Keresés

Részletes keresés

pindiy Creative Commons License 2000.12.19 0 0 274
Ha valamit nem érsz fel ésszel, ne ráncigáld le magadhoz.
Nem fog sikerülni.
Előzmény: speaker (273)
speaker Creative Commons License 2000.12.19 0 0 273
Persze, csak a delirium tremens végső stádiumában lehet olyanokat leírni, amiket ez a szegény Szabó leírt, de ez a szinvonal pontosan megfelel annak a pártnak, amelynek aktivistája volt.
Előzmény: Ghanima (272)
Ghanima Creative Commons License 2000.12.19 0 0 272
Igen, már megtették maga előtt mások, hogy tisztázták: kettő db Szabó Miklós szerepelt ill. szerepel a szűkebben vett magyar köz- ill. tudományos életben.
Nem gondolom, hogy a konyakszag és bajusz megléte, ill. meg nem léte lenne a megfelelő ismérv bárki megítélésében. Mint ahogy nem csak Ady ismérvei lehetnek a felhozott jellemzők. Ezektől egyikük sem lesz se több, sem pedig kevesebb a maga területein.
Remélem, hogy a keltológus még sokáig él, és további jelentős alkotásokkal gazdagítja tudásunkat.
Előzmény: sicumaci (271)
sicumaci Creative Commons License 2000.12.19 0 0 271
Ja, és még egy apró megjegyzés, amit esetleg már valaki megtett: a magyaroraszági keltákkal is foglalkozó régész és filológus Szabó Miklós (se bajusz, se konyakszag) teljesen más személy. Továbbá: demokrata + iszik + szereti a zsidókat = Ady Endre, nem Szabó Miklós.
sicumaci Creative Commons License 2000.12.19 0 0 270
Csak olyan elmélázva jegyzem meg, hogy az "aki a ... (ide szabadon beírható bármi) gyalázza, az kiírta magát (szintén választható)" típusú megállapítás a közösség (nemzet, akármi) folyamatos csökkenéséhez vezet. Tipikus példája az esetnek a Magyarok Világszövetsége. Vagy hogy a Nagy Haldoklót, Kohn bácsit idézzük: ki marad az üzletben? Senki se írhatja ki magát igazán sehonnan, pláne, ha ráadásul meg is halt.
Kígyó Creative Commons License 2000.12.19 0 0 269
Már történt rá utalás, de szeretném leírni: néhány napja posztumusz Szabó Miklós-kötet jelent meg.
A címe: Viszonylag békésen. A Mozgó Világ-beli kritikáit és esszéit tartalmazza.
Fontos.

Kígyó

Előzmény: vangog (264)
Ghanima Creative Commons License 2000.12.18 0 0 268
Kedves koka! Köszönöm, hogy beírtad, szívemhez (és az én szívemből is) szólt, akkor és ott is, most is.
Ghanima
Előzmény: koka (266)
HitetlenTamaska Creative Commons License 2000.12.18 0 0 267
Nem tudom, hogy aki ismerte tud e rá, nem szeretettel emlékezni.
Én egész életemben büszke leszek rá, hogy még a rendszerváltást jóval megelozoen sajátt lakásomban üdvözölhettem ot.
Ahogyan Solt Ottilia, o is nagyon hiányzik.
koka Creative Commons License 2000.12.17 0 0 266
Ne haragudjon, Tanár úr, rossz tételt húztam.

