Keresés

Részletes keresés

yamahari Creative Commons License 8 órája -1 0 76797

A jövő tájképe...

"A hazai erőművek 2020-ban összességében 33 458,56 gigawattóra villamos energiát állítottak elő. 

Miközben a magyar fogyasztók felhasználása összesen 45 136,33 GWh volt,
vagyis a fogyasztás több mint negyedét, 25,87 százalékát importból,
más, környező országokban megtermelt áramból kellett fedezni.

Az igény pedig várhatóan tovább nő a következő években is.
A Mavirnak még nagyrészt a járvány előtt készült prognózisa szerint a bruttó villamosenergia-felhasználás
2024-re 45,77 TWh,

2029-re 47,7 TWh,

2034-re pedig 49,6 TWh lehet, ami
a tavalyihoz képest közel 10 százalékos igénynövekedést jelez.

Ugyanakkor a szintén a Mavir által készített, a hazai termelő kapacitás várható alakulását jelző prognózis szerint

még optimista esetben - vagyis a paksi bővítés, a fent ismertetett gázerőmű-fejlesztési, illetve a naperőmű-építési tervek megvalósulásával - is
jelentős, mintegy 18,5 százalékos importfüggőséggel számolhatunk 2034-re.
A legkedvezőtlenebb erőműhiányos forgatókönyv alapján pedig az importarány 27,4 százalék körül alakulhat abban az évben.

A 2020 elején elfogadott új Nemzeti Energiastratégia 2040-re 20 százalék alatt stabilizálódó importarányt tűz ki célul.
Miközben az ország teljes gázfogyasztása
a jelenlegi évi 10 milliárd köbméterről
2040-re 6,3 milliárd köbméter alá süllyedhet
a Zöld Távhő Program, az energiahatékonysági és egyéb beruházások hatására.

A villamosenergia-termelés gázfelhasználása 2030-ra ugyan a jelenlegi 2-ről átmenetileg 2,4 milliárd köbméterree nőhet.
Az erőművi mix átalakulásával azonban 2040-re jelentősen, 1 milliárd köbméter alá csökken."

yamahari Creative Commons License 9 órája -1 0 76796

Az elektromos energia ára reál árban tart a nullához és ez a jövőben is így lesz.
pl. a napáram előre törése miatt...

A hálózat használata is egyre olcsóbb lesz fajlagosan reáláron.

yamahari Creative Commons License 9 órája -1 0 76795

Nos a froniushoz van... igaz nem is EHE árban dobta piacra valami hazai importőr cég.

Előzmény: umnyo (76776)
yamahari Creative Commons License 9 órája -1 0 76794

... és mi gátolja, hogy az újra engedélyezéskor továbbra is pl. SE5K legyen a neve?

Előzmény: Zkt1 (76778)
umnyo Creative Commons License 15 órája -1 0 76793

"El akarod venni a szolgáltató kenyerét? Ne félj, nem fogja hagyni (sun-power sharing) :D"

 

"Persze, hogy meg tudom mondani. Pontosan úgy, hogy a szolgáltató járjon vele jól"

 

A kettő egyáltalán nem zárja ki egymást, mint ahogy az élősködést sem, attól még válhat ilyenné a rendszer. De majd nézzük meg 40 év múlva, akkor közelebbit tudunk.

 

"de túl realista vagyok ahhoz hogy mindent ilyen rainbow színekben lássak"

Ezt a részét is teljesen megértem, én se látom ennyire szépen, csak mint lehetőséget vetettem fel - viszont kérdés, hogy mit fog kikényszeríteni az adott világ és rendszer a jövőben. Miylen társadalmi berendezkedés felépítés lesz, és még kb. kismillió dolgo befolyásolja.

 

Előzmény: Zkt1 (76791)
umnyo Creative Commons License 15 órája -1 0 76792

"Van olyan őrült....."

 

Miért a mából indulsz ki főleg amikor nem máról beszélünk? Tudod milyen energiatárolók lesznek nx10 év múlva és milyen tulajdonságokkal, ciklusszámmal élettartammal  fognak bírni? Már most a 2021-es új modellek is nagyságrendileg félmillió km megfutására lesznek képesek az első akkupackkal - és ez az idei év. A jövőt nem látjuk, de nem hinném hogy visszafejlődés lenne. Ha előbb esik szét az autó, mint hogy kihasználd az akkuban rejlő lehetőségeket, akkor más lesz a megvilágítás.

 

Az hogy megéri nem éri meg az "pusztán" rendszer és árazás kérdése lesz mi fogja megérni vagy mi nem - ezeket ma még csak nem is sejtjük. Lehet hogy tényleg nem fogja megérni a jövőben sem, de ez szintén csak egy jelen helyzetből és állapotból  kiinduló feltételezés.

