Keresés

Részletes keresés

vargachris Creative Commons License 4 napja 0 0 102933

Még egyelőre a tervezés/beszerzés fázisában vagyok, egyéb munkák vannak előtte. Amint nekilátok, a simson tuningolás fórumon naprakész lesz a haladás, ha gondolod, nézz majd rá. Remélhetőleg Karácsony után el tudom kezdeni.

Van aki úgy oldja meg, hogy esztergál hozzá kónuszt, és összepárosítja a Simsonéval. Én ehhez nem vagyok gépesítve, hegesztőm viszont van. Találtam anyagot távtartónak, a Simson kormány foglalatán át is fog férni némi módosítás árán. Csapágyülék ügyében még el kell jutnom a boltig. A többit meg majd menet közben meglátom.

Előzmény: csg1 (102932)
csg1 Creative Commons License 4 napja 0 0 102932

Értem, hát ott gondolom kisebb lesz a súly, meg a sebesség. Nem kell profi lengéscsillapítás.

De ez érdekesen hangzik. Hogy lehet azt összehozni? Az egész MZ villahidat felrakod rá valahogy? A csapágyat hogy oldod meg?

Előzmény: vargachris (102931)
vargachris Creative Commons License 5 napja 0 0 102931

"Csak úgy tudod felújítani, hogy..."

 

Az a helyzet, hogy nem muszáj teljesen tökéletesnek lennie. Ha már úgyis annyi tökéletlen MZ teló gurul a magyar utakon - mert gondolom másoknak sem sikerült tökéletesre -. akkor nem lesz gond, ha én is kigurítok mégegyet.

Egy Schwalbe első villáját kell kiváltania. Nem szeretném túlragozni a dolgot, nem lesz belőle atomrakéta. :-)

Ma megjött hozzá a csapágy is, a kormányleszorító, meg lett bele olaj is (10W).

Előzmény: csg1 (102930)
csg1 Creative Commons License 6 napja 0 0 102930

Igen annyi a dolga hogy visszaemelje a fémtányért az alap pozíciójába és közben újra aláfolyhasson az olaj.

 

Az a baj egyébként a felújítással, hogy annyira kicsik voltak az alkatrészek tűrései, hogy a keletnémeteknek nem volt hozzá gyártástechnológiájuk. (Volt több ilyen alkatrésze az MZ-nek)

Úgy oldották meg, hogy gyártáskor méret szerint szinkódolták az alkatrészeket. Csak azonos szinkóduakat szerelték össze és ráadásul a két komplett teleszkóp párban is azonos szinkódú volt, hogy egyformán működjön.

Például a kicsit vastagabb krómteleszkópszárhoz a kicsit nagyobb átmérőjű alsó szár került,  a kicsit nagyobb átmérőjű dugattyúk kerültek bele és így tovább.

Ezek a festékpöttyök már rég lekoptak, a hozzá tartozó méretadatok meg rég elfelejtődtek. Persze a szinkódos alkatrészek sincsenek már sehol, úgyhogy mindegy is hogy nem tudjuk milyen szinkódú teleszkópunk van.

Ehelyett most van mindenféle méretű utángyártott vacak.

 

Csak úgy tudod felújítani, hogy veszel egy több készletnyi alkatrészt. (Lehetőleg több gyártótól is) Majd mérsz, próbálgatsz, gondolkodol, utánamunkálsz ennek-annak, káromkodsz és összeválogatod míg jó nem lesz. Ma már a gyári működést csak megközelíteni is rohadt nehéz.

 

Irdatlan nagy szerencse kell ahhoz, hogy ha veszel egy felújítókészletet, összerakod vele és pont tökéletes lesz.

Tehát várhatóan nem lesz az, de a felújítás után az biztos hogy sokkal jobb lesz a végeredmény mint a szétkopott összegányolt alkatrészekkel.

 

Úgyhogy sok sikert hozzá, remélem szerencséd lesz vele!

Előzmény: vargachris (102929)
vargachris Creative Commons License 6 napja 0 0 102929

Azt hiszem értem. És mégegyszer köszönöm!

Alatta a rugó gondolom csak azért van, hogy visszatornássza alaphelyzetbe a rugótányért. Mert amúgy elég vézna kis eszköznek látszik, épp hogy megtaláltam az olajsárban, mikor kibeleztem a holmit.

