Mostanában készítettem egy tesla turbinát látván hogy a külföldi médián terjed. Mitagadás kiváncsi lettem mit is tud.Kipróbálás után tapasztalatom szerint alacson nyomáson nem túl energiatakarékos. A legtöbb neten található turbinát magas nyomású gázzal üzemeltetik s nem pedig gőzzel és éppen ezért kevéssé látszik, hogy mennyi energia kell hozzá. A Hard Drive kategóriában mindegyiket meg lehet állítani kézzel.(Készítek egy videót is , szintén akit érdekel annak elküldöm. ) Tesla pedig bátran ajánlotta gépjárművek hajtóművének éppen gőzzel hajtva is. Az alábbi kísérletben meghajtott egy 3 wattos gépjárműindexlámpát.
Engem is érdekelne minden amit elértél, és publikus. Igazából nekem szükségem lenne egy turbinára, egy ilyen Tesla féle az pont jó lenne, érdekelnének az építési problémák is.
A levegő útját a két szélső tárcsánál akadályozó 2mm-es hungarocellből kivágott karikák vannak. A tárcsákon kivezető lyukakat 4 ről 5 mm-re fúrtam. A két oldalára 2-2 2mm-es kartonlapot ragasztottam.
Ma próbáltuk a Tesla-t fordulatszámmérővel és kicsit feljavítva.
Rekord: 8000-es fordulatot mértünk 4 bar nyomáson.
Nagyobb nyomást nem mertünk ráadni :) meg még mindig eresztett már a 4 bar-nál is. Teszek még bele 4 csavart és a tárcsákat ráragasztom a tengelyre, mert elforog rajta. Lehet, hogy nagyobb volt az a fordulatszám. Annyira elforog, hogy lefogtuk a tengelyt, de a tárcsák ugyanúgy forogtak tovább. Ezért nyomatékot sem tudtunk megfigyelni rendesen. Azért egy autógenerátort simán elforgatott volna terhelés nélkül.
Van videófelvétel telcsivel. Akit érdekel és kéri, annak elküldöm.
Jóval egyszerűbb alkatrészek kellenek hozzá. Mivel egyszerűbb megoldás, sokkal kisebb az esélye, hogy elromoljon. Kis helyet foglal és nagy teljesítményre képes. Nagyobb élettartam.
Hátránya talán az, hogy nagyon nagy fordulaton erős igazán. Ezért strapabíró csapágyak és nagy pontosságú alkatrészek kellenek hozzá. Persze a nagy pontosság csak egy-két kritikus helyre kell.
Tegnap délután még próbálgattuk kicsit. Amikor visszaesett 3-4 barra ráadtunk annyit még, hogy stabil maradjon az 5 bar. Na akkor már veszettül pörgött. Nem próbálkozom megsaccolni, hogy mennyivel. Munkatársam csináltat fordulatszámmérőt, addig én is tökéletesítm és majd akkor megmérjük.
Ez a klasszikus Tesla féle turbina féle konstrukcó. A levegő a tárcsákon levő lyukakon át áramlik, illetve a tengelyt tartó csapágyak résein távozik. Ezért nagyon fontos a szélső tárcsák és a ház fala közti rész szigetelése. Na ez nincsen megldva. 3-as csavar- illetve anyafejnyi rés tátong.
Ennek ellenére 5 barra állított reduktorral simán felpörög. Ekkor a nyomás visszaesik olyan 3-4 barra. Nyomaték van benne rendesen. A tengelyt alig lehet lefogni ujjal. Leginkább egy köszőrűhöz tudnám hasonlítani a viselkedését. Lasssan pörög fel aztán ha túl nagy terhelés éri lassan csökken a fordulatszáma. Ezt mondjuk sejtettük már. Lényeges különbség van a szabad és a terhelt forgás fordulatszáma között. Viszont jól szabályozható! Nyomással áttételekkel terheléssel. Kicsi az esélye, hogy túl, vagy alulméretezi az ember.
Most, hogy van tapasztalat és tényleg működik nekiállok a gőzzel hajtott csőtengelyes változatnak :)
sztem a levegő áramlását bezavarják a csavarok, húzd rá az összeset 1 csőre középen a spészerek és a 2 szélsőt szorítsd össze, hány baros levegővel fogod nyomatni?
Csináltam egy próba Tesla-t CD lemezekből. Sajnos még nem jó, mert fals úton megy a levegő ezért alig akar forogni ha belefújok. Még holnap kipróbáljuk nagy nyomáson is. Addig is képek.
Rajta vagyok a Tesla-n :) csak előtte befejezem a napkollektort ami már majdnem készen van. Ez kell a télre. Aztán készítek egy 1nm-est térhálós parabolavázat próbaként.
"Egy beadott találmány nem azt jelenti, hogy helyes a tudomány szempontjából."
Ha értessz a termodinamikához az jól jöhet. Ha van kedved ismerd meg és cáfold, ha tudod. Kevesen vannak akik érdemben hozzá tudnak szólni. Jól jön mindenki aki hozzá tud szólni.
"Az igazi nagy ötletek, amik ezeknek a Patenteknek a kikerülésére kell, viszont éppen nem az ötletgazdák, hanem a mérnökök játéka már. Amikor patentek ellen tervezünk. "
Gusztus és gyomor kérdése.
"Egy új támának a beinditásakor eleve van szabadalomkutatás."
Vannak alapvetően új dolgok, amihez nem kell.
" Nos, az az, ami miatt irigylem a patentamtokat:) Az, hogy tudják, mit hol keressenek.... Találnak is. "
Egy beadott találmány nem azt jelenti, hogy helyes a tudomány szempontjából. Azt vizsgálják csupán, hogy a benne levő fogalmak, működési elvek, stb. másik találmányokban másképpen, más kontexusban nem fordulnak elő. Nem átfogalmazása egy másik Patent nek, Stb.... Nos. Praxisból mondom: sok találmány a megvalósitásnál gazdaságossági okok miatt általában gyártásra se kerül. (Valaki egyszer azt gondolta, hogy egy két milliméter vastag fél négyzetméternyi "hulladékból", regranulátumból fröccsöntött műanyag lemez olcsóbb lehet, mint két méter hosszú kötöződrót. Mindezt épp akkor, amikor kivetették a műanyagokra a környezetvédelmi adót:-) Kb +32-35 Ft /kg. Aztán persze én voltam a hülye szerinte,
mert túl sok nyereséget terveztem be... Na, mindegy. Ez csak egy példa arra, mi miért nem kerül gyártásba.) Az igazi nagy ötletek, amik ezeknek a Patenteknek a kikerülésére kell, viszont éppen nem az ötletgazdák, hanem a mérnökök játéka már. Amikor patentek ellen tervezünk. Egy új támának a beinditásakor eleve van szabadalomkutatás. Nos, az az, ami miatt irigylem a patentamtokat:) Az, hogy tudják, mit hol keressenek.... Találnak is.