A fékváltókar alján van egy ST-... kódszám. Ezt üsd be az si.shimano.com keresőjébe, ott válaszd ki a robbantott ábrát (EV-...). Ott megvan a fedél Y-os Shimano cikkszáma- ezt beírva gugliba, találhatsz üzletet/webshopot ahol tartanak. Ha így sem sikerül, akkor komplett csere. Vagy ha jó a kompromisszumos megoldás, akkor ragaszd vissza vékonyan! Jól látom, hogy ez a fokozatkijelző ablaka?
Alkatrészként ilyet esélytelen szerezned, maximum akkor, ha valakinek tönkrement a cucca, és kidobja, és pont jó neked a kupak.
Szerintem ez egy 2015 környéki balos montis fékváltókar, mivel ez országúi topik, itt jó eséllyel nem találsz ilyet. Az is szükséges lenne, hogy hány fokozatú a (jobbos )fékváltókar, mert ahhoz illő balos kart kellene szerezni, ez kb. az Acera, Alivio kategória. A 3x7-es Altus bal karja megfelelő lenne, mert mechanikai szempontból megegyezik a tiéddel. Pesti bringaboltokban egy ilyen kar kb. 9000.- környéke, neten rendelve talán olcsóbb, de a szállítást is bele kell kalkulálni.
Üdvözletem a kedves tagoknak szép napot! A pirossal jelölt alkatrészem elpattant az első váltókaromon..mi felénk sajnos nincs olyan bringásbolt ahol tudnák kapni.. Komplett váltókart pedig ez végett nem szeretnék cserélni.. Ha valakinek lenne fiók alján elfekvőbe ez az alkatrész első váltókarhoz ne tartsa magába.. Minden segítséget előrre is köszönök A típusa: Shimano Acera Köszönöm ,hogy el olvastátok További szép napot és jó tekerést kívánok minden bringásnak!
Hali! Több dolog van, a verseny előtti nap célszerű pihenni, de a teljes döglés sem teljesen OK. Kell menni 1-2 órát edzettség függvényében laza tempóban, hogy a szervezeted felkészítsd csinálj néhány megindulást 10-15 olyan intenzitással hogy érezd húzódik az izom meg kezdj megizzadni.
Néhány alap dolog.
Az edzést lehetőleg azon terepen végezd amin a verseny lesz, vagy keress egy nagyon hasonlót. Az edzéseket időre végezd és ne km -re. Nézd meg mennyi idő a verseny min - max, pontosabban neked mennyi idő szükséges. És annyi idő legyen, váltakozó intenzitással. Három alapvető képesség van illetve ennek kombinációi, állóképesség, gyorsaság, erő. Erő-gyorsaság az a sprint, erő-állóképesség a hegyi ill. időfutammenő. Kérdés neked melyiknél van probléma illetve melyikbe vagy jó, azt a kettőt célszerű fejleszteni.
100-120 felettit többet is mentem már idén és volt egy 200-as is, de csodás átlagokat nem szabad melléjük képzelni. Ha a holnapi BRM-et nem mossa el az eső, akkor beugorhat egy 300-as, viszonylag sok szinttel.
Ennyi talán elég is lesz, hogy még egyszer összejöjjön az 500, 24 óra alatt. Régen történt már ilyen, ezért is kérdeztem. Megnyugtató, hogy maradhatok a konyhai kajánál:-), a vitaminokra meg oda fogok figyelni.
Lenne útmutató, ha lenne személyi edződ, aki ismeri a teljesítményedet, a terhelhetőségedet, a célokat, legalább fél éve veled dolgozik, stb. Általánosságban elmondható, hogy (előre tudható) komolyabb terhelés előtt érdemes pihenőt tartani az edzésben azért, hogy a szervezet regenerálódni tudjon. Ami eddig bevált, az jó eséllyel működni fog ezután is.
Szuperkompenzáció: nálam működött, a lényege, hogy a test optimalizálja a működését és a teljesítményét a rendszeresen ismétlődő terheléshez igazodva. Ha pl. július 30-án van a 200 km-es verseny, akkor én 23-án mentem "maximális" tempóban 200 km-et, majd a következő napokban laza, "kényelmes" tempóban 80-100-150-es távokat, és a verseny napjára regenerálódott a szervezetem, és újra kész volt az extra terhelésre. Érdemes résztávozni is, amikor a lehető legnagyobb tempóban mész 4-500 méteren keresztül, 1 perc pihenő, majd ezt ismétled 5-10x.
