A PCM szintiknél sem egységes a helyzet, mert az idők során elég sok változáson mentek át a hengkeltő rendszerek. De abban egységes a kép, hogy a hangkeltés prioritást élvez az "egyéb" eseményekkel szemben, és többnyire fixen leprogramozott algoritmusok szerint söprik ki a hangeseményeket a D/A konverterre. Ezek általában nagyon kötött algoritmusok, és a hangkeltési események kiszolgálása közti időrésekben történik a többi funkció kiszolgása. Hogy ez mennyire egyetlen mikrokontroller dolga, vagy mennyire van szétszedve célprocesszorokra, DSP-kre, ez már nagyon függ attól, hogy melyik gyártó melyik konkrét modelljét nézzük. Általánosan elterjedt gyakorlat manapság, hogy a gyártók csinálnak egy bizonyos hangkeltő "engine"-t, amit nagyon egyszerűen lehet midi szerű belső soros jelekkel vezérelni, és aköré építhetnek ilyen-olyan hangszereket. Azoknak a billentyűzet lekezelő, panel lekezelő és kijelző meghajtó ügyei már a konkrét szintihez, zongorához, vagy modulhoz vannak passzítva szoftveresen és hardveresen egyaránt. Tehát ezekben a polifónia ügyek is magán a hangkeltő részben (többnyire külön panelen) dőlnek el. Így a hangkeltő résznél alkalmzahatnak egy olyan algoritmust, ami nagyon feszes, mindössze a vezérlő jelekre kell figyelnie, és kiadni a hangokat.
Tom! Elvileg a PCM szintik mind hasonlóan működnek, pl Yamahában Emuban Kurzweilben Rolandban stb is vannak több mintát használni engedő presetek meg a multimód hangszínek több preset felhasználására, de ott akkor a polifóniát konstans áramköri elemek szolgáltatják (nem tudom kik lehetnek ezek mert nem vagyok műszerész) vagy ott is szoftveresen vannak leprogramozva ezek az oszcillátorok, mint egy VA esetében? Mert innentől a VA %-os polifónia terhelése érthető, de a PCM vasaknál nyilván egyéb is viszi a számítókapacitást. (sequencer, effekt, stb ha worksatationokat nézzük) Sorry az off miatt!
A Korg PCM szintiknél a polifónia egyszerűen követhető. A hangkeltés szerkesztés menüben be tudjuk állítani, hogy hány "oszcillátor" dolgozzon egy Program-ban. Ha Combit használunk, akkor az átlapoló (együtt megszólaló) hangok esetében a polifóniaigény nyilván összeadódik. A max. polifóniára megadott 62-es szám erre vonatkozik. A VA szintiknél pedig sok esetben az van, hogy egy adott hangszínnek van egy %-ban kifejezhető DSP teljesítmény igénye. Annyi hangot szólaltathatunk meg tehát egyidejűleg ,amíg el nem érjük a 100%-ot. Feltéve, ha valamilyen okból nincs lekorlátozva a teljes DSP teljesítmény felhasználása.
Köszi! Bővebben is érdekelne a téma. Hol tudnék ilyen mérnöki jelleggel ennek utánajárni? Pl. egy Korg Triton szintjén ha dual módba kapcsolok, akkor a feleződő poli csak DSP teljesítmény függő? A Waldorfoknál igaz ezek VA-k már van arra mód hogy összetettebb struktúra mellett is álljon a konstans poli.fok.
Csak most találtam erre a topicra, mivel most keresgélek microQ-t és egy dologra naon kíváncsi lennék. Mitől függ egy szinti (értem ez alatt a workstationöket is) polifóniafoka, úgy értem az oszcillátorokat virtuálisan generálja egy DSP, azok nem diszkrét áramköri elemek? (remélem megvagy még itt a fórumon) :)
deep presss>> Valaki mondja mar meg legyenszives,hogy mi a kulonbseg belul a WALDORF Q rack es a WALDORF Micro Q kozott?
a Q rack, ertelemszeruen a Q Keyboard rack-es valtozata. a 16 (illetve bovitett gep eseten 32) voice a fix dsp architektura miatt allando, azaz ezt a polifoniat a gep barmilyen bonyolultsagu patch eseten garantalja es megszolaltatja.