Én ezt visszaadnám. Pedig én készültem. Bent voltam minden órán, és jegyzeteltem, és az összes tételt kidolgoztam. De errôl az egyrôl nem jut semmi az eszembe.
Nem húzhatnék egy másikat? Nem beszélhetnék inkább másról? A nyilasmozgalomról például. A Move-puccsról. Mecsér András dzsentri földbirtokos exportbúzája visszavagonjában fegyvereket csempész be Németországból, hogy a Move céllövôpuskáit lecserélje.
Vagy még inkább Tanár úr, nem lehetne, hogy legyen még egy óra? Hogy álljon ki a katedrára a minnesotás pulóverében. Hogy fonja össze a karját, és a jobb keze mutató és középsô ujját finoman összedörzsölve kezdjen el beszélni, és beszéljen, és beszéljen másfél órán keresztül, megállás nélkül, és mi füleljünk és jegyzeteljünk szélsebesen, és csak néha merjük félbeszakítani, hogy visszakérdezzünk: „hogy mondta, Tanár úr, hogy hívták a tiszaeszlári nyomozót, Decski? vagy Recski?”, mert alig lehet hallani, amit mond, mintha a távolabb ülôket nem akarná az elôadásával zavarni.
Legyen még egy óra, Tanár úr! Beszéljen, és néha köhintsen, és olyankor igazgassa meg a bajuszát, és anekdotázzon, és mondja el, hogy a „Vörös Csepel” harmadik sora eredetileg úgy hangzott, hogy „egy harmada országban éhen gebedsz”, és mi nevessünk, és mire fölocsúdunk, addigra Tanár úr már rég azt fejtegesse, hogy a szociáldemokraták hogyan foglaltak állást Trianonnal kapcsolatban, és mi egymástól kérdezgessük, hogy „mit mondott, mi volt a mondat eleje?”
Tanár úr, rossz tételt húztam. Benne sem volt a tételsorban. Hadd adjam vissza!
Szabómiki, Miki bácsi, Dömdödöm tanár úr, nem lehetne?

Paskó Ildikó
Elhangzott október 3-án a Farkasréti temetôben.

bekopizta koka.

Előzmény: gargoylus (265)
gargoylus Creative Commons License 2000.12.17 0 0 265
„A könyv tanulsága, hogy a horrortörténet írása terméketlen. Rémségek összegyűjtése nem vezet el a rendszer lényegének, értelmének (milyen kihívásokra volt válasz), működési elveinek megismeréséhez. Ellenkezőleg, mindezt inkább elfedi. Aki Courtois és Werth fejezeteit elolvassa, valószínűleg nem okosabb lesz a szovjet rendszer megismeréséét tekintve hanem ostobább. Igaz, a könyv nem tudományos elemzés akar lenni, hanem propaganda. Abszurd jelenség. A már nem létező kommunista mozgalom ellen indít irtóhadjáratot?”
Szabó Miklós a Fekete könyvről.
Remélem, hogy a holokausztról irt könyveket is igy jellemezné, ha egy kicsit hosszabb ideig él.
Előzmény: vangog (264)
vangog Creative Commons License 2000.12.17 0 0 264
Népszabadság 2000. 12. 16.

Egy szelíd demokrata
Szabó Miklós: Viszonylag békésen

--------------------------------------------------------------------------------
Alig két hónappal Szabó Miklós váratlan halála után, december elejére már kötetben jelentek meg az elmúlt három évben a Mozgó Világban havonta publikált írásai. A csaknem harminc dolgozat nagyobb része könyvkritika, recenzió, a terjedelem hozzávetőlegesen harmadát pedig átfogóbb tematikájú, de egyenként legfeljebb ha tíz-tizenöt flekknyi esszék teszik ki.
Nem méltatva most Szabó Miklós – nevezzük így – közéleti szerepét, tanári, politikusi munkásságát, érdemes megjegyezni: azok közé tartozott (s hány ilyen él közöttünk), akit környezete kiemelkedő tudású emberként tartott számon, de aki nem hagyott hátra ismereteit arányosan tükröző életművet. Így viszont, ha valaki minden előismeret nélkül venné kézbe ezt a könyvet, semmi esetre nem gondolná, hogy nem egy sokkönyves szerző munkáját olvassa. Az úgynevezett alkalmi írásokban érzékelhető a mögöttes enciklopédikus tudás.

