"Mercinek is vannak kis motorjai, meg a fiatnak is nagyobb(acskák)."
Persze, csak valahogy mégis egy skála két elég távoli pontjára asszociál róluk először az ember. :-) Nem véletlenül (és nem véletlen, hogy ezeket mondtad).
"De itt nem erről volt szó, hanem a teljesen univerzális akkukról, amik kívülről cserélhetőek."
Csak mondjuk nem egyetlen teljesítményszintben.
Amúgy nem is mondtam azt, hogy nincs igazad, csak annyit, hogy demagóg a példád. :-) (Amire pont azért nem szorultál rá, mert amúgy láthatólag igazad van.)
Mercinek is vannak kis motorjai, meg a fiatnak is nagyobb(acskák).
De a példádra visszatérve - MEB platform, asszem talán pont a Ford licenszeli.
De itt nem erről volt szó, hanem a teljesen univerzális akkukról, amik kívülről cserélhetőek. Technikailag lehet modulokat cserélni a pakkban, de az egy legalább 1 napos folyamat, mire a BMS rendesen tudja kezelni az új modult. Ennél sokkal rosszabb, ha mondjuk 2db 100%-os modul mellé hirtelen beraksz egy 80% SoH-es modult, az nagyon nem egészséges.
"Pedig milyen szép lenne, ha ugyanazzal a motorral menne a merci meg a fiat"
Mintha ő is különböző teljesítményszinteket emlegetett volna, szóval ezzel a példával spec. csúsztatsz. :-) (Pedig nem szorulsz rá.)
Amúgy azért közösen fejlesztett, vagymegfőleg licenszelt motor nem egy volt a történelemben azért. :-) Egy részük bejött (Fiat-féle 1,9-es dízel), egy részük kicsit kevésbé (PSA-BMW 1,6-os).
Akkor egyszerü a dolog . Vagy megegyeznek a gyártók , vagy nem kell eröltetni az EV-ket akkupakkal . Saját tapasztalatom a VW-szervízzel az volt , hogy a normál belsöégésü motorokhoz sem értettek , akkor mikorra lesz képzett személyzet az EV-re ? Vagy azok nem fognak elromolni ?
Nem ilyen egyszerű, egy pakkot össze lehet rakni sokféle kémiából, sokféle konfiggal, de az egész nem sokat ér a BMS és a töltő nélkül. Ezek viszont alapvetően meghatározzák (limitálják) az egész pakk jellemzőit.
Pl: Taycan gyorsuláskor kivehet párezer ampert is az akkupakkból, de mivel a BMS így van tervezve és a hűtés is megoldott, ezért működik a cucc. Ezzel szemben mondjuk egy Zoe elmenne ugyanezzel az akkupakkal, csak éppen nem lenne gazdaságos ezt használni (mert többe kerül mint a teljes kocsi). A zoe akkupakkjával a taycan viszont csak vánszorogna.
Szinte minden EV-nek más az akkupakkja, nem véletlenül.
Még ha lenne is ilyen összefogás, akkor is annyi féle pakkot kellene gyártani, hogy kis túlzással majdnem ugyanott lennénk mint ahonnan elindultunk.
Valamikor a magnókazetták idejében is egységesítették a kazettákat " compact cassette " szabvány alapján . Lehetnének az akkupakkok is feszültségenként 600V-1200V és 25kWh kapacitással egységesítve . A 25kWh már egy nagyobb autóban is durván 100km megtételére elegendö . Viszont a karosszériáknak a kialakítása volna a nehezebb feladat . Kintröl cserélhetönek kellene lennie az akkupakkoknak .
Amikor úgy döntesz , hogy EV-t veszel , akkor csak az alap autót akkupakk nélkül kell kifizetned . Mindjárt vonzóbb lenne a lány fekvése . :-) Az elsö pillanattól az akkumulátort , csak bérelnéd . A bérleti összegben minden benne lenne ( legyártás bérlés , töltés , karbantartás , javítás , végsö megsemmisítés ) . Viszont akkor ráébrednénk , hogy mennyibe is kerül 1 km . Gondolom többe kerülne , mint jelenleg a benzín . :-(
Az akku és az akkumanagement a legnagyobb differenciáló tényező az EV fejlesztésben, ezt semmilyen gyártó nem fogja sem feladni, sem megosztani a többiekkel.
