Végéhez ér Gilles Villeneuve pályafutásának képes bemutatója, elérkeztünk a tragikusan rövid 1982-es szezonhoz. Amikor a Ferrari vicces megoldásokat is kipróbált:
A gyengébb szezonkezdet után a FISA-FOCA háború miatti csonka imolai futamon a Ferrari fölényes kettős győzelemre hajtott:
Pironi nem fogadta el a csapatutasítást és megelőzte Gilles-t, ezután oda-vissza előzgették egymást, végül a győzelem a franciáé lett.
Gilles ezt nagyon a szívére vette, a dobogón egyáltalán nem ünnepelt és megfogadta, hogy nem szól többet Pironihoz.
Két hét múlva, 1982. május 8-án a belga futam szombati edzésén váratlanul tragikus fordulatot vett a szezon. Nyolc perccel az időmérő vége előtt Gilles a gyors körén egy enyhe balkanyarban (Butte) utolérte Jochen Masst és nekiütközött a hátsó kerekének. A Ferrari az 1977-es Fujiban történt balesetéhez hasonlóan ismét felrepült és az orrával csapódott be, majd egy bukfenc után állt meg az aszfalton.
Gilles ülése kiszakadt a cockpitből és nagy erővel a pálya melletti majomfogónak nevezett hálóba repült. Az ütközés erejére jellemző, hogy a sisak és a cipő is leszakadt a pilótáról.
Bár Villeneuve nem lélegzett, pulzusa még volt, amikor a gyors orvosi segítség megérkezett még sikerült a kórházba szállítani. Ott derült ki, hogy menthetetlen, eltört a nyaka, csak a gépek tudják életben tartani. Miután több specialistával is konzultáltak a világon, a F1 orvosa, Sid Watkins közölte a rossz hírt Gilles feleségével, aki úgy döntött, hogy kapcsolják ki a gépeket. Este kilenckor halt meg. Sajnos a tragédiája csak a nyitánya volt egy borzalmas szezonnak, alig egy hónap múlva, Montréalban ismét gyászolhatott a mezőny, de csapattársa és egyben haragosa, Pironi pályafutása is derékba tört még a szezon vége előtt.
Gilles legendája azóta is él, róla nevezték el a montréali pályát és Imola egyik kanyarját, a 27-es rajtszáma egyike a leghíresebbeknek. Pironi 1987-ben egy motorcsónak-balesetben meghalt, terhes feleséget hagyva maga után. Ikrei születtek, a két kisfiút Didier-nek és Gilles-nek nevezték el.
1981 volt az év, amikor a Ferrari és Villeneuve csillaga ismét emelkedni kezdett. Ebben az évben kapta meg a 27-es rajtszámot is, amely végleg összefonódott a nevével.
Ebben az évben még egy vadászgéppel is versenyre kelt:
majd közel két év után ismét győzni tudott, először Monacóban:
utána pedig Jaramában, a F1 talán legszorosabb (nem SC alatti) ötös befutóján:
A kanadai Formula 1 versenyző 1982 május 8-án vesztette életét Zolderban, a Belga Nagydíj időmérő edzésén.
Villeneuve 1977-ben került az F1-be, amikor James Hunt - akit sok más F1-pilótával együtt legyőzött egy világbajnokságon kívüli Formula Atlantic futamon Trois-Riviéresben - beajánlotta a McLarenhez, harmadik pilótának, hogy a Brit Nagydíjon vendégszerepeljen, ahol nagyon jól szerepelt a csapat előző évi autójával, de technikai problémák miatt csak a 11-ik helyen végzett.
Ugyanebben az évben Niki Lauda távozásával a Ferrarihoz került, új csapatánál épp a Kanadai Nagydíjon mutatkozhatott be. Innentől egészen haláláig a Scuderia pilótája volt, Enzo Ferrari személyes kedvencének tartotta a "piccolo canadese"-t, a Commendatore állítása szerint Tazio Novulari-ra emlékeztette.
A '82-es Belga Nagydíjra érkeztekor nem volt épp felhőtlen a viszonya csapattársával Didier Pironi-val, aki a csapat utasítása ellenére - miszerint mindkét élen álló autónak lassítania kell az utolsó körökre, hogy üzemanyagot spóroljanak - megelőzte Villeneuve-t és megnyerte az San Marino-i Nagydíjat. Az időmérőn Pironi egy tizeddel gyorsabb volt Villeneuve-nél, aki mindent elkövetett, hogy csapattársa elé kerüljön.
Az időmérő edzés utolsó 8 percében a célegyenes utáni első kanyarban a levezető körét futó Jochen Mass mögött találta magát, aki előbb balra, aztán jobbra húzódva próbálta elengedni a túl gyorsan közeledő Villeneuve-öt, aki már az első kitérő mozdulatra reagált, így pont nekiment a már jobbra húzódó németnek. Villeneuve Ferrarijának jobb első kereke, 225 km/h sebességnél a March bal hátsó kerekéhez ütközött, amelynek következtében a Ferrari egy hátraszaltó után orral a földnek csapódott. Az ütközés darabokra törte az autót, Villeneuve üléssel együtt, de asisakja nélkül kirepült az autóból és a pálya melletti kerítésben landolt. Életben tartásáért sokáig küzdöttek, de nyaki sérülései halálosan súlyosak voltak. Gilles Villeneuve 32 éves volt.
Fiának, Jacques Villeneuvenek sikerült az, ami neki nem, világbajnokságot nyert, 1997-ben. A kanadai nagydíj jelenlegi színhelye, a Circuit Gilles Villeneuve is az ő nevét viseli, valamint a San Marino-i Nagydíj helyszínén, az Autodromo Enzo e Dino Ferrari-n, ahol utolsó versenyét futotta, a harmadik rajtkockára egy kanadai zászlót festettek.