Étkezés: ne egyél semmi olyat, amit eddig nem ettél verseny/edzés/hétköznapok előtt/alatt. Ha eddig kolbásszal készültél, akkor ne állj át a zabpehelyre, mert az bevált valakiknek, és azoknak jó volt. Nem szabad sokkolni a szervezetet kiemelt terhelés előtt és alatt, mert megbosszulja magát hasmenés, fáradtság képében.
Táplálékkiegészítők: ami valóban működik, az a vitaminok, a kreatin, és folyamatos, nagy terhelés alatt az aminosavak pótlása. Érdemes venni multivitamint (testépítőknek valót, mert azokban rendes adag van, és napi 2 szemet megenni belőle a verseny előtt-után 3 napig. Amúgy is érdemes napi egyet szedni, mert a zöldségekben-gyümölcsökben mára a töredékére csökkent a vitaminok mennyisége. C-vitaminból a napi 3-5 gramm amúgy is segíti a regenerációt és az általános jó erőnlétet és jó közérzetet. Omega3 kapszula szintén javallott.
Nutriversum, Biotech, Universeal, Scitec, Gym Beam, stb. azok a cégek, akik jó minőségű kiegészítőket gyártanak, érdemes venni a termékeiket.
Ez az egész nem ér semmit, ha nem pihensz rendesen. Alvás, fekvés, olvasás, kikapcsolódás, séta, stb. amíg a szervezet kipiheni és újraépíti magát. Fontos, hogy nem tévézés és/vagy telefonbasztatás, fórumozás:) mert akkor a szemmozgás miatt az agy nem pihen, és akkor a test sem tud.
Attól függ, mi a célod. Ha csak a teljesítés, akkor minél több hosszú táv alacsony intenzitással. Ahogy emelkedik a tempó és az elvárások, annyival jobban kell kilépni a komfortzónából. Egyre gyakrabban, és egyre messzebb. Meg ugye a mostani erőnlétedtől is függ, mikorra lehet elérni a kitűzött célt.
Az ilyen felkészülési útmutatót edzéstervnek hívják 😉.Jól érezted a verseny előtti terhelés csökkentés javítja a teljesítményt, ha jól ütemezik. Soha nem olvastam ilyen távra bringás edzéstervet. Én Ilyen távra akkor próbálnék tudatosan edzeni, ha nagyon sok időm lenne rá, mert szerintem az alap edzésterv, hogy nagyon, de nagyon sokat kell tekerni alacsony intenzitáson. Így lelkes amatőrként minimum hetente a verseny táv 2-3 szorosát céloznám meg. A sok edzés elegendő pihenéssel lesz eredményes. A verseny előtti 2 hétben kevesebbet mennék a koŕabbiakhoz képest a rápihenés miatt.
A kaja is lényeges lehet, de azzal én soha nem foglalkoztam sport szempontok alapján.
Korábban csak úgy nekivágtam a nagyobb távoknak (V10 és hasonlók). Nem volt edzéstervem, ahogy esett, úgy puffant.
Gondolom, lehet ezt okosabban is csinálni. A legutolsó V10 előtt pl. kényszerű pihenő volt (szakadt az eső) és még munkába sem tudtam bringával menni. Érezhetően jobban ment a TT.
Van valami útmutató, hogy 2-300 km megtétele előtt mennyit és hogyan kéne menni és mennyit pihenni? Az előzetes takarmányozás is érdekelhet, bár finnyás vagyok, nem eszem meg akármit (pacal, paprikáskrumpli, spenót TÜKERtojással, nagyon finom főzelék, stb.).