Előzmény: Zkt1 (76790)
Zkt1 Creative Commons License 15 órája -1 0 76791

"Próbáljuk pozitívan nézni, hogy mindig igyekszünk egy reálisan jobb világ felé haladni."

Első hiba: a nagyobb profit felé haladunk. Mármint a szolgáltató, te egyszerű buta user egy senki vagy (gazdaságilag). Megszoksz vagy megszöksz. Alkalmazkodsz kénye-kedvéhez, vagy ... na olyan nincs.

:D

 

"Tegyük Neked és Nekem is van napelem a házon, meg van elektromos autónk is. Én lakom a Kiss Jenő utcában, Te pedig a Nagy Gézában. Viszont én dolgozom a Nagy Gézába te pedig a Kiss Jenőben. Mindezt szorozd be akár párszázezer emberrel, így belátható, homogén keveredés lesz a nagy számok törvénye alapján."

Második hiba: El akarod venni a szolgáltató kenyerét? Ne félj, nem fogja hagyni (sun-power sharing)

:D

 

 

"Egy ilyen rendszerben te meg tudnád mondani hogyan is alakulnak a pontos tarifadíjak? Akár napszaktól órától függően?"

Persze, hogy meg tudom mondani. Pontosan úgy, hogy a szolgáltató járjon vele jól

:D

 

 

Szóval igen. Lehetne kiváló, olcsó, fenntartható, stabil rendszert építeni.

Ésszel, tervezéssel, szervezéssel, IT-val, ...

De mivel az csökkentené a szolgáltatói profitot, illetve növelné az egyszeri user energia függetlenségét így: "nem kívánatos"

 

(elnézést ha kissé cinikus voltam, de túl realista vagyok ahhoz hogy mindent ilyen rainbow színekben lássak :) )

Előzmény: umnyo (76788)
Zkt1 Creative Commons License 15 órája -1 0 76790

Általános megjegyzést tettem, és tartom az állításom. Legtöbb idióta még egy előzés kockázat-nyereség értékelését sem képesek megsaccolni.

Örömmel látom, hogy számolsz.

 

"hogy zónás árdíjazás lesz előbb utóbb"

Igen, sőt user szintre levitt áram"tőzsde" is volt már mint "kimagasló" ötlet. Nem tartom elfogadhatónak, hogy mi játszunk monopoly-t és alkudozzunk egymás ALÁ.

Elég sokat játszottam Farmerama-val (asszonyé :D). Hidd el, látom ott a virtuális piacon hogy milyen szinten van a userek (átlagemberek) "kereskedési" képessége.

Ebből bizony csak az ügyeskedés, meg a sok sértődés lehet. Abból meg a teljes napelem penetráció megtorpanása, leállása.

 

 

"el tudtál képzelni pl. 50 éve ember nélkül működő teljesen automatizált távvezérelt alállomásokat, elosztókat? A maiak nagy rész már ilyen."

El. Sőt 50 éve úgy gondolták, hogy ma már repülő autókkal fogunk járni és benépesítjük a Marsot. Hát, nem.

 

 

"A mából indulsz ki, amikor max néhány éve kaphatóak a gyári hibrid inverterek"

Ne viccelj. Most néztem egyik orosz srác 2016-ban rakott fel YT-ra videót 2x 10kW-os MPP Solar/Voltronic Infisolar (zöld) hibrid inverterrel (48V-os aksival).

https://www.youtube.com/watch?v=RhxfrkZCPr4

(mintha neki lenne erősen orosz akcentussal tört angol csatija is, de azt most nem találom)

Ugyanaz a típus, ugyanúgy, azóta is kapható (kibővítve lítium aksi kompatibilitással). Idehaza is engedélyezve.

A többiek valóban mostanság kezdenek ébredezni. És nagyon sokan nem a jó irányba (pl Fronius, SMA)

 

 

"És nem elfelejteni az eautózás témakörét, az akkumulátorok esetleges potenciálját, ami akár várhatóan illeszthető lesz idővel az ilyen rendszerekbe - a legújabb töltő rendszerek már támogatják ezt a folyamatot, és benne van a lehetőség a protokolljukban! Nyilván persze sok a kérdés ma még, da  jövő elég esélyes, hogy erre fog elszaladni."

Van olyan őrült aki erre pazarolná amúgy is véges ciklusú túlerőltetett NMC cellás EV-jét ? Ha igen, na az meg is érdemli.

Ez bizony hamvába hallt ötlet. A kocsikba az extra gyúlékony NMC cellát teszik, mert nagyobb energiasűrűség érhető el vele. Cserébe mindenki tudja, hogy nem örökélet.

Erre az LFP cella az ideális. Az meg pár kínai kocsin kívül másban nincs.

