Keresés

Részletes keresés

naiv_ Creative Commons License 2021.06.14 -1 0 78049

Úgy látom nem érted mit írok, próbáld megérteni, ha nem megy, olvass utána, vagy kérdezz, segítek...

Előzmény: farkaséhes oroszlán (78028)
ghosty9 Creative Commons License 2021.06.14 -1 0 78048

"Mercinek is vannak kis motorjai, meg a fiatnak is nagyobb(acskák)."

 

Persze, csak valahogy mégis egy skála két elég távoli pontjára asszociál róluk először az ember. :-) Nem véletlenül (és nem véletlen, hogy ezeket mondtad).

 

"De itt nem erről volt szó, hanem a teljesen univerzális akkukról, amik kívülről cserélhetőek."

 

Csak mondjuk nem egyetlen teljesítményszintben.

 

Amúgy nem is mondtam azt, hogy nincs igazad, csak annyit, hogy demagóg a példád. :-) (Amire pont azért nem szorultál rá, mert amúgy láthatólag igazad van.)

Előzmény: tfe_tng (78047)
tfe_tng Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78047

Mercinek is vannak kis motorjai, meg a fiatnak is nagyobb(acskák).

 

De a példádra visszatérve - MEB platform, asszem talán pont a Ford licenszeli.

 

De itt nem erről volt szó, hanem a teljesen univerzális akkukról, amik kívülről cserélhetőek. Technikailag lehet modulokat cserélni a pakkban, de az egy legalább 1 napos folyamat, mire a BMS rendesen tudja kezelni az új modult. Ennél sokkal rosszabb, ha mondjuk 2db 100%-os modul mellé hirtelen beraksz egy 80% SoH-es modult, az nagyon nem egészséges. 

Előzmény: ghosty9 (78046)
ghosty9 Creative Commons License 2021.06.14 -1 0 78046

"Pedig milyen szép lenne, ha ugyanazzal a motorral menne a merci meg a fiat"

 

Mintha ő is különböző teljesítményszinteket emlegetett volna, szóval ezzel a példával spec. csúsztatsz. :-) (Pedig nem szorulsz rá.)

 

Amúgy azért közösen fejlesztett, vagymegfőleg licenszelt motor nem egy volt a történelemben azért. :-) Egy részük bejött (Fiat-féle 1,9-es dízel), egy részük kicsit kevésbé (PSA-BMW 1,6-os).

Előzmény: tfe_tng (78045)
tfe_tng Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78045

Vagy megegyeznek a gyártók , vagy nem kell eröltetni az EV-ket akkupakkal

 

Vagy mondjuk marad minden úgy, ahogy van. 

Nem emlékszem, hogy pl a motorgyártásban megegyeztek volna. Pedig milyen szép lenne, ha ugyanazzal a motorral menne a merci meg a fiat

Előzmény: peterch (78044)
peterch Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78044

Szia !

 

Akkor egyszerü a dolog . Vagy megegyeznek a gyártók , vagy nem kell eröltetni az EV-ket akkupakkal . Saját tapasztalatom a VW-szervízzel az volt , hogy a normál belsöégésü motorokhoz sem értettek , akkor mikorra lesz képzett személyzet az EV-re ?  Vagy azok nem fognak elromolni ?  

Előzmény: tfe_tng (78042)
tfe_tng Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78043

Mondom, ez szart sem ér BMS nelkül. A BMS-ben van az okosság, az ismeri a SoH-et, az van a konkrét akkukra kalibrálódva. 

Előzmény: peterch (78041)
tfe_tng Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78042

Nem ilyen egyszerű, egy pakkot össze lehet rakni sokféle kémiából, sokféle konfiggal, de az egész nem sokat ér a BMS és a töltő nélkül. Ezek viszont alapvetően meghatározzák (limitálják) az egész pakk jellemzőit. 