Megtekintődött a Várban a kerékpáros kiállítás. Természetesen örülök, hogy egyáltalán van, de az odavezető úton semmi nem utal arra, hogy egyáltalán létezik ilyen kiállítás. Sokan nem voltunk ma délelőtt, de legalább nyugiban végignézhettük az egészet. Van pár technikai érdekesség, és kerékpártörténeti kuriózum, de amolyan mindenbe kicsit belekapunk érzésem volt. Rendkívül zavaró, hogy vagy egyáltalán nincs, vagy csak minimális az információ a kiállított dolgokról. Kérdésre elmondták, hogy van tárlatvezetés is, de vagy várni kell vagy jöjjünk vissza máskor. Azért 2400.- forintot kétszer kifizetni, mert nem bírnak egy cetlit kiragasztani a hozzá tartozó infóval...
Pedig olyannak, akit érdekel a háttér is, bőven van mit nézni, és nem csak Pantani, Simoni, Moser kerékpárja miatt, hanem pl. a mezek fejlődése is nyomon követhető. Isten csodája, hogy van ott egy Motorolás világbajnoki trikó, amit egy nem is létező Armstrong nevű kerékpáros viselt, de látható Merckx meze is. Froome rózsaszín trikóján a húzózár a győztes kupát formázza:) Puma gyártmányú cipők klipszes pedálokhoz, Hinault lábbelije olyan, mint most egy guggoló cipő.
Megtekinthető a Cambio Corsa rudazatos váltó és van fafelnis kerékpár is, de megtalálható lánykoromból a Favorit szárnyasanyás kerékrögzítése is.
Van egy valóban hatalmas, kb. egy méter magas és egy négyzetméter alapterületű győzelmi építmény, amit Tarapcsák Péter kapott a mexikói körverseny megnyeréséért, de látható egy igazi stéher motor is, a hozzá tartozó kerékpárral.
Láttam egy sárga Specialized karbongépet Tour De France festéssel, Pinarello kormánnyal és Ritchey montipedállal - ??? Valami magángyűjteményből van, de ki követ el ilyen szörnyűséget?
Nscatto1 és Ati_66! Hálás köszönet a segítségért mind kettőtöknek. A hétvégén jó sok finom hangolás után azt hiszem kihoztam a legtöbbet a rendszerből. Külön büszke vagyok magamra, hogy nem csak a végállásokat és bowden feszességet sikerült beállítani (második kattanásra, továbbfeszítés nélkül szépen vált), hanem még az első váltó magasságát és párhuzamosságát is beállítottam, ami tovább növelte eggyel a láncsurlódás nélkül használható fokozatok számát. :-)
1. A váltást a láncterelő végzi el. A kattanások közötti elmozdulás mértéke független a bowden hosszától. Mivel a láncterelő kalitka szélesebb mint a lánc így a bowden hosszával kell beállítani a megfelelő pozíciót, amikor már vált, de váltás után nem ér hozzá a lánc azokban a hátsó láncpozíciókban amikor nem lenne szabad hozzáérni, ahogy korábban nscatto1 írta. Ezért van a beállító csavar.
2. Ezt könnyedén ellenőrizheted, ha a végállás határoló csavaron állítasz.
Köszönöm szépen a részletes leírást. Ez alapján neki is mernék állni próbálkozni, (legfeljebb, ha nem sikerül, elviszem szakemberhez beállíttatni) de még mindig nem tiszta, hogy mi a cél...
1) Ha feltételezzük, hogy ez egy 2 tányérhoz való első váltó (két kattanással), akkor a második kattanásra mindenképpen váltania kellene? (Jelenleg ugye úgy néz ki a dolog, hogy a második kattanás után még rá kell húzni egy keveset.)
2) Nem lehet, hogy a harmadik kattanás csak azért nem következik be, mert a határoló csavarok nem engedik jobban szélső állásba húzni a váltót?
Köszönöm az agyakra vonatkozó meghatározást is. :-)
Az első fékváltókar a két kattanásos működéssel csak 2 tányéros hajtőműhöz való, de az RSX szériából volt 3 tányéros is, azzal 3 kattanással 4 fix pozíciója van az átdobónak.