 

 

 

"technikailag lehetséges megoldásról van szó már a mai világban is, csak az "infrastruktúrális" háttér jelenleg még nem alkalmas erre a feladatra. de a mai okos IOT stb világban egyre hétköznapibb szintre kerülnek le ezen lehetőségek"

Minden lehetőség megvan rá. Van gyors internet, vannak okos hibrid inverterek. A gond, hogy a szolgáltató a buta :D  Na meg persze egyezkednie kellene gyártókkal, meg szabványt alkotni, meg ....

 

 

 

"Bár a Tesla a legismertebb talán ilyen téren, de ez nem azt jelenti, hogy csak nekik van - max. legjobb a reklámjuk. Én már többet is láttam katalógusban"

Linkelj párat, kíváncsi vagyok rá.

 

 

"legutóbb talán az ABB és Schneider rendszerekbe futottam bele."

ABB már nincs. Kivonult a piacról. Az már több mint egy éve Fimer.

 

 

 

Előzmény: umnyo (76786)
umnyo Creative Commons License 15 órája 0 0 76789

mennyire és is képlékeny

Előzmény: umnyo (76788)
umnyo Creative Commons License 15 órája -1 0 76788

Egyébként a jövőre nézve csak egy egyszerű példát hoznék.

 

Próbáljuk pozitívan nézni, hogy mindig igyekszünk egy reálisan jobb világ felé haladni. Azaz tételezzük fel, hogy a jövőben jelentősen elterjednek az elektromos járművek, és sok sok házon napelem lesz, plusz emellett rengeteg mindenféle alternatív energiatermelő berendezés fejlődik ki.

 

Tegyük Neked és Nekem is van napelem a házon, meg van elektromos autónk is. Én lakom a Kiss Jenő utcában, Te pedig a Nagy Gézában. Viszont én dolgozom a Nagy Gézába te pedig a Kiss Jenőben. Mindezt szorozd be akár párszázezer emberrel, így belátható, homogén keveredés lesz a nagy számok törvénye alapján.

 

Ott van a napelemed az egyik utcában, és amikor leginkább "hálózatfüggetlenül" ki tudnád használni, akkor pont elmentél a munkahelyedre, nem tudod rácsatlakoztatni az autódat. De ott vagyok én, aki meg pont a szomszédban dolgozik, és én rá tudok csatlakozni, és tölteni. Azaz a megtermelés és fogyasztási viszonyok ugyan földrajzilag távol kerülnek egymástól, de ugyanakkor ugyanúgy kihasználva maradnak. Csak más a termelő és más a fogyasztó de a teljes energiaképet nézve tök mindegy te vagy én töltöm az autómat.

 

És akkor vegyük figyelembe, egy már mai elektromos autóban is minden ott van ami alkalmassá teszi mind energia felvételre, mind energia leadásra. Van benne 3f inverter és akkumulátor töltő is, ami egy megfelelő szabvány alapján akár kétirányú szabályzást is lehetővé tesz oda vissza.

 

Egy ilyen rendszerben te meg tudnád mondani hogyan is alakulnak a pontos tarifadíjak? Akár napszaktól órától függően? Valljuk be elég nehéz. Lehet olyan tényezők is befolyásolják majd, amiről pl ma még fogalmunk sincs - pl hogy épp hány jármű csatlakozott fel a rendszerre. lehet valami "interaktív tarifarendszer" fog kialakulni, passz.

 

Zárszó: fogalmam sincs hogy lesz-e ilyen vagy hasonló jellegű rendszer, tényleg, hogy is lehetne, bár az irány errefele terel mindent. Már egyetemi tantárgyak keretén belül is tanítják az ilyen rendszereket manapság Energetika szakon. Nyilván sok műszaki jogi szabályozási kérdést vet fel egy ilyen. Az is lehet világválság lesz, és fakerekű szekereket fogunk magunk előtt tolni, nem tudom - a lehetőség megvan mindenesetre műszakilag, hogy valami hasionló dolog jöjjön létre a jövőben. Nem ma nem holnap, lehet 10 év kell de az is lehet fél emberöltő, nem tudom. És az is lehet sose lesz megvalósulva a fenti példa, hanem valami teljesen más jön - mindenesetre példának jó volt, mennyire és képlékeny egy mai tarifarendszer összetétele, és mennyire kifordulhat ez a jövőben.

Előzmény: umnyo (76786)
umnyo Creative Commons License 16 órája 0 0 76787

ez az ár struktúra nem fog így maradni,

Előzmény: umnyo (76786)
umnyo Creative Commons License 16 órája -1 0 76786

"Látod erről beszélek....:"

 

Akkor viszont nem kell megjegyzéseket tenni egy ismeretlen személy felé, akiről fogalmad sincs mi alapján hozott döntést azt mit....

