1. Az IFÁ-n hidraulikus fék van, úgyhogy levegő nélkül is meg lehet állítani az üzemi fékkel, legalábbis elvileg, csak jó erősen kell hozzá taposni a féket. (Ez a W50-es IFÁ-ra vonatkozik, az L60-ast még nem volt alkalmam közelről szemügyre venni.)
2. Automatikusan a rögzítőfék fékezne be, ha nincs levegő, de - legalábbis szerintem - ezt nem teszi meg, csak akkor, ha saját kezűleg behúzod. Mert attól, hogy a légtartályok kiürülnek, a rögzítőfék munkahengereiben még ott marad a levegő. De ezt majd egyszer kipróbálom a saját szolgálati kocsimon.
3. Attól, hogy automatikusan nem fékeznek be a rögzítőfékek, még meg lehet állítani a kocsit, mert a rögzítőféket bármikor saját kezűleg is működésbe hozhatod.
4. Manapság már nem divat az egykörös fék, úgyhogy nem jellemző, hogy a kocsi levegő nélkül maradjon. A légnyomásmérők meg arra valók, hogy az ember észrevegye, ha valami gond van.
Persze akkor mukodnek, ha van eleg levego. De ha nincs, vagy elfogy akkor automatikusan behuznak a fekpofak. Azert az igen csak veszelyes lenne, ha elszokne a levego, es nem lehetne megallitani az IFA-t. Ugyanez ervenyes a vonatokra is.
Én is elárulok egy titkot: a légfékrendszerek ilyen értelemben ugyanúgy működnek, mint a hidraulikus fékek. Csak akkor működnek, ha van elég levegő a légtartályokban.
Ami fordítva működik, az a pneumatikus rögzítőfék (magyarán kézifék), amit egy rugó fékez be, és az oldása megy sűrített levegővel. De a rögzítőfék se fékez be csak attól, hogy kiürülnek a légtartályok, ahhoz külön ki kell engedni a levegőt a munkahengerekből (magyarán be kell húzni a kéziféket).
Ja, meg asszem a rendesebb buszoknál be lehet programozni, hogy mikor induljon az olajkályha. (A szerencsétlen utasokba nehogy belefagyjon reggel a kaka.) :)
Na, akkor elárulok egy titkot: az IFÁ-kon és a buszokon sem elsősorban a motor miatt kell járatni, hanem, hogy a kompresszor elég levegőnyomást termeljen, hogy "kiengedje" a fékeket a rendszer. Ugyanis ha elfogy a nyomás a légfékrendszerben akkor a fékek fognak, mivel éppen fordítva működnek, mint a hagyományos hidraulikus rendszerek.
Tehát az, hogy a hosszú leállás után "melegíteni" kell, ennek tudható be. :)
A zarjegoldo sprayt nem a kocsiban tartani!!!!!:))))))) Es esszel kozlekedni kocsit nem osszetorni talan igy lesz a leghosszabb az elete. A rovidtav jobban megviselni a kocsi motorjat mint ha hosszabb utra mennel mivel ott eleri az uzemi homersekletet. Volt valami teszt onnan szedtem ezt ki.
A mosóban téli ablakmosó, téli gumik, jó akksi, zároljazó/jégoldó, ablakra jégoldó spray, megfelelő olaj a motorba+ váltóba, jó ablaktörlő lapátok, stb. Nem tudom mire vagy igazán kiváncsi, de szerintem "célzott" kérdésről van szó. ;)
Szerintem benzineseknél: Beindítod, megvárod még szétkeni az olajat és indulsz is. A motort nem pörgetve, alacsony fordulaton éred el az üzemi hőmérsékletet. Ezt az "előmelegítéses" dolgot én még csak dieseleknél hallottam. (Lásd buszok, Ifa-k, stb.)
