Zsombi gondolkozz!
1.Havas uthidegfagy
Miert toltened fel pont telre a gumiaid vizzel?
2.ha tele van vizzel nagyobb a tehetetlensege, nehezebb gyorsitani, fekezni (konnyufem felni)
es vegul amit kerdeztel
3.a jobb tapadashoz pont kisebb nyomas kell.
Terepjarosok is gyakran leengedik 0.5-1 barosra is akar a nyomast, (szinte az oldalfalon mennek)
4.+50 kg-mal biztos nehezebben mesz fel egy hegyre
Tehat szemelyautoknal meg mindig a teli gumi + holanc javasolt...
ui:Remelem nem bantottalak meg
Nem tudok a vizes dologhoz hozzaszolni, viszont en ugy tudtam, hogy nagyobb gumiba kisebb nyomast szoktak alkalmazni.
A K-700-as traktorokban pl. 0.7 Bar az eloirt nyomas.
Valoban, de nem ugy, mint te gondoltad. Eloszor is egy traktorguminak 6 bar semmi.( meg 10 sem sok). Tudom, hogy hogy nyomasprobaznak, de nem mindent folyadekkal(a soros es egyeb szensavas folyadekot tarolo uvegeket siman levegovel),( a nagynyomasu gaztartalyokat gyakran szines-szagos gazzal). Masreszt elfeleded, hogy a folyadek tefogata allando, es a gumi befogadokepessege is. Tehat 200 liter atmoszferikus nyomasu folyadek, az 6 barral benyomva is 200 liter, a levego meg nem. De a hibam: valoban nem a gumi fog elszallni, hanem a kereket osszetarto csavarok, foleg, ha mar regiek.... Persze, lehet hogy hamarabb kiszakad a belso, es akkor minden rendben, ez eleg valoszinu. Masreszt a kerek teletoltese vizzel elegge nehez, mivel akkor minden levegot ki kell szivni belole. A traktoros fogait meg mar regota legrugos ules vedi a kipergestol:)
Minden nyomáspróbát folyadékkal csinálnak, mert az nem robban, pontosan az összenyomhatatlansága miatt. (Illetve összenyomható az is, csak lényegesen nagyobb nyomáson és kisebb mértékben. A víz rugalmassági modulusa kb. egy nagyságrenddel kisebb az acélénál)
Nyomáspróbánál vizzel töltik a tartályt. A nem megfelelő tartály először a kisebb repedéseknél spriccel, ami jól látható. Nagyobb lyuknál, szétrepedésnél a víz szépen kifolyik és kész.....
A gázok az összenyomhatóságuk miatt ahogy kiszabadulnak a zárt térből (mikor a tartály kireped) azonnal drasztikusan tágulni kezdenek, lökéshullámot produkálnak, ami szerencsétlen esetben falhoz vágja a közelben lévőket, vagy kisebb darabokat magával visz és repeszgránátként működik.
Minden bomba úgy működik, hogy a kémiai reakció heves térfogatváltozással jár, ami aztán lökéshullámot produkál, az meg teszi a dolgát....
Hogy miért nem töltik tele a kereket, arra az a tippem, hogy azért, hogy a rendszerben benne maradjon a rugalmasság. Levegő nélkül kirázná a traktoros fogait. A víz térfogatváltozása néhány baros nyomáskülönbségre majdnem 0, ezért a kerék ugy viselkedne, mintha teljesen tömör, rugalmatlan lenne. A benne hagyott néhány százaléknyi levegő produkálja a rugózhatóságot, bár a kisebb térfogat miatt a rugó lényegesen progresszívebb karakterisztikájú lesz, és a mozgatandó nagy tömegű víz is teszi a dolgát....
A másik tippem az, hogy nagyon nehéz lenne (illetve lehetetlen) csak vizzel a guminyomást beállítani. Bármilyen kicsi veszteség vagy túltöltés az összenyomhatatlanság miatt jelentős nyomásváltozással jár.
A szokásos guminyomások beállításához még szivattyú sem kell. A vízcsapon is van jó esetben úgy 6 bar, a minimumelőírás vízhálózatnál ha jól emlékszem 2 bar, a maximum meg tíz...
vazze, úgy éljek eltrafáltam. Ehhez mit szósz kisfiam...
Aztán ezek a böszöm traktorok felmennek nyáron az aszfaltútra a vízzel töltött kerekeikkel, aztán tavasszal csak nézünk, hogy a főúton magától fordul a kormány a nyomvonalon. Arról nem is beszélve, hogy frankón megáll benne a víz... folytassam?
Ja, hat ha nem is kompresszorral, de szivattyuval toltik bele. Es azert nem tele(jobb lenne, mert igy kellemetlen ahogy lotyog a viz), mert nem hasznalnak akkora nyomasu szivattyut, amivel a gumi uzemi nyomasat el lehet erni(gondolom, hogy ne usse agyon a toltogetot, ha rajta felejti, mert a viz nem osszenyomhato, ergo a gumi fog elszallni).
Ez az igazsag. A traktorok es egyeb szornyek gumijait akkor toltik vizzel, ha nehezet kell vontatniuk(pl egy 6-os eke is elg nehez, ha a foldben van:)), rossz uton (pl:szantas). Mivel elgge billegosek, igy kellemesen lejjeb´b kerul a sulypontjuk.
stika: a kompresszoros sztorit sem én találtam ki, hanem mérnök úr... és mi van ha az összenyomott levegővel némi össze nem nyomott vizet is sikerül bejuttatni?
Szerintem azért kell mind a négy kereket felnyomni legalább 75%-ig vízzel, hogy az így még plus 200 kg-mal súlyosabb gép olyan stabilan álljon a búzatábában, mint Rákosi.
Vizet a kompresszorba? Kompreszor = összenyomásra való szerkezet, a víz meg összenyomhatatlan. Megeszi - nem eszi. Én a belsőről beszélek, tudtommal traktorokon még nem terjedt el a tömlő nélküli megoldás.
hallottatok-e olyasmit, hogy a mezőgazdasági vontatók gumiabroncsait (traktor) a hatályos KRESZ vagy mifene szabályok szerint elvileg vízzel is fel kell tölteni bizonyos %-ig?!