Ez amit leírtál feltehetően a bowden nyúlása miatti elállítódás és valószínű csak 2 tányérhoz való a fékváltókar. Ezt orvosolja egy darabig a vázon ez a csavaros bowden feszítő, mint amilyen megoldás a patkófékeken is van:
Ha ezzel már nem tudod kompenzálni, mert már teljesen kitekert állapotban van, akkor ezt teljesen be kell csavarni és a váltónál kell a bowdent fellazítani és meghúzni, hogy feszes legyen és újra rögzíteni. Ezt a kistányéron, a váltó legbelső pozíciójánál próbálhatod, mert fellazított bowdennél az a fix pozíciója, ott a határoló csavar tart ellen az átdobó feszítő rugójának a megfelelő pozícióban. A bowden megfeszítése és rögzítése után lehet ismét a mentes feszítővel a finombeállítást elvégezni. El lehet vele szórakozni, főleg ha a bringán nincs ilyen menetes feszítő.
Ami a kerékagyakat illeti a hátsó az Shimano, de több ilyen alakú is volt. Az RSX vagy 105 agyra hasonlít, az első az biztos nem a párja.
A trimmelés fogalmát, funkcióját most már értem. Az első váltónál jelenleg a következő a helyzet. Ha legbelül áll a váltó, akkor a fékváltókart nagyon picit elforgatva szinte azonnal kattan egyet, ezután egy "teljes" váltókar fordítás után jön a második kattanás, ekkor viszont még nem megy át a lánc a nagy fogaskerékre. Tovább forgatva a fékváltókart bekövetkezik a váltás, viszont itt nem jön már harmadik kattanás. Nem tudom, hogy ennek egyáltalán jönnie kellene-e? Gondolom ez a fékváltókar tudna kezelni elöl három láckereket is? Jelenleg én úgy gondolnám, hogy a második kattanás után váltania kellene...roszul gondolom?
Képeket Ati_66 által javasolt módon sem tudtam feltenni, pedig már próbáltam kivágni, tömöríteni...na mindegy, így tudtam megoldani:
A telón úgy tudsz kép méretet/felbontást csökkenteni a fórumos feltöltéshez, hogy a kerékről készült képen a teló képszerkesztővel kivágod az agyat és azt mented el. Az ilyen vágott képeket nekem mindig elfogadja a fórum motor.
A trimmelés miatt lehet kettő kattanást váltani a 2 fokozatú első váltón. Az hogy ekkor megfelelő-e az átdobó pozíció, már bowden beállításon múlik. Ha neked kattanás után a végállásban rá kell feszíteni, akkor nem pontos a bowden beállítás.
A kerékagyról fotót is csatolj, biztosabb lesz az azonosítás.
Nem bonyolult csak ne legyen túl nagy a felbontása, mert a fórum nem támogatja a mai telók minimum fotó felbontását sem 😉
Köszönöm a választ. Létezik, hogy az RSX-szel nem lehet trimmelni? Én úgy emlékszem nem áll meg a két pozíció között a váltó...vagy kattanásig húzom és ott áll meg, vagy visszahúz az eredeti pozícióba. Otthon meglesem majd még egyszer, meg az agyak lyukszámát és színét is.
A 2x8 annyiban jobb, hogy relatíve könnyebben találsz hozzá alkatrészt, leginkább, sort, láncot, lánctányért (esetleg hajtóművet).
A fékváltókarnak van egy köztes állása a két végpont között, ezt trimmelésnek hívjuk. Az ideális láncvonal kb. olyan, hogy nagytányér, és az alsó 1-5 fokozat. Kistányér, és a felső 4-8 fokozat. A 4-5-6 fokozatot tudod használni mindkét lánctányérral, de beleérhet a lánc az átdobóba, ezért lehet egy picit állítani (trimmelni) az átdobót, hogy ne csörögjön benne a lánc, vagyis nem ér hozzá belülről a láncterelő egyik oldalához sem.
A porvédők nem lassítják a kereket, de esetleg be kéne zsírozni őket. Az agyak színe/lyukszáma sokat segítene, pl. ezüst, pezsgőszínű, mélyszürke, világosszürke, ilyesmi.
Nem létezik Merida/Harley koprodukció, csak a hülye felmatricázta a vázat.