Előzmény: csg1 (102928)
csg1 Creative Commons License 6 napja 0 0 102928

Igen arra gondolok!

 

Az a baj velem, hogy értem a működését, de rossz tanár lennék. Elmondani (jelen esetben leírni) nem tudom érthetően.

 

Az meg úgy működik, hogy az a "rugótányér" pontos méretű. Egész pontosan a rés mérete pontos az alsó teleszkópszár és a tányér között.

Alatta van egy rugó, ami felemeli. Ha feltöltjük a lengéscsillapítót olajjal, ezen a résen lefolyik alá is. Tehát ott csücsül a belső lengéscsillapító csövön a lengéscsillapító alján. Alatta-fölötte olaj van.

Ha teszem azt belemész egy izmos kátyúba és teljesen összeül a teleszkóp, akkor a felső (króm)teleszkópszár megnyomja ezt a lemezt, ami elmozdul lefelé és összenyomja alatta a rugót. Viszont alatta az olaj összenyomhatatlan, annak idő kell hogy a résen átpréselődjön.

A rés pedig nem akármekkora, hanem pontosan méretezett, így csillapítja ez az egyszerű rugó és lemez páros az ütést.

Ha belemész abba a kátyúba és sűrű az olaj az nem jön át hirtelen a résen és összekoccannak a fogaid.

Ha híg az olaj, akkor hirtelen átáramlik a résen, nem csillapít semmit és akkor is összekoccannak a fogaid. :-)

Szóval itt is lényeges a viszkozitás.

 

Azt hiszem tényleg zárhatjuk a témát, ezzel már átbeszéltük a lengéscsillapító összes alkatrészét! :-)

Előzmény: vargachris (102927)
vargachris Creative Commons License 6 napja 0 0 102927

Arra a kis "rugótányérra" gondolsz, ami legalul van a szerkezetben alatta egy rugóval? Na, azt nem találtam abban, amelyiket szétszedtem. De a javítókészletben van.

Nem baj, hogy így ki lett ez tárgyalva, valamelyest megértettem a működését.

Előzmény: csg1 (102926)
csg1 Creative Commons License 6 napja 0 0 102926

Hát tény, hogy ezt egy kicsit túlbeszéltük. :-)

Onnan indultunk, hogy érzékeny az olaj viszkozitásra és a végén már szinte minden alkatrészét külön kiveséztük.

Az alsó ütközőtárcsa még kimaradt, pedig az is egy zseniálisan egyszerű és jól működő szerkezet és ott is nagyon fontos az olaj viszkozitása. 

 

Előzmény: vargachris (102925)
vargachris Creative Commons License 6 napja 0 0 102925

Köszönöm szépen, szerintem bőven megkaptam a választ! :-)

csg1 Creative Commons License 6 napja 0 0 102924

Szia!

 

"attol egy csoves, mert az olajba belefuto szar kiszorito tomeget a felul levo levego nyeli el, es nem egy kulon olajkamra, mint a ket csovesnel. "

 

Annyit tennék hozzá, hogy ez nem teljesen igaz, mert van benne még egy dugattyú a belső száron. (E fölött van picivel a gyári olajtöltet szintje.) Ez az olajban jár és zárja a felső olajkamrát a belső lengéscsillapítószár és a külső teleszkópszár között. Nem tűnik precíznek, de a gyors mozgásoknál nincs ideje az olajnak megkerülni. Ezért a lengéscsillapító működésében zártnak tekinthető.

Így a "belefuto szar kiszorito tomeget" a  árt felső olajtér nyeli el, mint egy rendes kétcsövesnél. Mint mondtam nem úgy néz ki, de úgy működik.

Nem voltak hülyék a DDR mérnökök.

 

Ha fent felfújod levegővel, annak a lengéscsillapítóhoz nincs köze, mint te is írtad, az a rugózást keményíti. mintha rugót cserélnél benne.

 

 

egyébként ha rossz a csillapító, akkor nem segít a sűrűbb olaj, mert lehet hogy a dugattyúknál kisebb a veszteség, de a két kamra közti méretezett furatok átmérője nem változik a szétkopástól. Tehát nem működik a lengéscsillapító, a sűrűbb olaj nem megoldás.

Az olajfuratokkal/szeleprugóval lehet játszani a lengéscsillapítás módosításához, de minek? Csak össze kellene rakni rendesen.

