Victron Energy inverterrel kinek van tapasztalata?
Van egy VE quattro 12/3000/120-50/50 inverterem. Mellé egy Victron SmartSolar charger MPPT 150/100-Tr VE.can tip. napelemes töltésvezérlő. Összesen kb1100Ah 12V AGM akku van rákötve.
De a fogyasztó akku csak 600Ah (7.2Kwh) 1.2kwp napelem van rákötve a töltésvezérlőre.(4x300wp mono)
Szeretném távolról elérni a cuccost. Legalább az invertert. Mi kell ehhez?
Van egy Wifi mobil router a rendszerben, rá van kötve kábellel egy valami, ami nem biztos hogy az inverter. De az inverterből is kijön egy utp kábel ami nem tudom hova megy.
Tehát kell e valami kiegészítő (pl cerbo gx vagy venus gx) hogy elérjem távolról az invertert?
Vagy elég közvetlenül a routerre kötni az invertert hogy távolról valahogy elérjem és lássam az akku töltöttségét.
A napelemes cuccot BT-n keresztül sikerült elérni, de az csak helyben működik.
Fw-t akart updatelni és utána szépen látom a paramétereit.
Nekem ez nem teljesen kerek sztori, de majd kiderül.
A 10% növekedés az e-autók megjelenésével, hőszivattyús, klímás fűtés térhódításával kevésnek tűnik.
Paks sehol sem lesz még, de lesz sok-sok zöld (főleg nap mert a szelet utáljuk) amit kompenzálni kell sok-sok gázerőművel. Mégis csökkenni fog a gázfogyasztás.
"A hazai erőművek 2020-ban összességében 33 458,56 gigawattóra villamos energiát állítottak elő. Miközben a magyar fogyasztók felhasználása összesen 45 136,33 GWh volt, vagyis a fogyasztás több mint negyedét, 25,87 százalékát importból, más, környező országokban megtermelt áramból kellett fedezni.
Az igény pedig várhatóan tovább nő a következő években is. A Mavirnak még nagyrészt a járvány előtt készült prognózisa szerint a bruttó villamosenergia-felhasználás 2024-re 45,77 TWh,
2029-re 47,7 TWh,
2034-re pedig 49,6 TWh lehet, ami a tavalyihoz képest közel 10 százalékos igénynövekedést jelez.
Ugyanakkor a szintén a Mavir által készített, a hazai termelő kapacitás várható alakulását jelző prognózis szerint
még optimista esetben - vagyis a paksi bővítés, a fent ismertetett gázerőmű-fejlesztési, illetve a naperőmű-építési tervek megvalósulásával - is jelentős, mintegy 18,5 százalékos importfüggőséggel számolhatunk 2034-re. A legkedvezőtlenebb erőműhiányos forgatókönyv alapján pedig az importarány 27,4 százalék körül alakulhat abban az évben.
A 2020 elején elfogadott új Nemzeti Energiastratégia 2040-re 20 százalék alatt stabilizálódó importarányt tűz ki célul. Miközben az ország teljes gázfogyasztása a jelenlegi évi 10 milliárd köbméterről 2040-re 6,3 milliárd köbméter alá süllyedhet a Zöld Távhő Program, az energiahatékonysági és egyéb beruházások hatására.
A villamosenergia-termelés gázfelhasználása 2030-ra ugyan a jelenlegi 2-ről átmenetileg 2,4 milliárd köbméterree nőhet. Az erőművi mix átalakulásával azonban 2040-re jelentősen, 1 milliárd köbméter alá csökken."
"El akarod venni a szolgáltató kenyerét? Ne félj, nem fogja hagyni (sun-power sharing) :D"
"Persze, hogy meg tudom mondani. Pontosan úgy, hogy a szolgáltató járjon vele jól"
A kettő egyáltalán nem zárja ki egymást, mint ahogy az élősködést sem, attól még válhat ilyenné a rendszer. De majd nézzük meg 40 év múlva, akkor közelebbit tudunk.
