Keresés

Részletes keresés

gézamalac Creative Commons License 2019.04.23 0 0 7311

>>a gyors tempó nem szabad, hogy a zenei érthetőség rovására menjen

 

A lassú sem.

Ahogy egy ismerős zogorista hölgy mondta: "nem vagyunk olyan nagy művészek, hogy lassan játsszunk".

Előzmény: Robici (7306)
pobeda Creative Commons License 2019.04.08 0 0 7310

Korhatáros-e a klasszikus zene? 

Jelen esetben  arról, hogy van-e alsó vagy felső korhatára a remekművek komponálásának.

pobeda Creative Commons License 2019.02.24 0 1 7309

MüPa ma

  • Beethoven: Esz-dúr zongoraverseny, op. 73
  •  
  • Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
  • 19:30-kor kapcsoljatok ide: https://bit.ly/2FQHmcd
zesa Creative Commons License 2019.02.18 0 0 7308

Hát, ez tényleg szinte elviselhetetlen. Egészen furcsa és elgondolkodtató, amikor egy fiatal és valószínűleg nem európai karmester ilyen tempót érez jónak. Úgy megkérdezném, miért teszi ezt? Persze, nem is azzal van bajom, hogy itt-ott nagyon lassú tempót vesz, hanem, hogy nincs ellenpontja és ott is lassú, ahol meg kellene nyomnia.

Karl Böhm 60 perces Mozart Rekviemjét szoktam példaként említeni a lassú tempóra, de ez messze ráver. 
A kazettás időkben pedig ismerőseimnek annak idején a Ton Koopman-féle Rekviemet vettem fel :) (46 perc körül van és ráfért egy kazettaoldalra)

Előzmény: PETYUS (7307)
PETYUS Creative Commons License 2019.02.18 0 0 7307

A cikkíró nem ismeri ezt a felvételt:

https://youtu.be/hoINrtIWpTA

(elviselhetetlenül lassú)

Előzmény: pobeda (7305)
Robici Creative Commons License 2019.02.17 0 0 7306

Én leálltam a fidelio olvasásával mikor átmentek a femináci-progresszív irányba. Mindazonáltal ez nem rossz cikk.

Beethovenél szerintem még működnek a szélsőségesebb tempók (lassú és gyors is), Haydn és Mozart esetén viszont én már nehezen viselem a régi (Böhm vagy Karajan-féle) iskola lassú tempóit meg vastag hangzását. (Bár vannak meglepő kivételek, pl Fricsay.)

Nekem van egy régi Munch-féle felvétel, az is valahol 60 perc környékén van, csak most nincs a kezem ügyében hogy megnézhessem.

Amit viszont fontosnak tartok, hogy a gyors tempó nem szabad, hogy a zenei érthetőség rovására menjen. Erről azt hiszem Mozart egyik levelében ír is. Tehát ha szépen precízen le tudják játszani a hangokat, akkor működhet, de ha elkezdik összemosni az egészet (mint pl. Isabelle Faust pénteken a MÜPÁ-ban a Mendelssohn 2. hegedűverseny harmadik tételében) akkor az már nem jó tempó.

Előzmény: pobeda (7305)
pobeda Creative Commons License 2019.02.17 0 0 7305
Robici Creative Commons License 2019.02.07 0 0 7304

Nekem jobban tetszett míg csak egy szerzővel foglalkoztak egész nap.

Sőt némi egyensúlytalanságot is tapasztalok. Pl Schumann meg Mendelssohn simán megérdemelt volna külön-külön egy napot mégis egybevonták. A sokkal kisebb jelentőségű Bernstein meg egész napot kapott... (Bár ha jól tudom ott is voltak más szerzők, de azon a maratonon nem voltam.)

Előzmény: pobeda (7303)
pobeda Creative Commons License 2019.02.03 0 0 7303

Egy kis live?
Debussy-Ravel-maraton élőben a Müpából - Müpa Live Webcast
https://www.youtube.com/watch?v=RorAk0gEHkI

Parlagfu Creative Commons License 2018.11.19 0 0 7302

Ezzel sztem nem vagy egyedül...

Előzmény: Robici (7301)
Robici Creative Commons License 2018.11.19 0 0 7301

Én zongorázni ugyan nem tudok de Wang kisasszonnyal négyLÁBAST szívesen játszanék. :-)

Előzmény: Parlagfu (7300)
Parlagfu Creative Commons License 2018.11.17 0 0 7300
pobeda Creative Commons License 2018.09.25 0 0 7299

=valakit

Előzmény: pobeda (7298)
pobeda Creative Commons License 2018.09.25 0 0 7298

Ha érdekel valamit

A szeptember 25-én, 19:30 órakor kezdődő élő közvetítés a kisalfold.huhonlapon követhető, illetve a Győr Filharmonikus Zenekar facebook oldaláról is elérhető lesz.
http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/eloben_kozvetitjuk_a_gyori_filharmonikus_zenekar_koncertjet_-_kedd_1930_ora/2573897/

 

Az orosz nemzeti opera megteremtője, Glinka brilliáns nyitánya után a zongorarepertoár csillogó hangversenydarabja, Rahmanyinov az "ördög hegedűse", vagyis Niccolo Paganini ismert témájára írott Rapszódiája csendül fel a nemzetközi hangversenyélet új sztárja, a 2015-ös moszkvai Csajkovszkij-verseny győztese, Dmitry Masleev szólójával.

Robici Creative Commons License 2018.08.16 0 0 7297

Hát nekem se ő jutna eszembe, ha Mozart-ról lenne szó, bár én egyébként se sok felvételét ismerem. Ez tényleg nem rossz a lehetőségekhez képest.