Az igaz hogy azonnal kell indulni de annyira azonnal azert megsem szabad. Illik varni egy 10-15 masodpercet hogy a hideg olaj a motorban mindenhova eljusson inditas utan. En meg a kuplungot szoktam felengedni hogy a valtoban az olajat is atkeverje egy kicsit. Utana indulasnal nem maxgaz hanem alacsony fordulaton (2200>f>1500)haladok aztan amikor kezd melegedni akkor gyita. Mondjuk attol fugg milyen kedvem van:))))
Amit en hallottam, hogy hideg motort nem erdemes uresen jaratni. Amig nincs rajta terheles sokkal kesobb eri el az uzemi homersekletet, es kenese is kesobb lesz. Azonnal el kell vele indulni, de viszont nem szabad porgetni amig be nem melegszik.
Motor előmelegítő, magyarul állófűtés.
Ami a motor üzemenyagát használja, és a vizet melegíti az kb 300e beszerelve.
Amit a konnektorba kell dudgni, az jóval olcsóbb.
Létezik ez utóbbiból az olajnivópálca helyére, vagy az olajutántöltő nyilásba helyezhető darab. Ez szintén olcsóbb, és a tengerentúlon állítólag elterjedt.
- hideg motornál túl magas/túl alacsony fordulat
- hideg/meleg motornál alapjáraton ketyegés (nem megfelelő a kenés)
- hidegindítás
- általában az alacsony fordulatszámon közlekedés (1500 alatt - átlagos benzines motorok)
....
Ezt a motormelegítős dolgot nem lehet olcsóbban összehozni ? Mit érdemesebb melegíteni: a vizet vagy az olajat ?
Az olajok között lehet, hogy van némi eltérés, melyet bizonyos paraméterekkel lehet is mérni.
A tesztben jónevű és kevésbé ismert olajcégek olajaival futott motorok olajmintáit is vizsgálták, de úgy tűnt, hogy a rossz eredmények nem voltak összefüggésben az olaj minőségével.
Motor elomelegito letezik mind mobil (uzemanyagfelhasznalasu) mind elektromos valtozatban, a skandinavok eloszeretettel hasznaljak is ("bedugjak az autot a konnektorba"), de inkabb a hidegben az inditas sikeressege es az azonnali kellemes langyos homersekletu szelloztetes miatt. Mellekhataskent a motor elettartama is no(het). Mas dolog, hogy egy ilyen kutyu szaxeruen beepitve egy jo motorgeneral araval egyezik meg.
Való igaz, hogy a motorolajok között nincs nagy külömbség. Azt azonban tudni kell, hogy a kenôanyag üzletág nagyobb kasza mint gondolnánk. A nagy benzinforgalmazók (MOL,Shell,Aral stb...) legnagyobb bevételi forrása a kenôanyag, azaz az olaj. Mindenféle olajszármazék. Itt található ugyanis a legnagyobb árrés.
A hideg indítás trükkje, amíg a motor hideg ne basz...gasd az autót, várdd meg amíg eléri az üzemi hôfokot. Türelem... Meghálálja a kocsi. Olajat pedig amit a gyár elôír, se jobbat, se rosszabbat.
a milyen motorolajat hasznalasz cimű topicban mar beszurtam egy vizsgalat eredményét (grafikonok)különböző olajok között azért nagy különbség van, ha meg nézed meglátod, szóval az egy maszlag duma hogy nem sok különbség van.
Hát... a lelkemre kötötte, hogy semmi "cég-specifikus" dolgot nem adhatok át senkinek...
szóval a vizsgálat eredménye azt mutatta (bármennyire is ellenszenves), hogy a motorolaj márkák között igazából nincs túl nagy különbség. A lényeg az, hogy az adott motorba a megfelelő (előírt) teljesítményszintű, és viszkozitású olaj kerüljön.
Sokat számít, hogy a motorblokkot és az alkatrészeket milyen minőségű alapanyagból gyártották/forgácsolták/öntötték, stb... ha gyengébb az alapanyag, akkor azt már az első néhány tízezer kilóméteren ki lehet mutatni a motorolajból !