"de túl realista vagyok ahhoz hogy mindent ilyen rainbow színekben lássak"
Ezt a részét is teljesen megértem, én se látom ennyire szépen, csak mint lehetőséget vetettem fel - viszont kérdés, hogy mit fog kikényszeríteni az adott világ és rendszer a jövőben. Miylen társadalmi berendezkedés felépítés lesz, és még kb. kismillió dolgo befolyásolja.
Miért a mából indulsz ki főleg amikor nem máról beszélünk? Tudod milyen energiatárolók lesznek nx10 év múlva és milyen tulajdonságokkal, ciklusszámmal élettartammal fognak bírni? Már most a 2021-es új modellek is nagyságrendileg félmillió km megfutására lesznek képesek az első akkupackkal - és ez az idei év. A jövőt nem látjuk, de nem hinném hogy visszafejlődés lenne. Ha előbb esik szét az autó, mint hogy kihasználd az akkuban rejlő lehetőségeket, akkor más lesz a megvilágítás.
Az hogy megéri nem éri meg az "pusztán" rendszer és árazás kérdése lesz mi fogja megérni vagy mi nem - ezeket ma még csak nem is sejtjük. Lehet hogy tényleg nem fogja megérni a jövőben sem, de ez szintén csak egy jelen helyzetből és állapotból kiinduló feltételezés.
"Próbáljuk pozitívan nézni, hogy mindig igyekszünk egy reálisan jobb világ felé haladni."
Első hiba: a nagyobb profit felé haladunk. Mármint a szolgáltató, te egyszerű buta user egy senki vagy (gazdaságilag). Megszoksz vagy megszöksz. Alkalmazkodsz kénye-kedvéhez, vagy ... na olyan nincs.
:D
"Tegyük Neked és Nekem is van napelem a házon, meg van elektromos autónk is. Én lakom a Kiss Jenő utcában, Te pedig a Nagy Gézában. Viszont én dolgozom a Nagy Gézába te pedig a Kiss Jenőben. Mindezt szorozd be akár párszázezer emberrel, így belátható, homogén keveredés lesz a nagy számok törvénye alapján."
Második hiba: El akarod venni a szolgáltató kenyerét? Ne félj, nem fogja hagyni (sun-power sharing)
:D
"Egy ilyen rendszerben te meg tudnád mondani hogyan is alakulnak a pontos tarifadíjak? Akár napszaktól órától függően?"
Persze, hogy meg tudom mondani. Pontosan úgy, hogy a szolgáltató járjon vele jól
:D
Szóval igen. Lehetne kiváló, olcsó, fenntartható, stabil rendszert építeni.
Ésszel, tervezéssel, szervezéssel, IT-val, ...
De mivel az csökkentené a szolgáltatói profitot, illetve növelné az egyszeri user energia függetlenségét így: "nem kívánatos"
(elnézést ha kissé cinikus voltam, de túl realista vagyok ahhoz hogy mindent ilyen rainbow színekben lássak :) )
Általános megjegyzést tettem, és tartom az állításom. Legtöbb idióta még egy előzés kockázat-nyereség értékelését sem képesek megsaccolni.
Örömmel látom, hogy számolsz.
"hogy zónás árdíjazás lesz előbb utóbb"
Igen, sőt user szintre levitt áram"tőzsde" is volt már mint "kimagasló" ötlet. Nem tartom elfogadhatónak, hogy mi játszunk monopoly-t és alkudozzunk egymás ALÁ.
Elég sokat játszottam Farmerama-val (asszonyé :D). Hidd el, látom ott a virtuális piacon hogy milyen szinten van a userek (átlagemberek) "kereskedési" képessége.
Ebből bizony csak az ügyeskedés, meg a sok sértődés lehet. Abból meg a teljes napelem penetráció megtorpanása, leállása.
"el tudtál képzelni pl. 50 éve ember nélkül működő teljesen automatizált távvezérelt alállomásokat, elosztókat? A maiak nagy rész már ilyen."