Mint itt a fórumon látható az emberek nagy részének úgy szét van kopva, hogy semmi csillapítása nincs. Sőt el sem tudják képzelni, hogy valaha volt! :-)

Előzmény: cam aro (102923)
cam aro Creative Commons License 6 napja 0 0 102923

Ettől kétcsöves az első MZ lengéscsillapító is, bár nagyon nem úgy néz ki. ""

 

attol egy csoves, mert az olajba belefuto szar kiszorito tomeget a felul levo levego nyeli el, es nem egy kulon olajkamra, mint a ket csovesnel. 

legyen mindegy. 

 

egy tanacsom van az epitonek. 

also teleszkop szar aljaba -furat vegebe - vagjon egy-egy  M5 menetet, bele tomitett csavart. 

igy nem kell veghatarolot bontani olaj cserehez. 

ha ez megvan..

tiz perc az olaj csere, es majd o velemenyt mond a tapasztalatokrol. 

 

(es be is lehet szelepelni a telok tetejen levo zaro dugot, igy felfujt levego mennyisegel allithato a rugo kemenyseg..

van kontra. 

az egy szimmeringes rendszer ehez nem tomor zar.. 

ket szimmering befer az also szarba (mz 35mm) .. ideiglenes megoldas.. mukodhet . 

de a legjobb ha kap egy toldast, igy mar harom szimmering is berakhato zeegerel. . .az meg majd orok elet a levegos allitasban.. 

gyanitom egy simson vaznal erre nincs szukseg.. mintahogy lengescsillapitas hangolasa sem..

 

(orszagos endurance versenyekre jartam 250 etz-vel anno.. 

de hazudok.
mert azt a felkeszitett 250-et szezon kezdete elott ossze csuktam mint a collstockot. .. igy simsonal, mert mas nem maradt.

elso verseny ob II. II hely. 

tudok vitatkozni.  )  

Előzmény: csg1 (102921)
csg1 Creative Commons License 2020.11.26 0 0 102922

Ha egy vadiúj MZ-nél lenyomod az első telókat akkor visszaengedéskor érzel rajta csillapítást?

Persze hogy érzel!

Csak az a baj, hogy az már nagyon régen volt... :-)

 

Előzmény: kgaboroo (102920)
csg1 Creative Commons License 2020.11.26 0 0 102921

Na igen, a teleszkópban van beépítve, de persze lengéscsillapítóról beszélünk.

A képeden működésre a második az.

 

Már hogyne lenne benne lengéscsillapítónak nevezhető egység, csak elég primitív.

Kerestem egy jobb képet, de nem nagyon találtam.

Talán ez:

https://www.autoszektor.hu/sites/default/files/u1448/ketcsoves.jpg

 

Működésében erre hajaz.(Nem felépítésében, mert az tök más!) Működésben annyi különbséggel, hogy sok levegő van az olajtér felett ezért soha nem lesz felül rendes nyomás, inkább az alsó nyomás/vákuum szívja-tolja az olajat. És persze az olaj a képpel ellentétben nem az alul lévő kis furaton a lengéscsillapító külsején áramlik hanem a középső csőben.

Tehát van alul-felül olajtér. Összenyomásnál kinyit a szelep és a külső csőben fel, húzásnál bezár a szelep és az alsó vákuum (meg némileg a felső nyomás) miatt a belsőben a kis furaton visszaáramlik az olaj. Ettől kétcsöves az első MZ lengéscsillapító is, bár nagyon nem úgy néz ki. 

Mai szemmel tényleg ne várj tőle sokat, akkoriban szocialista szinten modern volt, meg olcsón gyártható. De az nagyon régen volt már. Ettől még nem kell lenézni a szerkezetet, tök jó ötletes megoldás és a TS menetteljesítményéhez elég is.

De érzékeny az olajra, ha nem jó olajat teszel bele, még azt a keveset sem fogja tudni amit kellene neki.

 

Amúgy nem a lengéscsillapító, hanem a teleszkópszárak az egész első futómű gyenge pontja, kikopik, lötyög és kuka.

Szerintem ott kicsit túl sokat áldoztak a tartósságból az olcsó gyárthatóság oltárán.

