Keresés

Részletes keresés

InteriorLulu Creative Commons License 2022.04.18 0 0 9852

Persze, nem mentem vissza Szlovéniába, a két és fél hónap alatt – nagy cikcakkokkal és többnapos, vagy akár egy hetes megállásokkal – onnan jutottam el Kotorig, és most ott áll a hajó.

 

Igen, B tengeri jogsim van. Én csak most, tőletek hallok először olyat, hogy horvát (vagy esetleg albán, az most mindegy) területről B-vel nem engednek át Montenegróba. Már megbocsássatok, de szerintem ez hülyeség. Egyrészt a jogsin az áll (horvátul és angolul), hogy az Adriai tengeren (!) hajózhatok vele a partoktól való 12 mérföldes távolságig, másrészt Cavtatban minden gond nélkül kijelentkeztem, azaz szóba sem került az amúgy a hajólevéllel együtt odaadott jogsim, harmadrészt semmi értelmét nem látom egy ilyen tilalomnak.

Montenegróba érve mondjuk nem jelentkeztem be (Zelenikában, vagy Kotorban), mert egyből a kotori kikötőbe hajóztam, és nem volt sem időm, sem kedvem ezzel foglalkozni. Majd júni elején, mielőtt elindulok onnan, bejelentkezem. És ha a B miatt mégsem adnák ki az engedélyt (amit amúgy valószínűtlennek tartok), akkor megvárok egy másik embert/műszakot, hátha ők kiadják, és ha ők sem, akkor anélkül megyek tovább délkeletnek, legfeljebb mondjuk két nap alatt letudom a montenegrói szakaszt…

 

Nem tervezek Görögországból visszafelé menni, majd ott keresek a hajónak téli kikötést, ahol szeptember végén leszek, esélyesen már az ország keleti partvidékén valahol. És nem tervezek bemenni a Korinthoszi öbölbe sem... Köszi, szívesen veszem a Korfu felé gyakran vitorlázó ember elérhetőségét!

Nem tudom, ki Hovanec Zoltán, a tanfolyamot a tengerijogsi.hu szervezésében csináltam Zadarban.

 

Amit írsz, hogy ősszel egy némettől meg tudtál volna venni egy 7 m körüli vitorlást, az jól hangzik, de persze nagyon nem mindegy a hajó állapota, felszereltsége, a motor állapota, hogy meddig van a hajónak műszakija stb… És ősszel nyilván minden hajót, pláne vitorlást alacsonyabb áron hirdetnek, mint tavasszal-nyáron. Valamint nem csodálkozom, hogy az évi 500 eurós kikötői helyét nem adta volna: Szlovéniában amikor tavaly az eladó hajókat nézegettem, ott is volt eladó, aki az évi háromszáz eurós helyét nem adta volna át, és ő is pont azt mondta, hogy ezek a helyek kihalásos alapon kvázi átöröklődnek…

 

Ha nekem is az a fajta és nagyságú felfújható motorcsónakom lenne, mint neked, asszem én is abban aludnék, és én is néptelen öblökre törekednék. :) Mondjuk így, vitorlással is néptelen öblökre törekszem, és többmindentől függően vagy a kabinban alszom az ágyban, vagy kint a parton. A cica éjszakánként gyakran amúgyis kint van a parton, vagy kikötéskor (késő délután/kora este) kiviszem, és lefekvéskor behozom, ha úgy szeretné, már amikor a hajóban alszom. Ha kint éjszakázok, akkor alap, hogy ő is.

 

Igen, az éjszakai horgonyzás egy neuralgikus pont, mert ugye míg alszol, simán feltámadhat és megfordulhat a szél, és vele a hullámzás ereje és iránya, amit még a fizetős, azaz elvben pontosabb Windy app sem okvetlen jelez előre… Én mindig két horgonyt használok, az egyik részben láncos (6 m lánc), de könnyen lehet, hogy veszek most egy harmadik horgonyt is, láncostul. Augusztus végén egy éjszakai kikötésnél majdnem nagyon pórul jártam, mert éjjel megfordult a szél, jött egy kisebb vihar, és mindkét horgonyt felszakítva rásodort a parti sziklákra. Szerencsére nem esett komoly baj sem a hajótestben, sem a motorban, sem a kormánylapátban, de csak mert felriadva azonnal a vízbe ugrottam, és két órán át mellkasig a vízben állva a hullámokkal szemben tartottam és toltam vissza a hajót, hogy se a motor, se a tőkesúly ne érintkezzen tovább a sziklákkal és a tengerfenékkel. Két óra múltával csillapodott annyira a hullámzás, hogy erősen ellökve a hajót felugorhassak, és kivethessem újra a két horgonyt… Ezután tanultam meg igazán megfelelően horgonyozni. :)         

Előzmény: Béci 72 (9841)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9851

Előzmény: Béci 72 (9850)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9850

Simán!