El. Sőt 50 éve úgy gondolták, hogy ma már repülő autókkal fogunk járni és benépesítjük a Marsot. Hát, nem.
"A mából indulsz ki, amikor max néhány éve kaphatóak a gyári hibrid inverterek"
Ne viccelj. Most néztem egyik orosz srác 2016-ban rakott fel YT-ra videót 2x 10kW-os MPP Solar/Voltronic Infisolar (zöld) hibrid inverterrel (48V-os aksival).
(mintha neki lenne erősen orosz akcentussal tört angol csatija is, de azt most nem találom)
Ugyanaz a típus, ugyanúgy, azóta is kapható (kibővítve lítium aksi kompatibilitással). Idehaza is engedélyezve.
A többiek valóban mostanság kezdenek ébredezni. És nagyon sokan nem a jó irányba (pl Fronius, SMA)
"És nem elfelejteni az eautózás témakörét, az akkumulátorok esetleges potenciálját, ami akár várhatóan illeszthető lesz idővel az ilyen rendszerekbe - a legújabb töltő rendszerek már támogatják ezt a folyamatot, és benne van a lehetőség a protokolljukban! Nyilván persze sok a kérdés ma még, da jövő elég esélyes, hogy erre fog elszaladni."
Van olyan őrült aki erre pazarolná amúgy is véges ciklusú túlerőltetett NMC cellás EV-jét ? Ha igen, na az meg is érdemli.
Ez bizony hamvába hallt ötlet. A kocsikba az extra gyúlékony NMC cellát teszik, mert nagyobb energiasűrűség érhető el vele. Cserébe mindenki tudja, hogy nem örökélet.
Erre az LFP cella az ideális. Az meg pár kínai kocsin kívül másban nincs.
"technikailag lehetséges megoldásról van szó már a mai világban is, csak az "infrastruktúrális" háttér jelenleg még nem alkalmas erre a feladatra. de a mai okos IOT stb világban egyre hétköznapibb szintre kerülnek le ezen lehetőségek"
Minden lehetőség megvan rá. Van gyors internet, vannak okos hibrid inverterek. A gond, hogy a szolgáltató a buta :D Na meg persze egyezkednie kellene gyártókkal, meg szabványt alkotni, meg ....
"Bár a Tesla a legismertebb talán ilyen téren, de ez nem azt jelenti, hogy csak nekik van - max. legjobb a reklámjuk. Én már többet is láttam katalógusban"
Linkelj párat, kíváncsi vagyok rá.
"legutóbb talán az ABB és Schneider rendszerekbe futottam bele."
ABB már nincs. Kivonult a piacról. Az már több mint egy éve Fimer.
Egyébként a jövőre nézve csak egy egyszerű példát hoznék.
Próbáljuk pozitívan nézni, hogy mindig igyekszünk egy reálisan jobb világ felé haladni. Azaz tételezzük fel, hogy a jövőben jelentősen elterjednek az elektromos járművek, és sok sok házon napelem lesz, plusz emellett rengeteg mindenféle alternatív energiatermelő berendezés fejlődik ki.
Tegyük Neked és Nekem is van napelem a házon, meg van elektromos autónk is. Én lakom a Kiss Jenő utcában, Te pedig a Nagy Gézában. Viszont én dolgozom a Nagy Gézába te pedig a Kiss Jenőben. Mindezt szorozd be akár párszázezer emberrel, így belátható, homogén keveredés lesz a nagy számok törvénye alapján.
Ott van a napelemed az egyik utcában, és amikor leginkább "hálózatfüggetlenül" ki tudnád használni, akkor pont elmentél a munkahelyedre, nem tudod rácsatlakoztatni az autódat. De ott vagyok én, aki meg pont a szomszédban dolgozik, és én rá tudok csatlakozni, és tölteni. Azaz a megtermelés és fogyasztási viszonyok ugyan földrajzilag távol kerülnek egymástól, de ugyanakkor ugyanúgy kihasználva maradnak. Csak más a termelő és más a fogyasztó de a teljes energiaképet nézve tök mindegy te vagy én töltöm az autómat.
