólag szerzett tudomást az ügyletről, és kifogásolja, hogy a reklámértékesítésre a közbeszerzési törvény szerint csak pályázat kiírásával lehet megbízást adni külsős cégnek. Erre a felügyelőbizottság előre felhívta Szabó László Zsolt és utódja, Mendreczky Károly figyelmét is. Az MTV gazdasági ügyei miatt az SZDSZ és a tévé felügyelőbizottsága is feljelentést tett. Ez a nyomozás jelenleg tart.

Harc a Millenáris Rt.-ért

Az In Media a megbízást követően szeptembertől novemberig – a reklámpiac karácsony előtti megélénkülése idején – magasabb bevételeket ért el, mint az MTV az év előző időszakában. Mendreczky Károly azonban a 2002 első féléves üzleti tervében minden eddiginél alacsonyabb készpénzes reklámbevételekkel számol.

Azt Csortos Szabó Sándor, az In Media jelenlegi ügyvezetője is elismerte az SZDSZ-bejelentése után, hogy a céget a Magyar Televízió reklámidejének értékesítésére hozták létre. A vállalkozás így nem rendelkezik referenciákkal sem, de a munkatársaknak jelentős szakmai múltjuk van. (Az ügyvezető legnagyobb sikere az MTV-n 1997–98-ban látható Tonik című műsor volt, amelyet kizárólag az általa szerzett hirdetések tartottak el, a tévé egy fillért sem adott a produkciókra.) A szakmai múlt sem pótolhatta azonban a szükséges és pénzigényes szoftvereket, eszközöket. Ezek a nélkülözhetetlen kellékek kezdetben nem álltak a cég rendelkezésére.

Csortos kinevezését Wermernek köszönhette, legalábbis ez derül ki egy Oriannak írt levélből. Wermer ebben azt írja, hogy elmozdította (így, egyes szám első személyben) az In Media éléről a nagyobb fizetést kérő addigi ügyvezetőt, és Csortos Szabó Sándort nevezte ki a helyére. Wermer felszólítja Oriant, utalja át addigi tartozását, 16,5 millió forintot, valamint 25 millióval szálljon be a tőke felemelésébe.

A levélben Wermer kifejezi továbbá azt a kívánságát, hogy az év (2001) végével Orian adja el az Álmok álmodói – világraszóló magyarok kiállítást szervező Millenáris Produkció Szolgáltató Rt.-ben birtokolt részesedését. Ez utóbbi vállalkozás is Orian és Wermer közös érdekeltsége volt, melyben előbbi a Titanium nevű cégén keresztül 74 százalékkal vett részt. Wermer itt a Mandra E.T.V.E., S.L. nevű, Spanyolországban bejegyzett vállalkozáson keresztül volt érdekelt. A háromnegyed éves csúszással 2001 decemberében létrejött kiállítást Orbán Viktor kormányfő nyitotta meg.

Orian lapunknak telefonon azt nyilatkozta, hogy a Millenáris Produkció Szolgáltató Rt. többek között félmillió olcsó kínai karóra beszerzését intézte. Az órákat a múzeumi belépőjegyek mellé adták. Orian azt sejttette, hogy a beszerzési és az elszámolási ár között komoly különbség volt, a hasznot pedig, mint állította, nem ő tette zsebre.

A Millenáris Produkció Szolgáltató Rt.-t a Mandra meg kívánta vásárolni. Orian szerint ezért őt, mint tulajdonost nem, vagy tévesen tájékoztatták a társaság anyagi helyzetéről. A vételi ajánlatot elsőre visszautasította. Orian 74 százalékos részét végül 2001 decemberében a Nábob Lízing Kereskedelmi Kft. vette meg. A cég tulajdonosai között a cikkeinkben már többször felbukkant, a Wermer-érdekeltségek körül bábáskodó Réti András kollégáit és családtagjait találjuk. A Millenáris Rt. hetekkel később csaknem egymilliárdos állami megrendelést kapott – hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzési eljárásban. Így 2002 első öt hónapjában a cég üzemelteti a Millenáris Park épületét és az Álmok álmodói – Világraszóló magyarok című kiállításhoz kapcsolódó rendezvényeket is szervezi.

A nyílt pályázat mellőzését a HVG-ben annak idején megjelent információ szerint azzal indokolták, hogy a program meghosszabbításának igénye előre nem volt tervezhető, továbbá a kiegészítő szolgáltatás értéke nem haladja meg a korábbi közbeszerzés értékének 50 százalékát. Valóban, a törvényi határ átlépéséhez hiányzott 85 forint.

Polgári per készül

Orian 2001 tavaszán-nyarán megszorult anyagilag. Nem tudta teljesíteni a Lakmusz – illetve jogutódja, az In Media – megvásárlásakor vállalt anyagi kötelezettségeit. Erre hivatkozva 2001 végére Wermer ebben a cégben megszerezte partnere részét is. A helyzeten nem segített Orian Wermerhez írt, az amerikai alkalmazottak bérkifizetésének szükségességével érvelő, és türelmet kérő levele sem.

A lapunk birtokába került dokumentumok szerint Orian, illetve az általa a Rétinek adott meghatalmazás 2001 júliusi visszavonása után megbízott kaliforniai ügyvédi iroda többször kért felvilágosítást az In Media és a Millenáris Rt. anyagi helyzetéről. Az is kiderül a papírokból, hogy Orian egy időben még cégei ügyvezetőinek telefonszámát sem tudta. Réti ekkor már csak arról tájékoztatta, hogy nem vesz részt a Millenáris ügyeiben, ezért nem áll módjában megadni a kért információt.

Orian polgári pert fontolgat Wermer érdekeltségei, illetve Réti András ügyvéd ellen. Számunkra azonban fontosabb, ami a vita kapcsán immár egyértelműen kiderült, amit idáig titkoltak: Wermer András áll az In Media mögött, ő rendelkezik a Magyar Televízió reklámidejének értékesítésével. A tévé által tavaly nyáron ígért közbeszerzési pályázatot hosszú halogatás után most március közepén írták ki. Ez 2004 végéig szóló megbízást tartalmaz. A tenderre két cég jelentkezett: az Arbomedia egyik érdekeltsége és az In Media.

(stop! lapszemle - Népszabadság)
a cikk itt is olvashato

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!