A kis Maslenica hídról is leterelt a rendőr mindenkit.Mehettünk vissza Novigrad-Karin-Obrovac felé.A Novigradi öbölben is méteres hullámok voltak.Jövünk hazafelé...

Szombaton fürödtünk,jól le is égtünk.

Előzmény: BMW Power (9849)
BMW Power Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9849

Irigykedem :), Merre vagy?, "mifelénk" észak Dalmáciában 25csomós bura-t jelez a windfinder

Előzmény: Béci 72 (9848)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9848

Most ezzel pötyörészek kicsit...

Előzmény: Béci 72 (9847)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9847

Ez az olyasmi lehet,mint a horvát "matrica"/vízhasználati engedély.Elvileg csak hajóleveses hajókra adják ki,jópár helyen akkor is,ha nincs hajólevél.

Előzmény: hotblood (9845)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9846

Én csak egyedül voltam...

Előzmény: hotblood (9845)
hotblood Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9845

Pl Montenegróban egy C vagy 2 B jogsi a feltétel, hogy belephess Horvátországbol

Ehhez képest  mentünk már egy B vel. Egy embernek volt B kat.jogsi

 

Előzmény: hotblood (9844)
hotblood Creative Commons License 2022.04.17 0 0 9844

Elvileg.. aztán a gyakorlat lehet, hogy más 😉

Előzmény: Béci 72 (9840)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9843

Nem,ez valószínű,hogy a C vizsga volt,bár a mienk mintha 5 nap lett volna,nem 3...

Előzmény: Béci 72 (9840)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9842

Régóta dédelgetett álmom,hogy Biogradból indulva Dunaújvárosig/Rácalmásig jutok el vízen...

Előzmény: Béci 72 (9824)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9841

A Korinthoszi-csatornàn átmész?

Az Athén felöli oldalról már néztem be rajta gumicsónakkal,de nem hajóztam át rajta.

Előzmény: InteriorLulu (9817)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9840

De mintha InteriorLulu azt írta volna,hogy neki B van...és mégis átengedték...

Vagy valamit rosszul értelmeztem?

Előzmény: hotblood (9839)
hotblood Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9839

Így igaz  B kategóriával nem lephetsz Montenegro felé, viszont 30 tonnaig jó vagy  😉 és 12 merfoldig a partoktõl

Előzmény: Béci 72 (9837)
hotblood Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9838

Pedig anélkül nehéz vitorlázni  ☺️⛵️⛵️

Mondjuk én is jobban kedvelem a 25 mint az 54 csomóst

Előzmény: Béci 72 (9832)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9837

Hát,20 -22 km/h-szél az még gumicsónakkal sem vészes.

Zadarban a Hovanec Zoltán tartotta a tanfolyamot?

Én a C-t csak azért csináltam meg,mert a dubrovniki kikötői kapitányságon azt mondták,hogy vízi határátlépéshez nem elég a B.

Persze a 4 méteres csónakra is azt írták,hogy vigyem át trélerrel☹️.

Ezért próbálkoztam Cavtatban.

 

Előzmény: InteriorLulu (9834)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9836

Ősszel hírdetett egy német pasi egy 7 méter körüli vitorlást,egy kis kikötőben állt,vhol Nin,Privlaka környékén.Azt megvettem volna,ha a helyet is adja hozzá,de azt megtartotta magának.2500 euró lett volna a vitorlás,500 euró az éves kikötődíj.Ez hihetetlenül olcsó lett volna.Azt,írta,hogy nagyon régóta bérli már,de mostanában csak kihalási alapon lehet hozzájutni ilyen helyekhez.

Előzmény: Béci 72 (9835)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9835

Én a csónakban alszom,általában ott,ahol nincs senki,kikötőben még nem aludtam.A legjobban azt szeretem,ha találok partközelben egy masszív bóját,és arra tudok kötni.(mondjuk ez sem atombiztos,Vela lukán elvittem magammal viharban egy ilyen bóját)

A horgonyzási technikámban nem bízom annyira,így nem tudok felhőtlenül aludni.Ha egyedül lennék,akkor simán szabaddá tudnám tenni magam 3-4 hónapra is,így viszont felejtős.

