Ez egy örök kérdés a klasszikus és könnyzenében is hogy mit szabad kiadni utólag. Persze azt amit pénzzé lehet tenni :) Régi korokban volt hogy befejeztek félbe maradt műveket is... Jobb-e a világ hogy ismerjük Mozart Requiemjét? Pedig mások fejezték be... Hasonló a helyzet az újévi koncerttel, jobb ha a lehető legjobb minőségben rendelkezésre áll. Biztos nem lesz audiofül tesztlemez, de nem ezért szeretjük. Ami a demókat illeti, a legtöbb ugye nem is demo hanem kész szám, amit különböző hisztik és személyes okok (Revolution vége) miatt kerültek dobozba. Voltak olyan félkész számok amiket nem hoztak nyilvánosságra, erről beszélt is az anyag összeállítója. A kiadvány mellé jár egy szép nagy könyv, remélem ezekről a részletekről is holnap többet tudok már ha végre kézbe veszem... :)
Persze, nyilván jobb a minősége abból a szempontból, hogy az eddig ismert kalóz verzió lehet hogy a második vagy harmadik VHS másolatról lett digitalizálva, ez meg az eredetiről, de valószínűleg nem fejeztem ki magam világosan, én a hangminőségbeli hiányosságok alatt kifejezetten a keverés hiányából adódó problémákat értettem (rossz arányok, hibák nincsenek kijavítva/elfedve, nem megfelelő mértékű effektezés, stb...). Tehát mivel ezek szerint az alapanyag nem keverhető (nem multitrack), az eddig ismert kalózverzióval megegyező anyagot kaptunk, persze nyilván feljavítva amennyire csak a lehetőségek engedték.
Abban egyetértünk, hogy mindezek ellenére kincs az anyag, a demókat is beleértve, de én azért írtam, hogy nem szabadott volna kiadni, mert Prince-ről köztudott, hogy igen erős kontrollt szeretett volna gyakorolni a saját felvételei fölött, nem szerette, ha olyan dolog került ki, aminek a minőségével, hangzásával, félkész mivoltával, szellemiségével vagy bármilyen más paraméterével kapcsolatban nem volt maradéktalanul elégedett. Az Ő iránta való tiszteletből, ezt így nem szabadott volna, a halála után kiadni.
A SOTT nemcsak Prince életművében hanem a "könnyűzene" történetében is kiemelkedő alkotás, így a deluxe boxot hatalmas érdeklődés várta, és akiknek már megvan nem igazán panaszkodott rá. Ráadásul a "demok"-nak" mondott sokszor majdnem kész felvételek különösen fontosak tekintve az egész Crystal Ball és Dream Factory történetet. Azért remélem ezt itt nem kell magyarázni :)
Nem mondanék elhamarkodott véleményt a youtube videók alapján. Belehallgatva az újévi koncertbe azért hallható a jobb hang- és látható a jobb képminőség, de várjuk meg a dvd-t. Nem lehet pontosan tudni hogy miből mi maradt fent, de a Vault-ról készült képek, riportok alapján nem sok multitrack maradhatott. Van egy Michael Howe nevű figura aki jelenleg leginkább ismeri a hagyatékot, érdemes elolvasni a vele készült interjúkat. Amúgy a remasterektől ha lehet menekülök (kivéve pár jó példát: pl. Kraftwerk, Depeche Mode).
Szabadott-e így kiadni? Bármit a Mestertől, ezerszer inkább hallgatok egy kevésbé rossz anyagot tőle mint egy lélek nélküli audiophil laposságot :D
Szolgálati közlemény: itthon a mediamarkt online a legolcsóbb beszerzési forrás.
No, felrakták a youtube-ra az 1987 szilveszteri Paisley parki koncert videót és a Live In Utrecht koncertfelvételt a Sign 'O' The Times turnéról. Tehát azt a két koncertfelvételt, ami az érdekességét adja a SOTT boxnak (mert a hat vagy hét CD-nyi kiadatlan demó szerű félkész dalok annyira engem nem hoznak lázba). Szóval a két koncertanyag: hát, csalódás volt, mert arra számítottam, hogy multitrackről kevert koncertfelvételekről van szó, de sajnos nem. A Paisley parki koncert pont ugyanazt a minőséget hozza, mint a koncertről eddig is hozzáférhető kalózkiadványok, csak annyi a különbség, hogy ez a teljes anyagot tartalmazza. Az Utrecht-i koncertet 2020-as remasterként tüntetik fel a címben, ami elsőre jól hangzik, de hát egy rosszul kevert anyagon túl sokat nem lehet segíteni semmilyen mastereléssel. Kb ugyanolyan a hangzása, mint a párizsi, kalóz CD-ken hozzáférhető koncertnek. Az is soundboardról lett felvéve, a színpadi mixet halljuk, de hivatalos kiadáshoz az kevés. Ezek helyett jobban örültem volna, ha a hivatalos SOTT koncertfilmhez felvett, de a filmbe be nem került anyagok közül válogattak volna, annak a két-három koncertnek a hanganyaga meg kell legyen multitracken. Vagy elvesztek volna? Nem tudom, de ezt így nem szabadott volna kiadni.