És akkor vegyük figyelembe, egy már mai elektromos autóban is minden ott van ami alkalmassá teszi mind energia felvételre, mind energia leadásra. Van benne 3f inverter és akkumulátor töltő is, ami egy megfelelő szabvány alapján akár kétirányú szabályzást is lehetővé tesz oda vissza.
Egy ilyen rendszerben te meg tudnád mondani hogyan is alakulnak a pontos tarifadíjak? Akár napszaktól órától függően? Valljuk be elég nehéz. Lehet olyan tényezők is befolyásolják majd, amiről pl ma még fogalmunk sincs - pl hogy épp hány jármű csatlakozott fel a rendszerre. lehet valami "interaktív tarifarendszer" fog kialakulni, passz.
Zárszó: fogalmam sincs hogy lesz-e ilyen vagy hasonló jellegű rendszer, tényleg, hogy is lehetne, bár az irány errefele terel mindent. Már egyetemi tantárgyak keretén belül is tanítják az ilyen rendszereket manapság Energetika szakon. Nyilván sok műszaki jogi szabályozási kérdést vet fel egy ilyen. Az is lehet világválság lesz, és fakerekű szekereket fogunk magunk előtt tolni, nem tudom - a lehetőség megvan mindenesetre műszakilag, hogy valami hasionló dolog jöjjön létre a jövőben. Nem ma nem holnap, lehet 10 év kell de az is lehet fél emberöltő, nem tudom. És az is lehet sose lesz megvalósulva a fenti példa, hanem valami teljesen más jön - mindenesetre példának jó volt, mennyire és képlékeny egy mai tarifarendszer összetétele, és mennyire kifordulhat ez a jövőben.
Akkor viszont nem kell megjegyzéseket tenni egy ismeretlen személy felé, akiről fogalmad sincs mi alapján hozott döntést azt mit....
"Egyetértek. Illetve vatera-ebay azért közbe bújnám, hátha fillérekért használt ugyanolyan elvihető."
nézem időnként....
"Senki se tudja. Azért valószínűsíthető, hogy 12-16Ft/kWh fölött nem fogják átvenni. Nem számolnék többel.
"Ezt kizártnak tartom. Nem fogják 37Ft vagy az felett átvenni tőled,"
A helyzet az, hogy a különféle energiatermelők miatt könnyen lehet, hogy zónás árdíjazás lesz előbb utóbb. Minél több ilyen eszköz lép be az energiaellátó rendszerbe, annál inkább várható ez a hatás, és a több zóna díjas rendszer. Azaz bizonyos időszakokban olcsóbb, bizonyos időszakokban drágább lehet. Jelenleg van egy "átlagár", ami fedezi azt is, ha csúcserőművet kell indítani, és fedezi azt is, ha völgyidőszakban olcsóbb az energiatermelés - a szolgáltató mega forrásokból épp próbálja összerakni a gazdaságilag is legideálisabb energiamixet az adott igényekhez percről percre. Viszont ha megpróbáljuk megjósolnia a jövőt az valószínűsíthető, hogy a jövőben ez az rá struktúra nem fog így maradni, és jelenleg szerintem felelőtlenség bármit is jósolni ezzel kapcsolatban, hogy fog alakulnia tarifarendszer 10-20 év múlva. Annyira összetett és sok befolyásoló tényező van, hogy erős jóslás kategória.
"A jelenlegi hibridek...."
A mából indulsz ki, amikor max néhány éve kaphatóak a gyári hibrid inverterek.... Ez azt is jelenti, hogy a jövőben sem lesz rá lehetőség? Pár év alatt komoly változások lehetnek-e téren, és esélyes hogy a jövőben ez a lehetőség is megvalósul valamilyen szinten. Van ahol már kistelepülés szinten vannak proto rendszerek ilyen téren. És nem elfelejteni az eautózás témakörét, az akkumulátorok esetleges potenciálját, ami akár várhatóan illeszthető lesz idővel az ilyen rendszerekbe - a legújabb töltő rendszerek már támogatják ezt a folyamatot, és benne van a lehetőség a protokolljukban! Nyilván persze sok a kérdés ma még, da jövő elég esélyes, hogy erre fog elszaladni.