 

"Egyetértek. Illetve vatera-ebay azért közbe bújnám, hátha fillérekért használt ugyanolyan elvihető."

nézem időnként....

 

"Senki se tudja. Azért valószínűsíthető, hogy 12-16Ft/kWh fölött nem fogják átvenni. Nem számolnék többel.

"Ezt kizártnak tartom. Nem fogják 37Ft vagy az felett átvenni tőled,"

 

A helyzet az, hogy a különféle energiatermelők miatt könnyen lehet, hogy zónás árdíjazás lesz előbb utóbb. Minél több ilyen eszköz lép be az energiaellátó rendszerbe, annál inkább várható ez a hatás, és a több zóna díjas rendszer. Azaz bizonyos időszakokban olcsóbb, bizonyos időszakokban drágább lehet. Jelenleg van egy "átlagár", ami fedezi azt is, ha csúcserőművet kell indítani, és fedezi azt is, ha völgyidőszakban olcsóbb az energiatermelés - a szolgáltató mega  forrásokból épp próbálja összerakni a gazdaságilag is legideálisabb energiamixet az adott igényekhez percről percre. Viszont ha megpróbáljuk megjósolnia a jövőt az valószínűsíthető, hogy a jövőben ez az rá struktúra nem fog így maradni, és jelenleg szerintem felelőtlenség bármit is jósolni ezzel kapcsolatban, hogy fog alakulnia  tarifarendszer 10-20 év múlva. Annyira összetett és sok befolyásoló tényező van, hogy erős jóslás kategória.


"A jelenlegi hibridek...."

 

A mából indulsz ki, amikor max néhány éve kaphatóak a gyári hibrid inverterek.... Ez azt is jelenti, hogy a jövőben sem lesz rá lehetőség? Pár év alatt komoly változások lehetnek-e téren, és esélyes hogy a jövőben ez a lehetőség is megvalósul valamilyen szinten. Van ahol már kistelepülés szinten vannak proto rendszerek ilyen téren. És nem elfelejteni az eautózás témakörét, az akkumulátorok esetleges potenciálját, ami akár várhatóan illeszthető lesz idővel az ilyen rendszerekbe - a legújabb töltő rendszerek már támogatják ezt a folyamatot, és benne van a lehetőség a protokolljukban! Nyilván persze sok a kérdés ma még, da  jövő elég esélyes, hogy erre fog elszaladni.

 

 

 

"a feszültség meg freki függő feltöltés csak szolgáltatói álom"

 

Szintén a mából indulsz ki, ami egyáltalán biztos hogy lefedi a jövőt is. technikailag lehetséges megoldásról van szó már a mai világban is, csak az "infrastruktúrális" háttér jelenleg még nem alkalmas erre a feladatra. de a mai okos IOT stb világban egyre hétköznapibb szintre kerülnek le ezen lehetőségek és megoldások.

 

Csak egy példa: el tudtál képzelni pl. 50 éve ember nélkül működő teljesen automatizált távvezérelt alállomásokat, elosztókat? A maiak nagy rész már ilyen.

 

"kivéve Tesla Powerwall ami szolgáltatói kérésre auto tölt fel"

Bár a Tesla a legismertebb talán ilyen téren, de ez nem azt jelenti, hogy csak nekik van - max. legjobb a reklámjuk. Én már többet is láttam katalógusban, legutóbb talán az ABB és Schneider rendszerekbe futottam bele.

Előzmény: Zkt1 (76785)
Zkt1 Creative Commons License 17 órája -1 0 76785

Látod erről beszélek. Számold ki mivel mikor mennyit veszítesz/nyersz. Tudd, hogy mivel mit kockáztatsz.

Ha így hozol döntést, akkor nincs rinya. Ha bekövetkezik a malőr, akkor az csupán az egyik lehetséges scenario (és nem a világvége).

Előre fel vagy rá készülve. Tudtad mit kockáztatsz és mennyiért. Akár megvan előre a tűzoltás/megoldás terved is.

 

"Te tudod konkrétan mi várható 2025-ben? Vagy bárki?"

Senki se tudja. Azért valószínűsíthető, hogy 12-16Ft/kWh fölött nem fogják átvenni. Nem számolnék többel.

 

"ha valamikor netán "van értelme" lecserélni az invertert "szaldóra hajtás" céljából nem tönkremenetel miatt, akkor az nem most lenne, hanem 2023 végén valamikor, az utolsó pillanatokban"

Egyetértek. Illetve vatera-ebay azért közbe bújnám, hátha fillérekért használt ugyanolyan elvihető.

 

 

"Mert mi van ha addigra a hibrid rendszerekre áttérés lesz a nyerőbb megoldás gazdaságilag és azt fogják "pártolni"?"

