Szerintem meg nem, mert én is most BKV-s vagyok, igaz, trolivezető, de előtte lifteket terveztem 5 évig egy olyan cégnél, ahol mozgólápcsőket is forgalmaztunk. Eddig még nem láttam olyan mozgólépcsőt, aminek külön lett volna a hajtása, legfeljebb a régi szovjet lépcsőket lehetne még megnézni, azokat nem ismerem.
Persze, a metrónál van olyan lépcső, amit két motor hajt, de szinkronban, és a lépcsőt is, és a mozgókorlátot is ugyanaz hajtja, csak amíg a lépcsőt mittudomén lánchajtással, a korlátot surlódásos módon.
Most tök jó lenne, ha lenne nálam mozgólépcsős szabvány (de ez ott maradt a volt cégemnél), abban utánanézhetnék, hogy egyáltalán szabad lenne-e külön motorral hajtani.
Az én párom szerimnt, aki BKV-s és metrót szerel, 2 külön motor hajtja a lépcsőt és a korlátot, és nincsenek összehangolva. Ezért siet a mozgólépcsőkorlát.
Az Astorián a lefelé nézve jobboldali lépcsőnek határozottan késik a mozgókorlátja. És elég tetemesen. Azon röhögtem magamban, hogy mindenki pár másodpercenként rakosgatta előre a kezét :-)))
nem úgy van. azt eredetileg eldöntötték, hogy melyik siessen. mert tudták, hogy képtelenség, hogy mindig egyszerre fussanak. ez technikailag lehetetlen. láttam amikor feldobták a pénzt. Fej volt, vagyis korlát.
Hosszasan vizsgaltam a kerdest ismet, miutan ennyi eltero elmelet szuletett ra. Szerintem valami olyan egyszeru dolog kell hogy legyen a kivalto oka ezen jelensegkornek, ami felett eddig elsiklottunk, de nem hagyhattuk figyelmen kivul. Ezert most kozzeteszem a lenyeget, ami minden eddigi elmelet mogott meghuzodik, es kozos alapjat kepezi mindennek.
Neha siet, neha kesik, neha mast csinal.. A mozgolepcsok termeszetebol adodik, hogy ez igy van.
Gondoltam felhozom a méltánytalanul feledésbe merült topikot, hiszen szerintem még sok érdekes elmélet benne van ebben a témában...
Ráadásul nagyon jóízűeket nevetgéltem a roppant izgalmas kérdés lehetséges válaszain és szeretném folytatni (jókedv és önzőség rul'z), úgyhogy topik éledj!!!:o)))
Nagyjából végigolvastam a topikot, és ledöbbentem, hogy senki sem tudja az igazi választ.
Az a lényeg, hogy képzeljük el, amint naponta x százezer ember elindul otthonról, álmosan metróval a munkahelyére. Rááll a mozgólépcsőre, megfogja a korlátot. Közben monoton zúgás, évek óta ugyanaz a megálló, és ugye hajnali hat óra van: emberünk elbóbiskol. Ott, állva a mozgólépcsőn. Innen már könnyű kitaláni:
azért siet a mozgólépcső korlát, hogy időben felébrdejünk.
természetesen azért,mert másra van rátekercselve, mint maga a mozgólépcső. a mozgólépcső egy nagy hajtányra van rátekercselve, ez pedig egy magasabban elhelyezett kis hajtányra. a kis hajtányoknak kisebb az átmérője, ezért gyorsabbak.
A mozkolepcso es a korlat aszinkron mukodese meg elfogathato, de az ellenorok letezese mar komolyabb problema! Az osszes ellenor ra kene allitani a korlatra, hogy lassitsak, es akkor hasznos funkciojuk lenne.. :)