Annyira azért nem jó a dolog. Sajnos a rádió amit használni akartam hozzá, 2.5-s SWR fölött tiltja az adást, védelmi szempontok alapján. És SSB-ben néha fellendül az SWR mutató 2.8-ig is...
A felső 3 tagban van gyárilag egy-egy szegecs, ami nem engedi, hogy a tagokat 10 centinél jobban egymásba told. A felső tagokkal így nem lehet játszani, az alsók össze vannak szorulva (olyannyira, hogy gépzsírral + két csőkulccsal sem tudtam szétszedni). A tetőkapacitás kb. 45-50 fokos szögben áll. Természetesen a leírás szerint az ellensúlyokkal megfelelő irányban.
Koppon van? Ezek általában simán egymásba csúsznak szinte teljesen. Persze te látod ott hogyan is van. Elvileg a tetőkapacitás lejjebb hajlításával is lehet kicsit rövidíteni. Ha most vízszintesen állna, egy 30 fokot ki lehetne próbálni.
Koppon van minden elem. Így sikerült ezt elérni. A "középnegyvenes" csatorna tartományban így lett 1.8-2.2 az SWR. Ideiglenesen jó lesz. Majd nyáron ha lesz rá lehetőség, akkor szétkapom a két összeszorult elemet és mégjobban betolom. Lesz ez még jobb is. Az említett 26 MHz-es tartományban az SWR 1:1.2-ig ment le. Az már majdnem ideális.
Megvan a hiba. Ez a penetrátor nem 5 hanem 6 tagból áll. Valószínűleg az eredeti sugárzó elemek sérültek. Ennek helyére (2. tag) anno valaki betoldott két nem odvaló tagot. Így lett az eredeti 2. tag helyén egy 2. és 3. tag is. Ez a két elem összeszorult és emiatt hosszabb az antenna kb. 20-25 cm-el. Emiatt sajnos a freki közép nem megy lentebb 26.5 MHz-nél. Egyelőre szerszám, műhely, eszköz nem áll rendelkezésre a szétszedéshez, így marad ahogy van....
26.5 MHz körül van az SWR minimum. Ott 1-1.1 körül van. Első körben majd megpróbálom a tagok hosszát változtatni (már amihez hozzáférek). Aztán meglátjuk.
Mivel a teteje az igazi melegpont, az ahhoz való közelség a kritikus. De gyári eredeti biztosan nincs már senkinél, így mindenképp meg kell mérni. Aztán derül ki. Alapvető a rezonancia freki. Ha ezt korrigálni is kell, de alapvetően kicsi a reflexió akkor csak a hosszon kell állítani. Ha a legjobb helyen sem megy 1,5 alá, akkor kell tovább egerészni a hurokkal. Mivel van rendes saját ellensúly alatta, nem túl ideges a környezetére. Próba!
Lehetőleg a lehető legközelebb mérve az antennához.
Az antenna a kert végében van, kb. 4-5 m talpponti magasságban. Onnantól megy felfelé. Egy kisebb fa van csak a közelben. Nem tudom az mennyire zavaró. Sajnos máshova nem fért el.
A gyári eredetinél valóban csak a rezonancia frekit kell a kívánt pontra állítani, ha nincs zavaró fizikai elem a közelben.
Az utángyártottaknál kellhet az illesztő hurokkal is és a tetőkapacitással is játszani. Ne csak jó helyen menjen, hanem impedanciára is illeszkedjen. Ez a 3 három erősen hat egymásra.
A klasszikus Golden Penetrator CB antenna hangolásáról keresnék valami irományt. Állítólag elég a 2. tag hosszával játszani. Más források szerint az impedancia transzformátor tagok környékén is kell ügyködni egy keveset.
Nem egészen. A legtöbb esetben megjön a köszönöm. Napi eset, hogy telefonon távjavít az ember. Nagyon laikussal és félprofival is. Ha nem megy a dolog, akkor küldöm szervizeshez. Vannak aljas hibák de nagy többségben piti vagy képzelt, vélt hibák. Ne tudd meg mennyi PA-ra kapcsolás, vagy ilyen +10 kHz baki van.
A legfontosabb pár kérdéssel felmérni, mennyi tudás és fizikai lehetőség áll a megsegítendő mögött.
Mert aztán van nagyon reménytelen eset, de van olyan is, hogy a 3. mondat után kiderül, hogy átlátja a gazdi.
Az a nagyobb baj, ha valóban szervizeshez kell küldeni. A távolságok, a postai díjak és a nagypofájú de félamatőr mekkmesterek miatt.
De a több évtized szervizelés mellett is nekem nem teher. Azért sem mert a mai napig én is fordulok tanácsért, segítségért nálam gyakorlottabbhoz más szakmai területen. Attól nem leszek szegényebb ha másoknak nem kell végig nyomozni amit egyszer kigatyáztam. Sok esetben még CB-ben is vannak elsőre szinte lehetetlen, megmagyarázhatatlan hibák. De kollégát is megkérek, ha sikerült a végére járnia, akkor hívjon vissza mert érdekel a megoldás. Az is előfordul, hogy valami javításról való beszélgetés közben a hiba kiderül percek alatt, de egy jót traccsolunk közös régi ismerősökről, technikáról vagy szidjuk a rendszert.
Pont a lényeg, hogy itt a fórumon majd akad egy marha aki megmondja, hogy "cseréld ki az R168-as ellenállást és akkor jó lesz...(Tóni, tükör van otthon??). Így egy 5-forintos alkatrész cseréjével meg lehet úszni egy 5-10000Ft-os szervíz javítást.
Utána még arra sem képesek, hogy beböfögjék ide, hogy "Köszönöm".
Nem ritkán van utólag bele applikálva olyan kapcsoló, amivel 1 csatornát el lehet tolni a mutatotthoz képest. Általában a DIM-gombra van kötve. Ha adsz a másikkal, próbáld egy-egy csatornával feljebb és lejjebb kapcsolni a vevőt. Célszerűen a 30 és 40 közötti tartományban. Kicsi esély, de az is valami.
A zajzár 6és 11 óra között sistereg viszont azután elhallgat.Ez szerintem jó mert a Stalkernél is kb ilyenkor hallgat el.Adni ad mert az swr mérő 15 wattig felmegy ,fm módban mértem
A zajzárat hogyan érted? Van sistergés a hangszóróban amit le tudsz zárni? Ha nincs, akkor honnan érzékeled, hogy a zajzár jó? A kimenő adást le tudod mással ellenőrizni? Lehet, hogy ad-vesz de rossz csatornán, frekvencián?
Nem tudod kikalibrálni a műszert: kevés a teljesítményed a méréshez.
Nem megy ki "pirosba": rossz SWR, illetve kicsi teljesítmény.
ML145 az adott helyre nem megfelelő antennatípus. Nem fogsz tudni normális SWR értéket állítani, ezt az "odavitt testet" el kell felejteni. Az nem rádiófrekvenciás ellensúly műanyagon.