A SZEGENYSEG IGENLESEROL
Most e topic-ban is ujabb, de most is csupan feluletes keresgélés eredményeképpen csak néhany Igehelyet idézek arrol, hogy a Krisztus Jézus kizarolag a szegénnyé valasért, vagyonunk teljes, de az utolso fillérig valo szétosztasaért Tanitott, semmiféle lakaskeresztyénséget vagy barmiféle e vilagi gazdagodast Nem Hirdetett. Csak ez ellenében Szolt.
Aki a gazdagsag ellenében hirdet a szegénység elérését preferalva, nem a gazdagok ellen hirdet, hanem a Jézus Krisztus Igéjét szolja, mert Ez az Evangélium. Aki a gazdagsag ellenében hirdet, nem a gazdagok ellen, hanem [b]mind a gazdagokért, mind a szegényekért hirdet a Jézus Krisztus szerint, hogy ne vesszenek el e vilagban az orok sotétségbe, hanem elnyerhessék a Vilagossaggal az orok életet.
A négy evangélium és a Jézus Krisztus Kijelentései cafolhatatlan Bizonysagtételek korunk keresztyénjei kozul a szegénységet és a hajléktalansagot szandékosan, a Jézus Krisztus Nevében, olykor egy az egyben Isten vagy Jézus Kozvetlen Felszolitasara vallalt keresztyének Tanusagtétele mellett: a kovetkezo Jézusi Beszédek azok fontossaga és kiemelt volta, messzemenoen lélekbevago volta miatt HAROMSZOR ISMETELTETNEK AZ EVANGELIUMOKBAN!:
Maté Evangéliuma:
19,29 És aki elhagyta házait, vagy fitestvéreit, vagy notestvéreit, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldjeit az én nevemért, mindaz száz annyit vészen, és örökség szerint nyer örök életet.
Mark Evangéliuma:
10,29 Jézus pedig felelvén, monda: Bizony mondom néktek, senki sincs, aki elhagyta házát, vagy fitestvéreit, vagy notestvéreit, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldeit én érettem és az evangyéliomért,
10,30 Aki százannyit ne kapna most ebben az idoben, házakat, fitestvéreket, notestvéreket, anyákat, gyermekeket és szántóföldeket, üldözésekkel együtt; a jövendo világon pedig örök életet.
Lukacs Evangéliuma:
18,29 O pedig monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy senki sincs, aki elhagyta házát, vagy szüleit, vagy testvéreit, vagy feleségét, vagy gyermekeit az Isten országáért,
18,30 Aki sokszorta többet ne kapna ebben az idoben, a jövendo világon pedig örök életet.
Ezutan a rovid, megfellebezhetetlen kezdés utan lassunk ujabb néhany példat az Evangéliumbol, Amely Evangélium mindenfelé a gazdagsag és barmi e vilagi gyujtogetés ellenében, kifejezetten és rendkivul halmozottan és nyomatékosan a szegénységért Szol, Tanit és Parancsol:
Maté Evangéliuma:
5,3 Boldogok a lelki szegények: mert övék a mennyeknek országa.
Azaz boldogok, orok életre jutnak azok, akiknek nincsen szukséguk televiziora, ruhatarra, osszkomfortos kornyezetre és lakasra.
Jézus konkrétan Arrol Beszél, hogy Oérte a vilagon, de a vilagon mindent adjunk el, mert akkor Fogja Igazan Betolteni a lelkunket:
13,44 Ismét hasonlatos a mennyeknek országa a szántóföldben elrejtett kincshez, amelyet megtalálván az ember, elrejté azt; és a felett való örömében elmegy és eladván mindenét amije van, megveszi azt a szántóföldet.
Mennyit ad el azért, hogy Jézust Megnyerje? Sokat? Még tobbet? Nem! Mindenét!