Ezt kizártnak tartom. Nem fogják 37Ft vagy az felett átvenni tőled, csak mert hibrided van és akár délután-este is tölthetsz fel.

A jelenlegi hibridek továbbá nincsenek (szoftveresen) felkészítve grid stabilizálási feladatokra. Pár DIY megoldáson felül a feszültség meg freki függő feltöltés csak szolgáltatói álom (kivéve Tesla Powerwall ami szolgáltatói kérésre auto tölt fel).

 

 

OFF:

"A hasonlatod eléggé sántít szerintem. mert ilyen erővel ott kéne legyen egy komplett másik autó a garázsban"

Van.

Sőt az elsődleges pedig a világon legkevesebbszer lerobbanó fajta (évek óta egy cégcsoport nyeri).

 

Előzmény: umnyo (76784)
umnyo Creative Commons License 18 órája 0 1 76784

"Legtöbben nem képesek egy minimális kockázatelemzést sem levezetni: mit kockáztatok, mennyit, mit ér meg a kockázat drasztikus csökkentése."

 

Nyilván én se tettem...(ja,  dehogynem). Egyszerűen gazdaságilag is értelmetlen egy most 5 éves invertert lecserélnem egy újra és kidobni a régit, csak mert ki tudja mi lesz majd a jövőben és feltételezve meg jósolva mindenfélét. És nem is szívesen növelném az elektronikai szeméthegytelepeket egy hibátlanul működő eszközzel.

 

Persze előbb utóbb tönkre fog menni, és valószínűsíthetően(?) az általad említett 2025-ös dátum után. de ilyen erővel kb. minden eszközből kéne többet is tartanom párhuzamosan vagy épp lecserélnem - pl gázkazán, stb - mert ha tönkremegy addigra ki tudja mi lesz az épp aktuális szabályozás. És majd "rinyálhatok" miért nem vettem anno kettőt belőle vagy cseréltem le időben a hibátlanul működő eszközt.  Nem szokásom pár év élettartam után kidobni a cuccaimat.

 

Azonos inverter élettartamot feltételezve az inverter mostani kicserélésével -  és ha a legrosszabb esetű az általad említett szaldó eltűnést veszem figyelembe - max +5 év szaldós időszakot nyernék (de ez nagyon függ az jövőbeli szabályozástól, amit jelenleg nem ismerünk).  Ez esetben kb. 3500-4000kWh éves termelés esetén a szaldóval nyert összeg 5 évre kivetítve kb. 17500x20.2ft (15.9ft+áfa rendszerhasználati díj jelenleg) , kb. 355ezer ft, ami úgy kb az inverter ára. Azaz max. ennyit nyerhetnék vele szaldós szempontból - kb. semmit, mert  a "haszon"nagyságrendileg egyezik az inverter árával, és ezt ráadásul most meg kell(ene) vennem nem mondjuk 10 év múlva. Ha az új inverter 2x-es élettartamú lenne, akkor jobb a helyzet, de ha fele annyi, akkor meg totál bukó. Ezt viszont képtelenség megjósolni, ezért feltételezés az azonos élettartam.

 

Emellett megemlítem, hogy a megtermelt energia kb 25-35%-a azonnal hasznosult helyben, azaz nem generálódott "egyenleg forgalom". Ha ezt is figyelembe veszem, akkor rosszabb esetben is már csak 265ezer ft körül van a plusz a szaldós élettartam kitolásával, ami - jelenleg - kisebb összeg, mintha egy új invertert vásárolnék - így anyagilag is buknék.

 

 

"Ha tönkremegy nem kapható inverter 2025-ben és bukja a szaldót, akkor meg mindenki más h-lye, meg hibás, csak éppen ő nem."

 

Te tudod konkrétan mi várható 2025-ben? Vagy bárki? A pár "újsághíren" túl? Hogy is lesz konkrétan szabályozva az egész? Persze olvastam jópár cikket, de ezek találgatások többféle tartalommal is akár, egy dolog valószínűsíthető, hogy változni fog a szabályozás. Illetve lásd a korábbi sorokat.

 

(emellett általános következtetést vonsz le valakiről illetve "szinte" mindenkiről, ami nem feltétlenül helyes dolog szerintem)

 

Záró megjegyzés: ha valamikor netán "van értelme" lecserélni az invertert "szaldóra hajtás" céljából nem tönkremenetel miatt, akkor az nem most lenne, hanem 2023 végén valamikor, az utolsó pillanatokban a minél hosszabb "szaldós" élettartam és időbeli kitolás miatt. Persze kérdéses hogy így lenne-e, mert fogalmunk sincs a jövőbeli pontos szabályozásról még jelenleg. Mert mi van ha addigra a hibrid rendszerekre áttérés lesz a nyerőbb megoldás gazdaságilag és azt fogják "pártolni"?(mondjuk nálam most is az van) Vagy ha netán teljesen más áramdíj struktúra változás fog addig történni? Akkor a most megvett invertert megint lecserélem 3 év múlva ami még intelligensebb lesz és tárol, és csak csúcsátvételkor dolgozik a hálózatra hogy gazdaságilag minél jobb legyen?