Előzmény: cam aro (102919)
kgaboroo Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102920

Ha egy vadiúj MZ-nél lenyomod az első telókat akkor visszaengedéskor érzel rajta csillapítást?

Nem.

Ha a hátsó telókat nyomod le akkor érzel valamit visszafelé?

Igen.

Az első teló csak a felütést próbálja csillapítani, kissebb sikerrel. Ugyanennyi a húzó csillapítása is.

Olajfékezésű telónak lehet hívni, de a lengéscsillapításhoz köze nincs.

Ennyi erővel a Simson Schwalbe szárazdörzsölésű rugótagjait is lehetne lengécsillapítónak nevezni. :-) 

Előzmény: csg1 (102918)
cam aro Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102919

Ez egy egyszerű kétcsöves teleszkóp""

 

mar a kifejezes sem letezik hogy ' ketcsoves  teleszkop' 

nincs ilyen. 

van ket csoves lengescsillapito,( es egy csoves persze )   de ez mindkettonel a tagulasi ter definiciojara utal  es nem a leng.csillapitas mikentje,  mert az egyforma mindketto tipusnal. 

az mz nem az. 

ha mar leng.csillapitonak nevezzuk.. akkor egy csoves a rendszer.  

 

de az mz elso teloban nincs lengescsillapitonak nevezheto egyseg. 

( a hatsoban van ) 

legalabbis szamomra az nem leng.csillapito. 

se egy komolyabb szelep rendszer, se egy komolyabb huzott/nyomott oldal elvalasztas. 

szvsz inkabb lotyoges gatlo lehet az..   

 

https://www.tein.co.jp/e/special/ni_toryu/img/img_tigai.gif

 

a tobbi nem en dolgom. 

===============================

Előzmény: csg1 (102918)
csg1 Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102918

Ez egy jó kép, csak kicsit szét vannak pakolva az összetartozó alkatrészek rajta. Na meg kicsi a felbontása sajnos.

Úgy működik, hogy (a jobb oldalon felülről a 4.) van egy ovális lukacsos műanyag szelep, amit egy rugó tart zárva.

(A rugó kicsit odébb, középen a teleszkópszár melletti cső mellé van rajzolva.)

Szóval nyomócsillapításnál a rugó ellenében kinyit ez a szelep és a 3 nagy ovális nyíláson aránylag könnyen áramlik át az olaj.

Húzó csillapításkor a szelep bezár és az olaj a belső csövön áramlik vissza.

A teleszkópszár mellé rajzolt vékony cső az, amin oldalt az olajfurat is látszik. (A jobb oldali piros lámpatartó alatt legalul.)

Tehát van egy lágy nyomócsillapítása és van egy kemény húzócsillapítása.

Ez egy egyszerű kétcsöves teleszkóp. Lényegét tekintve egy mai olajos kétcsöves teleszkóp sem működik máshogy.

Ez viszont a '70-es évek technikája. A csillapítás sehogyan nem állítható, azt a lyukméret és az olaj viszkozitás határozza meg.

Ezért érzékeny az olajra. Ha sűrű az olaj, kemény lesz a teleszkóp (Főleg a húzócsillapítás) és az nem tesz jót az MZ egyébként sem stabil villájának.

Ha híg az olaj, akkor meg nincs csillapítás, lengeni fog az eleje.

Ha nem teleszkópolaj kerül bele az nem bírja a réseken oda-vissza préselődést. Hamar megtörik, buborékos lesz és szintén megszűnik a csillapítás.

Tehát csak lengéscsillapító olaj való bele és 10W a jó viszkozitás, amivel jól viselkedik a motor.

Persze ha szarrá van kopva, nem zár a szelep, kilágyult a rugó, stb, akkor úgy szar ahogy van. 

De kapni hozzá felújítókészletet, amiből van egész jó is.

 

Ezer éves technológia és szög egyszerű, de annak elég profi megoldás. Nem hiába voltak rá büszkék anno.

 

 

Előzmény: vargachris (102915)
cam aro Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102917

nem szemelyeskedtem, nem volt szandekom.  

ha annak vetted elnezest kerek. 

 

mz 35mm aluszaras teloban nincs lengescsillapitonak nevezheto egyseg. 

egy aramlas korlatozo van benne, (volt, uj koraban )  meg egy felutes gatlo az utolso 20-25mm-re.

gyak. mindegy mi olajat ontesz bele.

