Ez a Füsti. Tele van gőzmozdonyokkal. Valakit kiküldtek hogy gyújtson be egy gőzmozdonyba, el is végezte a munkáját csak épp eltévesztette a mozdonyt. Ennyi.
"Egy ideális világban tudna rá alakulni egy egyesület, amely elviszi valahova vidékre - a vasvázasított Bz-kocsikkal együtt, amikhez Az és Dnz is kerül - és ott épít fel bázist, ahol még van a gőzösöket is gondozni tudó fűtőház."
A realitások talaján maradva: akkor eredeti állapotba kellene hozni, és az Északiban létrehozandó Közlekedési Múzeumba kéne kiállítani. De nem hagyni szétrohadni egy (több) régi favázas kocsit! A Nosztalicskának, illetve a Parknak pedig kevés a fedett színje, így ott csak a tényleg a minimálisan szükséges járműveket kéne tárolni, mert rendszeresen kiürítik a csarnokot a különböző rendezvények miatt. Akkor pedig áznak-sülnek a régi járművek a szabadban - időjárástól függően.
A 225 egy kicsit más káposzta, az eleve felújítatlanul került át a nosztalgia járműparkba (pontosabban volt is olyan nézőpont, hogy ugyanúgy nem is tartozott oda az Aa 1078-al és a Bam-okkal együtt, mint a Bz-kocsik), és mivel nem is olyan exkluzív kinézetű, így csak a "másodosztályú" nosztalgiavonatokba sorozták be.
Amíg egy kocsi rendszeresen üzemel utasokkal, addig szükség van arra, hogy műszakilag és esztétikailag is rendben legyen, az már más kérdés, hogy mikor ítélik a helyzetét olyannak, hogy azonnal fel kell újítani. (Ez nemcsak a nosztalgia járművekre igaz!) Nem is a 252 az, aminek most elszomorító a helyzete, hanem az 54-es szalonkocsi, meg a háromrészes Kádár-vonat, noha utóbbit állítólag elvitték újrafényezésre.
Mindez viszont a körülmények változásából ered. A sebességek és a műszaki elvárások is növekednek, amiben az ilyen régi kocsiknak egyre kevésbé van helyük... meg hát nehezebb is a fenntartásuk, még ha acélvázasok is, mert bontott alkatrész már nemigen akad hozzájuk, az újragyártás pedig jóval több pénz.
Német nyelvterületen is egyre inkább az '50-es, '60-as - sőt, akár '70-es, '80-as - évek járművei számítanak nosztalgiának, mert az előbbi műszaki tényezők mellett azok is eleget patinásodtak, és az sem mindegy, hogy közben a kortárs vasút milyen modern irányba ment el.
Ezzel viszont nem azt akarom mondani, hogy jó az, ami a 100 éves vonattal történt. Nagyon nem... csak sajnos most nem lehet neki megfelelő feladatot találni. Egy ideális világban tudna rá alakulni egy egyesület, amely elviszi valahova vidékre - a vasvázasított Bz-kocsikkal együtt, amikhez Az és Dnz is kerül - és ott épít fel bázist, ahol még van a gőzösöket is gondozni tudó fűtőház. Már csak egy fedett járműtároló kell, megy egy mellékvonal valami turistalátványossággal, ahol az se baj, hogy csak 60 km/h-val tudnak menni. Na jó, ideje felébredni... :-|
Sajnos a WR252-es egyik ajtaja is csúful néz már ki a bordánál... Kíváncsi vagyok, hogy ezek a kocsik mikor jutnak a WR 225-ös sorsára a "gondos" karbantartás következményeként.
2015-ben a KsOd AB 59-es kocsija is így nézett ki belülről, ami elég elszomorító:
Egy favázas kocsinál azonnal meg kéne szüntetni a beázásokat, különben lehet újra csinálni az egészet.
Nem világvége hangulatot emlegettem, csak azt, hogy ez így átverés, bohóckodás már. A mezei polgárnak fel sem tűnik, hogy hátulról a Nohab tolja a vonatot. (Mint ahogy a Temofeszten sem tűnik fel a tömegnek, ha - átszámítva - 200-zal rohangásznak a Szilik a drót nélküli modellpályákon.)
De még ezzel sem lenne baj, ha bohócvonatként hirdetnék meg. És akkor nem lennének csalódott emberek.
De a másik: miért nem mehetett Veresegyházára a Nohab+204-es páros? Ha már a szolnoki 424-essel lett meghirdetve?
Az unokádnak pedig a 424-es látványa sem lett volna rosszabb.
Én kimentem az állomásra és egyáltalán nem éreztem, hogy emiatt világvége-hangulat lett volna. Összeszaladtak a várakozók, sokan rohantak előre, hogy a telefonjukkal lekaphassák a gőzöst. Mindenki jobb kedvre derült, pedig az összes vonat késett. Ez persze nem mentség, hiszen az ígéret szép szó, nyugodtan mehetett volna a 204-es és a Nohab Veresegyházra. A szolnoki médiumok is mind a 424-est harangozták be. Egyébként ez volt az első lehetőség, hogy a kisunokánknak egy igazi, működő gőzmozdonyt mutassunk, de sajnos nem tetszett neki...
Én láttam is ezt reggel a Nyugatiban... azt eddig is tudni lehetett, hogy a gőzöshiány nem akar jobbra fordulni, engem azonban inkább elszomorított a kocsik állapota... a néhány éve új fényezést kapott ABa 2305-ről már pereg le a festék, az ABak még mindig nem jut el odáig, hogy 27 év után rendbe tegyék, de az ülőkocsiként használt 252-es se szép látvány megfosztva az asztalilámpáitól, az asztalokon pedig odaszáradt italfoltokkal...
Tekintettel rá, hogy aznap a 424-es Veresegyházára ment, így csak olyan gőzöst tudtak a Szolnoki menetre kapcsolni, ami után toló gép kell, hogy kerüljön, vagy előfogat.
Úgy látszik, hogy nosztalgiavonat helyett cirkuszvonat ment az idén Szolnokra. Még jó, hogy az idén nem jelentkeztem, mert biztosan megütött volna a guta.
De tényleg nem értem, hogy miért nem így hirdetik meg a vonatot, hogy a végén Nohab tolja a szerelvényt. Az alkalmazott megoldás kiábrándító, félrevezető. Így akár a 301-es mozdonyt is a vonat elejére lehetne tenni, és egy gumit meggyújtva benne ugyanaz lenne a látvány.
A 15-ön lesz a krampácsverseny, a 16-on mögötte kell a szabad hely, hogy ki tudják húzni a régi aljakat, a 17.-en lesznek a mérőjárművek, a 18-on aláverőgép és sínhegesztési bemutató.