Ja,akkor nem mentél vissza Szlovéniába,a hajó most a Kotori-öbölben áll.

Gondolom,Cavtatban jelentkeztél ki,Zelenikán meg be...

Az idei túrán mi is a pontos terv?Görögországból visszamész Montenegroba?Albániáról egy régóta ott élő magyar családtól érdeklődtem a hajózásról,ők adtak egy kontaktot,aki sokat jár Korfu felé vitorlással.Nem ismerem személyesen,de segítőkész volt.Ha gondolod,megadom az elérhetőségét.

Előzmény: InteriorLulu (9834)
InteriorLulu Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9834

Ha nem nagyon szereted a szelet, akkor csak azt kell eldöntened, hogy vajon annyira sem, amennyi érdemben meghajt egy kis vitorlást, vagy annyira azért igen… :)

Egyébként a kis túrahajómmal én sem szeretem a nagy (számomra nagy, mondjuk 11-12 csomónál / úgy 20-22 km/h-nál erősebb) szelet, mert az nekem, mint kezdőnek már túl nagy hullámokkal jár, és én nyugisan szeretek vitorlázgatni, sehova sem sietek… Bár a hajó testsebessége nagyobb, az ideális vitorlázós sebesség számomra max 7-8 km/h. Mondjuk ehhez hozzátartozik, hogy a fővitorlát sosem bontom ki, elég macerás ugyanis a bimini miatt, azaz kizárólag orrvitorlával (fockkal vagy genuával) haladok.

 

Igen, a C jogsiddal a nyílt tengeren is vitorlázhatsz, talán max húsz méteres hajóval. Amit írtam a tanfolyamról, azzal csak arra reagáltam, hogy ugyan gondolkodsz egy kis hajóban, de nem tudsz vitorlázni. Nem hiszem, hogy kivételes tehetség lennék, tehát egyedül is hamar meg lehet minimálisan elegendő szinten tanulni vitorlázni, legalábbis ilyen 6-7 méteres túrahajóval.

Jó, hogy írod az albániai ki-, bejelentkezést, ezek szerint macerás dolog, utána fogok járni.

 

Igen, a hajóm egész évben vízen van, viszont a montenegrói kikötői díjak sokkal olcsóbbak, mint a horvátok. És ahogy írod, tényleg úgy van, hogy a horvát partokon minél délebbre megyünk, annál drágábbak a kikötők, viszont amint átérünk Montenegróba, a Kotori öbölben a díjak mondjuk a dubrovnikinél úgy 60 százalékkal alacsonyabbak. Én most a Kotorban vízen dekkoló 6 méteres hajómért októbertől májussal bezárólag 1500 eurót fizetek, és júni elején tervezek onnan elhajózni… Egyébként érdekes, hogy a szlovén díjak még alacsonyabbak is, például Portorozban egy egész évre 1600 euró, szárazdokkban, max 6 méteres hajónak.

Nekem ez így belefér: az autóm nem vonóhorgos, eleve csak 1,3-as motorral, trailerem nincs, és itthon is fizetnem kéne a tárolásért, persze nyilván sokkal kevesebbet, mint odalent az Adrián.

 

És igen, egyedüli ember voltam és leszek a hajón, plusz a cica. :) Persze jöttek és fognak jönni barátok pár napokra, de alapból mi ketten vagyunk. Ja, a nyaraimat eléggé szabaddá szoktam tudni tenni, és idén akár négy hónapos is lehet a dolog, meglátom.

És én döntően nem kikötőkben, hanem sima öblökben szoktam kikötni (lásd a fotókat), ott éjszakázni, pláne hogy gyakran fizetni is kell a kikötői tartózkodásért még úgy is, hogy nem tudod bójára kötni magad - mert mondjuk túl kevés van, vagy mert nem neked, az utcáról beesőnek vannak ott -, hanem horgonyzol.

De amúgy a tapasztalataim szerint a deklaráltan kikötők többségében nem kell fizetni, sőt akár még bójára is tudod magad kötni. A navionics ezt is mutatja. Persze ezek nem az adott település fő kikötői, de ha épp várost akarok nézni, ott a kajak, és ott a bringa. :) 

Előzmény: Béci 72 (9833)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9833

Amúgy ketten voltatok csak a cicával?

Júl.közepétől októberig az nagyon szép lehetett!

Ennyi időm sajnos nekem nincsen.