 

(surubb olajtol jobb lesz ugyan a 'csillapitas' de az csak a csuszo feluletek kozt levo olaj magasabb viszkoja okozza. ) 

 

Előzmény: csg1 (102916)
csg1 Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102916

Szerintem kár személyeskedni, pusztán azért mert eltér a véleményünk egy alkatrészről.

Előzmény: cam aro (102914)
vargachris Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102915

Hogy mindenki képben legyen, itt egy kis segédlet. Ilyen a holmi:

cam aro Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102914

vagy lengescsillapitot nem lattal meg, vagy mz teleszkopot szetszedve.

ami abban van az nem lengescsillapito.. 

Előzmény: csg1 (102913)
csg1 Creative Commons License 2020.11.25 0 0 102913

Szia!

 

Azért óvatosan azzal a bármilyen olajjal, mert valójában a TS villa egy teleszkópot rejt. Rendes dugattyúval, rugós szeleppel, méretezett furatokkal. Szóval ahogy egy teleszkópnak lennie kell.

És 10W lengéscsillapító olaj kell bele, amúgy rossz lesz.

Előzmény: vargachris (102912)
vargachris Creative Commons License 2020.11.22 0 0 102912

Köszi!

Akkor megnézem, mi van itthon. :-)

Előzmény: kgaboroo (102911)
kgaboroo Creative Commons License 2020.11.21 0 0 102911

Mivel köze nincs a lengéscsillapításhoz mert csak egy egyszerű olajos teleszkóp, így bármilyen motorolajat önthetsz bele ami kenni fogja.

Sok nem kell bele, elég max 2 dl.

Előzmény: vargachris (102910)
vargachris Creative Commons License 2020.11.21 0 0 102910

Haladok a TS villával. Lassan összeállnak az alkatrészek hozzá.

Ami kérdés maradt még, hogy milyen olaj kell bele. Esetleg ha az segít, a motor terepen lesz használva, tehát nem kell, hogy túl lágy legyen a rugózása.

Na megyek, megcsapágyazom a kereket.

kgaboroo Creative Commons License 2020.11.15 0 0 102909

Igaz. Rosszul emlékeztem, vagyis valamennyire jól. :-) 

Előzmény: cam aro (102908)
cam aro Creative Commons License 2020.11.15 0 0 102908

 Az a funkciója, hogy a kormánycsapágy holtjátékát összezárja""

 

a funkcioja az hogy kormany lengest csillapitson. 

a mukodese pedig egy par tarcsas allithato surlodasos 'kuplung' ,

nem a csapagyakat fesziti.

Előzmény: kgaboroo (102906)
vargachris Creative Commons License 2020.11.15 0 0 102907

Értem és köszönöm!

Előzmény: kgaboroo (102906)
kgaboroo Creative Commons License 2020.11.15 0 0 102906

Ez a megszorító a kezdetleges stabilizátor. Az a funkciója, hogy a kormánycsapágy holtjátékát összezárja és csökkentse a kormány beszitálását. Oldalkocsi felszerelésekor ajánlott volt jól meghúzni.

Előzmény: vargachris (102905)
vargachris Creative Commons License 2020.11.15 0 0 102905

Köszönöm a választ!

Igen, a 6006-os lesz a befutó (30/55/13), szerintem erre alakítom a Simson vázat. Szinte mindegy, hol fogom meg a dolog végét, mert levágtak egy jókora darabot a kormányfoglalatból, így muszáj hegesztenem.

Van itt még valami. Van ez a holmi, aminek nem jövök rá a funkciójára. Olyan, mintha csak "lezárná" az üres csövet. Ezen kívül ellát valami mást feladatot is, amit nem látok?

Előzmény: cam aro (102904)
cam aro Creative Commons License 2020.11.14 0 0 102904

valaha probalkoztam ezzel en is, de oly reg hogy mar tevedhetek. 

 

az mz kormanykifli bele megy a simson kormanynyakba, de csapagynak es foleg tavtartonak mar nem marad hely.

raadasul mig az mz osszehuzos,(tavtarto!)  addig a simson konuszos allitasu

( ezt atalakitottam golyosra)  

 

ha jol remlik az mz kormanycsapagy 6005.. 25mm..

de lehet 6006.. akkor 30 mm.  

 

Előzmény: vargachris (102903)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!