A kovetkezo, rogton ezutan jovo Példazatban Jézus ugyanezt Megismétli: addj el a vilagon mindent, hogy megvehesd a foldet az Isten Orszagaban az orok életre, mert csak Az szamit, nem e vilag luxusa és panelkényelme:
13,45 Ismét hasonlatos a mennyeknek országa a kereskedohöz, aki igazgyöngyöket keres;
13,46 Aki találván egy drágagyöngyre, elméne, és mindenét eladván a mije volt, megvevé azt.
Add el minden vagyonodat! - Hirdeti Jézus a jomodu allattartonak - akinek fényuzése éS kényelme semmiben sem volt mérheto korunk panelkeresztyénjeinek kényelméhez -, és ugy kovess Engem:
19,21 Monda néki Jézus: Ha tökéletes akarsz lenni, eredj, add el vagyonodat, és oszd ki a szegényeknek; és kincsed lesz mennyben; és jer és kövess engem.
Jézus tanitvanyainal evidens, hogy annak ellenére, hogy nekik sincsen lakasuk, el kell adni minden adomanyt és szétosztani az árát a szegények szamara:
26,8 Látván pedig ezt az o tanítványai, bosszankodának, mondván: Mire való ez a tékozlás?
26,9 Mert eladhatták volna ezt a kenetet nagy áron, és adhatták volna a szegényeknek.
Mark Evangéliuma: add el mindenedet, ne élj kertes hazban vagy panellakasban:
10,21 Jézus pedig rátekintvén, megkedvelé ot, és monda néki: Egy fogyatkozásod van; eredj el, add el minden vagyonodat, és add a szegényeknek, és kincsed lesz mennyben; és jer, kövess engem, felvévén a keresztet.
Add egész teljes vagyonodat Isten szolgalatara, de egyetlen fillért se hagyj magadnak!:
12,43 Akkor eloszólítván tanítványait, monda nékik: Bizony mondom néktek, hogy ez a szegény özvegy asszony többet vetett, hogynem mind a többi, akik a perselybe vetettek vala.
12,44 Mert azok mindnyájan az o fölöslegükbol vetének; ez pedig az o szegénységébol, amije csak volt, mind beveté, az o egész vagyonát.
Jézus tanitvanyai még Mesteruktol, Jézustol is sajnálták a felmagasztalast, mert az pénzbe kerult. Természetes volt ugyanis szamukra, hogy mindent, amit kapnak, amit csak lehet, eladjanak, és szétosszanak a szegények szamara. Ez az Isten Igéje, nem a takarékbetét és a kamatok, a kolcson, meg az ujabbnal ujabb mobiltelefonok:
14,4 Némelyek pedig háborognak vala magok között és mondának: Mire való volt az olajnak ez a tékozlása?
14,5 Mert el lehetett volna azt adni háromszáz pénznél is többért, és odaadni a szegényeknek. És zúgolódnak vala ellene.
Lukacs Evangéliuma:
6,20 O pedig felemelvén szemeit az o tanítványaira, monda: Boldogok vagytok ti szegények: mert tiétek az Isten országa.
Itt, Romaban a szegény, hajléktalan keresztyének kozul valok nemhogy orulnének, amikor utolso fillérjeiket és ruhaikat adják egymasnak, de természetesnek veszik ezt. Bizony, senkinek, aki lakasban él, [b]ennél tobb bizonysagtétele adakozasbol nem lehet, akarmit cselekedjen is.
14,13 Hanem mikor lakomát készítesz, hívd a szegényeket, csonkabonkákat, sántákat, vakokat:
14,14 És boldog leszel; mivelhogy nem fizethetik vissza néked; mert majd visszafizettetik néked az igazak feltámadásakor.
Lukacs Evangéliumaban is Olvashatjuk a gazdag - mai mértékkel nézve rendkivul szegényes és nyomorult korulmények kozott élt - allattenyészto példazatat:
18,22 Jézus ezeket hallván, monda néki: Még egy fogyatkozás van benned: Add el mindenedet, a mid van, és oszd el a szegényeknek, és kincsed lesz mennyországban; és jer, kövess engem.