Előzmény: InteriorLulu (9808)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9832

Kár,hogy nem nagyon szeretem a szelet🙂

Előzmény: hotblood (9826)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.16 0 0 9831

Ismerőseim,akiknek a 42 lábas vitorlásuk van,korábban a biogradi kikötőben voltak.8000 euro/év.Most már két éve Pulában vannak,mert ott kb.a felébe kerül.Viszont arra kevés a sziget,vissza szeretnének jönni Dalmáciába.Ott viszont még a pirováci kikötő is 7000 körüli árat mondott,máshol nincs is nagyon hely.Én nem szoktam találkozni túl sok hajóval még nyáron sem(menetben)A kikötők meg szinte mindig tele vannak.

Horgonyzó hely keresése  valami szép öbölben már nehezebb.Mondjuk én nem szeretem,ha vannak körülöttem🙂

Előzmény: Béci 72 (9830)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.15 0 1 9830

Ha nem trélerezed,akkor egész évben vízben van a hajó,és fizeted a többezer eurós kikötői díjat?

Előzmény: InteriorLulu (9827)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.15 0 1 9829

A Dehler Varianta 65 kb.800 kg,és van hozzá általában futó,amin még van egy sólyakocsi is.Elvileg a horvát B,és C jogsijaim vitorlásra is érvényesek.

Albániában meg nem elterjed annyira a privát hajózás,benzin sincsen a kikötőkben,csak gázolaj.Nekem egy vitorlázó pasi ajánlotta az ügynököt,nélküle nagy szívás,azt mondta...

Előzmény: InteriorLulu (9827)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.15 0 0 9828

De nem azzal voltam Albániában,és az Umag-Korcula-Umag távon sem.Az egy 20 lovas négyütemű volt,az utóbbi két évben pedig egy 40 lóerős Evinrude Etec injektoros motorral voltam a tengeren.Kb.kétszer annyit fogyaszt,mint a Suzuki...

Előzmény: InteriorLulu (9827)
InteriorLulu Creative Commons License 2022.04.15 0 0 9827

Azért is nem lehetsz messze a 35 literes fogyasztástól, mert tavaly augusztus 31-én te magad írtad ugyanitt, hogy a 140 liter, amit a tankjaidban tárolni tudsz, kb. 400 km-re elég. :)

És erre írtam, hogy az én, egyébként a tiédnél minimum kétszer olyan nehéz hajómat egy feleekkora fogyasztású gép hajtja, már amikor motor hajtja… (Oké, te nyilván sokkal gyorsabban vagy képes haladni, mint én, motorcsónaknál a sebesség abszolút szempont).

 

Ami az országok közti ki- és bejelentkezéseket illeti, nekem mondjuk annyira nem meglepő, hogy a vitorlázó ismerőseid nem tették meg, mert ugyan még csak egyetlen szezonos – igaz, jó két és fél hónapos – vitorlás tapasztalatom van, de az egyetlen alkalommal, amikor a vízen rendőrökkel kerültem kapcsolatba (Lastovón odajöttek hozzám az öbölbe, egyedüli vízijármű voltam ott), akkor a hajólevélen kívül kizárólag a horvát tengeri „matrica”, az éves tengerhasználati díj igazolása érdekelte őket, semmi más.

Egyébként nekem nem tűnik annyira praktikusnak megbízni bárkit is (pláne pénzért), hogy jelentkezzen ki/be helyetted, hisz írod is, amúgyis behajóztál emiatt a kikötőbe, márpedig ennyi erővel az ember saját maga odasétál a kis hivatali épületbe, és azonnal kiadják neki az engedélyt… Igaz, a tapasztalataim nem albániaiak.

 

Igen, a túl későn való indulások nekem is jártak kellemetlenségekkel, bár olyannal azért nem, ami veled történt. Én a sötétben mindig attól szoktam tartani, hogy – már a kiszemelt kikötőhöz/öbölhöz motorral közelítve – nem látok meg kisebb lekötött bólyákat, palackokat, és a hajócsavar pont elkapja a tengerfenékről jövő kötelet, zsinórt, ami ugye simán motorhalállal járhat. Vagy hogy nem pont ott vetek horgonyt, ahol nappali világosságban tenném, és ilyen könnyű hajónál a hullámzást tekintve pár méter eltérések is számítanak…

Szerintem használod, de ha mégsem, a navionics-ot vagy más hasonló alkalmazást szerintem mindig érdemes használni, pláne mondjuk sötétben, hogy pontosan tudd, a parttól hány méterre vagy éppen… Vagy pl. az én talán speciális esetemben, hogy mivel elég kicsi a merülési mélységem (kb. 60 cm), szeretek a partokhoz nagyon közel menni, márpedig ugye az app tíz centi pontossággal mutatja az aktuális (apálykori) vízmélységet. Haladáskor nálam mindig is aktiválva van, internet pedig partközelben mindenütt van.