 

Pl: Taycan gyorsuláskor kivehet párezer ampert is az akkupakkból, de mivel a BMS így van tervezve és a hűtés is megoldott, ezért működik a cucc. Ezzel szemben mondjuk egy Zoe elmenne ugyanezzel az akkupakkal, csak éppen nem lenne gazdaságos ezt használni (mert többe kerül mint a teljes kocsi). A zoe akkupakkjával a taycan viszont csak vánszorogna.

 

Szinte minden EV-nek más az akkupakkja, nem véletlenül. 

Még ha lenne is ilyen összefogás, akkor is annyi féle pakkot kellene gyártani, hogy kis túlzással majdnem ugyanott lennénk mint ahonnan elindultunk.

Előzmény: östermelő (78038)
peterch Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78041

    Valamikor a magnókazetták idejében is egységesítették a kazettákat " compact cassette "  szabvány alapján .  Lehetnének az akkupakkok is feszültségenként 600V-1200V és 25kWh kapacitással  egységesítve . A 25kWh már egy nagyobb autóban is durván 100km megtételére elegendö . Viszont a karosszériáknak a kialakítása volna a nehezebb feladat . Kintröl cserélhetönek kellene lennie az akkupakkoknak .

Előzmény: östermelő (78040)
östermelő Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78040

Na ezért baszhatják a zöldek. Amíg a pénz irányít addig kár is erőlködniük.

Bár őket is a pénz irányítja,a többi csak mese beszéd. Ne feledjük az ember kapzsiságát nehéz felülírni.

 

Egyébként simán működhetne,cégeknél is az akksit cserélik az elekromos targoncába ahol 3 műszak van.

Előzmény: peterch (78039)
peterch Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78039

Szia !

 

Akkor még fokozzuk egy kicsit az álmodozást !

 

Amikor úgy döntesz , hogy EV-t veszel , akkor csak az alap autót akkupakk nélkül kell kifizetned . Mindjárt vonzóbb lenne a lány fekvése . :-)  Az elsö pillanattól az akkumulátort , csak bérelnéd . A bérleti összegben minden benne lenne ( legyártás bérlés , töltés , karbantartás , javítás , végsö megsemmisítés ) .  Viszont akkor ráébrednénk , hogy mennyibe is kerül 1 km . Gondolom többe kerülne , mint jelenleg a benzín . :-(

Előzmény: östermelő (78038)
östermelő Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78038

Persze tudom,hogy ez nem működik a gyártók miatt. De ha a gyártók összefognának akkor ez volna a legegyszerűbb és talán a legolcsóbb megoldás.

Előzmény: tfe_tng (78036)
vitéz Ebőváry Nyüglönc Creative Commons License 2021.06.14 -1 0 78037

Egyébként, mintha láttam volna Continental szuperkondenzátort made-in-Hungary felirattal. Talán sárga volt, 3-4 éve..

Előzmény: kiggyo (78030)
tfe_tng Creative Commons License 2021.06.14 0 0 78036

Ez nem fog bekövetkezni.

Az akku és az akkumanagement a legnagyobb differenciáló tényező az EV fejlesztésben, ezt semmilyen gyártó nem fogja sem feladni, sem megosztani a többiekkel. 

Kb mintha azt mondanád, hogy merci motor legyen az összes autóban, mert az jó. 

 

A SoH pedig kizárólag a BMS szintjén létező dolog, vagyis akkor azt is részévé kellene tenni a pakknak, de az megintcsak nem jó, mert óriási differencia van a követelmények szintjén az egyes márkák/típusok között. (pl az az akkupakk, ami a zoe-ben van, nem lesz jó a taycan-hoz, de ez csak egy sarkított példa)

Előzmény: östermelő (78035)
östermelő Creative Commons License 2021.06.13 0 0 78035

Mit szerencsélkedtek itt az akku szuper gyors töltésével.

Egyszerűbb a megoldás és tuti nem is drágább.

Simán azt kellene megoldani,hogy ne ezerféle típusú akksi legyen és azt a töltő állomáson gyorsan lehetne cserélni. Manapság már simán nyomon követhető hányszor volt töltve,milyen állapotban van.És nem akksit veszel hanem beletöltött energiát.