Kb mintha azt mondanád, hogy merci motor legyen az összes autóban, mert az jó.
A SoH pedig kizárólag a BMS szintjén létező dolog, vagyis akkor azt is részévé kellene tenni a pakknak, de az megintcsak nem jó, mert óriási differencia van a követelmények szintjén az egyes márkák/típusok között. (pl az az akkupakk, ami a zoe-ben van, nem lesz jó a taycan-hoz, de ez csak egy sarkított példa)
Mit szerencsélkedtek itt az akku szuper gyors töltésével.
Egyszerűbb a megoldás és tuti nem is drágább.
Simán azt kellene megoldani,hogy ne ezerféle típusú akksi legyen és azt a töltő állomáson gyorsan lehetne cserélni. Manapság már simán nyomon követhető hányszor volt töltve,milyen állapotban van.És nem akksit veszel hanem beletöltött energiát.
Persze ehhez a gyártók is kellenének,de azok aztán biztos leszarják.
Mert a "menedzser úr " már szinte isten felett áll ! Ezen a 0,1mm2 vezetéken átmegy a 120kW, mert én azért fizetek ! Mindenki addig dolgozzon amig ezt nem tudjuk!
Pl; elektromos autótöltő (légmagos trafóval 18cm légrés mellett ) mert ez működik a mobilteló töltésénél +Akkor itt is fog--most!
Örülök neki, hogy vannak ilyen fiatalok a környezetemben. Én 50 éve kezdtem villanyszerelőként és 7 éve vonultam nyugdíjba informatikus mérnökként. Hiába, a kor senkit nem kímél, én már nem tudok lépést tartani a mai marketingesek által diktált fejlődéssel. Nálam még mindennek ellenállása van, még egy nyamvadt szupravezető trafóm sincs itthon. :-(
Mekkora legyen a kondenzátor töltési (kisütési) tartománya annál a bizonyos 600 Voltos akkufeszültségnél?Megsaccolom, hogy mennyi kell ebből a valóban szuperkondiból ekkor.
- Mindehhez tartozhat még csúcstöltő technika a töltőoszlopban, nagykapacitású, szuperkondenzátorokkal/akkukkal, amelyek a töltés idejére megtámogatják az eltárolt energiájukkal a töltési folyamatot, ez azt jelenti, hogy a töltés ideje alatt esetleg csak a fél teljesítményt, vagy még kevesebbet vesz fel a rendszer a hálózatból (ez még odébb van), s persze pénz...
Hogyan nézne ki egy ilyen szuperkondenzátor telep?
Mégegyszer elnézést kérek mindenkitöl az off-ért !
Ha már megemlítettél , akkor reagálok , ha megengeded !
" a kommunizmusban akarták megmondani, hány négyzetméteren lakj...a szabad világ másról szól. "
Itt nem az elektromos akkuval müködö autóról írsz , hanem az általad áhított világról !
Erre én így válaszoltam , egy részletet idézek :
" Ne haragudj meg , de Te biztosan nagyon fiatal vagy és nem tudod még felfogni , hogy az a " szabad világ " ahová annyira el akarsz jutni , az egy börtöncella lesz , ahol csak arról beszélhetsz és úgy gondolkodhatsz , ahogyan azt neked megengedik "
Erre kiragadva egy részét a válaszomnak , TE ezt írod ami abszolút nem válasz rá , mert más témáról szól . Én a " szabad világ "-ra írtam a véleményem , Te meg az EV-röl írsz :
electric vehicle ?
" xxx (mindezt nem a levegőből írom, PV(solar) és EV(electric vihacle) technológiákkal is foglalkozom, főállásban, elég régóta... / "Ne haragudj meg, de Te biztosan nagyon fiatal vagy ((nem)) és nem tudod még felfogni -Peterch"..: - de, csak másképp látom) "
Ha a Te világról alkotott jövöképedben az EV az egyik fö megoldandó kérdés , hogy szabad világban élhess , hát akkor sok sikert !
Lehet , hogy a nagyon fiatalt úgy fogtad fel , hogy 20-30 éves . Én az amerikaiak által elterjedt Y , Z és Alfa generációra gondoltam .:-)
Vagy lehet , hogy én nem értem az egészet ! Minden elöfordulhat !