 

 

Tavaly júni elején még én sem tudtam vitorlázni, mármint papírom sem volt róla, aztán júniban lett (Zadarban, magyar szervezésű tanfolyam), de még a jogsi kézhezvételekor sem tudtam vitorlázni, kicsit sem. Nulla, zéró. A háromnapos tanfolyam jórésze elméleti oktatás, és az sem vitorlakezelés, szélbeállás, ilyenek, hanem kizárólag az obligát térképhasználat, rádiózás és jelzések-fények, semmi más. A vizsga is kizárólag ezekről szólt.

A gyakorlati oktatás pedig a kikötőben való (nyilván motoros) mozgás, ki-, beállás, kötelezés, ennyi. A gyakorlati vitorlakezelés egyrészt fakultatív volt, másrészt a hajón lévő hat ember számára összesen kb. egy-két órás. Vicc.

A hajót nekem eladó sráccal kimentünk a kikötőből, felvontuk a nagyvitorlát, megmutatta, melyik kötél mihez kell, aztán a többit, azaz a gyakorlatban használatos dolgok kb. 95 %-át én magam tanultam meg egyedül, menetközben, magam jöttem rá a dolgokra, a szélbeállásokra, manőverekre, a horgonyzásra, mindenre, részben ábrákkal teli könyvekből (!), részben élesben próbálgatva ezeket, persze nem viharos szélben és tarajos hullámokon…

 

Amiket néztél hirdetéseket, a Dehler szép kis hajó, látom 6,5 méter, bár nem tudom az összsúlyát… Ha esetleg számít a tanácsom, akkor amit az enyémmel kapcsolatban írtam, hogy túl könnyű, és emiatt igencsak billegős, azt érdemes lehet figyelembe venned. Nem jó dolog, ha esténként gyakran szinte élhetetlennek érzed a kikötőben/öbölben a hajódat, mert az elcsendesülő nappali hullámzást követő lassú, lapos hullámok annyira billegtetik azt (éjszakára mondjuk jellemzően megszűnik ez a fajta hullámzás)…

És érdemes lehet ott, az Adrián nézned hajót, pl. hogy ne kelljen trailerezned, bár itt nyilván több szempont is közrejátszhat. Én az enyémet Szlovéniában vettem, eleve a kikötőjében állt, és eszem ágában sincs bárhová vinni szárazföldön.

Előzmény: Béci 72 (9825)
hotblood Creative Commons License 2022.04.15 0 0 9826

Érdemes megtanulni

Előzmény: Béci 72 (9825)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.15 0 0 9825

Tök jó ez a hajó,én is gondolkoztam sokat ilyesmiben,csak én nem tudok vitorlázni...

Dehler Varianta 65- ös hajókat nézegettem(csak hírdetéseket)

Egy ilyet még normál személykocsival tudnék húzni.Ja,amúgy a 35 liter/100 km-től nem vagyok messze(elnéztem,35/órára gondoltam.

Előzmény: InteriorLulu (9819)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.15 0 0 9824

Hát,tervem az mindig van...

Az albán túrám 2019-ben kudarcba fulladt,Korfura szerettem volna menni,de Durrestől 30 km-re délre rámsötétedett és partra dobott egy hullám☹️.Így onnan vissza kellett jutnom Biogradba a kocsimért,majd újra le Albániába a cuccaimért.Tavaly,és azelőtt Horvátországon belül bóklásztam kicsit,egyik se lett túl hosszú,mert nem volt túl jó idő,és idő előtt feladtam...

Idén megpróbálnám újra Korfut.

Egy vitorlás sráctól azt az infót kaptam anno,hogy Albániában a bejelentkezéshez egyszerűbb,ha ügynököt bízol meg,és nincs macera.

Én is így tettem,Bar-ban kellett kijelentkezni(nem akartak kiengedni a 4 méteres csónak miatt),és egyenesen mentem a durresi kikötőbe,ahol várt az ügynök.(sajnos,nem hallgattam rá,és fáradtan még tovább indultam sötétedés előtt,mondván hogy úgyis találok egy horgonyzó helyet...

hát nem így lett☹️)

Előzmény: InteriorLulu (9817)
Béci 72 Creative Commons License 2022.04.15 0 0 9823

Nem fogyasztott többet 4-5 liternél,akartam írni...

Előzmény: Béci 72 (9820)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!