Persze ehhez a gyártók is kellenének,de azok aztán biztos leszarják.

Atis57 Creative Commons License 2021.06.13 0 0 78034

Szia!

 

Ha a fejlődés a hülyeséget jelenti?

 

Mert a "menedzser úr " már szinte isten felett áll ! Ezen a 0,1mm2  vezetéken átmegy a 120kW, mert én azért fizetek ! Mindenki addig dolgozzon amig ezt nem tudjuk!

 

Pl; elektromos autótöltő (légmagos trafóval 18cm légrés mellett ) mert ez működik a mobilteló töltésénél +Akkor itt is fog--most!

 

Azt a szupravezető trafót sajnálhatod -------

Előzmény: erbe (78033)
erbe Creative Commons License 2021.06.13 0 1 78033

Off:

Örülök neki, hogy vannak ilyen fiatalok a környezetemben. Én 50 éve kezdtem villanyszerelőként és 7 éve vonultam nyugdíjba informatikus mérnökként. Hiába, a kor senkit nem kímél, én már nem tudok lépést tartani a mai marketingesek által diktált fejlődéssel. Nálam még mindennek ellenállása van, még egy nyamvadt szupravezető trafóm sincs itthon. :-(

Előzmény: peterch (78027)
farkaséhes oroszlán Creative Commons License 2021.06.13 -1 0 78032

Ok.

Mekkora legyen a kondenzátor töltési (kisütési) tartománya annál a bizonyos 600 Voltos akkufeszültségnél?Megsaccolom, hogy mennyi kell ebből a valóban szuperkondiból ekkor.

Előzmény: kiggyo (78030)
farkaséhes oroszlán Creative Commons License 2021.06.13 -1 0 78031

Hacsakúgynem. :)

Előzmény: kiggyo (78030)
kiggyo Creative Commons License 2021.06.13 -1 0 78030

Széles Gábor újraindítja a kondenzátor gyártást a videotonban, és abból szép kék fekvő 1000uF 16V-ból jó sokat összekötve már kész is :-)

Előzmény: farkaséhes oroszlán (78029)
farkaséhes oroszlán Creative Commons License 2021.06.13 -1 0 78029

- Mindehhez tartozhat még csúcstöltő technika a töltőoszlopban, nagykapacitású, szuperkondenzátorokkal/akkukkal, amelyek a töltés idejére megtámogatják az eltárolt energiájukkal a töltési folyamatot, ez azt jelenti, hogy a töltés ideje alatt esetleg csak a fél teljesítményt, vagy még kevesebbet vesz fel a rendszer a hálózatból (ez még odébb van), s persze pénz...

 

Hogyan nézne ki egy ilyen szuperkondenzátor telep?

Előzmény: naiv_ (78025)
farkaséhes oroszlán Creative Commons License 2021.06.13 -1 0 78028

hiszen ha a fenti pédában betöltünk az autóba 72kWh-t mondjuk 75kWh betáplálása

 

Ha valaki 4%-os veszteséggel töltögeti a MegaWattokat, akkor bizony orvoshoz kellene mennie, de hamar!

Tényleg nem lenne hátrány, ha tudnád is azt, amit itt masszívan nyomatsz!

 

xxx (mindezt nem a levegőből írom, PV(solar) és EV(electric vihacle) technológiákkal is foglalkozom, főállásban,

Meg értesz az inverterekhez, amiben bridge van.

Amúgy meg az IGBT szivárgó árama agyoncsapkodja a tetőn a napelemeket óvatlanul megtapogató faszikat.

Már mondtad, hogy értesz ehhez is.

Előzmény: naiv_ (78025)
peterch Creative Commons License 2021.06.13 0 0 78027

Szia !

 

Mégegyszer elnézést kérek mindenkitöl az off-ért !

 

Ha már megemlítettél , akkor reagálok , ha megengeded !

