Ha egy politikával hivatásszerűen foglalkozó ember azt állítja neked, hogy nincsenek politikai preferenciái, ne higyj neki. A Marketing Centrum munkatárasainak is vannak kedvenc pártjai. Kinek ez, kinek az. A munkánkban azonban igyekszünk kerülni azt, hogy ez meglátszon. Néha lehet, hogy ez nem sikerül. Ha rajta kapsz minket ilyesmin, kérlek, jelezd. Lehetőleg itt:
Viszont a válaszadókról semmit nem lehet tudni, azon kívül, hogy neteznek. Tehát sem életkor, sem végzettség, sem lakhely, sem munkavégzés típusa nem derül ki. Vagyis esetleges a válaszadók köre, ráadásul egyetlen aspektusuk világos csak. Elegendő ez bármilyen következtetés levonásához? Ez majdnem olyan, mintha csak a szemüvegeseket kérdeznéd meg az utcán, mi a véleményük a pártokról.
Nem, nem teljesen értelmetlen. Egyrészt az e-voks valamennyire azért tükrözi a hálót politázálásra használók (nagyon szűk) kérének véleménymegoszlásait, másrészt elemezhetőek a válaszok közötti együttjárások.
Csak megpróbáltam kiindulni a topic címéből, mert az utolsó ötven hozzászólásból nem tudtam sok összefüggést találni. A téma szerint: tudomány, vagy kóklerség az e-voks.
Meglehet, hogy Bruck megrendelői nagy és még nagyobb multik, és ezeknek bizonyosan profin kell dolgozni. Az e-voks azonban kóklerség, és csak arra jó, hogy manipuláljon.
Bruck pedig nem egyszerűen PR-tanácsokat ad Demszky-nek, hanem teljes egészében irányítja az SZDSZ és Demszky médiamunkáját. Ami önmagában nem baj, mert csodákra szerencsére ő sem képes. De az e-voks politikai motivációt ebben az összefüggésben kell, mert csak ebben lehet értelmezni.
Az adatokat pedig kösz, öröm jól felkészült emberekkel chatelni.:-)
Annyira azért nem vagyok láma, hogy minden marhaságot meg tudna etetni velem a gizda :-) Az e-voks létrehozásakor az volt a célunk, hogy lehetőleg érvényesüljön az egy ember egy szavazat elv. Persze ki lehet játszani a dolgot, de lényegesen strapásabb módon, mint más hálós szavazógépek esetén. Nincs minden gép mellé iriszkamera telepítve, így csakugyan csak a gépeket tudjuk figyelni. Azokat viszont figyeljük :-)
Írtál olyat is ami nem hüjeség. De a lkényeg fölött átsiklottál: az e-voksolás nem közvélemény-kutatás!!!! És egy pillanatig sem gondoltuk ennek ellenkezőjét.
A Marketing Centrum egy KFT, bonyolult tulajdonosi szerkezettel. 1967-ben az "Új gazdasági mechanizmus" jegyében létrehozták az Országos Piackutató Intézetet. A rendszerváltás után (pontosabban alatt) az intézet dolgozói önprivatizálták a cég maradékát. Mind a mai napig van pár százalékos tulajdoni hányada pl. Horváth Bélának és Zacsek Gyulának is. Tavaly nyáron a cég többségi tulajdonát megvásárolta a Sawyer Miller Group Hungary. Ebben a cégben többségi tulajdona van Bruck Gábornak, aki csakugyan ad PR tanácsokat pl. Demszky Gábornak is. Az smg azonban nem ettől piacvezető a PR tanácsadás frontján, hanem attól, hogy lyópár multinacianális céget üdvözölhet megrendelői körében.
Persze miután a nagymamád suttyomban a hátad mögött már elküldte a voksát ezért már más szavazatot nem engedett leadni,és ezt követően e-mail-ben gratuláló sorok kiséretében számtalanszor megköszönte:
GRATULÁLUNK SZAVAZATÁT REGISZTRÁLTUK. KÖSZÖNJÜK,HOGY ISMÉT AZ SZDSZ-RE ADTA A VOKSÁT
KÉRJÜK MINDEN HARMADIK ALKALOMMAL NE MULASSZON EL MÁS PÁRTRA GONDOLNI (LEHETŐLEG MSZP)
NE FELEDJE A LEGTÖBBSZÖR SZDSZ-RE SZAVAZÓK KÖZT SZABOLCSI KONZERVEKET SORSOLUNK KI!
Attól függ, hogy mire akarjuk használni. Ha pl. arra, hogy kimutassuk - minden tudományos alap nélkül-, hogy az SZDSZ mennyire népszerű, vagy hogy a magyarok kedvenc étele a főtt rák, akkor nagyszerű.
Politológiai tanulmányaimat ugyanis azért hagytam abba anno, mert rájöttem, hogy az egész nem más, mint matek. Azaz statisztika. (A szociológiáról is akkor tettem le. Mert az is hasonló.) Merthogy a közvéleménykutatás receptkönyve úgy kezdődik: "végy egy mintátát". És ha ezzel megvagy, elvégezted a munka 70 százalékát. A kérdőív összeállítása egy kis intellektuális kihívás, a kitöltetést úgyis kérdezőbiztosokra bízod, és a hab a tortán, a kiértékelés az az egésznek csak egy pici része.
Magyarán: megbízható közvéleménykutatás csak megfelelően meghatározott célcsoport (mondjuk 19-25 éves, vidéki, érettségizett, dolgozó fiatalok), és megfelelő minta alapján készíthető. Az e-voks egy nagy kóklerség, mert a közvéleménykutatás készítőjének gőze nincs arról, hogy kinek a véleményét is idézi. Az ugyan elkerülhető, hogy egy hozzáférésről ne lehessen több szavazatot küldeni, de ezen kívül semmi reprezentatív jellege nincs az e-voks-nak.
Ezen kívül az a Marketing Centrum csinálja, amelynek igazgatója Demszky 2000. októberéig "szolgálatban" volt sajtófőnöke, tulajdonosa pedig a Demszky mögött álló PR-ügynökség vezetője.
Üdv:
mondolat
(Persze lehet, hogy ezt a sok okosságot már alább valaki leírta, akkor bocsesz, csak az utolsó ötvenet olvastam végig.)
jajjaj Seki, nem kell ám elhinni mindent, amit a rendszergazdi összedumál neked.
Vagy azért mondja, mert nem akar fárasztani a részletekkel - hisz úgy sem értenéd, vagy azért, hogy megnyugtasson. Az ilyen IP-ellenőrzések meg kukik csak a lamereket zárja ki. De már egy lelkes amatőr is csak röhög rajta.