Zakeus - joszerivel vagy egészében - egyetlen példa arra, amikor Jézus Krisztus orok élettel Dijazta azt, aki gazdag volt. A mai luxuskeresztyénség, amely nem tartja magat gazdagnak, mikozben az osszes élt és élo ember un. "felso tizezrének" lakoja, olyan hallatlan jolétben és pompaban él, akozben háza tajan télen megfagynak a hajléktalanok, Afrikaban minden 7. masodpercben éhenhal egy gyermek, a jelenleg élo Emberiségnek pedig 5/6-a rosszabb és gyatrább korulmények kozott él, mint o. Eme luxuskeresztyénség, az osszkomfort fiai a tengernyi Jézusi szegénységpárti és a szegénységet Akaro és Hirdeto Evangélium Egyetlen Példajaval, a gazdag Zakeussal szoktak érvelni, mondvan: Jézus Nem Várja El a szegénységet, vagyis az O és tanitvanyai kovetését. Mindekozben elfeledik eme Egyetlen Példanal, hogy Zakeus a vagyonanak tobb, mint a felét szétosztotta a szegények kozott, valamennyi peres ugyét - lett volt barmennyire is igaza egy-egy ugyben - négyannyi modon rendezte, és ugy tért meg Jézushoz, hogy Atadja Neki az életét. Milyen életkorulmények kozott? Olyan életkorulmények kozott, amelyek a vilagon semmiben nem hasonlithatók sem kényelemben, sem luxusban, sem technikai felszereltségben, sem az ételek és a ruhak irdatlan valasztéka tekintetében a mai osszkomfort- és luxuskeresztyénség életéhez és életminoségéhez, amelyen a keresztyének példatlan sokasaga jar, nemcsak elvetve a szegénységet, de visszatéroen azokat kérve szamon gazdag szegénységukért, akik nem a gazdagsagban, hanem a Jézus Krisztus kovetésével valo szegénységben kerestek és talaltak feloldozast.
19,8 Zákeus pedig eloállván, monda az Úrnak: Uram, ímé minden vagyonomnak felét a szegényeknek adom, és ha valakitol valamit patvarkodással elvettem, négy annyit adok helyébe.
19,9 Monda pedig néki Jézus: Ma lett idvessége ennek a háznak! mivelhogy o is Ábrahám fia.
21,2 Láta pedig egy szegény özvegy asszonyt is, hogy abba két fillért vete.
21,3 És monda: Igazán mondom néktek, hogy e szegény özvegy mindenkinél többet vete:
21,4 Mert mind ezek az o fölöslegükbol vetettek Istennek az ajándékokhoz: ez pedig az o szegénységébol minden vagyonát, a mije volt, oda veté.
Janos Evangéliumaban még az Istenarulo Judas is tudta, hogy hajléktalanokként is egy a dolguk a korabeli szegény, gyakran teljesen ruha és élelem nélkuli, uldzésekkel teli, allando életveszélyben élt életuk mellett. Még Judas is tudta, hogy a dolguk az, hogyha valamihez hozzajutnak, eladjak azt, és az arat nem sajat anyagi boldogulasukra és testuk kényelembe helyezésére, hanem a szegényekre, a szegényekre és a szegényekre kell kolteniuk:
12,4 Monda azért egy az o tanítványai közül, Iskáriótes Júdás, Simonnak fia, a ki ot elárulandó vala:
12,5 Miért nem adták el ezt a kenetet háromszáz dénáron, és miért nem adták a szegényeknek?
12,6 Ezt pedig nem azért mondá, mintha néki a szegényekre volna gondja, hanem mivelhogy tolvaj vala, és nála vala az erszény, és amit abba tesznek vala, elcsené.
Odébb:
13,29 Némelyek ugyanis állíták, mivelhogy az erszény Júdásnál vala, hogy azt mondá néki Jézus: Vedd meg, amikre szükségünk van az ünnepre; vagy, hogy adjon valamit a szegényeknek.