 

 " a kommunizmusban akarták megmondani, hány négyzetméteren lakj... a szabad világ másról szól. "

 

Itt nem az elektromos akkuval müködö autóról írsz , hanem az általad áhított világról !

 

Erre én így válaszoltam , egy részletet idézek :

 

 " Ne haragudj meg , de Te biztosan nagyon fiatal vagy és nem tudod még felfogni , hogy az a " szabad világ " ahová annyira el akarsz jutni , az egy börtöncella lesz , ahol csak arról beszélhetsz és úgy gondolkodhatsz , ahogyan azt neked megengedik "

 

Erre kiragadva egy részét a válaszomnak , TE ezt írod  ami abszolút nem válasz rá , mert más témáról szól . Én a " szabad világ "-ra írtam a véleményem , Te meg az EV-röl írsz :

                                                                                electric vehicle ?

xxx (mindezt nem a levegőből írom, PV(solar) és EV(electric vihacle) technológiákkal is foglalkozom, főállásban, elég régóta... / "Ne haragudj meg, de Te biztosan nagyon fiatal vagy ((nem)) és nem tudod még felfogni -Peterch"..: - de, csak másképp látom) "

 

Ha a Te világról alkotott jövöképedben az  EV az egyik fö megoldandó kérdés , hogy szabad világban élhess , hát akkor sok sikert ! 

Lehet , hogy a nagyon fiatalt úgy fogtad fel , hogy 20-30 éves . Én az amerikaiak által elterjedt Y , Z  és Alfa generációra gondoltam .:-)

 

Vagy lehet , hogy én nem értem az egészet !  Minden elöfordulhat !

 

Viszont abban egyetértek veled , hogy mindenkinek jogában áll olyannak látni a világot , amilyennek Ö szeretné .

 

on.

Előzmény: naiv_ (78025)
naiv_ Creative Commons License 2021.06.13 0 0 78026

Nem butaság, butaság kijelenteni, hogy butaság. A konkrétum, hogy termel. Kevesebbet, de termel. Egy 500kW-os erőmű burús időben pl. 60kW-ot. Konkrétan.

Előzmény: Nap_Mackó_ (78019)
naiv_ Creative Commons License 2021.06.13 -2 0 78025

Már vannak 1200kW-os töltők, 30perc alatt 20-ról 80%-ra töltenek 100kW-os akkukat (több autót is paralell).
De legyünk konkrétak, s nézzük át kicsit műszakilag. Menjen az autó 600V-ról (normális) és legyen 120kW-os akkuja. Egy órás töltése kb. 120A+ -es töltőáramot igényel, 20-ról 80%-ra töltésnél (72kWh). 5 perc alatt ehhez 12x nagyobb áram, tehát 12 x 120= 1440 ~ 1500A töltőáram kell. A töltési teljesítmény kb. 900+ kW.

Ennek több gondja van:
- a töltőoszlophoz kell vinni a 900 (1200 kW-ot, fentebb) - ez általában 10kV-os nagyfeszültségű földalatti kábelen történik, nem gond, így csinálják a BHTR-eknél (betonházas elosztó tanszformátorok, szerte a városban- Bp, a 400V 3F elosztó rendszerhez) is, ez pénzkérdés

- Az autóba (akkuba) szabályozott körülmények között be kell vinni az 1500A töltőáramot, 5 percen át - ez a jelenlegi technológiával még nem megy, a szükséges rézkeresztmetszet kb. ~400 mm2, ez sok, nincsenek most ilyen hajlékony kábelek, de megoldható, meg vannak más utak is, de az már technológia módosítás, nem mennék most bele
- s persze  a csatlakozóknak is spécinek, megbízhatónak kell lennie, alacsony átmeneti ellenállással - ez megoldható (pénz...)