Azt talán túlzás lenne állítani, hogy az elmúlt bő száz év történeti monográfiája sejlik föl e kis kötetben, de egy eszmetörténeti vázlat körvonalai mindenképpen kirajzolódnak.

A hosszabb lélegzetű írásokban Szabó Miklós a XX. század olyan meghatározó eszméiről, jelenségeiről ír, mint az antiszemitizmus, a politikai előítéletek, az antifasizmus úgynevezett revíziója, a kommunista rendszerek természete vagy a – nevezzük így – küldetéses értelmiség szerepe általában és az 1990 utáni Magyarországon.

Az ez utóbbiról szóló dolgozat, Az írástudók szereptévesztése (e címet a kötet két ciklusa egyikének élére is kiemelte a szerkesztő), világos szemléltetője Szabó Miklós gondolkodásnak, s írásai erényeinek: intellektuális éberség, határozott és szuverén vélemény az uralkodó ítélettől függetlenül, többnyire történeti perspektívában felvázolt problematika, lényegre törő, szikár előadás, amelyet olykor anekdotikus megjegyzések „lazítanak”, máskor aforizmaszerű megállapítások vagy emelkedett metaforák tömörítenek. Adhattam volna az „intelligencija” mandátuma lejárt címet is – írja esszéje elején. Tárgya ugyanis a küldetéses, vátesz értelmiség, azok, akik a puha diktatúra éveiben, de térségünkben hagyományosan is, a rendszerrel szembeni ellenállás fő elveit és következtetéseit megfogalmazták. A demokrácia létrejöttével azonban alapvetően megváltozott helyzetük – mondja.

Szabó Miklós, aki belülről élte át az írástudónak nevezett értelmiségi dilemmáját, látta az elmúlt tíz évben talán a legvilágosabban és fogalmazta meg a legemelkedettebben az új helyzet teremtette drámát: „Az írástudói szerepzavar alaphelyzete, hogy mindenképpen árulóvá lesz. Ha »destruktív« kritikájával árt pártjának, akkor a párt árulója lesz, ha opportunista módon elnézi az eszmék felvizezését a gyakorlati megvalósulásban, akkor az eszmét árulja el.” A háború véget ért, a békének nincsenek már katonái. Mózes nem léphet az ígéret földjére.

Érdemes kiemelni: Szabó Miklós azon kevesek közé tartozott, akikkel kapcsolatban a rendszerváltás után az a látszat teremtődött, mintha inkább balra, mintsem jobbra mozdult volna el korábbi politikai nézetétől. Holott ő maradt, aki korábban volt, csak a világ változott. A kommunista rendszerben ugyanis a liberális demokrácia normarendszere alapján aktív ellenzéki volt, s mint ilyen megszenvedte a Kádár-korszakot. 1989/90 után viszont intellektuálisan már nem találta érdekesnek az előző rendszer örökségét, ez alig foglalkoztatta. Izgatta viszont, hogy milyen politikai szükségletet elégít ki az 1945 előtti korszak egykori politikai kultúrájának újjászületése, s általában is a politikai jobboldal új hangja. Érteni kívánta, ami ekörül történik, hiszen kevesen ismerték nála jobban ennek a világnak az ideológiáját, a múlt századba visszanyúló gyökereit. E kötetből is kitűnik: ez a tematika érdekelte leginkább. Könyvkritikáit nem számítva, külön írást szentelt az antifasizmus jobboldali revíziójának, a jobboldal új hangjának, s A kommunizmus fekete könyve ürügyén annak, hogy mennyiben lehet és érdemes összehasonlítani a náci és a kommunista rendszereket.