Pal romai levele a keresztyén Testvéreknek valo adakozasrol szol:
15,25 Most pedig megyek Jeruzsálembe, szolgálván a szenteknek.
15,26 Mert tetszett Macedóniának és Akhájának, hogy a Jeruzsálembeli szentek szegényei részére némileg adakozzanak.
II.korinthusi levél: a szegénység, nem pedig a jolét és a kényelem az, ami a joszivuség gazdagsagahoz vezetett:
8,2 Hogy a nyomorúság sok próbái közt is boséges az o örömük és igen nagy szegénységük jószívuségük gazdagságává növekedett.
Igen. Akik Romaban hajléktalanok, naponként tesznek Tanubizonysagot arrol, hogy akik a legszegényebbek, egyben Atyank Szeretetébol a legbokezubbek is. Akik bérhazakban és panellakasban élnek, ezt el sem tudják képzelni. Amen.
9,8 Az Isten pedig hatalmas arra, hogy rátok áraszsza minden kegyelmét; hogy mindenben, mindenkor teljes elégségtek lévén, minden jótéteményre boségben legyetek,
9,9 A mint meg van írva: Szórt, adott a szegényeknek; az o igazsága örökké megmarad.
Jakab levele azokat is feddi, akik nem a gazdagokban, hanem a szegényekben botrankoznak meg, mondvan: emberi/isteni méltosagra teremtettunk, nem arra, hogy szegényekké legyunk e vilagon. Akik megbotrankoznak Jézus Tanitasaban, azoknak Szoljon most ez az Ige:
2,2 Mert ha a ti gyülekezetetekbe bemegy egy aranygyurus férfiú fényes ruhában, bemegy pedig egy szegény is szennyes ruhában;
2,3 És rátekinttek arra, akin a fényes ruha van, és azt mondjátok néki: Te ülj ide szépen; és a szegénynek ezt mondjátok: Te állj ott, vagy ülj ide az én zsámolyom mellé:
2,4 Nem mondtatok-é ellent magatoknak, és nem lettetek-é gonosz gondolkozású birákká?
Ki szereti felebaratjat, mint onmagat jobban, ha nem az, aki Jézust, nem pedig e vilag kényelmét koveti? Ki, ha nem azok, akik nem maguknak gyujtogetnek ruhakat, fali diszeket és porcelan targyakat, elektronikus cikkeket és takarékbetétet, hanem mintha csak maguknak adnák oda, ugy adják át havi fizetésuket is az aluljarokban és az utcakon fagyoskodo hajléktalanoknak és szegényeknek, aztan azoknak, akik életmento mutétekre szorulnak, aztan szegény roman testvéreink szamara kuldenek pénzt, aztan akik afrikai szamlakra és tavoli, szegény orszagok evangelizalasara, tehat lélekmentésére nyujtják át megtakaritott pénzeiket? Jakab a gazdagsagrol szolt, kozvetlenul azt kovetoen irta le ezt is:
2,8 Ha ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekesztek.
2,9 De ha személyválogatók vagytok, vétkeztek, elmarasztaltatva a törvény által, mint annak megrontói.
Nem lehetunk személyvalogatok, Krisztus szegénységet vallalt gyermekeit sajat gazdagsagunkért megvetve azért, miért szegények, miért nem olyan gazdagok, mint a tomegkeresztyénség, minden idok ledkényelmesebb osszkomfortkeresztyénsége. Krisztus az egész teljes Evangéliumban a gazdagsag ellenében és a szegénység beteljesitéséért Hirdet és Tanit.
A Jelenések Konyvében Jézus a szegénységet, mint Szamara Nagyon Szeretett, Kedves dolgot Szolja, mikozben a "Satan zsinagogaja" alatt a mai gazdag zsinagogak és zsidok is eszunkbe jutnak:
2,9 Tudom a te dolgaidat és nyomorúságodat és szegénységedet (de gazdag vagy), és azoknak káromkodását, akik azt mondják, hogy ok zsidók, és nem azok, hanem a Sátán zsinagógája.