"a feszültség meg freki függő feltöltés csak szolgáltatói álom"
Szintén a mából indulsz ki, ami egyáltalán biztos hogy lefedi a jövőt is. technikailag lehetséges megoldásról van szó már a mai világban is, csak az "infrastruktúrális" háttér jelenleg még nem alkalmas erre a feladatra. de a mai okos IOT stb világban egyre hétköznapibb szintre kerülnek le ezen lehetőségek és megoldások.
Csak egy példa: el tudtál képzelni pl. 50 éve ember nélkül működő teljesen automatizált távvezérelt alállomásokat, elosztókat? A maiak nagy rész már ilyen.
"kivéve Tesla Powerwall ami szolgáltatói kérésre auto tölt fel"
Bár a Tesla a legismertebb talán ilyen téren, de ez nem azt jelenti, hogy csak nekik van - max. legjobb a reklámjuk. Én már többet is láttam katalógusban, legutóbb talán az ABB és Schneider rendszerekbe futottam bele.
Látod erről beszélek. Számold ki mivel mikor mennyit veszítesz/nyersz. Tudd, hogy mivel mit kockáztatsz.
Ha így hozol döntést, akkor nincs rinya. Ha bekövetkezik a malőr, akkor az csupán az egyik lehetséges scenario (és nem a világvége).
Előre fel vagy rá készülve. Tudtad mit kockáztatsz és mennyiért. Akár megvan előre a tűzoltás/megoldás terved is.
"Te tudod konkrétan mi várható 2025-ben? Vagy bárki?"
Senki se tudja. Azért valószínűsíthető, hogy 12-16Ft/kWh fölött nem fogják átvenni. Nem számolnék többel.
"ha valamikor netán "van értelme" lecserélni az invertert "szaldóra hajtás" céljából nem tönkremenetel miatt, akkor az nem most lenne, hanem 2023 végén valamikor, az utolsó pillanatokban"
Egyetértek. Illetve vatera-ebay azért közbe bújnám, hátha fillérekért használt ugyanolyan elvihető.
"Mert mi van ha addigra a hibrid rendszerekre áttérés lesz a nyerőbb megoldás gazdaságilag és azt fogják "pártolni"?"
Ezt kizártnak tartom. Nem fogják 37Ft vagy az felett átvenni tőled, csak mert hibrided van és akár délután-este is tölthetsz fel.
A jelenlegi hibridek továbbá nincsenek (szoftveresen) felkészítve grid stabilizálási feladatokra. Pár DIY megoldáson felül a feszültség meg freki függő feltöltés csak szolgáltatói álom (kivéve Tesla Powerwall ami szolgáltatói kérésre auto tölt fel).
OFF:
"A hasonlatod eléggé sántít szerintem. mert ilyen erővel ott kéne legyen egy komplett másik autó a garázsban"
Van.
Sőt az elsődleges pedig a világon legkevesebbszer lerobbanó fajta (évek óta egy cégcsoport nyeri).
"Legtöbben nem képesek egy minimális kockázatelemzést sem levezetni: mit kockáztatok, mennyit, mit ér meg a kockázat drasztikus csökkentése."
Nyilván én se tettem...(ja, dehogynem). Egyszerűen gazdaságilag is értelmetlen egy most 5 éves invertert lecserélnem egy újra és kidobni a régit, csak mert ki tudja mi lesz majd a jövőben és feltételezve meg jósolva mindenfélét. És nem is szívesen növelném az elektronikai szeméthegytelepeket egy hibátlanul működő eszközzel.