Előzmény: Parlagfu (7296)
Parlagfu Creative Commons License 2018.08.12 0 0 7296

Asszem, soha nem hallottam még Cziffrát Mozartot játszani, ez sztem szenzációs, főleg a lassú tétel.

Robici Creative Commons License 2018.08.07 0 1 7295

Hilary Hahnnal nagyon rossz nem lehet. :-)

Előzmény: BBazsi (7294)
BBazsi Creative Commons License 2018.08.06 0 0 7294

A lassú tétel is gyönyörű.

Előzmény: BBazsi (7293)
BBazsi Creative Commons License 2018.08.06 0 0 7293

Nekem ez az egyik kedvencem tőle, az isteni Hilary Hahn kisasszonnyal. Főleg a vég pörgős. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=v3RYSDsfsSY

 

Előzmény: Parlagfu (7287)
BBazsi Creative Commons License 2018.08.06 0 0 7292

Sziasztok! Egy XX. sz-i oratórikus művet keresek (vagy talán szimfónia, kórussal?), amelyben a zárótétel végén a kórus hangosan ujjong és tapsol (tehát a zene RÉSZE).

Régebben sokat hallgattam, de nem jut eszembe a mű és nem találom az elmentett youtube-os zenéim között sem.

 

Nem tudja valaki, melyik műről van szó?

Küzdeni mindig! Creative Commons License 2018.08.03 0 0 7291

Hálás köszönet!

Előzmény: PETYUS (7290)
PETYUS Creative Commons License 2018.08.03 0 0 7290

https://youtu.be/VVivtti-n-w

https://youtu.be/K94K0zq07cs

 

Purcell: Abdelazar kísérőzene - rondo,

illetve

Britten: Variációk és fúga egy Purcell témára

Előzmény: Küzdeni mindig! (7289)
Küzdeni mindig! Creative Commons License 2018.08.02 0 0 7289

Sziasztok!

 

Eszembe jutott egy áltiban tanult dallam, ami nagyon megtetszett a lányomnak, de sehol sem találom, hogy melyik mű része lehet. Esetleg tud valaki segíteni?

 

Lá, dó, mi

lá ti dó ré dó ti lá szi

mi lá dó mi dó lá fá

ré szó ti ré ti szó mi

dó fá lá dó lá fá ré

ti mi szi ti szi mi dó

ti dó ti lá szi dó

ti dó ti lá mi lá

szi lá ti lá lá

Robici Creative Commons License 2018.07.24 0 0 7288

Nekem most valahogy bekattant a Parsifal. Hétvégén már másodszor hallgattam végig (Solti/Bécsiek, René Kollo, Christa Ludwig, Gottlob Frick, Zoltan Kélémen, Dietrich Fischer-Dieskau), de biztos vagyok benne, hogy ez még nem az utolsó eset, mert egyre jobban tetszik.

Parlagfu Creative Commons License 2018.07.22 0 0 7287

Szép! Soha nem hallottam még a szerzőről.

Előzmény: Enmegmondtam (7286)
Enmegmondtam Creative Commons License 2018.06.15 0 0 7286
Parlagfu Creative Commons License 2018.06.14 0 0 7285

Igen, az a darab nagyon a halál felé gravitál a végén. Vásáry Tamás alighanem főleg arra a (presto) részre gondol nem sokkal a darab vége előtt, ami valóban egy ziháló rohanást idéz, aztán a mű legvége egy teljes összeomlás a lefelé tartó kromatikus oktávokkal.

Előzmény: Robici (7284)
Robici Creative Commons License 2018.06.13 0 0 7284

Hát én a kottaképet hiába nézem, az nekem kínaiul van. :-)

Viszont tegnap voltam Vásáry Tamás új könyvének bemutatóján és egy fiatal nő zongorázott közben egy kis gagyi zongorán (ő mondta, hogy az). Chopin eddig nálam szürke folt volt. Szinte minden nagy zeneszerzőt szeretek Bach-tól Gubajdulináig, de Chopin valahogy eddig nem tudott megfogni. Tegnap estig. A g-moll ballada hangzott el ha jól emlékszem és az jutott eszembe, hogy ez zseniális, ezt jobban meg kell ismernem.

Bár érdekes volt egyébként hogy Vásárynak nagyon tetszett az előadás, ő pont azt hozta fel a végén erényként amit én hallgatás közben úgy gondoltam, talán lehetett volna máshogy is játszani. Vannak benne ugyanis elcsukló galopp-szerű részek és azt a hölgy valóban elcsuklóan, erőtlenebbül játszotta. Közben arra gondoltam hogy nekem jó lenne ezt picit karakteresebben, tényleg galoppként hallani. Vásáry utána azt fűzte hozzá, hogy épp ezeket a galopp-szerű részeket szinte mindenki karakteresebben játssza, pedig szerinte pont így kell ahogy a hölgy is előadta, mintha egy tüdőbajos ember kifulladása lenne.

Előzmény: Parlagfu (7283)
Parlagfu Creative Commons License 2018.06.12 0 0 7283

Itt azt írják, hogy a "minimálzene" előfutára volt. Ha csak a kottaképet megnézi az ember, jogosnak tűnik szemre is a megnevezés. De minimáleszközökkel is tudott hangulatot teremteni.

Előzmény: Robici (7282)
Robici Creative Commons License 2018.06.12 0 0 7282

Ja, tényleg jó. Ha jól emlékszem, ők voltak azok akik "bútorzati zenét" akartak írni, ami olyan mint a falon a tapéta.

Előzmény: Parlagfu (7281)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!