Sziasztok! Nem olyan rég volt pár útkereső kérdésem itt a fórumon, amiket tettek követtek. Eladtam egy vázváltós Malit, és megvettem a korábban belinkelt RSX szettes Meridát. Sok tapasztalatot nem szereztem még azóta vele, de azért megosztanám veletek (egy pár kérdéssel kiegészítve). Szóval a bringa nagyon szép, újszerű állapotú, és a nem rá való ülés leszedésével 70 ezerért oda is adta a tulaj (szerencsére nekem otthon volt egy országúti nyergem). A hirdetéshez képest azonban volt két jelentős eltérés. Az egyik, hogy nem 2x7-es, hanem 2x8-as RSX váltó van rajta. Ez alkatrész utánpótlás/helyettesíthetőség szempontjából gondolom jó hír? A rossz hír viszont (amit először nem vettem észre, vagy talán a birtoklási vágy miatt nem akartam észre venni, hogy a vázméret nem 54-es, ahogy a hirdetésben állt, hanem 58-as) Már elhoztam, amikor eszembe jutott lemérni. Ennek ellenére nem érzem kényelmetlennek, sőt kényelmesebbnek tűnik a pozíció rajta, mint az 53 cm-es Malin. Valószínűleg azért, mert jobban egyvonalban van az ülés és a kormány, ami légellenállás szempontjából kedvezőtlenebb?
Fékek váltók nagyon szépen működnek, nincsenek elhasználva. Ami furcsaságot észleltem, hogy elől a kar háromszori elfordításával lehet a kis kerékről a nagyra váltani, de a harmadik elfordításnál már nem lehet annyit húzni, hogy harmadszor is kattanjon... szerintetek ez így normális? A másik dolog, amit egy picit zavar, hogy az első kerék megpörgetve nagyon hamar megáll (fékek nem érnek bele). Az agyakon nincs matrica, szerintetek ilyenkor, hogyan lehet beazonosítani? Még arra tudnék gondolni, hogy az első tengely végeken lévő porvédőknek lehet szerepe a lassulásban? A felnik egyébként Ambrosio gyártmányúak, nem tudom ebből lehet-e bármilyen következtetést levonni az agyakra vonatkozóan. Egyébként mivel ilyen jelentős eltérések vannak a hirdetés és a valós állapot között, már abban is elbizonytalanodtam, hogy Merida gyártmány ez a bringa, de bárhogy is keresgélek a neten "Harley-Davidson"-os feliratú Meridát (vagy más gyártmányú) bringát nem találok. Szóval ezek jelenleg az örömeim/aggodalmaim. :-) Örömmel veszem, ha valaki megosztja a gondolatait a leírtakkal kapcsolatban.
Pont így élem meg én is, Ultegra/LX/XT cuccokat hajtok a mai napig, 3x9, Octalink I felállásban és teljesen jó, amatőrként nem hajtom szét, de sokkal tartósabb, jobb használni mint egy Alivio/Acera szintet - sztem a végén a kilométerköltség nem sokkal magasabb, de gépészként nekem az, ahogy a 751 váltókat és a 751 váltó kapcsol, az a mennyország, és a sokkal újabb (hihi, 2013-as) 3x10 kpl. T670 szet sem sokkal jobb...
Érdekes összehasonlítás, tegye meg aki tudja: a lehető legprecízebben beállított, ÚJ(!) 570 LX agyas elsőkereket hasonlítottam össze egy T780 XT-vel, csak pörgesd meg - zongorázni lehet a különbséget! Ugyanez megvan az RSX/STX és az Ultegra közt is, de amatőrként ha nem fogyasztod el egy szezon alatt, akkor olcsóbb és NAGGYON más élmény/teljesítményszint/energiahatékonyság amit kapsz a pénzedért...
én 2003-ban találtam ki hogy elegem van a használt risz-rossz bringákból, gondoltam veszek egy újat. vettem egy print bikemagot, abban volt a shimano -t is forgalmazó paul lange hirdetése, benne hogy a hirdetett bringáik kereshetők a partnerboltokban. gondoltam legyen egy full belépő merida. a road 880-at alsócsöves váltókarral 2*8 szettel (talán rsx?) került 75e forintba. megkérdeztem a vadász utcában, de már akkor is más ligában fociztak hogy nem hitték el hogy lehet venni 100 e alatt új országútit. emlékeim szerint nagyon nem voltak bringák 100 és 200 közt, pedig akkor ez lett volna az ahol szerintem a többség vásárolni akart. egy fékváltókaros rsx szettes alu bringa karbon villával 200 e ft volt újonnan.