Igényes történészként persze nem képviselhetett mást, mint azt: a kommunista rendszer lényegét nem lehet a kivégzések és politikai foglyok létszámából megismerni. Számára evidencia volt: azt kell elemezni, miért lett szörnyű a kommunista diktatúra, és nem elfogadható az a (a napi politika által használt, az áldozatok szempontjából méltányolható, de történetinek egyáltalán nem nevezhető) szemlélet, amely szerint, aki a rémtetteket megismeri, ebből megérti a lényeget. (Tegyük hozzá, bár ő ezt nem említi: ugyanez elmondható a náci rezsimről is, ha elfogadjuk, hogy történelmi szempontból a lényeg elsősorban a miért és a hogyan, és nem önmagában a mennyi kérdésekre adható válaszokban kereshető.)

Mindettől elválasztható, hogy ha a halottak, áldozatok számlálásával nem, akkor más módon lehet-e különbséget tenni a kétfajta szélsőséges totalitárius rendszer között? Szabó Miklós általában intellektuális és nem érzelmi alapon közelítette meg témáit. Kár lenne tagadni azonban, hogy az e könyvben szereplő, szubjektívebb hangot is megengedő írásaiban, miként a napilapokban közölt publicisztikáiban is, miközben a tárgyilagos elemzés dominál, a szenvedélyes meggyőződés is vezette tollát. Így érveinek, bizonyítékainak hiányosságai olykor szembeszökők, s világos: tétele hitre vagy érzelemre épül.

Végül is, saját normáját is némileg félretolva, belemegy a vitába, hogy melyik diktatúra a „jobb”, pontosabban persze, hogy melyik a rosszabb – a jobboldali. Azzal érvel – egyebek közt –, hogy a baloldali diktatúra olyan értékekkel élt viszsza, mint például a nincstelenek kiszolgáltatásának megszüntetése, amelyek a XIX. században a civilizált világban elfogadottá váltak. Ezzel szemben a jobboldali diktatúrák alapelve, az elnyomás, a népek közötti rangkülönbség összeegyeztethetetlen a nyugati normarendszerrel.

Ha nem foglalkozna a megválaszolhatatlan kérdéssel, hogy melyik a jobb, illetve a rosszabb szélsőséges diktatúra, hanem megmaradna annál, hogy mitől és miért lett szörnyű egyik, s a másik, akkor is világossá tehetné: miért volt vak ideig-óráig vagy hosszabb ideig az európai értelmiség számottevő része a kommunista diktatúrával szemben, ugyanakkor miért hittek összehasonlíthatatlanul kevesebben a náci eszményekben.

A társadalomtudományi munkákról szóló recenzió akkor jó, ha szól magáról a könyvről mint műről, de arról is, amivel a könyv foglalkozik. Ahogy Szabó Miklós írja: „a könyv apropójából s mindannak alapján, amit a könyvből meg lehet tudni, a könyv tárgyáról”.

A Mozgó Világban megjelent, könyvekről szóló írások többsége túlmegy a recenzált mű tárgyán, jellemzően valami átfogó keretbe helyezi a konkrét témát. Mondhatni: Szabó Miklós számára gyakran csak apropó az olvasott könyv – szerencsére, hiszen ettől lesznek izgalmasak az írások. Meg nem született műveinek virtuális léte jól érzékelhető abban, hogy milyen könnyeden, hihetetlenül biztos kézzel, és persze ami még fontosabb, letisztult, koherens világképpel, nem mellékesen, a háttérben nagy tárgyi ismerettel (ami egyébként inkább csak fel-felsejlik) nyúl a szerző témáihoz.

A műfaj alkalmas arra, hogy a napilapokból megismert publicisztikai erényeit felvillantsa, rövid, nemegyszer aforizmatikus tételeket jegyezzen le, amelyeket itt legfeljebb érthetővé kell tenni, de a bizonyítással nem szükséges pepecselni. Az élőszóban halkan és olykor kamaszos zavartsággal előadó Szabó Miklós tabudöntögető, polgárpukkasztó hajlama ezekben az írásokban mutatkozik meg igazán. Azt írja például, hogy Magyarország már a monarchiában is egyfajta utolsó csatlós szerepet játszott. (Nem sokan merték leírni az „utolsó csatlós” kifejezést az elmúlt tíz-egynéhány évben!) Mert – mondja – a magyarság volt a Monarchia összetartó ereje, az egyetlen nemzet, amely nemzetként kötődött a birodalom megmaradásához, mivel Bécs nélkül fenntarthatatlan lett volna a történeti Magyarország.