Persze előbb utóbb tönkre fog menni, és valószínűsíthetően(?) az általad említett 2025-ös dátum után. de ilyen erővel kb. minden eszközből kéne többet is tartanom párhuzamosan vagy épp lecserélnem - pl gázkazán, stb - mert ha tönkremegy addigra ki tudja mi lesz az épp aktuális szabályozás. És majd "rinyálhatok" miért nem vettem anno kettőt belőle vagy cseréltem le időben a hibátlanul működő eszközt. Nem szokásom pár év élettartam után kidobni a cuccaimat.
Azonos inverter élettartamot feltételezve az inverter mostani kicserélésével - és ha a legrosszabb esetű az általad említett szaldó eltűnést veszem figyelembe - max +5 év szaldós időszakot nyernék (de ez nagyon függ az jövőbeli szabályozástól, amit jelenleg nem ismerünk). Ez esetben kb. 3500-4000kWh éves termelés esetén a szaldóval nyert összeg 5 évre kivetítve kb. 17500x20.2ft (15.9ft+áfa rendszerhasználati díj jelenleg) , kb. 355ezer ft, ami úgy kb az inverter ára. Azaz max. ennyit nyerhetnék vele szaldós szempontból - kb. semmit, mert a "haszon"nagyságrendileg egyezik az inverter árával, és ezt ráadásul most meg kell(ene) vennem nem mondjuk 10 év múlva. Ha az új inverter 2x-es élettartamú lenne, akkor jobb a helyzet, de ha fele annyi, akkor meg totál bukó. Ezt viszont képtelenség megjósolni, ezért feltételezés az azonos élettartam.
Emellett megemlítem, hogy a megtermelt energia kb 25-35%-a azonnal hasznosult helyben, azaz nem generálódott "egyenleg forgalom". Ha ezt is figyelembe veszem, akkor rosszabb esetben is már csak 265ezer ft körül van a plusz a szaldós élettartam kitolásával, ami - jelenleg - kisebb összeg, mintha egy új invertert vásárolnék - így anyagilag is buknék.
"Ha tönkremegy nem kapható inverter 2025-ben és bukja a szaldót, akkor meg mindenki más h-lye, meg hibás, csak éppen ő nem."
Te tudod konkrétan mi várható 2025-ben? Vagy bárki? A pár "újsághíren" túl? Hogy is lesz konkrétan szabályozva az egész? Persze olvastam jópár cikket, de ezek találgatások többféle tartalommal is akár, egy dolog valószínűsíthető, hogy változni fog a szabályozás. Illetve lásd a korábbi sorokat.
(emellett általános következtetést vonsz le valakiről illetve "szinte" mindenkiről, ami nem feltétlenül helyes dolog szerintem)
Záró megjegyzés: ha valamikor netán "van értelme" lecserélni az invertert "szaldóra hajtás" céljából nem tönkremenetel miatt, akkor az nem most lenne, hanem 2023 végén valamikor, az utolsó pillanatokban a minél hosszabb "szaldós" élettartam és időbeli kitolás miatt. Persze kérdéses hogy így lenne-e, mert fogalmunk sincs a jövőbeli pontos szabályozásról még jelenleg. Mert mi van ha addigra a hibrid rendszerekre áttérés lesz a nyerőbb megoldás gazdaságilag és azt fogják "pártolni"?(mondjuk nálam most is az van) Vagy ha netán teljesen más áramdíj struktúra változás fog addig történni? Akkor a most megvett invertert megint lecserélem 3 év múlva ami még intelligensebb lesz és tárol, és csak csúcsátvételkor dolgozik a hálózatra hogy gazdaságilag minél jobb legyen?
OFF A hasonlatod eléggé sántít szerintem. mert ilyen erővel ott kéne legyen egy komplett másik autó a garázsban, hiszen nem csak az akku merülhet le, hanem sok minden más is tönkremehet függetlenül a hidegtől melegtől. Mi van ha pl a befecskendező rendszer hibájából vagy az önindító miatt nem tudsz elindulni? Emellett egy autó akkumulátor ára arányaiban elenyésző a teljes jármű értékéhez képest, ellentétben a fenti napelemes rendszer inverterével.