 

 

OFF
A hasonlatod eléggé sántít szerintem. mert ilyen erővel ott kéne legyen egy komplett másik autó a garázsban, hiszen nem csak az akku merülhet le, hanem sok minden más is tönkremehet függetlenül a hidegtől melegtől. Mi van ha pl a befecskendező rendszer hibájából vagy az önindító miatt nem tudsz elindulni? Emellett egy autó akkumulátor ára arányaiban  elenyésző a teljes jármű értékéhez képest, ellentétben a fenti napelemes rendszer inverterével.

Előzmény: Zkt1 (76783)
Zkt1 Creative Commons License 19 órája 0 2 76783

Ó hát mindenki azt tesz, amit csak akar. Ezzel semmi probléma.

A gáz a fejekben van.

Legtöbben nem képesek egy minimális kockázatelemzést sem levezetni: mit kockáztatok, mennyit, mit ér meg a kockázat drasztikus csökkentése.

Sokan csak rinyálni képesek.

Ha tönkremegy nem kapható inverter 2025-ben és bukja a szaldót, akkor meg mindenki más h-lye, meg hibás, csak éppen ő nem.

 

Akár az autóknál.

Tél, hideg, rohanna reggel munkába, vinné gyereket ovi-suli ... aztán sokakkal megesik hogy reggel nem indul autó.

És ilyenkor mindenki h-lye, a kocsi gyártója, a szerelője, az aksi gyártója ... csak ők nem.

Nekem meg ott a feltöltött aksi a csomagtartóban ... cserélem és már megyek is.

Öngondoskodás mindig jobb, mint az önc-patás.

 

 

Előzmény: umnyo (76781)
1.2 Twinport Creative Commons License 19 órája 0 0 76782

Sziasztok!

 

Szeretnék (fogok is) napelemeket a tetőmre (kaptam már több ajánlatot) de nem megy a matek része. Az állami támogatás. Tudtok segíteni?

 

Ha minden feltételnek megfelelek és a rendszer is akkor az alábbi esetben hány forintot térít vissza az állam?

 

A teljes összeg 2 060 000 ft brutto amiből a munkadíj

720 000 ft brutto.

 

Köszönöm! 

umnyo Creative Commons License 20 órája 0 0 76781

"De én inkább cserélném helyedben invertert egy stabilabb hátterűre."

 

Ennek akkor lenne értelme jelen formában, ha tönkremenne a mostani, egyébként meg teljeesen értelmetlen plusz kiadás. Az inverter teszi ki a rendszer harmadát költségileg, és azért mert majd egyszer el fog romlani, ezért cseréljem ki..... Majd ha elromlik, akkor érdemes felülvizsgálni a lehetőségeket, amire lehet csak 10-20 év múlva lesz szükség. Addig minek álljon a sarokban egy másik új? Vagy feleslegesen minek cseréljem le, és ezt "dobjam ki"?

 

 

Előzmény: Zkt1 (76778)
_CaiSei_ Creative Commons License 20 órája -1 0 76780

Tévedés, javíthatóak, és javítják is.

 

Akkor minden rendben van.

Előzmény: kiggyo (76779)
kiggyo Creative Commons License 21 órája 0 0 76779

"Ezek az inverterek egyedileg biztosan nem javíthatók gazdaságosan. Jelenleg sem javítanak, hanem cserélik az egészet családostul."

 

Tévedés, javíthatóak, és javítják is.

Onnantól kezdve hogy új engedély, szerződés, szaldóból kiesés a tét, máris máshol húzódik meg a gazdágosság határa. 

Előzmény: _CaiSei_ (76774)
Zkt1 Creative Commons License 22 órája -1 0 76778

Gyári számot nem kell megadni szolgáltatónak (csak gyártó+típus+darabszám), tehát ugyanolyan típusú invertert nyugodtan (legálisan) fel tudsz tetetni a régi elromlott helyett.

 

 

yamahari

"Amúgy a gyártói megoldás erre egyszerű.
Meg kell tartani a típusszámot és akkor adni lehet helyette a friss-ropógos típust is, ha úgy alakul.

Semmi nem tiltja, hogy örökkön-örökké SYMO-5 vagy SE5K néven legyen magyar földön forgalomban egy 5kW-os típus :-)
Akármi is az éppen műszakilag."

 

Ez sajnos nem így van. Az a termék amit bevizsgáltak, az kapott engedélyt.