A revizionizmussal úgy élünk együtt, mint a balsorssal – írja Szakály Sándor könyve ürügyén. A két világháború között a trianoni szerződést kellett revideálni, 1958 és 1988 között a marxizmust, 1990 óta az ország második világháborús részvételének politikai értékelése a revízió tárgya.

Magyarország második világháborús részvétele indirekt magyar–román háború volt, ahol a felek azért lőtték az oroszokat, hogy egymásban tegyenek kárt – jelenti ki. A magyar politikai nyelv legviszszataszítóbb szava: túlélés – írja Szabó Miklós Romsics Ignác XX. századi magyar történelemről szóló műve kapcsán. Ugyanitt: a „kádárscsina” nem az 1989-es demokratikus fordulathoz való erőgyűjtés szakasza volt – mondja az elmúlt rendszert megszépítő véleményekkel szemben –, hanem a „brezsnyevi pangás sajátos magyar útja”.

Az írások zöme ugyan történeti kérdésekhez kapcsolódik, de ahol „aktuálpolitizál”, ott persze még inkább alkalmazza az ilyen frappírozó fordulatait: egy az egyben a korábbi MDF a mai Fidesz – írja Csizmadia Ervin két liberalizmust kereső könyvéről szóló bírálatában, majd később, Szalai Erzsébet írásairól szólva más formában megismétli: a politikai palettáról nem az MDF tűnt el, hanem az eredeti Fidesz.

Horn előtt nagy múlt tornyosul, Orbán mögött pedig nagy jövő áll – írja a magyar politikai szürrealizmusról szólva.

Csak egyetértően lehet hivatkozni a könyv ajánló szövegére: Szabó Miklós egyszerre történész, politikus és publicista.

Kis túlzással, jóságos tanító bácsiként kezeli mások dolgozatait. Miközben írásait olvasva megtudja az ember, hogy a maga értékrendje szerint hova teszi az adott könyvet, soha nem lehengerlő a kritikája. Nincsenek emberekkel, tárgyiasult munkákkal szembeni indulatai, ő eszmékkel vitatkozik, azokat veti el.

Amikor az írásból kitűnik, hogy nem ért egyet a szerző állításaival, elhibázottnak véli a mű alapjául szolgáló elképzelést, akkor is a realizmus diadaláról beszél, mármint arról a Lukács György-féle tételről, hogy rossz ideológia alapjáról is lehet a valóságot érvényesen ábrázolni. Ilyenkor is kiemeli, hogy milyen hozadéka van az adott könyvnek. És ha már ilyen erényt sem talál, akkor az okoz érzékelhető örömet, hogy milyen jó ürügyet teremtett az elvetett munka a „helyes” álláspont képviseletére.

Mindez nem azt jelenti, hogy megállapításai olykor nem vághatnak a szerző elevenébe, nem sértik sokak érzékenységét. Nyilván nem öröm egy közgazdásznak azt olvasni önmagáról, hogy a gazdasági romantika nézetét osztja, amely idealizálja a hagyományosan értelmezett termelést és diabolizálja a kereskedelmet és a pénzügyi szférát. Nem öröm egy politológusnak, amikor megalapozatlan kísérletnek nevezik a kétféle liberalizmusról szóló kitalációját. Nem öröm Antall József híveinek, ha azt olvassák, hogy Horn, Torgyán és Orbán sikeréhez hozzátartozik, hogy olyan politikai antitalentumot kellett felülmúlniuk, mint a rendszerváltás utáni első miniszterelnök. Persze, hogy a személyes érzékenységen túlmenően is ki-ki jócskán találhat e könyvben vitára ingerlő, túlságosan sommásnak tetsző megállapításokat. Szabó Miklós szelíd ember volt, de nézeteit következetesen képviselte, s ehhez hozzá tartozott, hogy amivel nem értett egyet, azt határozottan utasította el. Egy szelíd demokrata, aki szilárdan, olykor harcosan állt az „ideológia frontján”.