"De én inkább cserélném helyedben invertert egy stabilabb hátterűre."
Ennek akkor lenne értelme jelen formában, ha tönkremenne a mostani, egyébként meg teljeesen értelmetlen plusz kiadás. Az inverter teszi ki a rendszer harmadát költségileg, és azért mert majd egyszer el fog romlani, ezért cseréljem ki..... Majd ha elromlik, akkor érdemes felülvizsgálni a lehetőségeket, amire lehet csak 10-20 év múlva lesz szükség. Addig minek álljon a sarokban egy másik új? Vagy feleslegesen minek cseréljem le, és ezt "dobjam ki"?
Gyári számot nem kell megadni szolgáltatónak (csak gyártó+típus+darabszám), tehát ugyanolyan típusú invertert nyugodtan (legálisan) fel tudsz tetetni a régi elromlott helyett.
"Pl az mi inverterünk is ilyen (EHE N3KTL), itt már konkrétan a gyártó cég sem létezik, így ha egyszer baja lesz majd vakarhatom a fejem, vagy meg lehet-e csinálni vagy nem. Mostanában keresgéltem a neten, hogy veszek esetleg egy "pót darabot" mellé ha értelmes áron adják, de már rég nincs fograglomban és nem is kapható semmilyen formában."
Egyre nagyobb a használt termékek piaca. Túl kicsi volt, nagyobbra cserélteti, régi elad. Ha találsz ilyet, azt érdemes pótnak. (már aki nem lepasszolja teljes rendszert rokonoknak ajándékba)
De én inkább cserélném helyedben invertert egy stabilabb hátterűre.
Vagy egy nagyon elterjedtre, hogy legalább bontott alkatrész legyen (vagy utángyártott). Igen, mint a kocsiknál.
Ami a szürke zónát illeti ... valóban, oda tehetsz 5kW elromlott inverter helyett 5kW bármi mást is (term. ugyanúgy 1 v 3 fázisos).
Szolgáltató (főleg ha nem utcafronton, látható helyen van) magától sose jön rá a cserére (max ha egy "kedves" szomszéd bejelenti nekik).
Értelme ennek a szabálynak ugyebár semmi, hisz engedélyezett inverter listában szereplő ugyanakkora teljesítményű invertert teszel fel.
Sajnos sok olyan inverter van, ami pl az idők folyamán kikerül az engedélyezettek listájából, és a gyártása is megszűnik. Így mondjuk 10-20 éves távlatban kérdésessé válik, hogy lesz-e hozzá alkatrész egyáltalán ha olyan hibája lenne.
Pl az mi inverterünk is ilyen (EHE N3KTL), itt már konkrétan a gyártó cég sem létezik, így ha egyszer baja lesz majd vakarhatom a fejem, vagy meg lehet-e csinálni vagy nem. Mostanában keresgéltem a neten, hogy veszek esetleg egy "pót darabot" mellé ha értelmes áron adják, de már rég nincs fograglomban és nem is kapható semmilyen formában.
A froniushoz van alkatrész egyelőre mindenhez... és vélhetően lesz is, ahogy szervizhálózat is. Ráadásul javítható is simán, bár ritkán kell, mert nem egy elromlós termék. Nem mellesleg union belüli, azaz nem veszélyeztetik annyira a kereskedelmi háborúk sem.
---
Amúgy a gyártói megoldás erre egyszerű. Meg kell tartani a típusszámot és akkor adni lehet helyette a friss-ropógos típust is, ha úgy alakul.
Semmi nem tiltja, hogy örökkön-örökké SYMO-5 vagy SE5K néven legyen magyar földön forgalomban egy 5kW-os típus :-) Akármi is az éppen műszakilag. Ha már itt ilyen extarbaromság az érvényes szabályozás.
---
Mivel még nem tudunk semmit a leendő Ft alapú bruttónak mondott elszámolási rendszerről. Még az is lehet, hogy megéri majd áttérni rá...