Hát ez nekem nem tetszett. Kiváltképp a csaj éneklése a szögletes vibrátóval. Mondhatni borzalmas számomra.
Úgy emlékszem, hogy holnap valamelyik USA tv csatornán lesz valami megemlékezés/gála/koncert (szerűség). Nem emlékszem pontosan. De biztos utána lehet nézni, hogy mi is konkrétan.
Nem tudom, lesz-e valaha ilyen LEADER. Szerintem nem. Sőt, biztos vagyok benne.
Hallgatom a Diamonds and Pearls-t (a dalt).
Azt mondta róla korábban (az album dalairól): "egyszerűek, de nagyszerűek".
Hatalmasat üt a dal. A látszólagos tingli-tangli mögött ott van mondanivalóban és zeneileg is egy olyan fennkölt igazságosztás a fennkölt visszafogottság álruhájában (csak tekerd fel a hangerőt, kiesik a kanál a kezedből és fogadni mernék rá, a könnyed is elered), amihez kellett tényleg pár (15-20?) év megérzékelni és megérteni a tanítást.
Elkezdtem tanulni a basszusgitározást, de nagyon gyorsan abbamaradt, mert nem éreztem a tehetséget hozzá (vagy a kitartást). Így mindössze műkedvelői státuszban voltam ott, nem próbálgattam a hangszereket. A koncert rövid volt, de piszok jól szólt és Ida egy zseni, bár nekem már a harmadik szétslappelt szám után fárasztó kezdett kicsit lenni, így felüdülés volt, mikor egy-egy Musicology vagy Sexy MF bassline-t becsempészett itt-ott.
Jó, hát nyilván hakni az egész, P halála okán van lehetőség most/még végigturnézni pár állomást, ha a távolság nem akadályozott volna meg benne azért megnéztem volna, de szigorúan csak pár ex NPG tag miatt, mert ezt a hullámot csak egyszer tudják meglovagolni, szóval szerintem a jó oldalát nézve, még láthatta őket így utoljára "együtt" aki erőt vett magán.
Zsoma, basszusgitáros titulusban voltál Sandberg workshopon, vagy csak az Ida okán? :)
Hakni volt sajnos az NPG, volt pár tisztességesen eljátszott szám, de némelyik saját érán (1990-1995) kívüli szám elég hentesmunka volt, még Mike Scottban is nagyot csalódtam. Ne bánja, aki kihagyta... Ida viszont múlt szombaton a Muzikumban a Sandberg workshopon baromi jól szólt.
Én végül nem mentem. Sokat vaciláltam. Megnéztem a turné pár korábbi videóját és nagyon hiányzott nekem onnan valami (valaki). A színvonal valamelyest hakni hangulatú volt - bocs hogy ezt mondom, de ezt láttam-éreztem a felvételekből, leginkább ez nem tetszett. Aztán lehet, hogy élőben másképp jött volna át, nem tudom. Önmagában, lehet hogy nagyon jó koncert volt, de nehéz elvonatkoztatni a Prince-es koncertek színvonalától. A felvételeken Kip Backshire majdnem végig vigyorgott idétlenül, mint aki be van szívva.
Persze jó lett volna látni az NPG tagokat, de ez a hakninak látott hangulat elnyomta bennem a kezdeti lelkesedést. Ha jött volna Rosie vagy Shelby, akkor viszont tutira mentem volna. Hát így történt :(
Aki volt a koncerten, írjon már egy kis beszámolót, hogy érezte magát, mi volt, stb.
Egyébként azt vetetm észre, hogy azért a cenzúra még megy a youtube-on. Pár videót töröltetnek. Nekem is a Sziget koncert egyik videómat letörölték :-/