- s persze az autó töltőrendszerének is (szabályzó elektronika, az akkuk BMS (Battery Management System) rendszerének képesnek kell lennie ezt kezelni - jelenleg ez sem megy, de elvi akadálya nincsen
- Mindehhez tartozhat még csúcstöltő technika a töltőoszlopban, nagykapacitású, szuperkondenzátorokkal/akkukkal, amelyek a töltés idejére megtámogatják az eltárolt energiájukkal a töltési folyamatot, ez azt jelenti, hogy a töltés ideje alatt esetleg csak a fél teljesítményt, vagy még kevesebbet vesz fel a rendszer a hálózatból (ez még odébb van), s persze pénz...
A veszteség, ha rezisztív, valóban négyzetesen nő, , de ha a rendszer erre felkészített, akkor nem erről van szó, akkor mindössze annyit jelent, hogy a töltés során x% veszteség keletkezik. Azaz az 1500A-es töltőrendszer minden eleme  arra van méretezve (autón kívül és belül), hogy x% veszteség keletkezzen rajta

Persze mindez nem egyszerű, hiszen ha a fenti pédában betöltünk az autóba 72kWh-t mondjuk 75kWh betáplálása mellett, 5 perc alatt 3kWh meleget nyomunk be a rendszerbe, ennek a melegnek valahol távoznia kell, illetve melegíti az akkut, aza autót, télen ez jó, de nyáron... s még számtalan részkérdés van, de ezért írtam 20 évet


xxx (mindezt nem a levegőből írom, PV(solar) és EV(electric vihacle) technológiákkal is foglalkozom, főállásban, elég régóta... / "Ne haragudj meg, de Te biztosan nagyon fiatal vagy ((nem)) és nem tudod még felfogni -Peterch"..: - de, csak másképp látom)

Előzmény: farkaséhes oroszlán (78013)
erbe Creative Commons License 2021.06.12 0 2 78024

Off: Hasonlóra írtam korábban, hogy a kolléga jól képzett marketinges, de a mi szakmánkhoz halvány szellenete sincsen. :-(

Előzmény: farkaséhes oroszlán (78013)
kiggyo Creative Commons License 2021.06.12 -2 1 78023

Köszönöm a dícsérő szavakat Pali, nem fáj.

 

Van egy véleményem a dologról, neked is, nem kell hogy egyetértsünk benne.

 

Van egy mondás is erre:

"a vélemény olyan mint a segglyuk. Mindenkinek van, mégsem kíváncsi senki sem a máséra" :-)

Előzmény: farkaséhes oroszlán (78015)
peterch Creative Commons License 2021.06.12 -1 0 78022

Teljesen egyetértek veled . Én a lakhelyemen mindíg gyalog járok . Ha több dolgot kell intéznem , akkor megtervezem az útvonalat .:-) Igaz  a városka ahol élek  , nem túl nagy , durván 36000 lakosa van .

Előzmény: Nap_Mackó_ (78017)
Nap_Mackó_ Creative Commons License 2021.06.12 0 1 78021

A piac és a nem hazudik, a kapitalizmus könyörtelen. A lelkemnek ugyanakkor nagyon nem normális, hogy a termőföldet jobban megéri napelemmel telerakni, mint bevetni. 

Mondom ezt mint hülye városlakó, akinek valójában lövése sincs a mezőgazdaságról.

 

 

Előzmény: farkaséhes oroszlán (78020)
farkaséhes oroszlán Creative Commons License 2021.06.12 -1 0 78020

Általánosságok puffogtatása helyett megnéztem.

Van szigetüzemű telepítésünk, rendszeres kapcsolatban vagyunk velük.

A Hortobágyon nem volt ennyi napsütés, a télen gyakorlatilag minden nap használni kellett az aggregátort.

 

Továbbra sem tudom eltenni még az október 31-i napsütést sem mondjuk november 6-ig, ha folyamatosan borult az idő. 

 

Nem tudom, de azt látom, hogy hatalmas lóvékat akasztanak le azért mások, hogy ők se tudják. :)

Előzmény: Nap_Mackó_ (78019)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!