„A demokrácia nem csupán struktúrát és procedúrát jelent. Demokraták nélkül a demokrácia nem életképes” – olvasható egyebek közt A szelíd republikanizmus című írásában. Szabó Miklós nemcsak demokrata volt, hanem sokat tett azért, hogy mások is azok legyenek, s ez a könyv, illetve írásai fontos dokumentumai ilyen irányú tevékenységének.

Végezetül: a Mozgó Világot nem is elsősorban azért illeti köszönet, mert alig két hónappal Szabó Miklós korai és hirtelen halála után már kezünkben tarthatjuk ezt a könyvet. Érdemük még nagyobb: ha nem kérik fel, hogy legyen rendszeres szerzőjük, ezeknek az írásoknak a többsége bizonyosan meg sem születik. (Szabó Miklós: Viszonylag békésen. Helikon, Mozgó Világ. 241 oldal, 1200 Ft)

Pető Iván

--------------------------------------------------------------------------------

ronie Creative Commons License 2000.10.04 0 0 263
Ki fizeti Antall németországi kezelését, tette fel a kérdést a Kurir. Egyébként, mint kiderült, A_ntall barátai.
Előzmény: Almaital Returns (262)
Almaital Returns Creative Commons License 2000.10.03 0 0 262
Már te se létezel, Alma.

Sajnálom, hogy egy, hazájának oly sokat ártó, a gyűlölködést oly magas szinten űzô embert nem lehet kritizálni. Ha Lengyel László, ill. az SZDSZava szerkesztôi nem csinálták volna Antallal azt, amit, talán még igazad is lenne.

Ti tudjátok.

Előzmény: pindiy (261)
pindiy Creative Commons License 2000.10.03 0 0 261
Már te se létezel, Alma.
Előzmény: Almaital Returns (260)
Almaital Returns Creative Commons License 2000.10.03 0 0 260
Egy olyan ember, aki a kommunizmus áldozatait gyalázta (legutolsó írásas a Mozgó Világan), kiirta magát a tisztességes emberek köréből.

Így igaz.

Előzmény: donga (255)
Ghanima Creative Commons License 2000.10.02 0 0 259
macisajt99!

"a romániai kommunista mozgalomban rendkivül fontos szerepet játszottak az erdélyi zsidók (az 1921-ben alakult Román Kommunista párt főtitkára egy időben Simó Géza nevet viselte)"

Tájékoztatásul: A Simó família régi, tősgyökeres székely család. Simó Géza meggyőződéses kommunista voltának /de akár főtitkárságának is!/ összefércelése az erdélyi zsidókkal (főleg így, en masse!!) a maga tudatlanságáról szól.
Továbbá: a topikhoz ennek semmi köze nincsen.

Előzmény: Törölt nick (163)
donga Creative Commons License 2000.10.01 0 0 258
Igen. Bezártam magam a rekonstruált kemencébe. Alágyújtottam és elégtem. Már nem létezem.
Előzmény: pindiy (257)
pindiy Creative Commons License 2000.10.01 0 0 257
Ez a donga, többé már nem létezik.
Előzmény: Törölt nick (256)
donga Creative Commons License 2000.10.01 0 0 255
Egy olyan ember, aki a kommunizmus áldozatait gyalázta (legutolsó írásas a Mozgó Világan), kiirta magát a tisztességes emberek köréből.
Almaital Returns Creative Commons License 2000.09.30 0 0 254
WePi, válaszod van a Grespik-topicban.
Előzmény: Törölt nick (253)
Seki Waker Creative Commons License 2000.09.30 0 0 252
Viszek.
Előzmény: Törölt nick (251)
Törölt nick Creative Commons License 2000.09.30 0 0 251
Seki kedves,

nem tudok elmenni,
tedd meg, hogy a nevemben viszel egy szál virágot...
Kösz

Előzmény: Seki Waker (249)
Seki Waker Creative Commons License 2000.09.30 0 0 249
Jól tudod.