Viszont abban egyetértek veled , hogy mindenkinek jogában áll olyannak látni a világot , amilyennek Ö szeretné .
Nem butaság, butaság kijelenteni, hogy butaság. A konkrétum, hogy termel. Kevesebbet, de termel. Egy 500kW-os erőmű burús időben pl. 60kW-ot. Konkrétan.
Már vannak 1200kW-os töltők, 30perc alatt 20-ról 80%-ra töltenek 100kW-os akkukat (több autót is paralell). De legyünk konkrétak, s nézzük át kicsit műszakilag. Menjen az autó 600V-ról (normális) és legyen 120kW-os akkuja. Egy órás töltése kb. 120A+ -es töltőáramot igényel, 20-ról 80%-ra töltésnél (72kWh). 5 perc alatt ehhez 12x nagyobb áram, tehát 12 x 120= 1440 ~ 1500A töltőáram kell. A töltési teljesítmény kb. 900+ kW.
Ennek több gondja van: - a töltőoszlophoz kell vinni a 900 (1200 kW-ot, fentebb) - ez általában 10kV-os nagyfeszültségű földalatti kábelen történik, nem gond, így csinálják a BHTR-eknél (betonházas elosztó tanszformátorok, szerte a városban- Bp, a 400V 3F elosztó rendszerhez) is, ez pénzkérdés
- Az autóba (akkuba) szabályozott körülmények között be kell vinni az 1500A töltőáramot, 5 percen át - ez a jelenlegi technológiával még nem megy, a szükséges rézkeresztmetszet kb. ~400 mm2, ez sok, nincsenek most ilyen hajlékony kábelek, de megoldható, meg vannak más utak is, de az már technológia módosítás, nem mennék most bele - s persze a csatlakozóknak is spécinek, megbízhatónak kell lennie, alacsony átmeneti ellenállással - ez megoldható (pénz...)
- s persze az autó töltőrendszerének is (szabályzó elektronika, az akkuk BMS (Battery Management System) rendszerének képesnek kell lennie ezt kezelni - jelenleg ez sem megy, de elvi akadálya nincsen - Mindehhez tartozhat még csúcstöltő technika a töltőoszlopban, nagykapacitású, szuperkondenzátorokkal/akkukkal, amelyek a töltés idejére megtámogatják az eltárolt energiájukkal a töltési folyamatot, ez azt jelenti, hogy a töltés ideje alatt esetleg csak a fél teljesítményt, vagy még kevesebbet vesz fel a rendszer a hálózatból (ez még odébb van), s persze pénz... A veszteség, ha rezisztív, valóban négyzetesen nő, , de ha a rendszer erre felkészített, akkor nem erről van szó, akkor mindössze annyit jelent, hogy a töltés során x% veszteség keletkezik. Azaz az 1500A-es töltőrendszer minden eleme arra van méretezve (autón kívül és belül), hogy x% veszteség keletkezzen rajta
Persze mindez nem egyszerű, hiszen ha a fenti pédában betöltünk az autóba 72kWh-t mondjuk 75kWh betáplálása mellett, 5 perc alatt 3kWh meleget nyomunk be a rendszerbe, ennek a melegnek valahol távoznia kell, illetve melegíti az akkut, aza autót, télen ez jó, de nyáron... s még számtalan részkérdés van, de ezért írtam 20 évet
xxx (mindezt nem a levegőből írom, PV(solar) és EV(electric vihacle) technológiákkal is foglalkozom, főállásban, elég régóta... / "Ne haragudj meg, de Te biztosan nagyon fiatal vagy ((nem)) és nem tudod még felfogni -Peterch"..: - de, csak másképp látom)
Teljesen egyetértek veled . Én a lakhelyemen mindíg gyalog járok . Ha több dolgot kell intéznem , akkor megtervezem az útvonalat .:-) Igaz a városka ahol élek , nem túl nagy , durván 36000 lakosa van .
A piac és a nem hazudik, a kapitalizmus könyörtelen. A lelkemnek ugyanakkor nagyon nem normális, hogy a termőföldet jobban megéri napelemmel telerakni, mint bevetni.
Mondom ezt mint hülye városlakó, akinek valójában lövése sincs a mezőgazdaságról.