Amint számottevő változtatást végzel benne (következő széria) már más terméknévvel kell ellátnod, és azt újra engedélyeztetni.

 

 

 

umnyo

"Pl az mi inverterünk is ilyen (EHE N3KTL), itt már konkrétan a gyártó cég sem létezik, így ha egyszer baja lesz majd vakarhatom a fejem, vagy meg lehet-e csinálni vagy nem. Mostanában keresgéltem  a neten, hogy veszek esetleg egy "pót darabot" mellé ha értelmes áron adják, de már rég nincs fograglomban és nem is kapható semmilyen formában."

 

Egyre nagyobb a használt termékek piaca. Túl kicsi volt, nagyobbra cserélteti, régi elad. Ha találsz ilyet, azt érdemes pótnak. (már aki nem lepasszolja teljes rendszert rokonoknak ajándékba)

De én inkább cserélném helyedben invertert egy stabilabb hátterűre.

Vagy egy nagyon elterjedtre, hogy legalább bontott alkatrész legyen (vagy utángyártott). Igen, mint a kocsiknál.

 

 

Ami a szürke zónát illeti ... valóban, oda tehetsz 5kW elromlott inverter helyett 5kW bármi mást is (term. ugyanúgy 1 v 3 fázisos).

Szolgáltató (főleg ha nem utcafronton, látható helyen van) magától sose jön rá a cserére (max ha egy "kedves" szomszéd bejelenti nekik).

Értelme ennek a szabálynak ugyebár semmi, hisz engedélyezett inverter listában szereplő ugyanakkora teljesítményű invertert teszel fel.

Vagy ostoba, vagy g-ci volt aki ezt kitalálta.

 

Előzmény: laszloPapa (76771)
Lacivill Creative Commons License 23 órája 0 0 76777

Szerintem ez ara vonatkozik, ha nagyobb invertert tennél fel.

Előzmény: laszloPapa (76771)
umnyo Creative Commons License 23 órája 0 0 76776

Sajnos sok olyan inverter van, ami pl az idők folyamán kikerül az engedélyezettek listájából, és a gyártása is megszűnik. Így mondjuk 10-20 éves távlatban kérdésessé válik, hogy lesz-e hozzá alkatrész egyáltalán ha olyan hibája lenne.

 

Pl az mi inverterünk is ilyen (EHE N3KTL), itt már konkrétan a gyártó cég sem létezik, így ha egyszer baja lesz majd vakarhatom a fejem, vagy meg lehet-e csinálni vagy nem. Mostanában keresgéltem  a neten, hogy veszek esetleg egy "pót darabot" mellé ha értelmes áron adják, de már rég nincs fograglomban és nem is kapható semmilyen formában.

Előzmény: yamahari (76775)
yamahari Creative Commons License 24 órája 0 0 76775

A froniushoz van alkatrész egyelőre mindenhez... és vélhetően lesz is, ahogy szervizhálózat is. 
Ráadásul javítható is simán, bár ritkán kell, mert nem egy elromlós termék.
Nem mellesleg union belüli, azaz nem veszélyeztetik annyira a kereskedelmi háborúk sem.


---

Amúgy a gyártói megoldás erre egyszerű.
Meg kell tartani a típusszámot és akkor adni lehet helyette a friss-ropógos típust is, ha úgy alakul.

Semmi nem tiltja, hogy örökkön-örökké SYMO-5 vagy SE5K néven legyen magyar földön forgalomban egy 5kW-os típus :-)
Akármi is az éppen műszakilag.
Ha már itt ilyen extarbaromság az érvényes szabályozás.

---

Mivel még nem tudunk semmit a leendő Ft alapú bruttónak mondott elszámolási rendszerről.
Még az is lehet, hogy megéri majd áttérni rá... 

Előzmény: kiggyo (76773)
_CaiSei_ Creative Commons License 25 órája -2 0 76774

Nyilván, mindenki körül fog nézni a lehetőségei vonatkozásában.

 

 

- előtérbe fog kerülni a "bármi áron" javíttatás a meglévő inverternek (az esetek többségében javítható.

 

Ezek az inverterek egyedileg biztosan nem javíthatók gazdaságosan. Jelenleg sem javítanak, hanem cserélik az egészet családostul.

 

- sokan fel fogják sumákolni (mégis mi a szankció), felrakak mást, engedély nélkül 

 

Egyetlen esély, ha ugyanakkor invertert tud berakni, akkor nem változik meg az áramszolgáltató által tapasztalt energiaforgalom szerkezete.

De ez egy - alkalomszerűen, vagy időszakosan bekért - fénykép alapján igen egyszerűen ellenőrizhető.

A szankció pedig a hálózatra csatlakozási szerződés felmondása lehet, a másikkal együtt.

Aztán lehet újból kezdeni mindent, teljesen új bekötést kérni.