Szabó Miklós temetése 2000. október 3-án, 14.15 órakor lesz a Farkasréti Temető Makovecz Termében.

Előzmény: libsi (248)
libsi Creative Commons License 2000.09.28 0 0 248
Úgy tudom 3-án lesz Szabó Miki temetése 14.15-kor a Farkasréti temetőben.
pindiy Creative Commons License 2000.09.26 0 0 247
Ez egy másik marhaság, már hogyan irnád elő, hogy ki mit hihet el.
Mindenki azt hisz amit akar.
Ez egy nagy problémád lehet, de biz ezen már nem lehet változtatni.
A többit meg majd a jövő eldönti.
Előzmény: Törölt nick (244)
Törölt nick Creative Commons License 2000.09.26 0 0 245
tudod, Pindiy,

azt nem értik meg, hogy a 10-15 évvel még oly nagyon áhított szólásszabadságba a szabad véleményalkotás joga, illetve annak leírása is bennefoglaltatik...

Törölt nick Creative Commons License 2000.09.26 0 0 244
Hogy Tamás Gáspár Miklós mit ir és mit irt azt teljesen mindegy. Csak azt ne higgye senki, hogy amit ir annak igazság tartalma is van.
Irogathat kénye-kedve szerint.
Szegény Gazsi ugyanugy jár mind az szdsz, nem tud maradandót alkotni.
Előzmény: pindiy (243)
pindiy Creative Commons License 2000.09.26 0 0 243
Kedves kis akárhanyadiknikk
Mégis, ki tilthatná meg, azt hogy TGM úri kedvében mit is írjon?
Tudod itt és most, na meg a jövőben azt ír amit akar.
Keseredj nyugodtan el, ez igy is marad.
Előzmény: masodnikk (213)
Kvant_II Creative Commons License 2000.09.26 0 0 242
Hat nezd, ha arra gondolsz, hogy ez a mondat (vagy ezzel rokonertelmu kijelentes, ami ugy altalaban fasisztanak nevezi a magyarokat) nincs a cikkben, akkor vitan felul igazad van, de ha az alabbiakat nezem, hogy aszongya

"Orbán az antiszemita jobboldallal is kész paktumot kötni"
"Orbán"..."egyre inkább a zsidó polgártársait is ellenségnek tekinti"..."a tekintélyuralmi Horthy Miklós vezérre (eredetiben: Führer) emlékeztet"
"Orbán kisöpörte az ellenzéki kurátorokat a rádiótól és tévétől a rasszista MIÉP vezére (Führer), az antiszemita író"..."segítségével."
..."miniszterelnöki főtanácsadó"..."nacionalista és rasszista felhangú cikkeket ír"..."Hasonló cikkek"..."láthatók a kormány uralta tévében."
"A miniszterelnöki hivatal munkatársai Horthyt akarják rehabilitálni és a holokausztot felülvizsgálni"
"Orbán"..."a szélsőjobb Csurkával köt majd szövetséget"

akkor legalabbis gondolkodoba esem. Szerinted ezeket olvasgatva mi jut egy, a magyar belpolitikai eletben abszolut tajekozatlan kulfoldi allampolgar eszebe?

Előzmény: Triste (241)
Triste Creative Commons License 2000.09.26 0 0 241
Kösz a segítséget, akkor Almaital itt is elvesztette volna a fogadást. Az általa hangoztatott "a magyarok mekkora fasiszták" értelmű és lényegű primitívségnek ebben az írásban sincs nyoma.
Előzmény: Kvant_II (240)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!