a microQ es a microQ keyboard papiron 25 voice polifon. mindkettobol volt egy ugynevezett omega verzio, ezek voltak a bovitett modellek, elmeleti 75 hang polifoniaval. a kulonbseg a "nagy" testverekhez kepest az, hogy ezeknel a gepeknel dinamikus a dsp motor, azaz a 25 hang polifonia csak nagy altalanossagban es kozepes bonyolultsagu patch-eknel ervenyes. ha hasznalod mindharom oszcillatort, a sub-okat, a dual filter-t, stb... azaz bonyolultabb a patch, igy az tobb dsp eroforrast igenyel, akkor elkepzelheto hogy csak 10-12 voice-ot tud egyidejuleg megszolaltati a micro szeria.
nagy tevhit, hogy a "nagy" Q-ban es a microQ-ban azonos dsp program fut... teljesen mas dsp processzor dolgozik a ket szeriaban, teljesen mas a kod is (pl. oszcillatorok, szurok, stb.), ugyanaz a patch teljesen mashogy szolal meg a ket gepen.
na de tovabbi kulonbseg is van a ket modell kozott, hogy csak a legfontosabbat emlitsem, a nagy "Q"-nal szamos dolgot "audio rate"-en szamol a processzor (oszillatorok, lfo-k), azaz sample pontosan, 48 khz-en, addig a microq-nal takarekossagi okokbol nincs ilyen lehetoseg hiszen sporolni kellett a dsp eroforrasokkal. masik pelda, mig a Q-nal morph-olhato a szuro soros es parhuzamos konfiguracio kozott, ez a parameter akar modulalhato is, addig microq-nal nincs ilyen lehetoseg, ez utobbinal csak fix soros vagy parhuzamos szuro konfig valaszthato. tovabbi kulonbsegek fedezhetok fel az effekt szekcioban is. a nagy modellek multi modban az elso negy part-on kinalnak egyenkent ket-ket effektet, addig a microq-nal nincs ilyen lehetoseg, ott csak az elso part-ot lehet effektezni (majd a tobbit ide, ugyanerre az effektre route-olni).
es meg hosszasan sorolhatnam a technikai kulonbsegeket... amennyiben kivancsi vagy rajuk szolj, es ahogy idom engedi valaszolok itt a topic-on belul. mindezektol fuggetlenul a microq nagyon jo ar/teljesitmenyu cucc, csak ajanlani tudom, a nagy testverek pedig annak ellenere hogy nem mai darabok, 2007-ben is megalljak a helyuket.
deep presss>> Es egyebkent melyiknek mennyi az ara?
ezek a hazai disztributor altal legutobb kikuldott brutto + afas arak...
a fenti arak nem a legfrissebbek, ezert konkret erdeklodes eseten keress meg. tovabbi informacio, negy-ot heten belul szallitjak a vadiuj waldorf blofeld-et amely a microq szeriat hivatott levaltani.
Eladó vagy elcserélhtő a Waldorf Q Keyboard szintim. Eredeti sárga szín, itthon nagyon ritka. Gyönyörű állapot. Budapesten kipróbálható.
Az oka, hogy nekem túl sok az öt oktáv (live-actezem). Cserébe érdekel értékegyeztetéssel 4 vagy 3 oktávos VA szinti. Főleg az alábbiak valamelyike, kb. ilyesmi sorrendben:
Nord Lead 3 vagy 2x Virus C esetleg B Virus Indigo Roland JP-8000 Waldorf XTk Korg R3 vagy Microkorg Talán Nord G2 is,
Valaki mondja mar meg legyenszives,hogy mi a kulonbseg belul a WALDORF Q rack es a WALDORF Micro Q kozott?
Csak a tekerogombok menyisege es a meret,vagy gyengebb is a kisebb valtozat?Nekem a waldorf weboldalan jarva ugy tunik,hogy a Micro meg izmosabb is polifoniailag. A Micro up to 25 a nagy rack pedig csak 16. (az alap termeszetesen..Ezek bovithetok a micro 75-re a nagy rack 32-re) Ez letezik? Es egyebkent melyiknek mennyi az ara? AFA-stol mindenestol ertve..
Koszonettel
dp