A mai gazdag luxuskeresztyénség - szemben az Igehely valodi értelmével azért, hogy tudattalanul is helyet adjon lelkében sajat gazdagasaganak - szembehelyezkedik az Isten Igéjének tanitasaival. Gyakori a farizeus és a vamszedo templomi imajanak citalt példazata, amikor a farizeus tetteivel kérkedik, hirdetvén, hogy hálát ad Atyanknak, amiért o nem olyan, mint a tobbiek, a vamszedo viszont azt mondja fejét lehajtva - na nem a foldig, ahogyan itt sok hajléktalansagot onként vallalt keresztyén teszi -, hogy bocsass meg nekem, bunosnek. Az osszkomfortkeresztyénség azt mondja errol - sajat életéhez szabva az Igét, nem a Jézus Krisztus Evangéliumahoz -, hogy Jézus itt Azt Tanitja, nem kell jot tenni, csak legyél bunbano és udvozulsz. Azonban valamit az osszkomfortkeresztyénség nagyon kifelejt: ugyanis Jézus egyetlen árva Szoval nem mondta, hogy akar a farizeus, akar a vamszedo udvosségre jutott volna, csupan azt, hogy az alazatos bunos jobban megtisztult, mint a masokat megveto és semmibe vevo szeretetlen farizeus. Nem szegényekrol, hanem két modos emberrol van szo: az egyik farizeus, a masik vamszedo. Azonban - és az Igaz Evangéliumot hirdessuk - egyikrol sem Mondatott Ki, hogy ilyen gyalazatos allapotban udvozult volna, és ez nem is lehetséges. Csupan az Mondatott Ki, hogy tobb bune vétetett el a két gazdag kozul a vamszedonek, aki alazatosabb volt a farizeusnal, aki gazdagként adakozott.
Akinek barmi felvetése van, varom a hozzaszolasat. Tetteink nem a gazdagsag uldozése és totalitarius kényszeritése, hanem a Jézus Krisztus és Tanitasainak igenlése: a Vilagossag hirdetése. Aki Ot, Jézust Hirdeti, ugy kell tennie, hogy a Torvénybol Egyetlen Jotat és Pontocskat el nem vesz. Aki keresztyén, az az Evangéliumot hirdesse, ne barmi mast. Jézus Krisztus Evangéliuma nem alku és a sajat felmentésunk érdekében kurtithato-atirhato piaci arucikk. A teljes és egész Evangéliumot kell hirdetnie annak, aki keresztyén, mert ez az Ur Jézus Krisztus Parancsa.
Nekunk nem a sajat jomodunk védelme, és a Jézus Krisztust az O Parancsai és Tanitasai szerint kovetok uldozése a feladatunk mondvan, miért nem gazdagok, hurdetvén Jézus és Bizonysagtételei Ellenében, hogy nem illik hatalmukhoz és méltosagukhoz az ilyen szegény életmod. Nem a sajat jomodunkhoz kell sullyesztenunk az Isten Igéjét, hanem sajat zullottségunknek és tespedtségunknek véget vetve kell a Jézus Krisztus Akaratahoz és Tanitasaihoz emelkednunk.
Egy néhai katolikus pap szavai jutnak eszembe, aki azt mondta:
"A tisztességes ember gyakorlatát mindig felfelé húzza, közelítendo az elveihez. A becstelen ember az elveit szállítja mind lejjebb, hogy gyakorlatának megfeleljen."
Varom az Evangéliumhoz valo hozzaszolasokat.
Szeretettel Molnar Ferenc Arpad.
Roma, Olaszorszag.
lasersd@freemail.hu
Dicsértessék az Ut, az Igazsag és az Elet: a Jézus Krisztus és az O Atyja, a mi Mindenhatonk mindorokkon orokké.
Amen.