 

És megjegyzem, az én IG-PLUS inverterembe pl befér bármelyik mai inverter házastól :-)

 

Hátha nem veszi észre senki, hogy egy süni van a súrolókefe helyén. :)

 

Előzmény: kiggyo (76773)
kiggyo Creative Commons License 26 órája 0 0 76773

Igen, ez ismert tény egy ideje.

És ház adás/vétel/öröklés esetén is ugyanez a helyzet.

 

Szerintem ha elromlik:

- előtérbe fog kerülni a "bármi áron" javíttatás a meglévő inverternek (az esetek többségében javítható.

- sokan fel fogják sumákolni (mégis mi a szankció), felrakak mást, engedély nélkül 

És megjegyzem, az én IG-PLUS inverterembe pl befér bármelyik mai inverter házastól :-)

 

Szóval indul majd a magyar okosba' úgy ahogy mondod.

 

Előzmény: laszloPapa (76771)
yamahari Creative Commons License 1 napja -1 0 76772

Így valahogy lehet előkészülni... 
Az adott helyszínhez igazodva. 


IHőszigetelés előtt telepítve valaki által, valahol.


Előzmény: wolf4ever (76769)
laszloPapa Creative Commons License 1 napja 0 0 76771

https://www.mnnsz.hu/napelemmel-termelt-aram-szaldo-elszamolasa-most-es-2024-tol/

 

A 2024-től telepített napelemes rendszerek esetében már az új, bruttó elszámolásos rendszert fogják alkalmazni. A 2024 előtt telepített napelemes rendszerek esetében azonban megmarad a szaldós elszámolás de fontos. hogy ez egészen addig érvényes a korábban kialakított rendszerekre, amíg nincs szükség új hálózati csatlakozási szerződésre (pl. amíg nincs inverter csere).

Ritkán találkozok ilyen őszinteségű sorokkal.

Mi a véleményetek a pirosról?

Mondjuk 10-20 év között lenne egy invertercsere.....addig maradhat szaldós az egész?....

vagy megoldjuk okosba'?.....azt a cseret.....

Bárki meglátása?

erbe Creative Commons License 1 napja 0 0 76770

A tetőn átvezetéssel ráérsz akkor foglalkozni, mikor szerelik, vagy majd ők elkészítik. A tető akármilyen zugában nem lesz jó helye az inverternek. Időnként melege lesz és könnyen hozzáférhető, leolvasható, szerelhető helyen kell lennie. A "nyitott, de fedett helyen" tökéletes lenne, különösen, ha nem süti a nap, legfeljebb késő délután. Pincébe tenni nem célszerű. Míg a bejárati ajtó felett megúsznád 5 m-nél rövidebb DC vezetékezéssel, így nem kellene tűzvédelmi kapcsoló, a pincébe több szinten keresztül hosszú vezetékkel tudod levinni, amihez mindenképpen kell.

Amit javasolhatok.: A padlásról az inverter várható helyéig 3 külön csövet építs be! DC + - - és a szerelőkeret védővezetéke. Ide elég 3 * 13-as cső. Az invertertől a legközelebbi csatlakozási pontig mehet 13-as vagy 16-os cső, attól függően, hogy 1 vagy 3 fázisú lenne az inverter, plusz kell egy külön cső a védővezetéknek, ami az épület földelésétől az inverterig 16-os zöld-sárga vezeték. Nekem ezt írta elő a tervező.

Előzmény: wolf4ever (76769)
wolf4ever Creative Commons License 2 napja 0 0 76769

Sziasztok!

Egy ház teljes körű felújításában vagyunk benne, ahol most következik a tetőcsere, tavasszal pedig a homlokzati hőszigetelés.

Szeretném előkészíteni a csövezését a napelemeknek, amik csak 1-2 év múlva lesznek majd telepítve a tető D-DNy-i oldalára.

Tudnátok abban segíteni, hogy milyen csövet vagy átvezetőt és hová kellene beépíteni a falon/tetőn ?

Csatolok egy képet, amennyiben lehetséges vki berajzolná/leírná miket építsünk be a tető/hőszigetelés alá, hogy később ne járjon óriási bontással a telepítés ?

Inverternek helyet a tető alatti termikus burok részét képező "búvótérben" (tetőtéri szoba külső fala és a tető közötti tároló terület) lenne célszerű elhelyezni vagy inkább a bejárati ajtóhoz vezető lépcső alatti nyitott, de fedett helyen, esetleg a pincében ?

 

Poc2 Creative Commons License 2 napja 0 0 76768

Én IRSASOLAR-nál vettem tavaly sharp nd ac275 panelt,és idén mikor voltam náluk,még láttam 2 raklappal belőle. 

Előzmény: iszp (76766)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!